HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Förslag på mini-PC önskas!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/01/24 :  12:05:32  Show Profile Send mace a Private Message
Hejsan!

Min kära Annika behöver en mini-PC, tycker jag.

Hon använder PC en hel del i jobbet och ännu mer i sina förtroendeuppdrag. Vår nuvarande PC, Thinkpad T40, släpas hit och dit dagligen. Problem har doch uppstått med denna relik. Tangentbordet har fått spel, ingen batteritid kvar, mm. mm.

Så en liten rackare skulle sitta fint på födelsedagen

Vet Ni något om dessa små monster??

Tackar och bugar
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

LecToR
Starting Member

25 Posts

Posted - 2009/01/24 :  16:49:10  Show Profile Send LecToR a Private Message
Om det är en Netbook du ska ha så är de flesta modellerna väldigt lika, skillnaderna är ofta små. Saker som man ska kolla på: Om det är en SSD hårdisk i eller en vanlig, då SSD hårddiskarna är väldigt små i Netbooksen så rekommenderar jag en modell som har en traditionell hårddisk. En annan skillnad är operativsystemet, några kör med en linux variant och andra med windows XP där väljer man vad som passar en bäst helt enkelt. De vanligaste batteri sorterna på dessa modeller är 3 cell och 6 cell, om batteritid är viktigt så kör 6 cell dock så ökar vikten en del. Skulle jag köpa en Netbook idag hade jag valt HP 2133 som finns här http://www.dustinhome.se/pd_5010168617.aspx pga: Den har 2GB internminne, 1GB är vanligast. Den har en högre upplösning så man får mer arbetsyta. 120GB stor hårddisk vilket är godkänt, klart bättre än 16/32GB SSD diskar om man behöver plats. 6 Cells batteri. Processorn i är från VIA istället för Intels Atom, skillnaderna är dock minimala enligt tester.
edit: Såg att HPn hade Windows Vista och inte XP, själv gillar jag Vista mer men det är klart en smaksak, så det tål att tänkas på.

"The only thing more powerful than the system, is the man that will underthrow it."

Edited by - LecToR on 2009/01/24 16:50:50
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2009/01/24 :  17:14:49  Show Profile Send Maruder a Private Message
Fast om man inte ska köra Ilustratior/photoshop eller liknande krävande program så klarar man sig alldeles utmärkt på en för en tredjedel av det priset. Dock lite liten hårddisk och endast 3cells batteri.
http://www.netonnet.se/?iid=se117044
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2009/01/24 :  19:16:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tänk på att netbooks INTE är tänkta som ersättning för en vanlig dator, de duger -som namnet antyder- utmärkt till att surfa,skicka mail etc men jag skulle personligen bli knasig om jag ex. skulle behöva skriva längre dokument etc på en sådan.
Problemet är helt enkelt att de är för små, man får inte plats med händerna på tangentbordet och de små skärmarna med låg upplösning blir jobbiga för ögonen efter ett tag om man jobbar med text.

Om man bara ska ha EN Dator och denna ska användas till mer än surfning så får man nog helt enkelt stå med att släpa runt en något större pjäs.






Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/01/24 :  19:33:35  Show Profile Send Vox a Private Message
Hur är det med svenska tecken? De jag har sett har inte haft svensk teckenuppsättning.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/01/25 :  14:16:35  Show Profile Send huzze a Private Message
Tror inte jag sett någon utan svenskt tangentbord. Går det att sälja ens? Bilder på Internet kan ju vara missvisande.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/01/25 :  14:50:34  Show Profile Send Lovan a Private Message
Håller med f95toli. Ska man arbeta mycket vid datorn skulle jag nog titta närmare på datorer som Lenovo X200/X300, Sony vaxio Z eller TT, HP 2510 eller liknande datorer. Dom har oftast bra batteritid, bra tangentbord och är fortfarande små(11-13" skärm). Just dom jag har nämnt är dyra men HP har en del datorer med 12-13" skärmar som inte kostar blodigt mycket.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/01/25 :  15:35:56  Show Profile Send mace a Private Message
Det är inte jättemycket arbete som skall ske vid datorn. Mest email och lite dokument.

Finfina svar, jag bearbetar
Besök i fysisk butik kommer absolut ske för lite klämmande

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2009/01/25 :  19:53:37  Show Profile Send Munge a Private Message
Om hon är bortskämd med en T40 sen tidigare så är det extra viktigt att kolla tangentbordet på den nya. Det är en underskattad parameter enligt mig.
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/01/25 :  20:01:45  Show Profile Send Mickeman a Private Message
+1 Munge. Jag tycker att skall en dator användas "normalt" nuförtiden kan man köpa den på endast 2 parameterar, storlek på tangentbord och upplösning på skärm.

