HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 bygga discohögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rpa
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/12/29 :  11:55:29  Show Profile Send rpa a Private Message
Tjena.

Funderar på att bygga ett par discohögtalare och nu har jag lite frågor.
Tänkte mig följande storlek på elementen ungefär.
10-12" baselement.
4-6" mellanregister samt
ett horn eller softdome diskant.

Någon som kan ge mig ett förslag på lämpliga element.
Högtalaren ska användas till lite fester och så tänkte jag kanske
ha dem som vanliga högtalare också beroende på hur resultatet blir.

Eftersom jag är student är min budget ganska begränsad och hade gärna velat hamna på ungefär 2300:- för hela högtalaren. Inklusive låda.

Lådan tänkte jag låta en brädgård eller snickri såga ut åt mig och sen själv snickra ihop. Nån som har tips på material?

Delningsfiltret hade jag själv tänkt bygga, mest för att ha gjort allting själv.

Rune





Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/29 :  13:18:10  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Varför inte ta någon utav HifiKit:s byggsatser?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

rpa
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/12/29 :  13:28:09  Show Profile Send rpa a Private Message
joo.. Men där är allting färdigt..

dessutom har jag inte hittat någon där som är nog billig.
Jag kanske är för snål?

Rune
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/29 :  13:32:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Ljudias kit.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/29 :  13:40:13  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Ytterligare ett annat alternativ är att leta reda på ett par begagnade disco (PA?) högtalare och att bygga om lådan efter egna ideal. Ofta så går det att få tag på ganska billiga PA-lådor som innehåller hyffsade element ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/29 :  14:04:52  Show Profile Send celef a Private Message
Jag tycker frågan är mkt intressant då jag själv vill få mina högtalare att "rocka" bättre, jag tror att rock å discohögtalare ska konstrueras ungefär lika, dock behöver nog inte rockarn gå riktigt lika lågt i frekvens, men vilka egenskaper skall byggas in för att få en riktig rockig alt. discoaktig högtalare?

1. Stora element för höga ljudtryck?
2. Måste vara en 3-vägare?
3. En tonkurva som inte är rak men som ser ut som?
4. En snäll elektrisk impedans för att passa kassa stärkare?
5. Ööh... vad mer?

neriks: Ditt system är otroligt imponerande, den måste prestera världsklass, eller?

sound pollution
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2002/12/29 :  20:52:10  Show Profile Send knutte a Private Message
jag tror det är bäst (mest privärt) att bygga ett par horn med kanske en 12" eller 15" bas, sedan kompletera detta med 6,5" mellan och "vanlig" diskant.
Om man använder mellenreghorn och diskant så brukar väll ljudet bli så jäkla vasst, iallafall de grejerna jag lyssnat på...

Men lådorn blir stora och det blir inte billigt... men förhoppningsvis lättdrivet.

jag funderar på att bygga en 2 vägare med en 12" bas, men det går kanske inte... i sånna fall ska jag bygga ett par horn som facktiskt inte är så väldigt stora, 40*45*100cm, dom går ju inte så djupt men men.

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/29 :  22:16:54  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by celef


neriks: Ditt system är otroligt imponerande, den måste prestera världsklass, eller?



Celef,

Tack ! Högtalarna i mitt systemet är i grund och botten rena PA-högtalare (i.a.f de element som används i dem). Många rynkar säkert på näsan åt dem p.g.a av PA-karaktären. Personligen tycker jag dock att systemet klarar av att återge de flesta musiktyper (pop, rock, jazz, klassiskt, m.m) väldigt bra ... Det är speciellt dynamiken i dessa högtalare som jag gillar!


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

rpa
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/12/29 :  22:35:19  Show Profile Send rpa a Private Message
Det är ingen som har en uppfattning på hur mycke ett par rejäla
lådor på 40x100x35 cm kostar?

