HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 36 mil = 17 liter !!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/04/13 :  16:30:01  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Kom just fram till Göteborg, med halv tank kvar :)

Tankade fullt i Kalmar, 36 mil och 17 liter senare anlände jag till Torslanda, i en 11 år gammal Ford Ka, de ni :)

Tur och retur för två man gick på 404 sek ! eat that SJ !

Kan någon med högre kunskaper i mattematik räkna ut snittförbrukningen :)

Bara lite kuriosa // Fridens // Anders

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2009/04/13 :  16:36:58  Show Profile Send Tomas J a Private Message
borde väl bli ungefär 0,47 liter/mil

eller tänker jag fel... är det möjligt att din bils tank bara rymmer 34 liter?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2009/04/13 16:38:22
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2009/04/13 :  16:48:58  Show Profile Send jari a Private Message
martinsson skrev:
quote:
Tur och retur för två man gick på 404 sek ! eat that SJ !


Vi tog tåget från Gbg till Kalmar,när vi skulle ha "Grabbäventyr".
Det kostade oss sammanlagt 1050 kr/tor för 5 personer.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/04/13 :  17:21:55  Show Profile Send JonasY a Private Message
Min billigaste tågresa var Uppsala -> Lund i januari, kostade 25 kronor - och då ingick kaffe

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/04/13 :  17:47:46  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
jonasY, hur reste du då ? utklädd till resväska ? :)

0,47, inte illa för en 11 år gammal bil, men visst det är ju med livet som insats :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2009/04/13 17:49:24
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/04/13 :  18:01:08  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Min flickväns Toyota Yaris verso, 9 år gammal med 84 hästars varianten, är en riktig sparbössa. Den drar mellan 0.44 och 0.46 per mil dagligen, delar av det är stadskörning genom Örebro, sedan rätt så backigt och kurvigt ute på landet där det blir mycket gasa och bromsa...

Min ett år gamla Fabia har inte en chans i snittförbrukning på samma sträcka, den drar då ca 0.65 när jag annars kan komma ner i ca 0,56 i snitt på vanliga vägar...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/13 :  18:31:15  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

quote:
Tankade fullt i Kalmar, 36 mil och 17 liter senare anlände jag till Torslanda.......


Bensinen i Kalmar är lite speciell.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2009/04/13 :  21:28:37  Show Profile Send secanbj a Private Message
senast jag kollade vad min Ford drog så var det 1.3 liter milen.... fast då är det ju inte en Ka utan en Mustang

Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2009/04/13 :  22:13:57  Show Profile Send mrk a Private Message
quote:
Kom just fram till Göteborg, med halv tank kvar :)

Tankade fullt i Kalmar, 36 mil och 17 liter senare anlände jag till Torslanda


och hur lång var kön av bilar bakom dig?

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/04/14 :  07:22:26  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
är det möjligt att din bils tank bara rymmer 34 liter?


Japp, 35 liter för att vara exakt, bilen var aldrig tänkt för landsväg och längre sträckor.

quote:
Bensinen i Kalmar är lite speciell.


Speciellt den vid sandra och då extra speciellt om an kör en epa och lyssnar på eddie meduza :)

quote:
och hur lång var kön av bilar bakom dig?


Jag kunde faktiskt hänga med rätt bra, och höll hastigheterna som angavs på skyltarna, men du har en poäng för med 60hk, 2personer och full last var det kämpigt i uppförsbackarna ibland :)

Det känndes som att man kunde bli omkörd av stationra objekt bitvis, eller en glaciär, likväl så körde vi sträckan på 4h20min vilket är vad det brukar ta men det var inte många omkörningar (som förövrigt bör planeras med kallender).

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/04/14 :  10:27:54  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
För 19 år sedan körde jag Kungsbacka -Åkersberga, ca 52 mil, på en tank med vår gamla Mercedes 300se, 92 liter, soppatorsk vid BP, det är ganska ok.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/14 :  10:46:22  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message



quote:
körde vi sträckan på 4h20min vilket är vad det brukar ta


Jag tänkte sticka från Kalmar kl 6.00 på lördag. Då kan man räkna med att vara i Götet kl 11.00.
Men vilken väg tog Ni, över Borås?



