HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med Volymen på LPspelaren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Panzerfaust
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/01/06 :  08:27:14  Show Profile Send Panzerfaust a Private Message
Tjenare allesammans....
innan jag kommer till problemet så tänkte jag avslöja följande fakta:
Jag är en total nybörjare så istället för att håna mig så får ni gärna få försöka hjälpa mig :)

Nåväl, jag fick en LPspelare av en polares farsa som jag nu har kopplat in till min stereo, allting verkar funka fint utöver att man knappt kan ha någon volym alls, det är just så pass att man hör skivan alls....
Hur löser jag detta?

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/01/06 :  08:59:38  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Du kanske har en låg output från din pickup och i såna fall finns det trafos som hjälper upp det hela
Lycka till
Go to Top of Page

Panzerfaust
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/01/06 :  09:09:46  Show Profile Send Panzerfaust a Private Message
quote:
Originally posted by Neon Park

Du kanske har en låg output från din pickup och i såna fall finns det trafos som hjälper upp det hela
Lycka till

Okej... vad är en trafos, vars får jag tag på en sån och ca vad kostar en sådan?
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/01/06 :  09:19:20  Show Profile Send gurin a Private Message
Det finns två typer av pickuper. MM och MC. De vanligaste är MM och nästan alla billigare inbyggda grammofonförstärkare är till för dessa. En MC-pickup behöver mer förstärkning och till dessa behöver man en grammofonförstärkare som anpassad efter dem, eller en trafo som förstärker signalen innan den går in i MM-steget.

I ditt fall låter det som om du kör en MC-pickup i ett MM-steg.

Den enklaste lösningen är att köpa ett separat MC-steg, eller byta pickup.

Läs på prylarna och meddela vad du har för pickupp och förstärkare så finns det nog någon som kan tala om vad du har och vad du behöver.

Mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Panzerfaust
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/01/06 :  09:31:46  Show Profile Send Panzerfaust a Private Message
quote:
Originally posted by gurin

Det finns två typer av pickuper. MM och MC. De vanligaste är MM och nästan alla billigare inbyggda grammofonförstärkare är till för dessa. En MC-pickup behöver mer förstärkning och till dessa behöver man en grammofonförstärkare som anpassad efter dem, eller en trafo som förstärker signalen innan den går in i MM-steget.

I ditt fall låter det som om du kör en MC-pickup i ett MM-steg.

Den enklaste lösningen är att köpa ett separat MC-steg, eller byta pickup.

Läs på prylarna och meddela vad du har för pickupp och förstärkare så finns det nog någon som kan tala om vad du har och vad du behöver.

Mvh/Gurin

LPspelaren är en Yamaha P-350
Har nån sketen panasonicstereo...
Pickupen det är den som läser skivorna det antar jag?
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/01/06 :  09:44:37  Show Profile Send gurin a Private Message
Jo det är den som läser skivorna.

mvh/Gurin

Go to Top of Page

Panzerfaust
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/01/06 :  09:50:33  Show Profile Send Panzerfaust a Private Message
quote:
Originally posted by gurin

Jo det är den som läser skivorna.

mvh/Gurin

Hmm men säg att man blir tvungen att skaffa ny pickup vad är det för pengar man snackar då?
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/01/06 :  10:01:50  Show Profile Send MartinN a Private Message
Tjenas Panzerfaust,
kolla först att du har skivspelaren kopplad till PHONO ingången på
förstärkaren. Om så är fallet och det ändå inte hörs mera än litet ljud så är det troligt att du har en MC-pickup. De är oftast dyrare och brukar ha bättre ljud än MM-pickuper. Sedan har du två möjligheter: a) Köp och få monterad i butiken? en MM pickup, b) köp en extra phono för-förstärkare av typ Musical fidelity X-LP som kopplas till förstärkarens AUX ingång och till skivspelaren med den gamla MC-pickupen. Minst troligt är det att du har något fel på systemet, men det kan kollas i en HIFI-butik.
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2003/01/06 :  10:05:20  Show Profile Send ud a Private Message
Frågar för säkerhets skull; Du har väl en pickupingång så du inte kör in signalen på en linjeingång?