Som material hade jag tänkt spånskiva...
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/29 :  22:55:32  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by rpa

Det är ingen som har en uppfattning på hur mycke ett par rejäla
lådor på 40x100x35 cm kostar?

Som material hade jag tänkt spånskiva...




rpa,

Materialkostanden är nog inte så hög eftersom spånskiva är relativt billigt . En spånskiva (2500 x 1200 x 22) kostar runt 120 - 130 kr ... Materialåtgång till dina lådor borde rendera två spånskivor?!?? Total kostnad för detta hamnar i så fall runt 250 kr

P.S.
Utöver detta så tillkommer förstås kostand för ytbehandling av lådan.
D.S.



Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2002/12/30 :  15:49:24  Show Profile Send byggarn a Private Message
Du kan ju alltid köpa JWS c81 gold. Duger bra till fester. 1500:- på SIBA
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2002/12/30 :  22:53:19  Show Profile Send knutte a Private Message
Ja du "Neriks", vad kan jag säga efter att ha kollat in "place".

De enda jag kan säga är att du fan inte är klok (missuppfatta mig fel)!!! vad kosta kalaset??? du lär ju vara miljonär, nej förlåt...du lär ha varit miljonär!

OJ OJ OJ, jag som ibland går och små-ler åt mina prylar..

Ja du hade fått det äckligt snyggt, hoppas det låter lika bra som det ser ut att göra!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/30 :  23:48:35  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by knutte

Ja du "Neriks", vad kan jag säga efter att ha kollat in "place".

De enda jag kan säga är att du fan inte är klok (missuppfatta mig fel)!!! vad kosta kalaset??? du lär ju vara miljonär, nej förlåt...du lär ha varit miljonär!

OJ OJ OJ, jag som ibland går och små-ler åt mina prylar..

Ja du hade fått det äckligt snyggt, hoppas det låter lika bra som det ser ut att göra!



knutte,

Tack för de "vänliga" orden ! Jag är faktiskt inte riktigt klok ... i.a.f om du frågar min snälla lilla fru som tillåter mig att "utveckla" min hobby. Har ingen aning om vad prylarna har kostat mig och det är kanske tur det eftersom man annars kanske skulle gå runt och gräma sig över hur mycket pengar man lagt ut på sin hobby ... Jag kan i.a.f försäkra dig om att jag varken har varit, är, och förmodligen aldrig kommer att bli miljonär ... i.a.f inte med hifi som hobby

Angående ljudet så är jag väldigt nöjd. Har tyvärr inte demostrerat systemet för så många "audio-freaks" än så det är lite svårt att säga hur den allmänna uppfattning (omdömmet) om systemet är. Ska man vara lite kritisk så skulle nog systemet behöva lite mer luft i de övre registren (någon som jag jobbar på att lösa) ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/30 :  23:58:00  Show Profile Send celef a Private Message
Men hur bygger man en discohögtalare, finns det ett recept man kan gå efter?? Vad säger du Neriks?

sound pollution
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/31 :  00:08:49  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Sjysst känslighet!
Någorlunda slaglängd på iaf 2cm P to P!
Dubbel 15" kanske..

Horn kastar ljudet långt

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Alarma
Member

61 Posts

Posted - 2002/12/31 :  00:26:01  Show Profile Send Alarma a Private Message
Hehe nu plockas produktkatalogerna fram... Hifi Kit, Ljudia, BRL, MDS mm...

Hifi Kit kan vi kanske skippa om du bara inte köper lösa element och filter eftersom det blir för dyrt annars.

Ljudia har några kit ju som heter GX osv... Har inte hört dessa men det finns ett antal i din prisklass som du frågar efter.

BRL då, hm kanske ett par Veres Audio Power12? Har inte hört dessa men de är ju stora iaf. Pyramid har jag hört ska låta för j-kligt men de är ju billiga.

