HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 det knäpper i högtalarna varje gång kylskåpet...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/06 :  17:34:08  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Som topicen säger så knäpper eller brusar det till lite i högtalarna varje gång frysen/kylskåpet startar och stannar...

hur gör jag smidigast och billigast för att få bort det?
nätfilter eller?

skulle uppskata lite länkar osv till ämnet och produkter som går att köpa för att få ordning på det hela

tack på förhand

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/06 :  17:52:29  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by j0akim

Som topicen säger så knäpper eller brusar det till lite i högtalarna varje gång frysen/kylskåpet startar och stannar...

hur gör jag smidigast och billigast för att få bort det?
nätfilter eller?

skulle uppskata lite länkar osv till ämnet och produkter som går att köpa för att få ordning på det hela

tack på förhand

j0akim,

Anlita en elektriker som kan lägga om elen i din bostad så att inte kylskåpet och hifi-prylarna går på samma fas ...

Kolla även denna topic

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Edited by - neriks on 2003/01/06 17:52:52
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/01/06 :  17:54:02  Show Profile Send SW a Private Message
Sätt en konding på 0.01-0.1uf och minst 630 volt( finns speciella X-kondingar i ELFA) mellan fas och nolla på kylskåpets matning så nära termostaten du kan komma. Det brukar hjälpa i de flesta fall. Om inte det räcker sätt ett avstörningsfilter på kyl/frys.

S
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/06 :  18:41:44  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
ok jag kan tillägga att jag inte är så kunnig på det dära. finns det ingen grenkontakt med nåt inbyggt filter eller något man kan koppla till stereon?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Mitt galleri
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/06 :  18:43:40  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
sen bor jag i lägenhet så att modda är nog ingen bättre ide :)

Mitt galleri
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/06 :  18:46:47  Show Profile Send Flint a Private Message
Passa på och frosta av skåpet när du lyssnar men glöm
inte att starta det sen. Annars blir pilsnern för varm.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/01/06 :  19:13:45  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Passa på och frosta av skåpet när du lyssnar men glöm
inte att starta det sen. Annars blir pilsnern för varm.

Flint,

... Varm är pilsnern förmodligen inte speciellt åtrovärd som dryck. Men kall är den desto godare ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/06 :  19:32:35  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
ingen som vet?

Mitt galleri
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/01/06 :  19:39:35  Show Profile Send Thomas A a Private Message
j0akim.

Läs detta test som jag gjorde:

http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/Voltex.htm

Om du inte ser länken direkt,tryck return i adressfältet.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/06 :  19:49:26  Show Profile Send nalle a Private Message
¨Varm är pilsnern förmodligen inte speciellt åtrovärd som dryck. Men kall är den desto godare¨

Riktig pilsner skall icke vara kall den ska på sin höjd var lite sval, Bara så ni vet.
Så koppla ur kylen och lyssna på oknäppt musik

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/01/06 :  20:00:38  Show Profile Send Rebo a Private Message
Det är mycket troligt att din störning är luftburen. Då kylskåpet slår av/på skickar det nämligen ut väldigt mycket skräp i luften. Jag har samma problem i min nuvarande lägenhet, men hade det inte i den gamla. Det är alltså inte säkert att ett avstörningsfilter kopplat till stereon tar bort problemet. Att fixa kylskåpet som SW föreslår kan dock hjälpa.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/06 :  23:08:43  Show Profile Send Flint a Private Message
j0akim
Vi kan inte trolla. Du har fått det bästa rådet av SW och Redo.
Dom vet. Inte mycket att göra när väl störningen har läckt ut.
Riv ut skåpet och fixa dit en konding.
Fixat-trixat.

Edited by - Flint on 2003/01/06 23:11:23
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/06 :  23:39:56  Show Profile Send brumel a Private Message
Skaffa bättre stereo kan också förändra saker och ting och riskerar inte att förstöra pilsnern.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/01/06 :  23:51:51  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag hade för mig att det fanns såna där typ förgreningskontakter med inbyggda filter och sånt som fixade såna här problem.. fast det kanske var jag som missuppfattat :) tack iallafall för svaren jag fått... de hjälpte dock inte så mycket då jag inte kan modda nåt här i lägenheten då jag hyr den i andra hand...

Mitt galleri
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/07 :  00:07:01  Show Profile Send Flint a Private Message
neriks
Du har så rätt. Ljus öl bör nog i alla fall vara kyld.
Idag är det lätt fixat här. Bara att hålla ut den i tio sekunder
genom balkongdörren. Tjugo är nog för mycket. Då kan man åka
skridskor på den.

Edited by - Flint on 2003/01/07 00:07:30
Go to Top of Page

Larsson
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/01/07 :  11:17:36  Show Profile Send Larsson a Private Message
Om du nu inte får/vågar göra ändringar på kylen eller lägenheten, så prata med en elektriker om problemet och be honom/henne att löda på en kondensator på en kort förlängningskabel.
Den sätter du sedan mellan vägguttaget och kylskåpet.
När du sedan flyttar så tar du med dig kabeln och kan fixa samma problem i nästa lägenhet!!

Se samtidigt till att kylskåpet är avfrostat och inte fullt med damm på baksidan, då slipper det gå igång så ofta!

/Stefan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000