/Urban
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/06 :  10:06:16  Show Profile Send Timbre a Private Message

Hmmm...har du verkligen kopplat LPspelaren till rätt ingång?
Det skall stå PHONO på ingången, inte AUX eller TAPE eller nå´t annat.
Vad står det...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/06 :  10:08:28  Show Profile Send Timbre a Private Message

Där fick du tre likadana råd på en gång. Snacka om snabba ryck...
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/01/06 :  10:09:05  Show Profile Send gurin a Private Message
Det finns i alla prisklasser. Men du bör komma unand med några hundringar. Exakt vad de kostar får du kolla på hos någon hifihandlare som ligger på nätet. Eller ännu hellre, ta med din spelare till en hifibutik och fråga om det är lönt. Är du inte nöjd med det svar du får gå då till en annan butik för en andra uppfattning.

Detta råd är dock inte lätt att följa om du inte bor i en större stad. På Elgiganten har försäljarna nog aldrig sett en pickupp och kan inte ge dig råd.

mvh/Gurin

Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/01/06 :  10:16:25  Show Profile Send gurin a Private Message
Ser att även andra har svarat och ser dessutom att jag gjort en del skrivfel. Blir så när man skriver direkt i rutan. I vilket fall vill jag poängtera att om du får till det så är det värt att skaffa en vinylsvarv trots att det är en del bök.

mvh/Gurin

Go to Top of Page

Panzerfaust
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/01/06 :  10:21:16  Show Profile Send Panzerfaust a Private Message
har den tydligen inkopplad i Linjeingången nu... verkar dock inte ha någon Phono-ingång.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/06 :  10:22:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har flera gånger fått samma fråga från kompisar som köpt nya stereo/hemmabioanläggningar och som blivit förvånade över att dom inte fått något ljud när dom kopplat in skiv-spelaren.
Dom har inte känt till att signalen från skivspelaren är helt oförstärkt och måste förstärkas c.a tusen gånger för att komma upp till samma nivå som signalerna från cd-spelare och tuners m.fl. Till det behövs en särskild grammofonförstärkare som förutom att förstärka signalen även fixar till ton-kurvan. Sådana grammofonförstärkare satt alltid inbyggda i förstärkarna förr i tiden men har numera i stort sett försvunnit eftersom så få använder skivspelare idag.
Har du ingen inbyggd i din förstärkare så är det inget problem. Man köper sådana lösa för några hundralappar.
Go to Top of Page

Panzerfaust
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/01/06 :  10:25:36  Show Profile Send Panzerfaust a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Jag har flera gånger fått samma fråga från kompisar som köpt nya stereo/hemmabioanläggningar och som blivit förvånade över att dom inte fått något ljud när dom kopplat in skiv-spelaren.
Dom har inte känt till att signalen från skivspelaren är helt oförstärkt och måste förstärkas c.a tusen gånger för att komma upp till samma nivå som signalerna från cd-spelare och tuners m.fl. Till det behövs en särskild grammofonförstärkare som förutom att förstärka signalen även fixar till ton-kurvan. Sådana grammofonförstärkare satt alltid inbyggda i förstärkarna förr i tiden men har numera i stort sett försvunnit eftersom så få använder skivspelare idag.
Har du ingen inbyggd i din förstärkare så är det inget problem. Man köper sådana lösa för några hundralappar.

okej, låter ju bra, finns det någon lämpliga sida man kan hitta en sån? och vad ska jag riktigt söka efter? :)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/01/06 :  10:31:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Fråga hos någon hifi-handlare.
Hifiklubben har en från NAD annars som du kan kolla på.
Den är nog bra för pengarna och kostar några fler hundralappar.
Dom för några hundralappar har nog en något tveksam ljudkvalitet.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/01/06 :  10:36:22  Show Profile Send MartinN a Private Message
Nad har antagligen den billigaste phono förstarkaren med modellbeteckningen PP1 om jag inte minns fel. Sedan så finns t.ex Creek med OBH9. Ännu dyrare är Musical fidelity's X-LP. Kanske du skulle fundera på att byta hela förstärkaren till en med inbyggd phono-ingång ?
Go to Top of Page

Panzerfaust
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/01/06 :  10:39:56  Show Profile Send Panzerfaust a Private Message
Jo det vore kanske smartast... får dock se hur jag gör.
Får be och tacka för all hjälp!
Go to Top of Page

Panzerfaust
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/01/06 :  13:50:14  Show Profile Send Panzerfaust a Private Message
Sådära nu har jag varit ner och handlat mig en NAD på hifiklubben, funkar finfint
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/01/06 :  14:15:28  Show Profile Send gurin a Private Message
Grattis!

Mycket nöje.

mvh/Gurin

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/06 :  18:38:04  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Handlade du NAD's phono-steg eller en helt ny förstärkare?
Go to Top of Page

Panzerfaust
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/01/07 :  03:25:54  Show Profile Send Panzerfaust a Private Message
phono-steg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000