Author |
Topic |
|
Canon
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 23:52:08
|
Hejsan!
Jag har länge försökt följa olika kabeldiskussioner. Nu är det så att jag ändå tänkt testa och se om jag verkligen kan märka någon skillnad eller ej. Jag hoppas på att få låna en del kablar hos min lokala HiFi-handlare och se om jag hittar någon som passar.
Det är en del grejor som jag undrar över först.
1. Har jag ett system som är tillräckligt bra överhuvudtaget för att avslöja skillnader i kablar??
-> Infinity Reference Series MkII - 61:or / Pioneer RDS-808 förstärkare / Sony DVP-NS305 DVD / Philips HP 890. Är det mina öron det hänger på, eller gör mitt system att kommer de små skillnaderna helt enkelt inte kommer att märkas???
2. Jag kör en koaxial digitalkabel från DVD-spelaren till förstärkaren. (I 200kr-klassen) Kan en kabel på något vis bryta ned de 1:or och 0:or och sedan förändra de 1/0 som styr mellanregister, diskant eller bas individuellt för att sedan mixa ned dem till digital signal igen...? (Läste om detta i ett inlägg på dvdforum.nu) Kan ettor och nollor försvinna på vägen med en sämre kabel, och skulle det då inte resultera i ljudbortfall??? Hur funkar det egentligen? Jag är helt förvirrad. En kabel skulle ju enligt det här resonemanget inte kunna påverka enskilda egenskaper hos ljudet, utan enbart ljudet som helhet.
Jag ska alltså testa en klassisk röd/vit RCA-kabel för att höra skillnader? Om jag har förstått det rätt skickas därigenom en analog strömsignal som kan vara bättre eller sämre, eller? (Newbie-varning på mig nu!)
3. Vad finns det för kablar i 500kr-1000kr-klassen som skulle göra någon skillnad för mitt system?
Tacksam för svar.
|
/Magnus Persson |
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 23:54:39
|
det handlar väl inte så mkt om att 1or och 0or försvinner utan mer tidsfel och störningar vilket innebär att cdns korrigeringskretsar får jobba hårdare och "gissa" mera vilket innebär sämre ljud rent teoretiskt så är väl digitalöverföring ganska förlustfri |
|
|
juha
Member
316 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 00:03:47
|
Försök att låna en knippe kablar av kända och icke kända märken och prova... själv har jag en löjligt billig kabel som mot all förmodan fungerade jättebra. Låna ihop kablar av kompisar och den lokale handlarn.Mvh juha |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 00:10:47
|
får man fråga vad juha har för billig kabel som han tycker är bra??? |
|
|
Canon
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 14:19:26
|
Verkligen inte fler som kan hjälpa mig med tips om detta? Jag är ju lite intresserad av att höra fler kommentarer gällande tidsfel och jitter etc.. Är det verkligen stora skillnader mellan digitalkablar där? |
/Magnus Persson |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre
772 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 14:29:05
|
quote: Originally posted by Canon
Verkligen inte fler som kan hjälpa mig med tips om detta? Jag är ju lite intresserad av att höra fler kommentarer gällande tidsfel och jitter etc.. Är det verkligen stora skillnader mellan digitalkablar där?
Hej Canon!
Själv tycker jag inte att skillnaderna mellan digitalkablarnas tidsfel etc är värd så mycket möda att utreda. Det beror ju ändå mycket på din egen personliga kombination av stereoprylar hur det i slutändan kommer att låta. Dock borde LTS:arna Knoppen, Thomas A, Pekka, John Stålberg kunna hjälpa dig med olika mätvärden etc. Om någon här vet hur det skall mätas för att låta bra så bör väl dessa herrar vara de mest kompetenta på detta forum. Mvh Kenth
|
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 14:48:30
|
Bra initiativ, Canon, man ska testa själv och inte enbart lita på vad andra tycker och tänker!
Man skulle kunna tänka sig att en dålig överföring av den digitala signalen "smetar ut" pulserna från signalkällan och gör det därför svårare för mottagaren att tolka pulståget. Sen är det ju också viktigt hur väl kabeln skyddar signalen från HF-instrålning från t.ex. radio/tv-utsändningar eller GSM-nätet.
Allt detta är teorektisk möjliga fel. I verkligheten är digitalsignalen från din DVD väldigt robust och fin, och jag tror det är svårt att stressa D/A:n i din Pioneer till fel. Men du ska ju testa själv och det ska bli mycket intressant att se om du kan höra någon skillnad!
