HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Åsikter om Nordost Blue heaven?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:15:05  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag har, som tidigare rabiat lampsladd/rg62-förespråkare, fått omvärdera min syn på kablar inverkan på ljudet.

Fick höra hur systemet lät med Nordost Red dawn-interconnect och blev helt blown away. Så nu får jag väl med svansen mellan benen ta och handla mig riktigt kablage. Dock har jag inte råd med red dawn, inte ens begagnat.

Så min fråga är, hur är lillebror Blue heaven? Både som högtalarkabel och interconnect? Har våldsamt fastnat för det läckra utseendet på Nordosts kablar... Och låter det i närheten av lika bra som med red dawn så är det ju klappat och klart!

Har ni några åsikter? Finns det andra kombatanter i prisklassen jag inte får missa?

Mvh,
Rickard

Ino Audio for life

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:17:50  Show Profile Send ekman a Private Message
nordost ska ha samma klangideal i alla kablar det som ökar är ju transparansen för varje nivå man går upp så blue heaven lär låta som en oslipad red dawn kul att du tyckte red dawn signalis var så bra förresten då jag själv funderar på att köpa den för att komplettera mina red dawn högtalarkablar
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:20:30  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Rickard!

Du bör vara medveten om att de inte är skärmade. Det kan således låta olika beroende på vilken miljö de är i.

/Johan

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:20:35  Show Profile Send n/a a Private Message
Blue heaven är det snabbaste jag hört, och den dyraste nordost kablen jag hört också. Dock är den inte lika lugn och har inte samma kropp som Clous 610T royale. Men snabb är den och detaljerad. Specielt mellanregister är nice tycker jag.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:33:36  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har haft mina nordostkablar i dom mest varierande miljöer och dom har aldrig hörtbart förändrats enligt mig men visst du kanske ska undvika att lägga dom i ett ormbo av kablar om det är möjligt =)

förresten rg-62 inte hörbart färgande?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:42:38  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag fick samma blow out upplevelse när jag bytte till Red Dawn högtalarkabel (även om det bara var Rev. 1, Ekman). Om man har prövat andra kablar utan större framgång och något sådant händer, tror jag att det är ett starkt skäl att hålla fast vid det.
Jag har provat Red Dawn signalkabel också och tycker att den var mycket bra men med båda Red Dawn blev det litet för ljust sammantaget. Mycket snabb och detaljerad. Vad jag läst om Blue Heaven är den likartad men får ett intryck att Red Dawn kliver över en tröskel där allt fungerar, men att Blue Heaven inte riktigt klarar detta.
Du kanske kan få tag på en billig begagnad på Cable Company www.fatwyre.com
Go to Top of Page

kramer
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:42:41  Show Profile Send kramer a Private Message
quote:
Originally posted by DasKapital

Jag har, som tidigare rabiat lampsladd/rg62-förespråkare, fått omvärdera min syn på kablar inverkan på ljudet.

Fick höra hur systemet lät med Nordost Red dawn-interconnect och blev helt blown away. Så nu får jag väl med svansen mellan benen ta och handla mig riktigt kablage. Dock har jag inte råd med red dawn, inte ens begagnat.

Så min fråga är, hur är lillebror Blue heaven? Både som högtalarkabel och interconnect? Har våldsamt fastnat för det läckra utseendet på Nordosts kablar... Och låter det i närheten av lika bra som med red dawn så är det ju klappat och klart!

Har ni några åsikter? Finns det andra kombatanter i prisklassen jag inte får missa?

Mvh,
Rickard

Hej,
Provade Blue Heaven både som signalkabel och högtalarkabel men tyckte inte alls om dessa i min anläggning. Det blev alldeles för ljust ljud men det kan ju bero på att min cd-spelar är ganska ljus i sig.
Om du vill prova någon annat kanske Harmonic Technology kan vara något.

Mvh Kramer

Ljud är kul
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:44:10  Show Profile Send ekman a Private Message
va???? harmonic tech om NÅGOT är ju ljusa???? något fruktansvärt agressiva kablar =))

tilläggas bör förresten att red dawn rev2 är inte ljus den har grym upplösning dock med underbar 3d men en lite varm grundklang så ingen ljushet där inte
Go to Top of Page

kramer
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:50:38  Show Profile Send kramer a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

va???? harmonic tech om NÅGOT är ju ljusa???? något fruktansvärt agressiva kablar =))

tilläggas bör förresten att red dawn rev2 är inte ljus den har grym upplösning dock med underbar 3d men en lite varm grundklang så ingen ljushet där inte

Hos mig blev den en massa ljushet, i alla fall med signalkabeln :) Vi provade faktiskt att gämföra blue haeaven gentemot Harmonic Truth-Link, visst det är prisskillnad men fy vad skriktigt det blev med nordost kabeln...