MDS - har ju ett antal som t ex Disco/Beat-serien, där kanske Beat " Power 12 kanske skulle passa? Har inte hört dessa heller men har byggt en baslåda med ett sånt MCC-element (iofs bara 8") som första DIY-projekt och det lät ju bra för de pengarna (200 kr) och kan spela ganska högt med - är bestyckad med en förstärkare från 80-talet ...
Men akta dig för MDS-snubbarna som brukar ha en rätt vresig attityd och så...

Hälsningar
Erik Paulsson
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/12/31 :  00:27:00  Show Profile Send celef a Private Message
Tack NN, bra idéer, vad mer? Måste man använda horn?

Jag skulle kunna tänka mig en liknande denna, en klon kanske?? Nån som har info?


sound pollution
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/12/31 :  00:44:37  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by celef

Men hur bygger man en discohögtalare, finns det ett recept man kan gå efter?? Vad säger du Neriks?



Celef,

Ingen aning om det finns något recept Vad karaktäriserar egentligen en s.k disco-högtalare Du var tidigare i denna tråd inne på samma frågeställning, Celef ...

  • Hög känslighet

  • Loudness-karaktär i bas och diskant

  • Möjlighet till höga ljudtryck


Personligen känner jag mig egentligen lite osäker på vad en disco-högtalare egentligen är och vilka egenskaper den har

Men, men ... anta att en "disco-högtalare" har följande karaktäristik:

  • Hög känslighet

  • Bra tryck i bas och diskant

  • Kapabel till höga ljudtryck utan att det låter ansträngt


För att bygga en högtalare med ovanstående karaktäristik så skulle jag förmodligen använda rena PA-element (i.a.f i basen). Ska högtalaren användas för hemmabruk så skulle jag absolut inte satsa på något horn för basen. Personligen tycker jag helt enkelt att bashorn är för fula (och stora) för att ha hemma . Diskant och mellanregister är lite mer kinkigt. Eftersträvar man extrem hög känslighet och samtidigt låg distorsion så kan man alltid satsa på riktiga kompressionsdrivers i toppen. Tyvärr är dessa oftast ganska dyra och dessutom kräver många av dem horn. Den höga känslighet som en kompressionsdriver medför kan emellertid vara lite svår att matcha för övriga register (bas och mellanregister). Vill man matcha dessa register i känslighet får man antingen satsa på många element i bas och mellanregisterområdet eller att dämpa känsligheten på diskanten. Ett alternativ är att driva högtalarna helt aktivt men det är oftst ganska dyrt. P.g.a detta så kan det därför vara smidigt att välja diskant- och mellanregister-element som är avsedda för hifi-ändamål.

En bra källa till högtalare som borde var hyggliga som "disco-högtalare" är ...

Ett varningens ord när det gäller PA-element. Dessa har oftast mycket kraftiga magneter och stora talspolar vilket kan vara problematiskt för många hifi-slutsteg att driva. Min erfarenhet är att även kraftiga hifi-slutsteg såsom t ex NAD och Rotel kan få problem. Jag har varit med om att flera NAD och Rotel-steg gått sönder när det matat stora PA-basar med höga effekter. Därför använder jag alltid PA-slutsteg (eller Mark Levinson alt. Krell ) för att driva PA-element ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

rpa
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/12/31 :  12:08:34  Show Profile Send rpa a Private Message
Något som det bilden ovan är jag också intresserad av..
Dubbla basar och horn slipper jag gärna.

Hittade Acoustic 1200 byggsatsen på hifikit.se. Någon som hört den?
Det är kanske inte en diskohögtalare men det räcker nog och sen kan man ju antagligen lyssna vanligt på den också.
Go to Top of Page

exodus
Starting Member

9 Posts

Posted - 2002/12/31 :  13:53:21  Show Profile Send exodus a Private Message
Men vad menar du med diskohögtalare?? Skaru använda dom som Disco/PA Högtalare eller Hifi högtalare för att spela disko musik??

