Author |
Topic  |
Imperial
Medlem i AÖ

2795 Posts |
Posted - 2009/04/09 : 17:57:46
|
Tjenare!
Det är inte ofta jag bryr mej om reklam men Mc Dönalds har sin "Det är ingen big deal" Har fått mig att inte keka deras xxxxxx nå mer. I värsta nödfall går det ju för vissa saker tycker jag är goda
3's reklam om deras nya abonemang som avslutas med "Låt mej få prata till punkt! En bra deal är en bra deal! Är det inte så " har gjort att jag som tänkte skaffa 3 för en månad sedan har ändrat mej å letar efter något annat. Hade jag haft 3 så hade jag bytt 
Vad har ni för hat objekt   |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
Edited by - Imperial on 2009/04/09 17:59:17 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2009/04/09 : 18:03:48
|
Japp, reklam har ofta motsatt effekt på mig också. Sen hör man ofta reklam (på radion) dag in och dag ut men inte fasen kommer jag ihåg vad reklamen gör reklam för...
Ett liknande fenomen är när de spelar sönder musik, för närvarande byter jag nästan kanal när jag får höra Coldplay... |
You'll Never Walk Alone... |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2009/04/09 : 18:08:22
|
Jag har haft ett visst motstånd gent i mot Dressman, gubbar med fåniga leenden, nä usch  .
Trots det köpte jag en skinnjacka där i höstas, billig och bra , första gången jag var där.... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2009/04/09 : 18:08:54
|
Allt från JYSK, utan konkurrens. Konsekvent enormt irriterande reklam det senaste årtiondet. Nej, jag har aldrig satt min fot i en dylik butik. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2009/04/09 : 18:19:45
|
quote: Allt från JYSK, utan konkurrens. Konsekvent enormt irriterande reklam det senaste årtiondet. Nej, jag har aldrig satt min fot i en dylik butik.
Mitt andra reklamhatobjekt, har aldrig varit i en Jyskbutik, pga reklamen.
Har säkert fler som jag förträngt........... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
Imperial
Medlem i AÖ

2795 Posts |
Posted - 2009/04/09 : 18:21:59
|
Tjenare!
Jysk har jag inget emot ÄNN
/
|
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
Egill
Member

376 Posts |
Posted - 2009/04/09 : 18:31:19
|
Jag brukar också bojkotta företag vars reklam jag stör mig på, t ex all puckad tvättmedels - och tandkrämsreklam eller den läbbiga tyska (?) hel-o-ren reklamen för Ajax (damm i sommarstugan som torkas bort), eller varför inte den gamla reklamen där man ska ta till Klorin när den lilla pojken kissat utanför toalettstolen (urin är som bekant sterilt när det kommer ut) |
Vituð ér enn, eða hvað? |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2009/04/09 : 19:07:59
|
Även om urin är sterilt när det kommer ut så luktar det fan efter ett tag, men klorin kanske inte behövs... Reklam som får mig att nästan få upp middagen är typ "svamp i underlivetsalva-reklam och toffife-typen. Inte på grund av produkterna utan för att det låter så jävla illa när dessa B-skådisar blir dubbade till Svenska.
|
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2009/04/09 : 19:22:12
|
All reklam som fördummar
Favvo just nu är väl sheeeeeeep
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2009/04/09 : 19:43:21
|
Cillit Bang... Bang! och det blir rent...
- inte för mig med deras synkskadade skådisar och fördummande reklam..., jag väljer annan produkt...
Eller Pernilla Wahlgrens semiblåsta uttryck i
"nutrisse, det betyder näring!" |
Min anläggningstråd |
 |
|
Boergars
Member