Ljud är kul
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:56:58  Show Profile Send ekman a Private Message
konstigt??? då jag upplever harmonic som ljusa men inte nordost?? nordost dom jag har hört är bara välupplösta fast jag har inte hört blue heaven så jag ska inte säga nåt
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/06 :  01:05:23  Show Profile Send Saro a Private Message
okej..
hmm.. Vad kostar red dawn högtalarkablaget då? kanske man ska ta å byta bort mitt TaraLabs Prime 1000 kablage
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/06 :  01:11:02  Show Profile Send ekman a Private Message
mellan 15 och 20 nånstans beroende på längd skulle jag tro
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/06 :  01:38:23  Show Profile Send Saro a Private Message
oj.. sinnespengar..

Blue då?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/06 :  05:36:51  Show Profile Send ekman a Private Message
prisvärt dock jag har inte hört någon i den prisklassen som ens kommer i närheten av red dawn =) transparent ultra är rätt nära dock men me lite annan karaktär den kostar 36tusen och är inte lika välupplöst som red dawn
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/01/06 :  06:26:22  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag köpte blue heaven rev.2 b-w och tyckte den öppnade upp ganska så rejält,jag hade bla.tara prism 1000 b-w och det lät ganska sunkigt i jämförelse.Jag har nu lånat hem ett par red dawn s-w som jag tycker är mycket trevliga då jag funderar på att byta till nya högtalare som inte tar b-w,kan också tipsa om att esoterisk-hifi i uppsala har ett par red dawn 2,5met/par till salu för strax under 6'.Red dawn öppnade upp ännu mer om man jämför med blue heaven den är snabb kan verkligen rekomenderas.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/01/06 :  07:01:43  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag testade Red Dawn högtalarkabel och Kimber 8TC. Bägge tog mitt system 'över tröskeln' och då köpte jag Kimber för att den var billigare. Nordosten är snyggare, men ljudmässigt höll de samma klass i min anläggning. Kanske ett alternativ?

Jag har också Harmonic Technology Truth Link signalkabel. Skulle inte heller kalla den ljus eller aggressiv, även om jag inte är så förtjust i den. Mer tråkig eller nåt, men det har jag inte kollat närmare på än så länge. Har annat att byta ut först.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/06 :  08:58:33  Show Profile Send Timbre a Private Message
Klart att du skall ta den som du har mest känsla för! Bättre att vänta tills du har täckning eller ett tillfälle dyker upp.
Under tiden kan du ju testa alternativ.
Silver Streak/8TC kan i en del system ge ett iskallt ljud. I andra sammanhang kan de vara ett stort lyft.
Avståndet till lampsladden är avgrundsdjup och att prova skadar aldrig.
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/01/06 :  09:29:29  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Kul med så mycket råd och tips!

Mitt slutsteg är på gränsen till varmt (men inte för mycket) och jag gillar ett ganska detaljerat ljud.
Finns det några bra billigare (upp till 1000-2500kr begagnat) varianter på högtalarkablar som är ljusa/detaljerade som jag kan förlusta mig med så länge, tills red dawn är en realitet?

Som interconnect funderar jag på Silk så länge. Det är inga dumma grejor väl?

Mvh,
Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/01/06 :  11:05:41  Show Profile Send poman a Private Message
Det är alltid systemanpassning med dom mest kablar, en del passar bättre i mer återhållna anläggningar och öppnar upp mer ljudet eller stramar basen om den låter mullig eller ger mer fyllighet.
Jag har provat Blue heaven och Red dawn kablar, men i min anläggning så den blev lite tunnt i ljudet annars så för övrigt så är det en
bra kabel. Jag använder CLOU 610 Triol och CLOU 412 KRYSOLIT ROYALE
den fungerar bra i min.

/PO
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/01/06 :  11:18:04  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Här kommer en slamkrypare då boys....

Jag recenserade för något år sedan en Stahl kabel. Platt silvermojäng i handsydd canvastyg, bandspagetti i tygkådis om ni fattar. Bra bas, OK mellanregister och en smula skramlig diskant. MEN. De som vet säger att den är omarbetad och desutom kunde man förut få prova utan kostnad. Ingen risk med andra ord och priset var väl runt 3 lapp tror jag.

Kunde ju vara något att labba med.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/01/06 :  14:31:21  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Das Kapital,

om du inte misstycker, - eftersom jag definitivt är part i målet, kan du gärna få låna kablar av oss för utprovning och jämförelse hemma. Vi för Analysis Plus och Audience kablar som du även bör testa när du letar kablar i denna klassen.

Maila oss i fall intresse finns vad du behöver och vilka längder. Kolla gärna på vår sida www.klubben.net

mvh, robban

Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/07 :  00:15:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

jag har haft mina nordostkablar i dom mest varierande miljöer och dom har aldrig hörtbart förändrats enligt mig men visst du kanske ska undvika att lägga dom i ett ormbo av kablar om det är möjligt =)

förresten rg-62 inte hörbart färgande?

