Hej, Jag har funderat på högtalarkabel från Goertz, ev. MI 1 och signalkabel från Chord, Chameleon eller Cobra 2. Är det någon som har erfarenhet av dessa eller några bättre alternativ för en högupplöst diskant och närvaro ?
Du bor nära Falun va? :) Visst är det Lasses HiFi som importerar Chord? Jag köpte nyligen Cobra 2 och jag upplever (Placebo eller ej?) att mina högtalare, som jag tyckte saknade lite "ljus" blev mycket pigare på diskanten jämfört med signalkabeln Calypso från samma tillverkare.
Bor du i närhetan av Borlänge så kan du få komma o höra.
Hej! Goertz är en systemberoende kabel och bäst är att testa den innan köp. Fabriken tillåter gratis prov om du köper direkt. Kan låta bra. M1 går att köpa oterminerad.
Klassikern när det gäller högupplöst ljud är väl NordOst-kablarna. Red Dawn ver 1 går att få billigt nu pga versionbyte.
Även Kimber i alla versioner från 4TC och uppåt har hög upplösning. Men här satsar man även på ett balanserat ljud, enligt min uppfattning. En del "högupplösande" kablar ger ett nervöst ljud i ljusa system tycker jag.
Just nu har jag ett bra system i övrigt (elektroniken) men jag kör med Biltema:s OFC kablar både i signal och högtalarväg.
Är det någon som vågar sig på att litet definiera hur stort ljudlyft man kan få med bra kablar ? Är det bara näppeligen hörbart eller kan man vänta sig mera. Själv tror jag att just högtalarkabeln kunde vara viktigare.
Goertz h-kablar har hög induktans har jag för mig eftersom ledarna sitter långt från varann och det kan leda till förluster/att diskanten rullar av. Men det är bara vad jag tror. Isoda och Ocos är andra bolag med lite egna konstruktionsprinciper (vilket är intressant iof).