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/01/25 :  21:02:30  Show Profile Send mace a Private Message
Det låter förnuftigt!!

Får inte händerna plats så

Jag skall definitivt klämma ivl.

M

Edit: "defenitift"

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2009/01/26 18:57:29
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/01/26 :  09:52:04  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
INTE LENOVO..Sämsta skit som finns..vi har dom på jobbet..Saknar min HP så. Det är inte IBM kvalitet på dom, fast det ser ut som dom gjorde innan. Finns ju ASUS, ACER , Fuji...vad som helst men inte Lenovo.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/01/26 :  18:33:35  Show Profile Send Lovan a Private Message
HLindgren: pratar vi om deras(Lenovos) enklare serier eller även deras toppmodeller? Vad jag sett så verkar inte Lenovo ha några kvalitetsproblem på deras toppmodeller?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/01/26 :  18:48:38  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag har en Lenovo Thinkpad och har egentligen inget att klaga på. Skärmen är förvisso gravt olämpligt för bildhantering men det struntar jag i. Har annan utrustning för den biten. Var precis samma visa på den HP jag hade innan så jag är inte direkt förvånad. Skillanden är att HP'n hade ett vilt flexande plastchassi medan Thinkpaden har metall... Sedan ska vi inte tala om att HP'n lät som en hötork i jämförelse. Thinkpaden är nästan knäpptyst.

Det enda klagomålet jag har är att handledsstödet var liiiite glappt efter att jag plockat bort det och satt dit det igen. Anledningen till det var att klämma i en minnesmodul till. Lagt emellan några pyttesmå bitar av en möbelsudd så var det problemet löst. Förvisso hade det inte kunnat inträffa på HP'n för det beror på att plasten bara sitter som ett skal utanpå metallen. Där börjar hela ovandelen på datorn släppa istället...

Hur många tusen procent bättre Thinkpadens tangenbord är behöver knappast nämnas i sammanhanget.

Den enda riktigt allvarliga synpunkten som inte är kvalitetsrelaterad jag har är att Lenovo inte behagar skicka med riktiga skivor utan har en återställningspartition på hårddisken. Jag tillverkade en egen OEM-skiva istället mha en annan jag hade och la in relevanta filer från datorn ifråga så var problemet löst. Det går med XP men jag vet inte om det fungerar att göra samma sak med Vista. Återställningspartitionen har flugit och farit till binärhimlen.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/01/27 :  10:25:36  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Lenova har ju batteritid som är ett skämt om man jämför med Dell, Hp. Ibland undrar man om det sitter brunstensbatterier i den. Största problemet med den är det trådlösa som är instabilt (senaste drivarna) blev lite bättre med SP3 men inte bra. Som sagt hade en HP innan aldrig problem med uppkoppling, bra batteritid, hängde sig nästan aldrig...Samma appl som i Lenovon...

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/01/27 :  12:40:40  Show Profile Send mace a Private Message
Jag har nu varit och klämmt lite. Den enda som känns rätt för händer mm. är HP 2133 1GB XP.

Klämmer och letar vidare

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2009/01/27 :  13:38:42  Show Profile Send ryst a Private Message
Kolla in HP2530, liten OCH slittålig. Går inte att jämföra med min skräphög till HP2510 :/

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2009/01/27 :  14:31:22  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message
Håller med föregående skribenter om arbetsmöjligheterna på en mini PC typ Asus EEE. Är mer som en kul grej enligt mig men ingen dator man vill arbeta med.

Tycker inte du skall vara rädd för att köpa en dator med lite större skärm, typ 14,1 tum eller till och med 15,4. I och med dagen nya batterier klarar du dig långt på ett 6-cells batteri vilket ger låg vikt, max ca 2,5 kg.

Har själv en Dell Vostro 1400 (14,1"), dock med 9-cells batteri opch den följer med både här och var, inga problem alls, förutom då att 9-cells batteriet väger lite.

//Andreas
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2009/04/14 :  14:41:27  Show Profile Send n0p a Private Message
Jag har på senaste tiden börjat känna ett sug i köptarmen när jag ser netbooks...

Jag vill inte lägga ut alltför stora slantar, 3500:- går övre gränsen för mig.

Har det dykt upp några som är vettiga eller är det fortfarande bättre att satsa på en full stor laptop vikten till trots?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000