Testa även med optisk överföring av signalen mellan DVD och receivern om du har den möjligheten! Den optiska överföringen har de fördelar att den är total okänslig för HF-instrålning samt att den inte ger någon galvanisk koppling mellan signalkälla och mottagare. Många hifi-entusiaster anser att den optiska överföringen medför en sämre återgivning men jag tycker själv det blir minst lika bra som via en koaxkabel.
Pröva att göra testen ihop med en kompis så kan ni göra en förenklad ABX-test. Lyssna först när kompisen kör byten mellan kabel A och kabel B (man bör nog begränsa sig till två kablar per ABX-test) medan du VET vilken kabel som spelar. Det är du som bestämmer vad ni lyssnar på och hur länge, kompisen sköter bara byten när du säger till. Om du hör någon skillnad mellan kablarna så försök att "lära dig" respektive kabels signatur. Spela lite rosa brus emellanåt och se om du kan särskilja några tendenser i hur kablarna "brusar". Finstämd pianomusik är heller aldrig fel. När du tror dig kunna särskilja kablarna åt så låter du kompisen byta till en slumpvis kabel utan att du vet vilken, och du ska försöka tala om det är A eller B som spelar. Kan du identifiera/namnge kabel X säg åtta gånger av tio har du en bra kondifdens att det också verkligen är skillnad mellan dem.
Glöm nu inte optokabeln! Du skriver väl in sen på forumet hur testen föll ut?
|
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 14:59:26
|
Tidsfel eller jitter orsakas nog mest hos D/A omvandlaren självt än hos kabeln som kopplar ihop drivenhet och D/A. Det bästa är, om man misstänker att drivenheten är dålig, är att koppla på en bra jittermumsare. Det kan minska jittret betydligt. En annan sak som kan hända är jordslingor, vilket kan öka jittret betydligt. En optisk kabel är då att föredra, eftersom ingen jordförbindelse då finns.
En intressant artikel som behandlar jitter och jittermumsare finns hos Monarchy Audio:
http://www.monarchyaudio.com/DIP4.htm
Själv har jag en numera oanvänd Monarchy DIP Superdrive med BNC stående på hyllan. Frågan om jittrets hörbarhet är en annan sak, men en rapport har väl påstått att den ligger på flera 1000 ps, fömodligen 10,000 ps.
Dagens bra CD spelare ligger på runt 200-300 ps, de bästa på strax över 100 ps. Det är svårt att med en extern D/A att komma ner till de nivåerna.
By the way, en spekulation. Det kan vara så att jitter orsakar ett "brusgolv" runt transienter. I det dubbelblinda test som jag var med i för något år sedan lyssnade vi speciellt på kantslag på trummor. I den "dåliga" CD spelaren lät det som att kantslaget inte riktigt slog igenom 100%, ungefär som att bruset ökade. Skillnaden var hårfin, men skillnaden kan beskrivas som ungefär ett "klick" och "klock"-liknande ljud. Lyssna därför på transienter, där kan man kanske höra en skillnad.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
Edited by - Thomas A on 2003/01/06 15:29:12 |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 15:42:27
|
Hej Conan, Du skriver jag citerar
"Den optiska överföringen har de fördelar att den är total okänslig för HF-instrålning samt att den inte ger någon galvanisk koppling mellan signalkälla och mottagare. Många hifi-entusiaster anser att den optiska överföringen medför en sämre återgivning men jag tycker själv det blir minst lika bra som via en koaxkabel."
Anledningen till att RCA kabel ger ett bättre ljud har ingenting med HF störningar att göra utan det beror på att det i förhållande till en optisk kabel innebär två omvandlingsteg färre. Det är när signalen passerar genom avläsningen som information försvinner. MvhKristofer
|
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 16:01:12
|
Jag har testat rätt många digitalkablar... och skillnaderna är faktiskt rätt stora. Mellan den billigaste Clou digital och den dyraste silver varianten var skillnaden väldigt stor. Jag var som du.. rätt skeptiskt till digitalkablar innan.. men inte efter jag hade hört med egna öron.