Hej ekman, jag anser att en bra kabel SKA kunna läggas bland andra sladdar utan att ta vara känslig för elektromagnetiska fält. Tack och lov är alla mina andra signalkablar skärmade så kanske det inte spelar så stor roll att lägga en Nordost bredvid . Som Kramer och Neon Park och även du ekman, anar jag att Nordost verkar skilja sig från övriga märken, den verkar vara ganska lik Kimber i det fallet. Båda dessa märken är oskärmade och jag har ofta noterat att folk skriver att dessa kabelmärken har väldigt ofta ett öppet detaljerat ljud. En del beskriver ljudet som vasst. Det verkar i alla fall vara liknande kommentarer kring dessa Nordost. Jag tycker man bör ställa sig frågan om det kan vara att de är oskärmade som ger dem dessa ljudande egenskaper och kanske mindre del i deras övriga uppbyggnad. Beroende på hur förstärkardesignern löst RF-filter på ingången till slutsteg så kan det bli ljudliga skillnader t ex om RF-filtret på ingen råkar tillåta hastighetsklippning på slutsteget eller ej. Jag har sett flera förstärkare som är hastighetsklipper med höga frekvenser på ingången. Det kan vara det som gör att det låter bra med Nordost i vissa fall men inte i andra. Helst skulle jag vilja att Nordosts signalkablar vore skärmade. En skärm kan väl varken hypotetiskt eller tekniskt vara till skada för ljudet? Jag ser bara fördelar med skärmade signalkablar. Tänk om du skulle koppla en oskärmad antennsladd till TV:n, då blir bilden dålig. Då byter du väl självklart till en vanlig skärmad 75 ohms koaxialkabel(?).

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/07 :  00:45:25  Show Profile Send ekman a Private Message
tja rg-62an är också väldigt känslig för sånt skräp och den är skärmad?? den tar upp mer brum än alla andra signalisar jag har testat i min anläggning skärmare eller ej och sen personligen har jag aldrig hört nordost låta "ljust" men visst det kanske ligget något i det du säger men skit samma bra låter det iaf =)

sen så om man skulle skärma en nordostkabel skulle det säkerligen innebära en hel del andra problem och om det hade varit fördelaktigt så hade dom nog gjort det dom har säkerligen labbat med tusentals olika varianter med och utan skärm genom åren och ändå är inga av deras kablar skärmade undras vad det tyder på? hmmmmm
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/07 :  01:36:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Ekman
Ja det var konstigt med rg-62:an, brumproblem har jag inte haft speciellt med den kablen. Jag har däremot ibland stött på brumproblem i min anäläggning, ja du har ju sett bilderna på knoppentråden. Det är nästan konstigt att det fungerar överhuvudtaget med tanke på allt kablage jag har! Det är säkert uppemot 200 meter kabel totalt. Ibland kan det också komma in brum via cebtralantennen om du bor i stort hus. Ofta ligger det t o m 230 V i antennuttaget (dock inte strömkapacitet att driva apparater). Det beror på att samtliga apparaters "jord" i HELA huset är gemensamt anslutna via skärmjorden, man kan få stötar!. Om det är någon apparat i huset som är någon dåligt konstruerad så blir det problem, och det är vanligare än man kan tro. Det finns speciella transformatorer man kan använda för att bli kvitt problemet.

Det jag kunnat konstatera när det gäller brum är att brumproblem alltsomoftast beror på att man har skapat jordslingor. Oppna "cirklar" av kabler tar in 50 Hz brum från elnätet. Därför är det alltid rekommendabelt att tvinna höger och vänster kabel så tätt som möjligt ihop (det kanske dock inte är rekommendabelt med Nordost eller Kimber signalisar efterom de inte är skärmade).

Jag vet inte heller vad det beror på att Nordosts kablar inte är skärmade. Någon slags "vision" borde det nog vara. Någon annan som vet varför?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/07 :  01:53:16  Show Profile Send ekman a Private Message
nordost har säkerligen testat skärmat och icke skärmat och finner dom oskärmat bättre så tror jag på det dum som jag är =)

sen jo jag har ett stort brum ifrån mitt slutsteg just nu som irriterar något fruktansvärt =( blev mindre när jag bytte nätkabel ifrån usel till jpc visserligen men fortfarande alldeles för högt? det kommer ur högtalarna också av någon elak anledning
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/01/07 :  10:49:53  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:

nordost har säkerligen testat skärmat och icke skärmat och finner dom oskärmat bättre så tror jag på det dum som jag är =)

sen jo jag har ett stort brum ifrån mitt slutsteg just nu som irriterar något fruktansvärt =( blev mindre när jag bytte nätkabel ifrån usel till jpc visserligen men fortfarande alldeles för högt? det kommer ur högtalarna också av någon elak anledning

Hej ekman!
Det kan vara jordslingor mellan apparaternas signalkablar och jordledningarna till nätkablarna via respektive apparat. Tänk dig att du följer ledningarna och om det kan bli en sluten slinga så kan det uppstå induktion i den av 50 Hz brum från elnätet. Om det är det problemet så ska du inte använda jordledaren. Lösningenär attsätt elkontakterna i ojordade uttag. Använd gärna ojordade anslutningar rakt igenom, eller högst på ett ställe. Eller så kan det vara de oskärmade signalkablarna som gör det. Det kan förstås vara andra problem också eftersom jag inte sett hur du har kopplat. Men prova ojordade uttag först, är mitt tips.

/Johan
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000