HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 När blir en person audiophil?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/06 :  11:52:42  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Varför skall man alltid bli intresserad av sådant som är dyrt eller är det så att allt man blir intreserad av blir dyrt för att man är intreserad av det så att man vill ha så bra och mycket grejor av de specifika sakerna man är intreserad av. personligen så är jag mest intreserad av musiken så är en audiofil en som bryr sig om prylarna i första hand så är jag inte audiofil är en audiofil en som bryr sig om musiken mest då är jag det. Skulle gärna höra sången från en V8a. bättre nusik finns knappast *S*.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/01/06 :  12:01:05  Show Profile Send poman a Private Message
Kan nog hålla med dej Flint för ibland kan det går till överdrift med.
Att man glömmer musiken det blir bara tekniken istället eller som några jag kände som höll på med stereo tävlade med att ha finast.
Det får inte gå till överdrift att du lägger nästan allt på din stereo
och bara sitter där med din stereo och glömmer bort dina vänner, med andra ord måtta som med allting är aldrig fel.

/PO

quote:
Originally posted by Flint

Man kan undra om begreppet audiophil är positivt eller negativt laddat. För mig är det nog lite smått nedvärderande. Nåt' i stil med att överdrivet vårda och behandla sina ljudande prylar inte så mycket för musikens skull utan för just prylarnas. Att så att säga skjuta bredvid målet. Men jag gissar att det är likadant inom alla intresseområden. Man kan förköpa sig på "verktygen" inom dom flesta. Ock snacka om fanatism. Ta fotboll. Att jaga en läderkula runt en gräsmatta. Idiotiskt.

Edited by - poman on 2003/01/06 12:13:57
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/01/06 :  12:01:54  Show Profile Send Timbre a Private Message

"Tur att vi är olika annars vore det slut på alla utgångstransformatorer."

...eller fotbollar

Dock inte fåglar och frimärken...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/06 :  12:15:04  Show Profile Send Flint a Private Message
Kan man säga att man samlar på fåglar om man inte tar med dom hem?
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/01/06 :  12:15:17  Show Profile Send poman a Private Message
Det är nog sant.

quote:
Originally posted by Timbre

"Tur att vi är olika annars vore det slut på alla utgångstransformatorer."

...eller fotbollar

Dock inte fåglar och frimärken...

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/01/06 :  13:56:45  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hahaha känner igen mig lite, hoppas bara det inte går riktigt så långt...

quote:
Originally posted by Johansson

Min definition på ett fall av tvättäkta Audiophilus Totalius är när följande kriterier uppfylls:

* Din fru alt. flickvän har för länge sedan slutat hoppas på mysiga hemmakvällar framför öppna spisen. Numera får ni tränga ihop er i samma fåtölj (två fåtöljer går inte, någon kommer då att missa sweetspoten) och du viskar upphetsande ord i hennes öra, i stil med -"Där! Hörde du? Visst var det någon i bakre raden av kören som hostade till?".

* Bekantskapskretsen har drastiskt krympt allt eftersom sjukdomen smygit sig på. Allt som till dags dato återstår är några få eldsjälar som ännu ej givit upp hoppet. De försöker lura med dig på allsköns sociala aktiviteter såsom pub-besök och hockeymatcher fastän du åtskilliga gånger har försökt få dom att förstå att det är mycket trevligare att ta en malt framför stereon, samt att du får tinnitus av de bedrövligt dåliga PA-anläggningar som finns i ishallar.

* För den icke ekonomiskt oberoende så är det även ett klart sjukdomstecken när dina nära och kära börjar påpeka att din garderob ej har sett ett nytt plagg sedan finska vinterkriget, och att du faktiskt redan har ätit blodpudding fyra gånger den här veckan. Dom har inte den minsta förståelse för att en bra signalkabel faktiskt kostar minst tre månadslöner.

Känner någon igen sig? Det gör i alla fall Undertecknad.

//Johansson - Fritidsfilosof

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/01/06 :  14:58:18  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by matså

Ja när når en person nirvana? När personen har ett visst antal skivor, priset på anläggningen eller han håller på med anläggningen så att sambon/frun får nervsammanbrott??

Hej Matså!

När dina vänner, bekanta, släktingar samt deras kamrater etc, tror på allt du säger samt alltid vänder sig till dig när de skall uppgradera sina "prylar" då är man en erkänd audiofil. de viktigaste här är inte om du har rätt eller ej, det viktigaste är ju vad du sagt var bra eller dåligt etc. Ett annat kriterium som också är viktigt är att säljarna i butiken automatiskt skall "sucka" helst av glädje förstås när du kommer in för att handla någonting.
Usch och suck det är ju inte så lätt att vara en erkänd audiofil ibland!
Mvh
Kenth

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/01/06 :  15:40:30  Show Profile Send mace a Private Message
Det måste väl vara när man lyssnar på musik till frukostfilen

F'låt men jag kunde inte låta bli

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/01/06 :  16:31:20  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by matså

Så herr Sladd har inte köpt kläder sedan Finska vinterkriget?

