HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högt kablar av kopparfolie
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/01/06 :  01:35:38  Show Profile Send cittroman a Private Message
Testade att göra högtalarkablar av isolerad kopparfolie ca 5mm2 iträdda i krympslang + o - i samma krympslang terminerade med guldplätterade bananer.
Funkade över förväntan (är ingen kabelfantast)

Åsikter om sådan konstruktion med hänseende till induktans kapacitans o.s.v?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2003/01/06 10:20:07

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/01/06 :  01:42:13  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Om dom ligger så här = i slangen bör kapacitva saker hända, en ledare byggd av en folie bör väl ha låg induktans (det känns så i alla fall). Kan nån tänka klart, kristall klart, nu?

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/01/06 :  01:56:38  Show Profile Send DHT a Private Message
Ju tätare man lägger plus och minusfolien desto lägre induktans (och desto högre kapacitans) Om du inte har ett slutsteg som ballar ur av högkapacitiv last så rekommenderar jag att du försöker få dem så tätt som möjligt för att minimera induktansen. Jag har gjort liknande högtalarkablar fast med silverfolie och använde 0,1 mm dubbelhäftande polypropylentejp imellan folierna. Då får man en mer konstant separation (= konstant C och L) längs kabellängden. Dessutom fördelen att de inte kan röras relativt varandra.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/01/06 :  02:05:13  Show Profile Send cittroman a Private Message
Testade först precis som DHT föreslog med dubbelhäftande, men fick en otymplig knappt böjbar kabel som på vissa ställen släppte i tejpningen där böjradien blev lite väl häftig.
Beror troligtvis på den lite styva folien.
Tyckte mig få ett mer luftigt övre register, kan det stämma?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/01/06 :  02:12:58  Show Profile Send DHT a Private Message
Ok, då har du tjockare folie än mina... Hur tjock är din folie? Mina är ca. 0.07 mm per folie.

Intressant iaktagelse, jo det verkar logiskt att högfrekvensåtergivningen blir bättre med lägre induktans.

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/01/06 :  02:19:15  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Originally posted by DHT

Ok, då har du tjockare folie än mina... Hur tjock är din folie? Mina är ca. 0.07 mm per folie.

Intressant iaktagelse, jo det verkar logiskt att högfrekvensåtergivningen blir bättre med lägre induktans.





Den är 0.25mm och bredden är 22mm så arean är faktiskt 5.5mm2
Skall testa med lite tunnare också så kanske det håller ihop bättre.

0.07mm det var tunnt, vad har du för bredd?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/01/06 :  02:28:19  Show Profile Send DHT a Private Message
25 mm, så det blir knappt 2 mm2.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/01/06 :  02:33:13  Show Profile Send cittroman a Private Message
Har en folie på 0.1mm*30mm liggandes som skall testas ngn gång framöver, den har enkelsidig isolering som är ganska tunn, den förra folien hade dubbelsidig ganska tjock isolering så den spelade nog sin roll i styvheten.
Intressant detta.
Har du märkt ngn skillnad gentemot "normala" kablar?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/01/06 :  02:33:43  Show Profile Send DHT a Private Message
Har hört om några som testat aluminiumfolie typ vanlig köksfolie och det skulle tydligen låta kanonbra . Nackdelen är ju att den oxiderar snabbt och börjar leda dåligt i anslutningarna

Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/01/06 :  02:36:43  Show Profile Send DHT a Private Message
Skillnaden jag märkt mot de jag jämfört med (bara DIY-kablar dock förutom den vanliga SSSK) är att foliekabeln låter väldigt mjukt samtidigt som den är mycket välupplöst, framförallt i höga frekvenser.

Kopparfolie har jag aldrig testat dock, har hört några säga att de tycker de låter lite mörkt, vad tycker du?.

Edited by - DHT on 2003/01/06 02:41:11
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/01/06 :  02:39:25  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Originally posted by DHT

Skillnaden jag märkt mot de jag jämfört med (bara DIY-kablar dock förutom den vanliga SSSK) är att foliekabeln låter väldigt mjukt samtidigt som den är mycket välupplöst, framförallt i höga frekvenser.



Stämmer ganska bra med mina iaktagelser, nej nu lockar sängen det är en dag i morgon också.

Ha det /// Mattias

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/01/06 :  02:48:25  Show Profile Send cittroman a Private Message

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/01/06 :  10:26:38  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Originally posted by DHT

Skillnaden jag märkt mot de jag jämfört med (bara DIY-kablar dock förutom den vanliga SSSK) är att foliekabeln låter väldigt mjukt samtidigt som den är mycket välupplöst, framförallt i höga frekvenser.

Kopparfolie har jag aldrig testat dock, har hört några säga att de tycker de låter lite mörkt, vad tycker du?.




Lite mörkt, njae det kan jag nog inte hålla med om, kanske lite lugnare övre register men inte mörkare det tycker jag inte.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/06 :  11:10:28  Show Profile Send Pabo a Private Message
Denna kabeltyp är teoretiskt en av de bättre. Anledningen är ju precis som ni säger den låga induktansen. Kapacitansen blir ju naturligtvis högre men de flesta Bipolära/MOSFET-stärkarna klarar det utan några som helst problem.