är det PA. så kan jag väl rekommendera att du bygger i 19mm plywood och använder dig av Beyma/JBL eller ElectroVoice. inom Hifi så har jag för mig om att Peerlees och Vifa är ganska bra märken, men dyra!! rätta mig om jag har fel! inom Hifi så lämpar det sig nog bäst att bygga i MDF!
Go to Top of Page

rpa
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/12/31 :  14:20:04  Show Profile Send rpa a Private Message
jag behöver ett par högtalare som man helst kan använda hemma och lyssna
dagligen på men primärt är till för att släpa med på div privata fester i lokal. Lokalernas storlek varierar lite men skulle nog kunna aproximeras med ett normalstort klassrum avsett för 25 elever.

Under fester spelar det inte så stor roll om de låter bra eftersom folk i allmänhet inte bryr sig när börjar dra sig ut mot småtimmarna. Men för min del så vill jag ju gärna att dom låter bra om jag ska ha dem hemma med.

Go to Top of Page

rpa
Starting Member

28 Posts

Posted - 2002/12/31 :  14:21:23  Show Profile Send rpa a Private Message
quote:
Originally posted by rpa

jag behöver ett par högtalare som man helst kan använda hemma och lyssna
dagligen på men primärt är till för att släpa med på div privata fester i lokal. Lokalernas storlek varierar lite men skulle nog kunna aproximeras med ett normalstort klassrum avsett för 25 elever.

Under fester spelar det inte så stor roll om de låter bra eftersom folk i allmänhet inte bryr sig när börjar dra sig ut mot småtimmarna. Men för min del så vill jag ju gärna att dom låter bra om jag ska ha dem hemma med.

Glömde skriva att musiken som ska spelas är blandad rock/pop och aldrig klassisk musik.

Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/31 :  17:36:54  Show Profile Send tengil a Private Message
köp typ 4 eller 6st billiga(typ 200kr) 10" eller 12" basar, typ från mds eller hifikit.. Sen något halvdant mellan plus en diskant som kan spela högt.. Delar du diskanten relativt högt så kan du nog pressa på med de flesta, väl?

Om spånskivan ska sågas till vid köpstället kan du kanske köra med 120 cm höga högtalare?(skivorna är ofta 120x250cm).. På så sätt får du plats med flera basar ovanpå varandra, samtidigt som det går smidigt till att såga!

En "disco-högtalare" för mig är nog en högtalare som har ordentlig dunk i basen, med lite mindre mellan och lite mer bas och diskant..

När du räknar låda kan du kanske fixera baskurvan så den får en "topp" där disco-dunket ligger.. (60-80hz någonstans väl?)
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2002/12/31 :  18:05:01  Show Profile Send tengil a Private Message
måste du bygga??

http://www2.blocket.se/view/836705.htm?l=0
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2003/01/01 :  11:22:58  Show Profile Send knutte a Private Message
om man ska spela pop/rock kanske techno så måste du inte ha så mycket kraft under ca 50Hz, och om man då ska spela riktigt högt så är stora element fortfarande att föredra, men lådorna blir fortfarande väldigt stora..
men det ljudtryck som en 18"bas presterar i en basreflexlåda, klarar säkert en 12":are av i ett bra konstruerat horn, och då tror jag också att det blir lättare att driva 12" om den sitter i ett horn.

och lådorna borde bli ganska lika i storlek...

sedan måste 18" ha ett mellanregister medans 12" kan klara sig utan...

en 12" är billigare än en 18"...

delningsfiltret blir mycket billigare, eftersom du inte behöver dela så lågt i frekvens...


men det här är bara vad jag tror...!!!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/01/01 :  16:12:36  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

varför inte göra det lätt för sig och köpa nån gmamal
D.A.S högtalare eller Cerwin Vega, eller så..

Man måste inte bygga, om det ändå skall vara nått enkelt!
Som inte får kosta alla pengar i världen!


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000