Det handlar mycket om matchning... låna hem kablar och testa själv.. det är ju det bästa..
|
|
|
Canon
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 17:02:50
|
Tack för alla svar! Jag har en optisk kabel också, men blev övertygad om att byta just av den anledningen Kristofer beskriver - det blir två omvandlingssteg till. Speciellt när man inte har så "bra" grejor från början, vill man kanske ha så "ren" väg som möjligt från källan? Men jag får väl helt enkelt fixa några digitalkablar och se då. Ni tycker alltså inte att jag ska köra på RCA-kablar när jag kör CD-ljudet då, utan det går lika bra att köra det digitalt också? |
/Magnus Persson |
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 17:36:37
|
Optisk- och koaxöverföring har ju båda sina respektive fördelar, den intressanta frågan är ju om fördelarna med optokabel (okänslighet för HF och icke-galvanisk kontakt mellan apparaterna) väger upp nackdelarna (extra omvandlingssteg och kvaliteten på standarden, som påståtts vara i klass med nåt på Toys R Us). Jag har i alla fal kanonljud via optokabel. Hoppas du tar med en sådan i din utvärdering, Canon.
Frågan vilken D/A som är bäst (interna i DVD:n eller den i Pioneer-stäraken) är ju hugget som stucket. Pröva vilken du föredrar. Tänk bara på att försöka matcha nivåerna vid ett ABX-test. Du spar ju in ett par signalkablar om du kan köra signalen in i stärkaren digitalt, för du matar den väl redan i dagsläget med en AC3/DTS-signal?
Lycka till! |
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 22:23:11
|
Hej Canon! Digitala kablar är något som jag aldrig prövat men jag tror att en vanlig koax förlorar väldigt lite information på vägen. Däremot kan kablar låta olika och det finns troligen en fysisk förklaring till detta. Det är bra om man vet kabelns data så att den är 75 ohm exempelvis. Kolla tillverkarens hemsida om det inte framgår. Det kan ha betydelse för jittret. Det där med jitter och tidsfel märks mest på komplicerad musik som inte är förvrängd ex en symfoniorkester. Ljudet ska inte "smetas ut" och anslagen ska höras på basarna.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
|
|
juha
Member
316 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 23:52:44
|
quote: Originally posted by ekman
får man fråga vad juha har för billig kabel som han tycker är bra???
Det är faktiskt något så exotiskt som MONSTER M850i. KÄnn på den du:) Exakt pris har jag inte men lovar att det inte kostar mer än 1500sek för ett par balanserade .. och då tar jag i. Den har visat sig fungera mycket bra mellan Advantage produkter. Nu har jag en låda med diverse kablar från bla Harmonic T, Tara Labs för att just prova. Har även haft dyrgripar men i o med priserna så går det inte ligga på dessa. Inom en månads tid kommer Valhalla, Audience24, Acoustic zen silver provas för framtida val...kul.Mvh |
|
|
juha
Member
316 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 23:57:53
|
Glömde nämna en väldigt bra digital kabel som jag provat Intermezzo EMD. Hade en dust med digital kablar för några år sedan o denna visade sig vara bökig men ack så bra, sålde iväg min för 1500sek. |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 00:00:08
|
hmm jag har aldrig hört en av dom bättre monsterkablarna det vore kul =) du får återkomma med en rapport av din kabelutvärdering sen det vore intressant |
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 04:08:50
|
Canon, jag tycker inte du ska lägga dyra pengar på kablar till din 808, det är den inte värd! (jag har själv haft en ) Använd pengarna till att uppgradera förstärkaren och köp ev. en separat (bra) CD-spelare istället! DAC:en i 808 är inte mycket att ha till stereolyssning, för film fungerar den fint däremot och det räcker med en hyfsad kabel (RCA eller Toslink) mellan förstärkare och DVD-spelare. Jag testade allehanda kablar och DVD-/CD-spelare till min 808, och det enda som gav en "ordentlig" skillnad var att använda en separat DAC eller en "dyr" (läs, mkt bra!) CD-spelare. |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
|
|
Canon
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 11:11:37
|
SZR: Jag misstänkte nog det du säger.. Jag är nöjd med ljudet genom högtalarna och så, men märker när jag kör lurar att det nog finns en del mer att få ut ur lurarna. Därför har jag gått och letat efter en begagnad CD-spelare i 1000-1500 kr klassen. Vad jag förstår kan man göra ett klipp där om man har tur. Det jag vill ha då är hörlursutgång på CD-spelaren som är bra också.
Jag kan i så fall köra CD-spelaren i "DIRECT"-mode på förstärkaren, va? Då arbetar allting med CD-spelarens DAC och förstärkaren kör bara ut högtalarsignalen? |
/Magnus Persson |
|
|
|
Topic |
|