Author |
Topic  |
|
kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2009/02/26 : 22:00:49
|
Jag höll på att köpa ett Swiss-gold för en månad se´n... kanske bra att Jag tvekade
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/02/26 : 22:01:31
|
Vi har också ett guldfilter. Fullkomligt oanvändbart om man nu inte gillar sila sumpen mellan tänderna. |
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts |
|
kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 07:08:25
|
Hur vanligt är det att folk maler själva om dom kör med vanlig bryggare ? Nätfilter fungerar annars riktigt bra  |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts |
|
kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts |
|
Hi Fi Consult
Member

2112 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 13:27:51
|
En kvarn för en tusenlapp räcker utmärkt. I början brukar man antingen mala för fint (sätter igen och blir översvämning alternativt rinner igenom med sump som följd) eller för grovt (rinner rätt igenom).
Man kan också köpa Zoegas Presso färdigmalt, då blir man av med bekymret.
Någon liten bottensats blir det säkert alltid men den brukar vi låta vara kvar i kannan
mvh |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
 |
|
kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts |
Posted - 2009/02/28 : 10:19:49
|

Den slutliga frågan om partiklarna som går igenom Guldfiltret!
Hej David, det där med sump låter lite grovt vad jag menar så blir det mycket fint. Nu idag åkte jag ner till en som hade en malmaskin vid namn Mahlkönig och det är ju ingen leksak precis och malde bönor samt så bryggde vi med guldfiltret igen med samma resultat och då börjar man att undra hur du menar. Du menar att det inte skall vara ens en tillstymmelse till något som helst som följer med genom guldfilter eller? Jag ser fram emot en vidare förklaring.
Mvh kme
Här svarar David Haugaard (en av de främsta kafferostarna/expert på kaffe i Sverige)
Hej kme. Om tillstymmelse. Jo, som du antagligen vet är det grejen med metallfilter att (alla) fetter och oljor sköljs igenom och det kan bli lite svart i botten av koppen. Det är dessa fetter som kan orsaka 1% kolesterolhöjning vid 3koppar/dag men enligt ny forskning kan påverka hjärnsubstanser positivt. Depression och sådant.. Jag grundar mitt påstående på tester med en mängd olika kvarnar, malskivor och rostningsgrader och märkt vätska som ser ut som lera i botten av koppen vid användning av sämre kvarnar samt med hårdare rostat kaffe. Däremot är min senaste upptäckt överhällningskanna som jag använder även om jag brygger i genom papper. Det kanske du kan prova.. Brygga ner i en förvärmd kanna i glas eller keramik och sedan hälla upp i koppen. Ser fram emot att höra din utveckling i ämnet.
Trevlig helg-david |
Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU |
Edited by - kme on 2009/02/28 15:26:07 |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/02/28 : 12:39:02
|
Vi kör ett riktigt karlakarl-filter i Polonium. Gissa om tänderna strålar när man druckit kaffe silat genom det. |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/02/28 : 12:44:15
|
Är det någon som använder kaffebryggare idag?? Vi har en pensionerad pjäs som bara min syster (som dricker mycket kaffe) använder. Vi kokar upp vatten och häller det HETT över kaffet i ett Melittafilter. |
 |
|
kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts |
|
kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2009/04/08 : 15:41:08
|
Var köpte kme sitt filter månne? Hur fungerar det nu?
Jag är ju lite sugen som sagt
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2009/04/08 : 23:18:22
|
När vi vill ha riktigt gott kaffe använder vi en perkolator och Zoega presso kaffe. Lite bökigt att städa efter sig men det blir himla gott kaffe. Det vanliga hos oss är annars mörkrostat Zoega och 97 gradigt vatten genom ett pappersfilter. |
 |
|
kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts |
|
hultan47
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2009/04/14 : 14:32:55
|
Hehe, lite ironiskt! Jag använde länken för återförsäljare, kollade upp Trollhättan. Jo, Mejeriet säljer detta kaffet. KUL! Men var faen ligger detta. Jo, mitt emot Hifi-Punkten. Tvärs över gatan, så jag köpte "en kvart" Monsun Malabar tror jag den hette. Det var gott!! Jag sa att jag ville ha ett kaffe med mycket smak men det fick inte bli beskt. "Det där ska du ha!" sa tjejen. Sagt och gjort, hon malde för filterbryggning. Service!!
/Stefan-kaffefattig, tog slut alldeles för fort! |
 |
|
|
Topic  |
|