HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Skanna in gamla bilder...Frågor! NU FIXAT !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/04/02 :  12:40:31  Show Profile Send mace a Private Message
Hejsan alla

Vi tänkte göra en fotobok som present till en vän. Problemet vi har är att ca 90% av de ca. 120 bilderna är rediga foton

Jag kan ju inte gå förbi en container/återvinningsplats utan att stanna till så det ligger en gammal Brother MFC-4820C i källaren. Jag skall försöka sparka liv i den.
Ett fotoföretag ville ha 25 Kr. per bild

Nu lite frågor
OBS! Jag har aldrig skannat foton

Funkar det med en så gammal skanner?
Är det en nedrans smärta i åsnan eller går det smidigt?
Hur skulle Ni ha gjort med ett åttiotal foton?

Tackar&Bugar!
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2009/04/13 22:03:12

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/02 :  13:06:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Om skannern funkar skulle jag bara köra på. Annars skulle jag nog investerat i en ny, men inte köpt på mig en värsting, kolla Canon Lide eller nåt sånt eller en EPSON. Sådana kombimaskiner litar jag inte på.

Ett tips när det gäller foton är att laborera med inställningarna. Jag tycker det är en plåga att ens få ett halvdåligt resultat från blanka färgfoton. Undras om det vore bättre att skanna negativen???

Kolla skannern noga så det inte är en SCSI-skanner. Sådan har jag ägt och den var lite speciell - interfejset.


Tillägger: I programvaran till nya skannrar finns ofta helautomatikfunktioner som gör en pre-scan och sedan ställer om till vad den tycker att det ligger på glasskivan. Jag tror min EPSON kan känna av tre foton automatiskt om man lägger med isär lite. Det är som kamerors fejsrekåggnisjånn.

Edited by - soundbrigade on 2009/04/02 13:08:03
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2009/04/02 :  13:08:48  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Får du scannern att funka så kostar det mest tid och plats på hårddisken. Det tar åtminstone fem minuter per bild. Förvänta dig dock inte att det ska bli bättre än originalet utan lite trixande i Photoshop eller motsvarande.
Precis som med mp3-filer så blir aldrig upplösningen bättre än originalet.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/04/02 :  13:32:52  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Funkar den gamla så kör på!

Funkar den inte så har jag goda erfarenheter från Canon. Köpte jag mig en av billigare modell för några år sedan, den kostade runt 900 spänn och funkar utmärkt för mig, även i förhållande till lite proffsigare scanners jag använt ytterligare några år tidigare - utvecklingen går visst frammåt. Nu kan jag inte tänka mig annat än att om man håller sig till ett etablerat märke och inte köper den absolut billgaste så blir det säkerligen bra nog för hemmabruk.

Den där separeringsfunktionen på Epson verkar dock riktigt fiffig om man skall scanna in gamla foton!

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/04/02 :  13:39:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En redig digital kamera fungerar det med :-)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2009/04/02 :  13:58:47  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
Jag kan ju inte gå förbi en container/återvinningsplats utan att stanna till så det ligger en gammal Brother MFC-4820C i källaren. Jag skall försöka sparka liv i den.
Ett fotoföretag ville ha 25 Kr. per bild


Scanna bilder är inte den roligaste man kan göra, 100 bilder skulle man nog orkat med men handlar det om större samlingar så tycker jag 25 kr bilden är helt ok, skulle själv inte gjort det billigare.

Att köpa en ny scanner kan vara motiverat då dessa oftast ger bättre bilder samt är snabbare. Ofta finns funktioner som läser flera bilder åt gånger och sparar dem som olika filer.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/04/02 :  14:44:57  Show Profile Send mace a Private Message
Ja min kära broder Con Tainer vill inte fungera då programvaran från Brother inte vill installera innan jag installerat PaperPort

Hmmmm? Köpa en enkel kanske

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/04/13 :  21:39:45  Show Profile Send mace a Private Message
Fick låna en Canon CanoScan LIDE 60 av en snäll arbetskamrat
Har ikväll scannat 181 foton, och därmed sparat 4525 kr.
Inte dum maskin den här. Jag kunde scanna av sex foton per gång som mest.

Ahhhh!

Tackar för hjälpen till Er alla

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2009/04/13 21:40:54
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000