Tycker att dubbehäftande tejp är en smart lösning. Det är ganska viktigt att ledarna är fixerade vid varandra annars kommer strömmen som passerar skapa rörelse mellan ledarna i takt med musiken och då varierar ju kapacitansen. Detta är dock teoretiskt, jag vet ej om det egentligen hörs.

Som terminering rekommenderar jag en typ av guldpläterade bananstift som kan köpas hos RS-Component. De ingår i en serie med modulkontakter och skall egentligen pressas in i en plasthållare men jag brukar använda dem lösa. Löder man fast dessa i ändarnaav folien så får man ett enkelt sätt att koppla in dem i övrig apparatur vilket annars brukar vara lite lurigt.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/06 :  11:52:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har gjort sådana kablar av crosscoilspolar och 3M packtejp. Ledarna tejpas först intill varandra med 5mm's avstånd och avslutningarna viks eller klipps till en lämpligt lång spets. Sedan kan den användas enligt Madrigals gammla recept som den ser ut med ledarna bredvid varandra eller så kör man den enligt Supras plykoncept. Om man har korta längder går det nog bra med dubbelhäftande, om det är lite längre ledare så kan man öka det inbördes avståndet med exempelvis remsor ur en frottehandduk. Jag var mycket nöjd med mina men har bytt dom mot solida silverledare, delvis för att få en smidigare lösning. Med folie från en 2,5mm2 spole blir det iofs ganska smidigt ändå.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/06 :  12:49:34  Show Profile Send celef a Private Message
Vad hände med kopparrören, används inte sådant längre?

sound pollution
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/01/06 :  13:45:42  Show Profile Send cittroman a Private Message
PABO:
Mina terminerade jag med guldplätterade bananstift som jag lödde fast i folien, funkade mkt bra.
Dahlberg:
Varför tycker du att man skall öka avståndet mellan ledarna vid längre kablar, kapacitansen eller?
Celef:
Skall ut i garaget och leta kopparrör. (tror nog inte det)
Har du lyssnat på ngt sådant Celef?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/01/06 :  14:15:28  Show Profile Send DHT a Private Message
quote:
Originally posted by Pabo

Denna kabeltyp är teoretiskt en av de bättre. Anledningen är ju precis som ni säger den låga induktansen. Kapacitansen blir ju naturligtvis högre men de flesta Bipolära/MOSFET-stärkarna klarar det utan några som helst problem.


Nej kapacitansen är sällan ett problem, ännu mindre för rörförstärkare. Enda undantaget jag hört om är Naim/Linn som kan få problem med stabilitet. Kan lösas med någon liten kompensationskrets i så fall.

quote:

Tycker att dubbehäftande tejp är en smart lösning. Det är ganska viktigt att ledarna är fixerade vid varandra annars kommer strömmen som passerar skapa rörelse mellan ledarna i takt med musiken och då varierar ju kapacitansen. Detta är dock teoretiskt, jag vet ej om det egentligen hörs.


Alldeles riktigt. En som har stor erfarenhet av denna typ av kablar är tysk-amerikanen Allen Wright. Han använder numer dubbelhäftande tejp just pga detta och han säger i alla fall att skillnaden är stor ljudmässigt mot tidigare versioner han byggde.

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/01/06 :  14:21:56  Show Profile Send cittroman a Private Message
Man får nog testa med den tunnare folien och köra med dubbelhäftande.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/06 :  14:32:48  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by cittroman

PABO:
Dahlberg:
Varför tycker du att man skall öka avståndet mellan ledarna vid längre kablar, kapacitansen eller?



Ja, kapacitansen ökar med längden och för att vara lite bussig med förstärkaren så kan det vara en god ide.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/06 :  17:00:12  Show Profile Send Pabo a Private Message
Det som är riktigt intressant är att man faktiskt kan skapa en kabel med en karaktäristisk impedans som är lika stor som den hos högtalaren. Man vet aldrig vad som händer..:-) Genom att variera avståndet mellan folierna eller bredden på folien så påverkar man induktansen respektive kapacitansen och anpassar men dem då enligt följande z=sqrt(L/C) så kan man skapa sig en 6ohms högtalarkabel. Finns en amerikan som har patent på detta så börja inte sälja dem dock, i alla fall inte i USA :-))

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/06 :  17:02:32  Show Profile Send Nagref a Private Message
Den här har en karakteristisk impedans på 8.6 ohm...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/01/06 :  17:30:21  Show Profile Send Johansson a Private Message
En liten fundering:

Ponera att man tog två folieremsor och tejpade dessa på motsatta sidor av en trädgårdsslang eller liknande så att remsorna skiljs åt runt en mm på vardera sida av slangen. Ser man på ett tvärsnitt så varierar avståndet mellan ledarna från en mm till slangens tjocklek.

Ni som vet, hur kommer denna kabel att funka rent tekniskt? Induktansen borde ju bli låg vid skarvarna, och kapacitansen borde bli låg på mitten. Jämnar det ut sig på något sätt?

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/06 :  17:30:58  Show Profile Send Pabo a Private Message
Vad är det för en, har du gjort den själv?

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/06 :  17:33:26  Show Profile Send Pabo a Private Message
Japp, det jämnar ut sig. Borde dock bli ganska hög induktans vilket är läskigt när man skall driva en högtalare.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/01/06 :  17:37:25  Show Profile Send Johansson a Private Message
Men om man gjorde en biwirad modell i samma stuk med diskantdelen på sidorna och basdelen i mitten?

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000