HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 behöver ny mobiltelefon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/03/06 :  20:30:04  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Min nuvarande har lagt av.

Jag är rätt ointresserad av telefoner i största allmänhet och har absolut ingen koll på vad som är bra eller dåligt.

I princip vill jag ha en telefon, kunna sms:a någon enstaka gång, väckarklocka och som sista önskan (som visar sig att man sållar bort 97% av alla modeller) hade det varit bra med stöt, vatten och dammsäker. Anledningen till det är att jag är rätt slarvig med mobilen och den ligger i fickan på snickarbyxorna, den är med ut i skog och mark när jag fotograferar osv osv...

Med detta i huvudet så har jag fått 1 enda tips - Samsung B2700!

Tycker den ser ut att passa mig, men ställer gärna frågan här till alla allvetare - är detta en OK mobil? Finns alternativ?



edit: hittade en bild på den

Artphotography

Edited by - Burmäster on 2009/03/06 20:36:52

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/06 :  20:36:33  Show Profile Send huzze a Private Message
Sony C702 är helt OK

Ska den vara enkel och tålig kanske den här kan vara nåt.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/03/06 :  20:38:05  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Sonim på länken har jag aldrig sett förrut! Är det ett nytt märke? Bra?

Artphotography
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/06 :  20:40:27  Show Profile Send huzze a Private Message
Vet faktiskt inte, såg den på Netonnet för några månader sen. Googla
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/03/06 :  20:42:49  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Den absolut bästa mobiltelefonen måste ju vara denna, kolla reklamfilmen: http://www.youtube.com/watch?v=7DHrHMsT7KQ
Finns även en engelsk version här: http://www.youtube.com/watch?v=TYIOIM6hHBk

Frågan är ju bara var man kan köpa den i Sverige...

A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2009/03/06 20:44:11
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/03/06 :  20:52:02  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Inget snack Carlsson. Den ska jag ha

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/03/06 :  20:53:15  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Har hunnit läsa ett par test av Sonim xp1. Den verkar få svidande kritik för rätt många saker. Tror Samsungen är ett bättre val mellan de två.

Artphotography
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2009/03/06 :  21:01:47  Show Profile Send cittroman a Private Message
Finns väl bara en mobil för dina behov.

http://www.tradera.com/Helt-Ny-Hajfena-R310-R310s-Orange-farg-Olast-43-Garanti-auktion_85800505

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/03/06 :  21:03:08  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Min högst personliga åsikt i detta, (trots att jag jobbar på ett stort icke namngivet svensk-japanskt mobiltelefonbolag), är att man skall hålla sig ifrån uppstickarmärken om man värdesätter de mekaniska kvalitéerna. Det finns massor av märken som gör coola telefoner med bra features men när det gäller att göra något hållbart tycker jag man skall hålla sig till de lite större - och innan det utbryter en storm av alla som har haft mobiler från di stora som gått sönder - ja dom missköter sig också, men dom försöker som regel mer.

... och för att kommentera dom modeller som nämnts. C702 är ok som någorlunda oömm telefon med jäkligt bra features (ok kamera, bra skärm, gps), men det är ingen skogsmulletelefon i mina ögon. Samsungen verkar juste, den är ju inte lackad som många telefoner vilket gör att om den åker ner i snickarbyxorna så ser den inte lika jäkligt repig ut när den kommer upp som om den hade varit lackad, höjdmätare och kompass verkar ju kul det med :). Användarvänligheten måste du nog titta på själv och se vad du tycker.

Ett bra test är att greppa telefonen med båda händer, vrid sedan händerna som om du försökte vrida sönder telefonen, knarrar och knastrar det är det ju inget lysande tecken för en telefon som skall vara extra tålig medan det kanske inte är lika kinkigt om det är en designtelefon.

Mina 0.02USD



Edit: Klart du skall ha en hajfena - den är ju legendarisk
Färgskärm, kamera, T9, internet, snabbt GUI etc är bara lull-lull!

Think what's inside the box!

