HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur går man vidare efter en krock?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/08 :  19:02:28  Show Profile Send dwain a Private Message
Var idag med om min första riktiga krock. (jag är snart 22år)
Jag fick sladd i 110 på e6an och det hela slutade med en bil som var totalt skrot. Som tur var var det en stor Saab kombi 9-5 03a så jag klarade mig oskadd. Inte en skråma. Har lite ont i ena armen, en muskel som är sträckt enligt läkaren och sen skulle jag fixa sjukgymnastik då jag kommer behöva det för att förebygga att något händer i framtiden.

Är fortfarande lite skakig efter det hela. Det hela hände runt 10 i morse.

Just nu känner jag bara att jag aldrig vill köra bil igen. Till det hela hör att jag förra söndagen fick punka på Golfen jag normalt kör (även detta på e6an) så den har sommardäck just nu därav att jag tog saaben i morse (snö oväder).

Just nu så vet jag inte, känner mig allmänt nere fram för allt eftersom bilen är totalt skrot och det är det sista man vill ska hända när man kör någon annans bil.

Har man ren otur eller vad?

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/08 :  19:13:37  Show Profile Send huzze a Private Message
Du tänker fel - Du lever!!!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2009/03/08 :  19:18:15  Show Profile Send svejk a Private Message
Hjälpte en kamrat för ca 2 år sedan. Han kvaddade också en Saab 95a. Han ringde från akutmottagningen där han blivit frikänd.

Vi tog en fika och snackade om tacksamhet för att det gått så bra, bara bilen som gick sönder. Sedan åkte vi till platsen där olyckan skedde. Vi vandrade runt lite sedan åkte vi och tittade på vraket på verkstaden. Efter denna dag fixade han att gå vidare med bilkörning och livet.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/03/08 :  19:19:26  Show Profile Send huzze a Private Message
Annars är det väl som det mesta - på't igen. (In bakom ratten)

Du kommer dock att grubbla ett bra tag med en massa "tänk-om...".
Det ger sig med tiden, det kunde varit värre.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2009/03/08 :  19:23:52  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Jag ger dig tippset att ut och åka igen så fort som möjligt, låter taksigt men faktum är det att väntar man för länge och drar sig för att börja köra igen så kan det bli så att man aldrig vågar köra igen!

Jag krachade med bågen för något eller två år sedan 100 blås rakt ut i skogen, farsan kom och hämtade mig med släp och tvingade upp mig på en annan båge så fort vi kom hem, med argumentet att så gör alla racingåkare, annars kan de inte fortsätta att tävla!

Jag tror det fungerade för i dag kör jag fortfarande hojj utan problem! :)

Dock skönt att höra att det gick bra för dig!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/03/08 :  19:34:14  Show Profile Send Mey a Private Message
Been there, done that!
(flera ggr, fast under andra omständigheter)

Det känns i början tungt som bly, men med tiden går det över. Redan efter någon vecka kändes det för min del ganska ok att sätta sig bakom ratten igen.
Vila, ta det lungt och framförallt; sov ordentligt.
Då känns allt mycket bättre.

En bil är ändå bara en konservburk försedd med ratt och 4 hjul, och med hjälp av de försäkringar som finns idag blir skadan normalt sett rätt hanterbar. Shit happens

Ingen vettig människa kommer klandra dig under dessa omständigheter, utan viktigast är att man klarar sig undan fysiska skador. (Det finns mängder av andra bilar att köpa för de pengar som försäkringen ger)

Hoppas detta är till hjälp
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/03/08 :  20:15:14  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
dwain: det finns flera aspekter:

Det gick ju bra! Du är oskadd och det är faktiskt viktigast. Ofrivilligt så lär man sig ju något också av det man är med om. Ända tills man sätter bilen i räcket så finns ju inte riktigt den möjligheten i tankevärlden. Nu och framöver är det ett fullt tänkbart scenario för dig. Erfarenhet, klokskap, mognad. Ät en tårta, du har just blivit mer erfaren!

Och den där Saaben

nu får den vila för gott och inte många kommer att sakna den



www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/03/08 :  20:21:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Grattis till att du klarade dig så bra!!

För mig har det underlättat mycket att röra på mig mycket. Jag har tränat, promenerat och dansat och lyckats bearbeta det som hänt. Att bli fysiskt trött har släppt massor av de spänningar man känner.

Det har resulterat att jag varit ute och sprungit mitt i natten (nästan) och tagit 3 timmars promenader mitt i ösregn men det funkar bra för mig.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/03/08 :  22:19:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message
För att vara lite synisk så finns det människor som har det mycket värre.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/03/08 :  22:34:08  Show Profile Send byZan a Private Message
Det bästa är att du klarade dig så bra.
Sen finns det många bra tips som redan är skrivna, men ett som jag kan rekommendera är, att prata av sig. Sen det som redan är sagt, sätt dig vid ratten så snart du kan.