1641 Posts |
Posted - 2009/04/09 : 20:49:21
|
Merci! Say no more... |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2009/04/09 : 20:50:25
|
quote: "nutrisse, det betyder näring!"
Den är fin quote: I don't allow myself to get tired
Är bra den med
All dubbad reklam går fetbort (Fetbort har jag lärt mig av brorsan ) Tillägg! På tal om fetbort så är quote: Lätta and Go
Dum, dubbad och dålig
M
Hmmm? Skall jag bli orolig när jag börjar titta på Grumpy old men mer som fakta än drama  |
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2009/04/09 20:56:53 |
 |
|
räven
Member

3653 Posts |
Posted - 2009/04/09 : 21:17:51
|
quote: Hmmm? Skall jag bli orolig när jag börjar titta på Grumpy old men mer som fakta än drama
Nääh! Det är bara så!! |
ombud för Intelligent Sound |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2009/04/09 : 22:12:23
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Hmmm? Skall jag bli orolig när jag börjar titta på Grumpy old men mer som fakta än drama --------------------------------------------------------------------------------
Nääh! Det är bara så!!
Ahhhhh vad skönt Jag som trodde att jag höll på att bli gammal och grinig
M |
Mr 500! |
 |
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2009/04/09 : 23:12:05
|
Det är mycket reklam som jag inte klarar av. Praktexemplet är väl Jysk som tidigare nämnts. Så hysteriskt fördummande. Jösses mår illa bara jag ser en Jysk-skylt. Lidl och Sheeep är andra nominerade i klassen; urdålig reklam.
Men jag har ett bra botemedel. Varje gång det är ett reklaminslag så städar jag lite, går ut med komposten, fixar tidningarna till återvinningen mm, fungerar jättebra 
|
Veckans skiva, här ! |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2009/04/09 : 23:18:41
|
quote: Men jag har ett bra botemedel. Varje gång det är ett reklaminslag så städar jag lite, går ut med komposten, fixar tidningarna till återvinningen mm, fungerar jättebra
Jag gillar den där röda knappen Det blir så tyst & skönt Så kan jag gå och lägga mig istället
M
|
Mr 500! |
 |
|
Porta
Member

