HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY Göteborg 2009, anmälningar.(uppdaterat 12/4)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2009/04/05 :  19:46:32  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
soundbrigade:

Det ordnar sig alltid. Jag har pendlarkort och brukar jobba nästgårds till Svartedalsskolan.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/04/05 :  20:49:20  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Har jag tur och allting klaffar kan jag ansluta vid 15:00, hoppas att det fortfarande är lite action då :)

Jag kommer dock utan prylar så när som på en PAA2 (Personal Audio Assistant 2) en liten handhållen manick som kan mäta ljudtryck, frekvensgång och lite annat smått och gott, jag tar med sig en skiva med rosa brus så kan vi mäta anläggningars frekvensgång, om så önskas vill säga.

Så håll utkik efter mig runt 15:00 tiden om ni vill ha era systems SPL och/eller frekvensgång kollade, det är ju inte kliniskt, men det kanske kan duga som en fingervisning.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2009/04/06 08:03:07
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2009/04/06 :  09:51:18  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message

Silikon-kuddarna vill vara med i Götebog. Dom kommer i grupp om 8 till 10 st. Några mjuka och några "hårdingar".
Beräknings-underlaget har lovat att hänga med.

Mätresultat från analysmetodiken ska jag ta med. Inget märkvärdigt men det visar vad vi kan göra "på egen hand".

Lite diskussionsunderlag kring "inverterat kontra standard" ska jag förbereda.







Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/04/06 :  12:24:35  Show Profile Send edison a Private Message
Martinsson:
Klart intressant om det kan bli möjligt göra ett 'mäteri' av mitt tävlingsprojekt, då inga mätningar är gjorda efter den 1:a mätning som gjordes för att få till filtersimuleringen...

/edison

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/04/06 12:25:06
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/06 :  12:36:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har brus till en sån mätare i musikdatorn så det är snabbt gjort att mäta. Vi kommer väl att husera i samma rum antar jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/04/06 :  12:44:25  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
edison : Inga problem, det löser vi! :)

Jag tar med mickstativ, måttband, brus CD och själva apparaten (PAA2).

Den är hyffsat korrekt, den mäter i det närmaste identiskt med min DBX driverack 260 och den duger gott för mig.

Dokumentation av mätresutlat görs läpligen med en vanlig digitalkamera, man fotar av displayen helt enkelt :)

PAA2'an går på batterier så jag kan snabbt och lätt flytta mig runt och mäta så mkt som möjligt i olika rum och anläggningar om behovet finns.

SPL mätningarna kan göras i olika vägningar FLAT, A (den rätta enligt mig:) och C med PEAK minne.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/04/06 :  13:19:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Glöm inte extrabatterier eller laddare, isf Martinsson!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/04/06 :  14:17:32  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
U bet ! Man bör dock hålla i minnet att detta inte blir några exakta mätningar, men det kan ju ge en hint om vad som pågår, rum, andra högtalare i rummet som svänger med etc. kan och kommer ge avvikelser, ljudtryck däremot borde vi nog kunna spika med rätt hög noggranhet under de förutästtningar som råder även om rummet kan lägga till lite.

Personligen tror jag det kan finnas en ganska utbredd missuppfattning om hur högt man spelar, oftast skjuter man nog över mål ganska rejält med sina uppskattningar.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/04/06 :  19:56:13  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Kolla den preliminära rumsfördelningen på förstasidan .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/04/06 :  20:32:08  Show Profile Send scorpion a Private Message
Det var mycket som fattades på listan ! Både från den här tråden och den andra.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/04/06 :  21:26:00  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Det är ju en hel del att hålla reda på iofs, i två trådar också, här kommer mitt biddrag :

martinsson, alla rum (samtidigt?) : Mätutrustning - PAA2 inkl stativ, rosa brus CD och måttband :)

Kan vara bra att känna till för de deltagande om någon vill ha sina grejjer uppmätta (från 15:00 och frammåt då alltså).

Nu ska jag gå och plugga på manualen... :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/04/06 :  22:45:00  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Ska kolla igenom missarna i morgon .

Martinson, du kan vara i vilket rum du vill .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2009/04/07 :  09:38:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Bra förslag PG.

Jag har bara två saker jag känner att vi bör fundera över:
- För att tävlingsjuryn skall kunna göra sitt jobb bör nog tävlingshögtalarna få ett eget rum.
- Var husserar vi HiFi-loppisen? Borde inte den ha ett eget rum också?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/04/07 :  16:28:23  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
- För att tävlingsjuryn skall kunna göra sitt jobb bör nog tävlingshögtalarna få ett eget rum.
- Var husserar vi HiFi-loppisen? Borde inte den ha ett eget rum också?




Framgick det inte att det skulle vara ett loppisrum också?

Jag tänkte att domarna skulle avgöra hur de ville ha det med tävlingshögtalarna, hade inte funderat färdigt ......

Hur många rum har vi tillgång till?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2009/04/07 :  17:26:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tja, vad hade vi förra året? Var det inte 6-7 stycken? 4 stora och tre små har jag för mig.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/04/07 :  19:35:46  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Tja, vad hade vi förra året? Var det inte 6-7 stycken? 4 stora och tre små har jag för mig.


Då räcker det till

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/04/07 :  23:37:26  Show Profile Send scorpion a Private Message
Tja PG,

Jag saknar fortfarande t ex mig sälv, McGyver och peranders på listan, sedan verkar också Kalmar Gubben bidra med något. Vi passade tydligen på att anmäla oss precis efter din dåvarande uppdatering. Det är väl nästan så du borde misstänkt något.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2009/04/08 10:40:58
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/04/08 :  15:58:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Jag saknar fortfarande t ex mig sälv
Har du inte tittat i spegeln på sistone???


Undrar vad jag får klart - ser lite hotande ut. Det borde dock bli en 3W SET, En 12W proboj och kanske kanske kanske mina o-ortodoxa ....
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/04/08 :  16:44:52  Show Profile Send scorpion a Private Message
Vem f-n vågar titta sig i spegeln, då skulle jag väl gnälla ännu mer !

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/04/08 :  18:30:34  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Scorpion, vad är en MJAO G 098?

En katt ?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2009/04/08 :  19:33:53  Show Profile Send scorpion a Private Message
Det är en Öppen Baffel högtalare fritt efter JAMO R 909 och 907, se Bildreportage - Teknik & DIY.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/04/08 :  19:53:11  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Det är en Öppen Baffel högtalare fritt efter JAMO R 909 och 907, se Bildreportage - Teknik & DIY.


Just det ja .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/04/08 :  21:57:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
fritt efter JAMO R 909 och 907

MJAO är mycket roligare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2571 Posts

Posted - 2009/04/09 :  17:13:56  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenarfe!

Loppisen kan väl vara där nere som förra året.
Då är det nära till kaffet

Jag har ett förslag att loppisen drar igång mitt på dan så att
loppiserande kan lyssna på olika system åxå.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/04/09 :  17:55:34  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Tanken är att loppisen ska vara där uppe i år.

Lättare för utställare att hålla koll på grejorna, hoppas jag .

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000