Lycka till



"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/03/08 :  22:37:54  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Skönt att det gick bra, det är bara att ut och åka igen, fast jag skulle rekommendera en dag när väglaget är ok. Själv har jag gått av vägen med en Ford Sierra...nu gick det också bra och man hade tur som landade en ett stort buskage med sly. Men den den obehagskänslan av att man inte är herre över bilen satt kvar länge och den vill man inte uppleva igen.

Var förresten "glad" att du åkte Saab, de är ju bra att smälla i (öhh)....fundera också på vad som hände och varför...det är också ett sätt att bearbeta.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2009/03/08 :  23:56:05  Show Profile Send dwain a Private Message
Tack för stödet grabbar.

Det börjar kännas lite bättre rent psykiskt har snackat en del med syrran om det hela. Dock börjar jag nu känna smärtorna komma. Men jag har fått lite piller som jag ska ta så ska det nog lösa sig.

Det som också känns väldigt lustigt är att inte någon av airbagarna löste ut. De borde väll löst ut tycker man?

Och visst måste man ut och köra igen. Får se hur det känns på tisdag. Måste ändå ta mig till jobbet på något sätt så.

Och visst har man fått en erfarenhet mer. Nu vet man hur lätt det är att det går fel. Jag tror även att man mognar som förare ganska rejält. Nu kommer jag iaf ta det bra mkt försiktigare och tänka till ännu mer innan man ger sig ut på vägen.

Jag är så grymt glad att det inte blev värre. Förhoppningsvis har man inte allt för ont imorrn heller då jag ska jobba.
Livet går vidare även om man kanske inte trodde det i morse.

Åter igen stort tack för alla tipps och stöttningar det blir så mycket enklare att hantera det hela när man får stöd från folk som har varit med om liknande saker
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2009/03/09 :  00:02:35  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Kommer ihåg att min shock kom först när jag satt i bilen på väg hem, efter krachen satt jag vid vägkanten någon timme innan farsan han komma, och då var det helt lugnt, hade lite ont lite överallt och pratade med lite förbipasserande men kände inget speciellt, men sen när vi var på väg hem så släppte allting, jag blev helt knäckt och kunde inte prata ordentligt på jättelänge, så jag tror att det är viktigt att prata av sig ordentligt och fundera mycket över vad som hände så blir det lättare att gå vidare sen, allt det där med försäkringar och ny bil osv kan man alltid lösa senare!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/03/09 :  00:30:53  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Tack och lov att du lever!

Sova ordentligt, äta ordentligt och ta promenader alternativt springa är riktigt bra. B-vitaminer och calcium + nmagnesium är lugnande och ofarligt.

Fortsätt prata med systern och andra, och när du känner att det är dags tar du en sväng med bilen. Den kommer att köra som du vill.


Waf, Waf!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/03/09 :  06:41:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag och min älsta son lade bilen uppockned i ett dike för några månader sedan. När vi väl hade krupit ur bilen så känndes det helt overkligt. Bilen hade förvandlas till en leksak. Det var ingen riktig bil som låg fel i diket. Vi klarade oss bra på alla sätt, men storgrabben var lite harig när det gäller bilkörning ett tag. Men han har kommit över det mesta nu.
Jag har blivit en bättre bilförare utav händelsen, även om det kändes lite läskigt den första veckan. Jag blev så paff av att bilen bara började sladda helt okontrollerat för att sedan studsa till mot något och lade sig uppockned. Jag han aldrig bli rädd eller nått. Först när vi låg stilla så kom jag på att min grabb hade sitt fönster öppet och vi hade glidigt på den sidan mot gruset ca 10 - 20 meter. Som tur var hade han inte haft någon arm utanför eller så.

Prata om det som hänt, in i bilen och kör så tidigt som möjligt. Det kan kännas lite läskigt i början, men som sagt ovan, det går över. Om någon månad eller två så har du kommit över det och då är du en bättre bilförare, mer erfaren och kunnig. Jag fick sladd på bilen i torsdags igen, men under lugnare omständigheter, å då reagerade jag helt rätt. Denna gången kopplade jag bara ur och gjorde inga vilda rattrörelser. Förra gången panikbromsade jag, å då bidde det som det bidde.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2009/03/09 :  07:30:15  Show Profile Send bearwik a Private Message
Om det känns riktigt svårt att köra så ta en körlektion på bilskola, de har ju dubbelkommando.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2009/03/09 :  09:00:21  Show Profile Send ILLY a Private Message
Usch, bilolyckor är inga roliga grejer. Själv åkte jag av vägen och frontade med ett berg när jag var nitton. Bilen var helt förstörd, medan jag klarade mig med skrubbsår och blåmärken. "19-åring hade änglavakt" skrev dom i lokaltidningen. Det knöt sig i magen på mig när jag såg bilden och jag blir fortfarande illa till mods när jag ser ett bilvrak. Jag drömde mardrömmar flera gånger i veckan minst ett år efter smällen. Men det är väl också ett sätt att bearbeta. För det är ett trauma, det går inte att komma ifrån. Det har helt klart gjort mig till en lugnare bilförare som inte längre kör över mina begränsningar.