Är det verkligen nödvändigt att påpeka att det skrevs med glimten i ögat?

Såvida du inte svarade med glimten i ögat, för då är det ju jag som är ute och cyklar. Man kan bli yr för mindre...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

candyraver
Semesterfirare

35 Posts

Posted - 2003/01/06 :  17:24:34  Show Profile Send candyraver a Private Message
..när det står "jag är audiophil" med stor svart text på din vita t-shirt =)
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/01/06 :  17:50:24  Show Profile Send matså a Private Message
Johansson: jo jag hade glömt

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/01/06 :  17:54:07  Show Profile Send matså a Private Message
Mina bekanta brukar fråga mig ibland och jag är ganska noga med att hur mina högtalare är ställda(alltså rätt vinkel och så). Men kan kanske kalla mig för lågbudgethatarbyggalitegalenaudiophil

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

D-Man
Member

90 Posts

Posted - 2003/01/06 :  18:40:20  Show Profile Send D-Man a Private Message
Hejsan!
Att sitta och kackla i detta forum jämt och ständigt är väl ett tecken...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/06 :  19:33:08  Show Profile Send n/a a Private Message
När man köper skivor som man igentligen inte tycker om för att dom låter bra så är man ganska långt gången. Det var några år sedan sist det hände. Kalla det en fas eller nått.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/06 :  20:41:17  Show Profile Send brumel a Private Message
När man börjar rota bland gamla högtalare och sladdar man har i garderoben.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/01/06 :  21:52:03  Show Profile Send JoelH a Private Message
quote:
* Din fru alt. flickvän har för länge sedan slutat hoppas på mysiga hemmakvällar framför öppna spisen. Numera får ni tränga ihop er i samma fåtölj (två fåtöljer går inte, någon kommer då att missa sweetspoten) och du viskar upphetsande ord i hennes öra, i stil med -"Där! Hörde du? Visst var det någon i bakre raden av kören som hostade till?".

Hjälp!
Det är ju jag!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/01/07 :  01:16:49  Show Profile Send mace a Private Message
Du skrev
Är det verkligen nödvändigt att påpeka att det skrevs med glimten i ögat?

Såvida du inte svarade med glimten i ögat, för då är det ju jag som är ute och cyklar. Man kan bli yr för mindre...

//Johansson

Jag bara älskar de små ansiktena, men yr är jag ofta

Ha dé BÄST.

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

acidphreak
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/01/07 :  01:45:10  Show Profile Send acidphreak a Private Message
haha... känner igen mig på en hel del :-)
Har ändå ingen dyr och fin anläggning änsålänge, bara en grund.
Min första Onkyo. Den förstärkare som fått en plats i mitt hjärta.
Den förstärkare som skulle få mig att gråta ifall den lade av. Jag är dock på jakt efter två kompisar till min käre Onkyo, alltså ett par högtalare, jag har varit runt i ALLA affärer och butiker i helsingborg som säljer något som överhuvudtagen liknar högtalare utan att ha köpt något. Jag kan inte bestämma mig, jo! Ett par är jag kär i, men ack. De är alldeles för dyra för en studerande som jag Betyder detta att jag är en Audiophil? Som någon nämde tidigare, att man används som referens när andra ska handla saker, jo det gör jag det med. Jag ser ivarjefall mig själv som en Audiophil.

tack för ordet

/Erik - en ny medlem
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/01/07 :  02:17:59  Show Profile Send Saro a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

När man köper skivor som man igentligen inte tycker om för att dom låter bra så är man ganska långt gången. Det var några år sedan sist det hände. Kalla det en fas eller nått.

Man lär sig lyssna på massor med skum musik när man gör så..

Men så har ju jag aldrig gjort
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/01/07 :  02:26:26  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej Hepcat

Du skrev... Skulle gärna höra sången från en V8a. bättre nusik finns knappast *S*.

Instämmer till fullo

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/01/07 :  02:28:09  Show Profile Send ekman a Private Message
skulle väl vara en v12:a då =)
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/07 :  02:30:16  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Äsch, jag gillar inte absoluta definitioner! Så jag säger när man tycker att man är en, så blir de flesta nöjda och glada.

Fast när man hellre köper stereo för pengarna istället för en riktig bil (själv kör jag saab 900c -87, går alldeles utmärkt )
så kan man i många fall verka knepig jämfört med medelnorrlänningen... audiophilvarning alltså.

Fast å andra sidan, att hitta en ungdom som inte röker, snusar eller dricker är lika ovanligt. Ah, sannolikhetsgröt ala The Hitchhikers Guide to the Galaxy... nästan

Edited by - Tank on 2003/01/07 02:32:52
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000