HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bråttom! Hur kolla upp om en bil är betald?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/03/05 :  20:32:56  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Jag skall köpa en begagnad bil imorgon av en privatperson. Men hur vet jag om den är fullt betald? Jag vill ju inte bli lurad. Är det någon som vet hur man kollar upp om bilen är betald?

fischen08
Member

239 Posts

Posted - 2009/03/05 :  20:36:22  Show Profile Send fischen08 a Private Message
Jag har för mig man kan sms:a reg.nr till 71456 och få en del info, vet dock inte ang. betalningar.

Mvh.

-"Den som väntar på något gott blir aldrig fet"
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/03/05 :  20:48:59  Show Profile Send drkim a Private Message
Tror att man kan få reda på lite här https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Men du måste såklart ha bilens regnr. om inte annat står det hur du ska göra på sidan för att få mer info..

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2009/03/05 :  20:51:57  Show Profile Send ahultin a Private Message
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordons-agaruppgift/Vem-ager-fordonet-sms-tjanst/
Kolla framför allt om det står KREDITKÖP (om det är en privatbil).... Då skulle jag kräva att få veta vilken bank eller motsvarande som står som kreditgivare samt vilket belopp det handlar om. Man kan oftast ringa banken och fråga om uppgifterna stämmer - alltså att "Jag vill kolla om PELLE har en skuld på ABC123 på XYZ kronor hos er - stämmer det?". Banken kan oftast verifiera att uppgifterna stämmer...om de inte stämmer är det läge att titta på en annan bil...

Massa Linnprylar...

Edited by - ahultin on 2009/03/05 20:52:44
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2009/03/05 :  21:21:08  Show Profile Send forken a Private Message
Har inte tänkt på det innan men hur fungerar det ifall du skulle råka köpa en bil som det finns lån på?
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/05 :  21:56:52  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Då blir det som vi brukar säga MTH

Mycket Tråkig Historia...

Du "råkar" inte köpa en bil med skuld kvar på, du har skyldighet att kolla upp.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2009/03/05 :  22:09:35  Show Profile Send Jamo a Private Message
Det som går att kolla är om det finns någon restskuld hos tidigare ägaren, försök få tag på honom eller henne och kolla läget (kan vara bilfirma). Men hur är det om banken lånat ut pengar, banken tar väl inte bilen som säkerhet? Hur många banker ska man annars kolla med? Om säljaren lånat pengar privat, hur kollar man det? Som jag ser det så är restskuld till tidigare ägare det enda som går att kolla, finns det någon annan uppfattning?

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/03/05 :  23:02:15  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Att bara titta hos transportstyrelsen räcker inte. Jag kollade upp min bil och den har jag betalt av men det stod fortfarande kredit på den.


HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/03/06 :  13:33:27  Show Profile Send Mey a Private Message
Jag brukar alltid kräva att säljaren intygar på köpebeviset att bilen är till fullo betald och ej belagd med skulder (för att göra livet lite enklare.)
Normalt finns det hos Transportstyrelsen en "spärr" som gör att det inte går att sälja bilen om den är belånad.
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/03/11 :  13:45:39  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Oj! Denna tråd glömde jag bort i all hast med den nya bilen.
Jag kollade genom http://www.transportstyrelsen.se och fick ett fax om bilen. Sedan fick jag se köparens kvitto från Mercedes i Värnarmo.
Det kändes bra med en mycket seriös säljare.

Tackar för de mycket snabba svaren.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000