354 Posts |
Posted - 2009/04/10 : 09:47:19
|
Ja, ojoj, tänka sig, en gång i tiden förespråkade jag reklam-TV. Får skylla på ungdomligt oförstånd. Som väl är finns det ju möjlighet att se en hel del program utan dessa fördummande inslag, men det kanske man skall hålla tyst om i dessa Ipred-tider. |
Go Whest young man. http://www.whestaudio.co.uk/index.php |
Edited by - Porta on 2009/04/10 09:47:57 |
 |
|
CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts |
Posted - 2009/04/10 : 10:22:21
|
När reklamen blivit så dum och fördummande, är det någon mer än jag som saknar "Kinkiga johan" som bara kunde sova hela natten med Pampers? Den reklamen kunde man ju åtminstone skratta åt för att den var så töntig, men idag blir man bara trött när reklamavbrotten kommer.
|
A balanced diet is a cookie in each hand. |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2009/04/10 : 11:11:13
|
Jag struntar i om undersökningar visar att man minsan köper varan även om man inte bryr sig/tycker om reklamen i fråga. Hos mig stämmer det då inte. Jag väljer aktivt bort varor med undermålig reklam...dvs det mesta
M |
Mr 500! |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2009/04/11 : 17:24:56
|
Välkommen till klubben, PG Jeppsson!
Då är vi alla fall två som tycker det. En annan reklamsnutt som jag inte är så förtjust i är Reisen. Alltså om byggnadsingenjör som kopplar av mellan olika projekt genom att äta godis. Löjligt är bara förnamnet.
Fast jag tror att de gör medvetet reklam som väcker känslor. Skit samma om det är positivt eller negativt, så länge folk kommer ihåg den.
All uppmärksamhet är bra, bara man syns. Om man inte gör det finns man helt enkelt inte. |
Edited by - pick-me-up on 2009/04/11 17:29:16 |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 10:11:03
|
Tycker frågan är lite märklig; ungefär som vilken hundbajs är äckligast: schäferhundbajs eller pudelhundbajs....
Särskilt utmärker sig all reklam med "kroppsprodukter", munskölj, deo, tandkräm, dambindor, det är som att gå in på Jack Bybees hemsida. Otroligheter, lögner och kvasifakta staplade på vartannat. Jag utser inte en reklam utan RUBBET inom området KROPP. |
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 13:45:51
|
Problemet med reklam är att det påverkar oss alla i en eller annan riktning. Och då har reklam makarna lyckats.
Reklamen kanske vill att vi ska köpa. Men om vi inte gör det, har man lyckats "banka in" varunamnet.
"First in mind, first choise", lyder principen.
Även om du inte köper, vad dyker upp i skallen?
När Ni leker associations lekar, svara alltid; DIY-HiFi. eller var för inte "HiFiForum.nu"  |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/04/13 13:47:11 |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 16:25:04
|
quote: Reklamen kanske vill att vi ska köpa. Men om vi inte gör det, har man lyckats "banka in" varunamnet.
I beg to differ
Jag gör ett aktivt val och undviker varunamn/tillverkare med pissreklam.
M PS! Så långt det är möjligt... Om tillverkare Urk mig ovetandes råkar ha ett dotterkusinsysslingbolag med namnet I-like som tillverkar en produkt jag redan köper, ja då glider jag ju med på ett skitigt bananskal. Om än ofrivilligt
M |
Mr 500! |
 |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 16:35:39
|
Det är nog som GiK skriver, det handlar inte om att vi ska springa och köpa chips eller dambindor eller en bil av visst fabrikat utan chips ska vi automatiskt associera med Jingle, dambindor med Alldays och bil med Taåtsej. Jag tror ICAs intelligentare reklam har samma funktion; vi ska tänka på en lätt dysfunktionell med rätt rolig ICA-personal när vi tänker "Filen är slut". Sedan är det alltför ofta som man funderar på om reklammakarna tror vi är imbecilla eller om de är det. Titta på reklamen för tandkräm och munvatten: 6 unika egenskaper, förebygger karies, förbygger hål i tänderna, tar bort bakterier ... Men det är ju bara en unik funktion, resten följer med bara. |
 |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 18:11:15
|
mace: om Du inte vill känna Dig påverkad av reklamen kan Du använda slumpen. Med andra ord; en lista med förtag och en tärning. Aftonbladet eller Expessen? Fram med tärningen! 
Med det jag tycker är mest otäckt är när reklamen formar våra åsikter och värderinga. Propaganda brukar vi kalla den reklamen. Men dom funka på samma sätt. Skräckexemplet är väl 30-talets Tyskland.
Men vist kan man fråga sig själv, mina HiFi åsikter och värderingar, vem styr dom? Eller hur styrs dom?
Jag går inte djupare än så, men håll med om att det är tänkvärt och kräver att man stannar upp och begrundar.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2009/04/13 18:11:39 |
 |
|
Marina Jansson
Member

2328 Posts |
Posted - 2009/04/13 : 22:22:03
|
Reklam sysselsätter många procent av arbetstagare och BNP i vårt land, än mer i USA och andra västländer. Man kan bojkotta, gilla, ignorera eler hata den. Den kommer fortsätta sysselsätta massor av folk och miljornerna kommer att rulla. Själv tittar jag inte på TV så mycket slipper jag, men visst, pappersreklamen i brevlådan finns ju, spårvagnsreklam och gatureklam strömmar mot var och en.
Den onödigaste reklamen jag kan komma ihåg var två svarta prickar på en vit reklampelare. Någon vecka senare kom Vattenfall med Två hål i väggen. Mysteriet var löst, men ytterligare ett mysterium kvarstod: Varför gjorde Vattenfall reklam överhuvudtaget? Det fanns ju typ inget annat att välja på då på den tiden.
|
Waf, Waf!
|
 |
|
Topic  |
|