HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med Volymen på LPspelaren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Panzerfaust
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/01/06 :  08:27:14  Show Profile Send Panzerfaust a Private Message
Tjenare allesammans....
innan jag kommer till problemet så tänkte jag avslöja följande fakta:
Jag är en total nybörjare så istället för att håna mig så får ni gärna få försöka hjälpa mig :)

Nåväl, jag fick en LPspelare av en polares farsa som jag nu har kopplat in till min stereo, allting verkar funka fint utöver att man knappt kan ha någon volym alls, det är just så pass att man hör skivan alls....
Hur löser jag detta?

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/01/06 :  08:59:38  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Du kanske har en låg output från din pickup och i såna fall finns det trafos som hjälper upp det hela
Lycka till
Go to Top of Page

Panzerfaust
Starting Member

9 Posts

Posted - 2003/01/06 :  09:09:46  Show Profile Send Panzerfaust a Private Message
quote:
Originally posted by Neon Park

Du kanske har en låg output från din pickup och i såna fall finns det trafos som hjälper upp det hela
Lycka till

Okej... vad är en trafos, vars får jag tag på en sån och ca vad kostar en sådan?
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/01/06 :  09:19:20  Show Profile Send gurin a Private Message
Det finns två typer av pickuper. MM och MC. De vanligaste är MM och nästan alla billigare inbyggda grammofonförstärkare är till för dessa. En MC-pickup behöver mer förstärkning och till dessa behöver man en grammofonförstärkare som anpassad efter dem, eller en trafo som förstärker signalen innan den går in i MM-steget.