Author |
Topic |
Nagref
Member
113 Posts |
|
T-ReX
Member
419 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 17:49:24
|
Jag har ett par taralas Air2 högtalarkablar, i den används en fet separat "slang" för vardera plus och minus. De ligger inte alls i närheten av varandra (plus och minus) för tillfället utan lite huller om buller, induktansen torde då vara rätt hög.
Tänkte att man kan försöka tejpa samman plus och minus ledaren så att de ligger exakt brevid varandra hela vägen från stärkare till högtalare istället. Resultatet borde bli att kapacitansen stiger i höjden men induktansen minskas rejält, right? Är det då realistiskt att förvänta sig en bättre diskantåtergivning tack vare detta? |
|
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 03:29:12
|
Hm beror inte induktansen i kabeln ganska mycket på dielektrat. Tex supra 3/4 ply som har pe ist för pvc. Jag vet inte vad en krympslang har för egenskaper. Men pe är nog finfint. Tror att dom har såna på Elfa. |
Hifiarkeologen |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå
824 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 16:59:36
|
Jag har för mig att jag har hört att flätade kablar ger minskad induktans och ökad kapacitans, typ svalander el. ngt. Minns jag fel? Om inte; Borde det inte ge liknande effekt om man tvinnar motsvarande ledare (+&-) också?
En annan sak; Pe = Polyolefin? Om inte; Hur påverkar isf Polyefin kapacitans och induktansen?
Tack på förhand! |
Edited by - no_85 on 2003/01/07 17:10:22 |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå
824 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 17:30:29
|
Undrar även hur Polypropylen och LSNH (?) påverkar induktans och kapacitans i jämförelse med t.ex. PVC och/el. PE. |
|
|
DHT
Member
492 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 19:24:59
|
Massor av frågor här.. TRex: svårt att förutsäga vad som händer med ljudet, men visst induktansen minskar om du gör så. Å andra sidan påverkar + och minusledare varandra mer, gäller nog att försöka fixera dem stadigt intill varandra i så fall. Prova kan du ju alltid göra kanske blir de bättre, kanske sämre.. Brumel: Nej dielekrikat påverkar inte induktansen nämnvärt (påverkar det överhuvudtaget?, osäker på det, kanske kan någon annan svara på det?), kabelgeometrin gör det däremot. no_85: Flätade och tvinnade kablar, ja i allmänhet får du den effekten du säger. PE = polyeten eller polyetylen. PP är av ungefär samma kvalitet som PE dielektriskt, PVC är sämre. Med sämre menar jag högre dielektricitetskonstant och större och mer frekvensberoende dielektrisk absorption. Högre konstant ger kabeln mer kapacitans om geometrin är oförändrad. Dock har geometrin den största betydelsen för värdet.
|
|
|
dax
Member
644 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 19:31:50
|
Jag har för mig att stor area på ledarytan, dvs stor omkrets på ledaren, minskar den externa induktansen. Därmed är det gynnsamt att ha rektangulära ledare istället för cirkulära. Dessutom får man större yta "mellan" + och - kablarna då. Summa summarum lite högre kapacitans och lägre induktans!
PE har jag för mig är polyeten, men där kan jag simma i vassen.
Hemmabyggda foliekabler vore väldigt intressant! |
Do not stagedive at home alone! |
Edited by - dax on 2003/01/07 19:35:13 |
|
|
dax
Member
644 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 19:33:06
|
Dielektrika påverkar inte induktansen! |
Do not stagedive at home alone! |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 19:47:12
|
Då är det väl plykonceptet som gör det då eftersom den kabeln har väldigt låg induktans. Jag ska gå in på supras sida och kolla igen. |
Hifiarkeologen |
|
|
Topic |
|