HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilket riaa-steg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Daniel2
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/01/07 :  00:46:48  Show Profile Send Daniel2 a Private Message
Kör Vincent PHO111 till Project RPM4. Det fungerar utmärkt men har ändå funderat på att uppgradera riaa-steget och har därför testat Musical Fidelity X-LPS. Det borde ju bli en förbättring med tanke på prisskillnaden, 1100 kr resp 2900 kr.

Efter att par timmars testande i MM-läge konstaterade jag förvånat att skillnaden mellan stegen var mycket liten. Antingen är det något fel på min hörsel eller också är Vincent mycket bra för pengarna. Det kanske krävs lyssning längre tid för att (jag ska) förstå skillnaderna fullt ut.
Ok, visst var X-LPS något vassare men jag har ännu inte bestämt om det är värt pengarna.

Är det någon som har erfarenhet av det båda stegen, kanske med annan kringutrustning, och kan kommentera skillnaderna?

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/01/07 :  00:59:55  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Daniel2

Kör Vincent PHO111 till Project RPM4. Det fungerar utmärkt men har ändå funderat på att uppgradera riaa-steget och har därför testat Musical Fidelity X-LPS. Det borde ju bli en förbättring med tanke på prisskillnaden, 1100 kr resp 2900 kr.

Efter att par timmars testande i MM-läge konstaterade jag förvånat att skillnaden mellan stegen var mycket liten. Antingen är det något fel på min hörsel eller också är Vincent mycket bra för pengarna. Det kanske krävs lyssning längre tid för att (jag ska) förstå skillnaderna fullt ut.
Ok, visst var X-LPS något vassare men jag har ännu inte bestämt om det är värt pengarna.

Är det någon som har erfarenhet av det båda stegen, kanske med annan kringutrustning, och kan kommentera skillnaderna?

Hej Daniel2!

Om du inte tycker att skilnaderna uppväger priset för MF, så skall du givetvis behålla ditt Vincent steg. Varje "hörbar" förändring av ljudkvalitet blir allt dyrare och dyrare för var uppgradering.
Om du tar en högtalare för t ex 1500 kr och jämför den med en för 5000 kr så bör det bli en hygglig förbättring. Om du sedan tar den för 5000 och jämför den med en för 10000 kr etc så blir skillnaderna allt mindre och mindre. Med andra ord så kostar alla förbättringar allt mer och mer. Sedan så är det också så att ju bättre produkten är desto bättre kringutrustning kräver den. XLP-S gör sig bättre än Vincent ju bättre anläggning du har. Din Project är ju en ganska enkel "billig" produkt, med en bättre skivspelare så hade skillnaden blivit än större. Har själv en XPL-S tillsammans med en Oracle Delfhi mark5 med Brojer tonarm samt en Kouetsu Rosenwood pickup, med denna kombination så är troligen skillnaden på dina Riia steg betydligt större.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/07 :  10:07:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Om du ska byta trots allt så är jag intresserad av ditt Vincent steg...

Jag kan också tipsa om att Dennis Hifi http://www.dennis-hifi.se har ett "Holfi BattRIAA" steg till salu för drygt 4000:-

http://www.holfi.dk/Products/ItemList.asp?ItemStart=1&MenuID=37&Level=2

Det kostar över 10000:- i vanliga fall. Dennis säljer nämligen ut sitt Holfi sortiment. Jag tror det är ganska prisvärt.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2003/01/07 :  19:42:45  Show Profile Send Jonas a Private Message
Har själv ett Vincent och tycker det låter riktigt bra, har dock inte jämfört a-b med nåt annat.
I Hifi&Musik skrev man ju dock att Vincenten skulle vara i klass med den 7-8 ggr dyrare SAT Phonofix, och gav klart köp-råd.

MVh

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/01/07 :  20:05:02  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej Daniel2... Har du orginalpickupen Grado Black på RPM-4:an? I så fall skulle nog jag rekommendera dig att byta nål till en Gold nål, för det gör ett stort lyft uppåt!

mvh

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Daniel2
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/01/07 :  23:15:38  Show Profile Send Daniel2 a Private Message
Hej igen och tack för svaren!

Ju mer jag lyssnar ju mer inser jag att det faktiskt finns skillnader även med min blygsamma kringutrustning. Har nu kommit fram till att skillnaderna är "tillräckliga" för att jag ska köpa en X-LPS. Dessutom blir jag av med en flaskhals vid framtida uppgraderingar. Men Vincent är fortfarande mycket prisvärt!

Stefan007: Sorry, jag kommer att byta in Vincentsteget så förmånligt att jag knappast kan få mer genom att sälja det privat.

X-ray: Ja jag har orginalpickupen. Den har benämningen Grado K4, tror att det är en uppgraderad Grado Black men vet ej exakt vad som skiljer. Ska visst motsvara något mellanting mellan Black och Red. Har du jämfört Black och Gold? Kan du säga något om skillnaderna?
Vad kostar en Goldnål?

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/01/08 :  10:01:36  Show Profile Send n/a a Private Message
Goldnålen kostar (lös) 400:- tror jag.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000