Edited by - Mickeman on 2009/03/06 21:05:52
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/03/06 :  21:16:21  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Hajfenan är faktiskt rätt cool fortfarande, men visst är den liiite klumpig nuförtiden! Hade din arbetsgivare tagit fram ett direkt alternativ till Samsungen så hade jag köpt den direkt, men jag tycker inte att 702 är ett alternativ. Säkert en bra lur, men mer standard-vanlig än skogsmulle.

För mig är det fullständigt obegripligt hur man kan ha oändligt med modeller för alla inriktningar UTOM en enda skogsmulle!??? Gäller ju både Ericsson och Nokia. Inte en enda modell. Jag tycker det är väldigt konstigt.

Artphotography
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/03/06 :  21:37:38  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Ja det är den absolut vanligaste kommentaren jag får när jag säger var jag jobbar - när skall ni släppa en uppföljare till hajfenan...

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2009/03/06 :  22:16:54  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
För mig är det fullständigt obegripligt hur man kan ha oändligt med modeller för alla inriktningar UTOM en enda skogsmulle!??? Gäller ju både Ericsson och Nokia. Inte en enda modell. Jag tycker det är väldigt konstigt.


Instämmer till 100 %. Saknar också en tålig telefon, både för tuffa förhållanden i jobbet, ibland på byggen mm. Samt även när man är ute i naturen paddlar eller vandrar.
Vi är många hantverkare som saknar en vettig telefon och kan tänka oss betala extra för en tålig variant.

quote:
Har hunnit läsa ett par test av Sonim xp1. Den verkar få svidande kritik för rätt många saker. Tror Samsungen är ett bättre val mellan de två.


Har också sneglat på Sonimen, den är ju t.om IP-klassad. Vad fick den kritik för ? Har du några länkar jag kan kika på ?

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2009/03/06 22:17:43
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/06 :  22:19:40  Show Profile Send huzze a Private Message
IP-klassad?
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2009/03/06 :  22:27:39  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
IP-klassad?


Inte internet protocol utan:

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/ipklass/

IP 57 dvs dammtät och kan sänkas i vatten.

Det är inte illa för en kajakpaddlare

Den här specen gillar jag:

Stryktålighet
* IP-57-certifiering
* MIL-810F-certifiering för salt, dimma, fuktighet, transportstötar, och plötsliga temperaturförändringar

Hållbart hölje
* Härdat gummihölje gjutet genom dubbel injektion

Stötar och vibrationer
* Klassad att klara ett fall på betongyta från 2 meter
* Skydd mot vibrationer mellan 5 Hz och 500 Hz

Smuts och damm
* Icke-poröst hölje blockerar mikropartiklar att tränga in

Temperaturomfång
* Fungerar mellan -20C till +60C

Reflexskyddad och stötsäker skärm
* 128X160 storlek på bildskärm

Hållbar mekanik
* Knappsatsen testad att klara upp till 500 000 knapptryckningar

Inbyggd Lampa



Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2009/03/06 22:30:24
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/06 :  22:29:51  Show Profile Send huzze a Private Message
AHA!
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/03/06 :  22:33:03  Show Profile Send Mickeman a Private Message
IP 54 i detta fallet. Samma som för Samsungen.

IP ett klassningssystem för hur tät en sak är, första siffran anger på en 6-gradig skala hur dammtät pryttelen är, andra siffran är 1-8 hur vatentät den är. 54 betyder dammtålig (inte dammtät) och stänktålig. Du kan alltså inte sänka ned den i vatten eller spruta vatten med tryck, däremot tål den att det stänker eller rinner på den. Tänk så här, klarar prylen att vattnas i någon minut med en minivattenkanna så har den som regel IP54.

IP54 är ingen monsterklassning på långa vägar, IP65 och uppåt är grejor däremot, men då börjar det bli dyrt


Edit: Pucktvåa

Think what's inside the box!