I dagsläget är jag bara väldigt glad att jag inte hade någon intill mig i passagerarsätet, med tanke på hur den sidan av bilen såg ut.

Det tar sin tid, men livet går vidare.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2009/03/09 :  09:58:12  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Skit i bilen..det är bara en död tingest en sak, försäkringen tar det. Huvudsaken är att du klarade dig. Detta är något jag fått itutat av mina föräldrar..livet o hälsan är så mycket dyrbare en dom saker vi omger oss av.
För att sen komma igång igen...som dom säger på hoppa på sadeln igen o köra. Så gör man med piloter som sjutit ut sig. Dom ska upp så fort som möjligt igen.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/03/09 :  11:45:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Just nu så vet jag inte, känner mig allmänt nere fram för allt eftersom bilen är totalt skrot och det är det sista man vill ska hända när man kör någon annans bil.

Underbart med en bil som skyddar en människa i 110 km/h! Tänk om den lånade bilen varit gammal osäker rosthög...Hur hade det känts för den som lånat ut den? Saab'n gjorde det den är designad för att göra - skydda dig! Kostnaden är att den blir skrot.

Du lever. Du bör upp på hästen igen, så att inte hjärnan bygger upp världs-stora hinder.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2009/03/09 :  13:28:19  Show Profile Send Mahler a Private Message
Ja jösses!

Bilen är ju verkligen det sista du bör tänka på i det här läget!! Typiskt i ett samhälle där allt kretsar kring pengar och dyra prylar att bekymra sig om det!! Som flera sagt tidigare ersätts ju bileländet av försäkringar! Så slå nu den tanken ur hågen!

Inga pengar i världen ersätter ett förlorat liv eller ett liv i rullstol eller ett liv i handikapp.

Skatta dig otroligt lycklig att inget värre hände!!!

Min bror körde förbi en motorcykelolycka i Slovenien häromåret! Killen hade frontat hojjen med sidoräcket på vägen och tagit en lång flygtur ut i skogen. Likaså hojjen som slutade mot ett träd i ett eldinferno. Brorsan var först på plats och hittade stackarn som avled på sjukhuset senare!

Nu när vi ändå vistas på ett hifi-forum skall vi försöka få in musikens helande kraft ochså!
Sätt dig ner i mysfåtöljen/soffan ikväll med en rykande kopp te, på med lite lugn och härlig musik och fundera över lite på vad som hände!! Ta lite egen tid och red ut tankarna! Försök inte förtränga det!

Sen sätter du dig i bilen igen när du känner dig mogen för det!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2009/03/09 :  15:02:09  Show Profile Send jari a Private Message
Som sagts tidigare så är det viktigt att du kommer bakom ratten så snart som möjligt.Som du själv skriver så kommer du vara betydligt försiktigare som bilförare,det är ju så du kan förhindra att det upprepas.Andra bilförarens agerande kan du inte påverka,endast ditt egna sätt att framföra fordonet.
Dagens fordon är så välgjorda så känslan är att man sitter i favoritfåtöljen hemma.
Men man sitter i en stol som i ditt fall far fram med en fart av 30m/s.
Tacka din tur att att det gick så bra som det gick.
Påt igen.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2009/03/10 :  23:19:19  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Underbart med en bil som skyddar en människa i 110 km/h! Tänk om den lånade bilen varit gammal osäker rosthög...Hur hade det känts för den som lånat ut den? Saab'n gjorde det den är designad för att göra - skydda dig! Kostnaden är att den blir skrot.

Grattis till att du klarade digOch var glad att du inte tog Golfen,den kanske har sämre krocksäkerhet? Har själv krockat rejält för många år sedan och man blir försiktigare efter man varit med om sådant.
För många år sedan så hade min farfar en gammal stor Merca,fick för sig att byta till en liten Simca och frontalkrockade en månad senare och tvärdog Så bilvalet är viktigt när väl olyckan är framme, inte för att det garanterat hade gått bättre med Mercan men mindre bilar är alltid ett sämre skydd även om dagens har krockkuddar och allmänt är bättre än förr.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2009/03/10 23:43:00
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/03/11 :  07:32:31  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Saab'n gjorde det den är designad för att göra - skydda dig!


