Author |
Topic |
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 11:13:52
|
Jag var rätt noga, för att undvika jordslingor, då jag kopplade upp anläggningen då jag flyttade in i den nya lägenheten. Allt var frid och fröjd och anläggningen var knäpptyst i säkert ett år. Inte en gnutta brum kunde höras. Jag åkte bort en vecka och då jag kom tillbaka så brummade det dock rejält då jag slog på grejerna igen. Det första jag provade var att dra ut sladden från tvn till stereon, eftersom det ofta är tv antenn jorden som strular. Brummet försvann direkt och nu är allt frid och fröjd igen. |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 11:21:16
|
Det där med antennjord måste jag göra ett inlägg om... Var lite vaksamma mot det om ni bor i lägenhet! Köpte en billig dvd-spelare, som av någon anledning var jordad. Det härliga var att det fanns en duktig potentialskillnad mellan antennjord och nätjord (tydligen pga av antennförstärkaren i hyreshuset enligt en kompis). Så när ingen sladd mellan tv:n och dvd:n satt i fick jag mig en mysig puss när jag råkade komma åt höljet på både dvd:n och tv:n samtidigt.
Tänk på det om ni skall koppla in tv:n till stereon. Det räcker inte att stänga av apparaterna. Potentialskillnaden kvarstår, så länge tv:n endast är jordad via antennuttaget och stereon via nätuttaget... |
Ino Audio for life |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 15:34:06
|
jag har inga jordade uttag alls i mitt rum dock och jag kör med rg62 och silk signalkabel tills vidare och dom är ju skärmade bägge två??? tilläggas bör att steget brummar även om inget annat är inkopplat |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 15:49:09
|
quote: Originally posted by ekman
jag har inga jordade uttag alls i mitt rum dock och jag kör med rg62 och silk signalkabel tills vidare och dom är ju skärmade bägge två??? tilläggas bör att steget brummar även om inget annat är inkopplat
Oj, är det möjligt att du kör med RG-62!!!
Man kan använda ojordade uttag på detta vis. Du och andra gör detta på egen risk!! (dock mycket liten sannolikhet att du misslyckas, men alltså det är högspänning det är frågan om så var lite försiktig)
* Köp en vanlig ojordad skarvdosa på t ex Clas Ohlson. Den har en rund stickpropp som inte passar i det jordade uttaget.
* Köp också en vanlig jordad stickproppskontakt.
* Knipsa av skarvdosans stickpropp och montera dit den jordade stickproppen, men anslut bara sladdens ledare till respektive stift och strunda i jordanslutningen.
* Voila, den ojordade skarvdosan passar i jordat uttag!
* Anslut inga apparater som normalt sitter i våtutrymmen el dyl, det kan vara farligt!
Detta knep används flitigt på t ex mindre tillställningar då man ska koppla in ström tillfälligt. Men man ska egentligen inte koplpa så.
/Johan Lindroos
|
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 15:51:14
|
En kabel-TV anläggning i ett hyreshus skall enligt nu gällande byggnorm vara jordad i Potensial Utjämnings Skena. Det är endast i denna skena (vid första inkommande servis) som el-bolagen garanterar jord. Det kan uppkomma krypströmmar om kabel-tv anläggningen inte är jordad på detta ställe. Det är möjligt att man har jordat en linjeförstärkare (abbonentförstärkare) så att det uppkommer krypströmmar i din anläggning.
quote: Originally posted by DasKapital
Det där med antennjord måste jag göra ett inlägg om... Var lite vaksamma mot det om ni bor i lägenhet! Köpte en billig dvd-spelare, som av någon anledning var jordad. Det härliga var att det fanns en duktig potentialskillnad mellan antennjord och nätjord (tydligen pga av antennförstärkaren i hyreshuset enligt en kompis). Så när ingen sladd mellan tv:n och dvd:n satt i fick jag mig en mysig puss när jag råkade komma åt höljet på både dvd:n och tv:n samtidigt.
Tänk på det om ni skall koppla in tv:n till stereon. Det räcker inte att stänga av apparaterna. Potentialskillnaden kvarstår, så länge tv:n endast är jordad via antennuttaget och stereon via nätuttaget...
|
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 16:36:16
|
hmm jo rg62 är bland det bättre för små pengar som man kan hitta och jag hade inte råd med bättre för tillfället men det kommer =)
innebär inte ditt trick att jag måste ha ett jordat uttag dock?? sånna ofinns i närheten av min anläggning tyvärr |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 16:37:22
|
hmm jo rg62 är bland det bättre för små pengar som man kan hitta och jag hade inte råd med bättre för tillfället men det kommer =)
innebär inte ditt trick att jag måste ha ett jordat uttag dock?? sånna ofinns i närheten av min anläggning tyvärr |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 16:53:58
|
innebär inte ditt trick att jag måste ha ett jordat uttag dock?? sånna ofinns i närheten av min anläggning tyvärr
Oj då har jag missuppfattat allt, jag märkte inte att du faktiskt skrev att du hade ojordade uttag. Då är dina apparater redan ojordat anslutna.