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/04/14 :  11:45:17  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Japp, växjö-värnamo-borås

Jag har kört sträckan ca 6ggr/år i snart 5år (sedan jag flyttade dit) och även en del innan dess, jag har provat att köra de flesta tänkbara vägar men sedan de fixade sträckan förbi gånghester innan borås så föredrar jag helt klart boråsvägen.

Nu höll de även på att fixa den andra farliga sträckan innan eriksmåla rondellen om man kommer österifrån, vilket är tacksamt, den vägen var minst sagt farlig tidigare.

Kunde de bara få en bra omväg vid Bor så man slapp den där 30 sträckan vore det fint, men men...

Vart i Kalmar håller du hus ?

Jag bodde tidigare på stensö där vi fortfarande har kvar familjehemmet, flyttade till Göteborg på grund av jobb.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/04/14 :  12:16:03  Show Profile Send drkim a Private Message
Kör just den vägen varje vecka då jag jobbpendlar till Göteborg - bor i Nybro (tidigare Kalmar och Öland) - brukar köra vid halv 9 och vara framme vid Järntorget runt 12, Jag brukar också ha drygt en halv tank kvar - men min 9-5 har ju lite större tank så klart...

Bor, Fartkameror och vägbyggen är väl det som irriterar mest...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/04/14 :  12:17:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ett gäng finnar kom och köpte en gammal rosa Cadillac i Lindesberg för en massa år sedan. Motorn var inte riktigt kry och drog 13L milen

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/04/14 :  12:43:55  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag hade en Lancia Y10 som jag ägde i en massa år innan rosten knäck på den jag körde en del mellan Kristianstad och GBG den var verkligen snål 0,46 l/m var inget ovanligt en full tank räckte tur och retur. Det var inget tal om snålfart bilen (motorn) trivdes bäst i farter runt 120-130 knyck nu kör jag med en polo som drar en del mer ibland saknar man Y10:ans billiga framfart.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/14 :  12:46:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
bor i Nybro
Gid i himmelen, människa!!!!! Flytta därifrån genast, ett sådant äckligt hål i marken kan man bara inte bo i. (meddelar en som kom undan med livet och förståndet i behåll).
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/04/14 :  13:59:23  Show Profile Send drkim a Private Message
quote:
Gid i himmelen, människa!!!!! Flytta därifrån genast, ett sådant äckligt hål i marken kan man bara inte bo i. (meddelar en som kom undan med livet och förståndet i behåll).

Haha - trivs hur bra som helst, lugnt och skönt, huspriserna ligger på rimlig nivå, trevliga förstående grannar, gott om matvaruaffärer och ett litet småtrevligt centrum som har det mesta man behöver, jag har 4 min till torget, 3 till tågstationen - det tar 13 min med tåg till Kalmar och kostar 42 kr. Dessutom bor min släkt här som vaktar huset och sköter praktiska saker då jag är borta på jobb - otroligt skönt med lugn och ro då man normalt arbetar i restaurangen på en partykryssbåt med 2000 passagerare...

Vad är det du inte gillar med Nybro?

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2009/04/14 14:07:00
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/14 :  15:30:47  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

martinsson: Vi bor i Djurängen i dom röda husen sedan 99. Bodde i Lindsdal när ungarna var små.

Men Stensö är det inget fel på, eller hur?


Nybro är på tapeten. "Nybban" säger man i folkmun, med ett litet överseende. Och var är det för fel på "Nybban", för utom att ungdomen flyr området. Lokalt är det känt för högerextremism. Men nånga trivs med livet i skogen och pendlingsbart avstånd till Kalmar/Öland.


Ett litet tillägg:
Det stora och intressanta fråga är om ett par HFLS-1:or låter lika bra eller till och med bättre i Nybban än i Götet.
Om svaet är; ja. Då finns det ingen anledning att flytta om man i övrigt trivs där.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/04/14 16:01:02
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/04/14 :  18:18:59  Show Profile Send drkim a Private Message
Jo precis så är det, jag har Jobbat/bott i Sthlm, haft hus 3.5 år på Öland och bott på Ängö, Malmen och Kvarnholmen i Kalmar under 15 års tid...

Nu med mitt intresse, min jobbsituation och plats i livet passar "Nybban" alldeles utmärkt...

Nu har jag ju inte testat några HFLS-1:or här hemma - men utifrån det jag hört så låter faktiskt mina Martin Logan Vantage bättre här än på Västkusten - vad det beror på har jag ingen aning om, bryr mig gör jag inte heller... hehe

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000