Jag vet inte hur olyckan gick till i detalj, men ofta avskrivs avsiktliga händelseförlopp med avseende på hur bilen deformerats som just tur, men väldigt ofta handlar det aldrig om tur, utan det man ser är resultatet av intensiv forskning och utveckling inom området säkerhet.

Likså när det gäller skador på personerna i bilen, även här är det noggrant genomtänkt vilka accelerationer som kan uppstå och hur man håller dem nere så gott det går.

Man tittar på bilderna från olyckan och säger - heregud vilken tur jag hade.

Det som skilljer olika tillverkare åt är hur man eftersträvar säkerhet, en del bygger sina bilar specifikt för de krav som ställs i ENCAP eller IIHS för att få så hög rating som möjligt, vilket är bra (inte minst i reklansammanhang) sedan finns det de som utöver detta även konstruerar utefter verkliga förlopp och genomför egna utredningar på verkliga olyckor samt lägger ner en oerhörd massa pengar på just säkerheten.

Att bygga en bil som är rolig att köra, men hög prestanda och härlig känsla är inte billigt eller enkelt på något sätt, men utan tvivel både enklare och billigare än att bygga en bil som är riktigt säker, se bara till faktumet att pytteliten svensk tillverkare krockar ca 300 bilar/år under ordnade former i forsknings och utvecklingssyfte i ett av världens mest avancerade krocklab, det kostar men det ger också resultat.

Ironiskt nog så är det väldigt ofta just de roliga bilarna som skulle behöva vara de säkraste sett till antalet olyckor vissa fabrikat och modeller är inblandade i.

Däremed är det inte sagt att detta med säkerhet är något som syns eller märks av till vardags, det är inte förrän det smäller som man lär sig uppskatta hur mkt detta egentligen betyder, man brukar tala om tunga och lätta egenskaper, säkerhet är en typiskt tung egenskap, den kan vara direkt livsavgörande och går inte att snacka bort, men detta går ofta ganska ouppmärksammat förbi då det samtidigt inte är en direkt "sexig" egenskap.

Jag är glad att du klarade dig så bra som du gjorde, bilen gjorde precis det den skulle och har således uppfllt sitt syfte, det som upplvedes som ett oerhört våldsamt och kaotiskt förlopp var med stor sannolikhet egentligen redan beräknat, provat och genomtänkt av personerna på saab under många års tid.

quote:
Det som också känns väldigt lustigt är att inte någon av airbagarna löste ut. De borde väll löst ut tycker man?


Löste de inte ut så var det för att bedömningen gjordes att det inte var nödvändigt, detta är något som jag förstått är ganska vanligt förekommande, presoner upplever förloppet så våldsamt att de till och med kan dra det till domstol där de hävdar att bilens säkerhets system itne fungerade, men vid genomgång av den data som sammlas in både från bilens system och utredningen kan man se att förloppet inte krävde det.

Bilen mäter kontinuerligt under krockförloppet både accelerationer och deformationer, bilen för en dialog internt mellan alla sensorer och datorer om vilka system som ska aktiveras och när, allt under tiden av en blinkning, detta är en mkt imponernade process.

Samtidigt i USA debatteras det villt i bilarna om hurvida man ska ha bältet på sig eller inte...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/03/11 :  09:16:40  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
En jobbig sak är att man i allt elendet måste ta tag i allt det praktiska med försäkringar etc. Jag antar att du anmält till försäkringsbolaget? Tänk på att ta upp alla skador och symptom du känner efter olyckan, hur små de än varit. Det gör det lättare om något skulle förvärras efterhand. Om du var på väg till eller från jobbet ska du också anmäla arbetsskada/olycka via jobbet till försäkringskassan (tror jag det var) eftersom man kan få ersättning därifrån också vid olycka under arbetspendling. Naturligtvis ska du göra detsamma om det var under arbetet.

I övrigt är min erfarenhet att det bästa är att fortsätta köra bil så snabbt som möjligt. Känns det olustigt så ta det lugnt i början men det går över! Själv blev jag påkörd bakifrån med full kraft på motorvägen. Jag känner inte att jag lider av det idag även om jag måste erkänna att jag tittar mer frekvent i backspegeln idag än före olyckan!

Lycka till!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2009/03/11 :  11:47:28  Show Profile Send Peter S a Private Message
Synd bara att sådan hög säkerhet inte betalar sig, hoppas att SAAB överlever krisen.
Annars kommer vi snart alla (som jag ) att köre billiga Koreanska/Kinesiska bilar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000