Det vet jag inte vad dina problem beror på, då måste jag nästan syna anläggningen närmre och det är inte var dag jag är i Göteborg, men kanske under våren tittar jag över även till andra fölk i Götet.
1 Men du skulle kunna prova att helt koppla ur allt. 2 Sedan kopplar du in försteg, slutsteg och högtalare. 3 Lyssna efter brum. 4 Koppla in CD. 5 Lyssna efter brum. 6 Koppla in nästa apparat, osv 7 Så kanske du märker när brummet kommer, och på detta vis hitta orsaken. 8 Sedan kan du prova lite olika varianter på inkoppling.
Prova även att dra elkablarna långt från signkablarna. Eller om de korsar, gör så att de korsar med 90 graders vinkel. Eller prova något galet, lägg dem parallellt med signalkablarna (möjligtvis helt fel). Ibland kan 50 Hz-brumproblem bero på de mest skiftande orsaker.
Det skulle ju även kunna ha blivit något fel på någon apparat, man det tror jag är mycket liten sannolikhet att det är.
/Johan l |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 17:04:35
|
jag har inga jordade uttag alls i mitt rum dock och jag kör med rg62 och silk signalkabel tills vidare och dom är ju skärmade bägge två??? tilläggas bör att steget brummar även om inget annat är inkopplat
Tjena!
Har du ett jordat grenuttag kopplat i ett ojordat vägguttag? Jag hade problem ett tag med det. Det brummade och hade sig av någon anledning, men det löste sig när jag händelsevis kopplade in ett ojordat grenuttag.
Kanske fanns det krypströmmar till jord i någon av apparaterna som spred sig via jordanslutningen i grenuttaget?
Tänkte om det kunde vara till någon hjälp. Värt att kolla upp åtminstone.
Mvh, Rickard |
Ino Audio for life |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 17:34:16
|
quote: Originally posted by DasKapital
Tjena!
Har du ett jordat grenuttag kopplat i ett ojordat vägguttag? Jag hade problem ett tag med det. Det brummade och hade sig av någon anledning, men det löste sig när jag händelsevis kopplade in ett ojordat grenuttag.
Kanske fanns det krypströmmar till jord i någon av apparaterna som spred sig via jordanslutningen i grenuttaget?
Tänkte om det kunde vara till någon hjälp. Värt att kolla upp åtminstone.
Mvh, Rickard
Hej Rickard!
Ja bra, det kan vara en orsak till brummet som jag helt missade att tänka på.
/Johan |
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 17:47:30
|
Jag tog bort jordblecket i grenuttaget mellan mina två slutsteg vid senaste ommöbleringen och sedan dess är det mesta frid och fröjd. Jag har också följt tumregeln att bara ha nätanslutning till jord vid en punkt i mitten av anläggningen. I mitt fall blev det, i avsaknad av aktivt försteg, den parametriska equalizern vars nätsladd alltså är jordad. Mvh Pekka |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 22:26:02
|
Om vi återtar diskussionen om Nordosts kablar och frånvaron av skärmning så skriver dom i sitt faq att skärmningen ökar kapacitansen med en faktor av 0,55% och det är ju inte bra för ljudet. Annars borde ju flatkabeln ha låg kapacitans från början vilket dom kanske vill bibehålla. |
Hifiarkeologen |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 22:48:39
|
jag har faktiskt ett jordat grenuttag i ett ojordat uttag? hmm får testa utan det då |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 10:34:24
|
quote: Originally posted by brumel
Om vi återtar diskussionen om Nordosts kablar och frånvaron av skärmning så skriver dom i sitt faq att skärmningen ökar kapacitansen med en faktor av 0,55% och det är ju inte bra för ljudet. Annars borde ju flatkabeln ha låg kapacitans från början vilket dom kanske vill bibehålla.
Ja det är bra, vi tar upp Nordostspåret igen. Nordost Blue Heaven har en kapacitans på 8,1 pF per fot. Om kapacitansen ökar med 0,55% med skärm, så blir kapacitansen 8,14 pF per fot (avrundat till två värdesiffror 8,1 pF/ft). Det torde inte innebära någon skillnad i ljudet överhuvudtaget (förutom att det förstås inte kommer in elektromagnetisk strålning i kabeln vilket förmodligen gynnar ljudet i väsentlig grad). Är du säker på att det verkligen står att det innebär 0,55% kapacitansökning med skärm?
/Johan Lindroos |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 10:43:42
|
Såg ett par beg. Nord Ost Red Dawn 2m i mint cond för 4500:- |
|
|