Edited by - Mickeman on 2009/03/06 22:35:51
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2009/03/06 :  23:00:56  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
@hal: tidningen M3's test läste jag och den negativa delen var inte helt nådig

"Färgskärmen håller så låg kvalitet att den nästan får de gamla svartvita skärmarna att verka bättre. Att använda telefonen är däremot ett aber vi inte önskar någon levande själ. Knapparna är inte speciellt sköna och gränssnittet är en ren katastrof, för maken till föråldrat och ofta ologiskt system har vi aldrig skådat. Ett exempel är sms-skrivande som använder två sätt att få fram mellanslag, vilket som används varierar beroende på situation. T9-ordlistan saknar en del självklara ord, väldigt många med de svenska tecknen.
Med alla problem spelar det ingen roll hur mycket stryk telefonen kan ta. Egenskapen behövs främst när man tar ut sina frustrationer över att den inte gör rätt."

Artphotography
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/03/06 :  23:05:02  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Hajfenan är tålig, lyckades att överleva att bli tuggad av en sugga, ligga i svinskit i två timmar och att överköras av en traktor, visserligen med reducerad ljudåtergivning, men den funkade efter bravaderna.

Kör numera med vikbar SonyEricson, när det ringer, vik upp och svara, samtalet slut, vik i hop och det är färdigt.

Fram för fler vikbara lurar....

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Johnsson
Member

67 Posts

Posted - 2009/03/06 :  23:14:57  Show Profile Send Johnsson a Private Message
Hej Dan

En uppföljare till Sonim xp1 är xp3 http://www.mobil.se/ArticlePages/200810/08/20081008103954_MOB629/20081008103954_MOB629.dbp.asp Detta ska vara en bra "jobbemobil", enligt en kille på jobbet (snickare).

/Daniel
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/03/07 :  14:58:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En av de få telefoner jag har köpt,, är en Blå hajfena som fortfarande finns i samlingen. :)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/07 :  17:57:46  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Telefoner idag är knappast tänkta att användas utanför de hippa pizzaätande stureplansdesignernas sfär. (när de designat en hoper värdelösa slimma prylar har de måhända klättrat på stegen och kan börja äta ritigt käk, fortfarande på stureplan dock...)

Det var väldigt länge sedan mobiltester hade funktioner som antennkvalitet/täckning, batteritid och ljudkvalitet som huvudsakliga features.

Yttre antenn är ett minne blott för oss som använder den i bilen och det är klart, i stockholms innerstad behövs det faktiskt inte.

Dan: Om stoppar sin I-phone i en plastpåse så blir den hyfsat vattentät.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/03/07 :  19:58:13  Show Profile Send CC a Private Message
Hajfenan... :-)
OM/När dess ersättare dyker så är inte jag ensam köpare! Uppdatera skärm och en kalenderfunktion och skit i kamera o mp3 tjafset, då kommer detta svensk/japanska företag öka sin omsättning dramatiskt!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2009/03/11 :  06:32:55  Show Profile Send Passerati a Private Message
Köpte en Sony Ericsson Xperia X1, skriver som kuriosa detta meddelande med mobilen och Turbo 3G Pro surf, är väldigt nöjd såhär inledningsvis
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/03/11 :  09:28:23  Show Profile Send mace a Private Message
Hajfenan säljs fortfarande i annonsdelen i tidningen Land

quote:
ett stort icke namngivet svensk-japanskt mobiltelefonbolag),


Mina 2.55ZWD

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2009/03/11 :  13:25:26  Show Profile Send Passerati a Private Message
Annars flångnya Motorola MC5590 och MC5574 :

"klarar den ett fall på cirka 1,2 meter rakt ner i ett betonggolv."
http://www.idg.se/2.1085/1.217079/talig-telefon-med-alla-finesser-utom-3g
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/03/11 :  13:28:15  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Jag vet inte hur just den Samsung-modellen är (B2700), men jag och min sambo har varsin Samsung 640 (vet inte vad den heter mer) är väl sådär fyra år gamla - och de har varit helt problemfria, har tappat min i betonggolv och snö utan att den krånglat.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2009/03/11 13:29:38
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000