HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vi behöver en knivtråd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/02/27 :  09:47:19  Show Profile Send mace a Private Message
Musik Hemma skrev;
quote:
Alla kockar, inklusive mig själv, är mer eller mindre knivfetischister, men det skulle ingen erkänna.



B-200 skrev;
quote:
Är kock och har aldrig förnekat att mina knivar är ett mycket viktigt redskap. Min syster är kock och aldrig förnekat att knivar är et viktigt redskap. Min moster är kokerska och har aldrig förnekat att knivar är ett mycket viktigt redskap. Min mormor var kokerska och har aldrig förnekat att knivar är ett mycket viktigt redskap. Finns en hel del kockar i släkter som även de aldrig förnekat att knivarna är ett mycket viktigt redskap.


Jag hittar inte det Du syftar på!?


quote:
Jag ser inlägget som att Musik Hemma skriver att kockar inte erkänner att knivar och dess framträdande roll i köket är extremt viktigt i köket.


Se inte inlägget, läs det! Men läs inte in för mycket i det bara


B-200 skrev;
quote:
Sen tycker jag personligen att ordbruk som sexualiserar mina arbetsredskap inte är passande. Inte nu inte aldrig. Jag tar mitt yrke på allvar.


Longman.
Dictionary of Contemporary English.

quote:
Fetish. *Something to which one pays an unreasonable ammount of attention or which one admires to a foolish degree.

*tech (IN PSYCHOLOGY) an object whose presence is necessary for sexual satisfaction.



Valet är ditt.

Personligen väljer jag den första förklaringen, precis som jag gör när det gäller HiFi

Hej och hå, knivar kan vara kul, i rätta händer

M



mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2009/02/27 09:49:42
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/02/27 :  12:37:24  Show Profile Send B-200 a Private Message
"Se inte inlägget, läs det! Men läs inte in för mycket i det bara" ...vem läser in vad i vilka inlägg, har ju en hel semantisk redovisning i ditt inlägg. Vad jag ser och läser är upp till mig ok. Har du skrivit inlägget, riktar jag mig till dig?

Satan vad det märks ord här på forumet, taknivån är ovanligt låg nuförtiden. Börjar kännas för lågt för mig här.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/02/27 :  13:19:19  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Vad jag ser och läser är upp till mig ok.


Absolut! Jag förstod nog bara inte vad Du ville få fram Jag kan ju bara se vad Du skriver.

Om Du känner att jag har förolämpat Dig så ber Jag om ursäkt, för det var inte meningen.


Hoppas härmed att takhöjden är återställd och att Du stannar Hoppas att tråden om knivar kan fortsätta, Jag är ju medskylldig till dess urspårning

Ha det BÄST!
Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/02/27 :  17:21:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Hur är det med brynen?? Jag har ett gammalt stål bryne som jag numera bara använder till snickarkniven och ett keramikbryne i form av en stång som jag inte riktigt blir kompis med. Det blir inte så vasst som jag vill att det ska bli.

Vad använder ni?

Hur gör ni?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/02/27 :  17:38:46  Show Profile Send mace a Private Message
Vi har två stålbrynen. Det ena köpte vi samtidigt som Victorinox knivarna, det andra fick jag av brorsan när han flyttade.
Det första är "lenare" och det andra är lite grövre.

Funkar så bra det man kan förvänta sig i händerna på en glad amatör

När knivarna behöver slipas så lämnas de till ett proffs!

Fast jag är ju sugen på en sådan där ställning där kniven spänns fast och sedan slipas med tjusiga "motorsågskedjefilar" med finare och finare korn Allt i perfekt vinkel.... Nästan lite meditativt


M


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/02/27 :  18:58:53  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
B-200.

Koppla av lite.

Det hela blev en massa jävla trams av ett ganska så enkelt och förhoppningsvis upplysningsinriktat inlägg.

Jag vill inte gå in och börja klippa och klistra och visa på det ena eller andra. Nog nu med bjäffset.

Nå, angående brynstål.

Brynstål finns ju liksom knivar i en massa olika varianter.
Från det enklaste i ren och rak stål till det mer esoteriska varianterna i keramik, diamantinlägg etc.

Det finns en del mindre missuppfattningar angående brynstålets egenskaper och vi skall kika lite på det.

Det går inte att få en egg vass med ett brynstål om eggen s.a.s. är "död". Då måste man slipa upp den med t.ex. en riktig brynsten.

Eggen blir inte vassare bara för att du vispar upp och ner fortare.
Den blir lika vass om du tar det lungt. Anledningen till att det går fort är att proffsen är vana vid sliprörelsen.

Eggen blir inte vassare för att du vispar längre än, säg 10 ggr.
Om den inte blir vassare efter det så behöver den en grundslipning.

Knivar har olika slipvinklar, liksom kockarna som slipar dem. Det blir alltså inte så lyckat att jag lånar en kniv av dig och drar upp den på ett brynstål, av den enkla anledningen att jag förmodligen har en annan anläggningsvinkel än du.

Appropå vinklar så skiljer sig slipvinklarna mellan olika fabrikat, modeller och typ. Ta reda på det innan du sabbar din nya sexiga Japs.

Det är alltså viktigt att hålla en konstant anläggningsvinkel mot stålet när man skall skärpa sin kniv.

Det är inte så dumt att investera i en riktigt bra slipsten, och de är inte helt gratis, eftersom när eggen är "död" så är det vad som måste till. Det finns stenar i alla prisklasser, men en sten med två olika grovheter är inte fel. En på varje sida.

När detta är gjort så kan man gå på kniven igen med stålet, eller brynet om det nu är i keramik.
Detta är en konst i sig, och tar lite tid att lära sig och vänja sig vid. Det finns dessutom små "vinkeljärn" att få med stenen som gör att slipvinkeln hålls an bättre mot stenen.

Rengör stålet innan och efter användning, liksom kniven. Det blir smutsigt och sliprester sätter sig i stålet, vilket bidrar till en mindre effektiv skärpning.
Glöm inte att rengöra hela stålet och hela kniven. Hygien är viktigt.

OCH framför allt, ta det nätt, försiktigt och sakta om du inte är van. Träna gärna på en mindre kostsam kniv till du hittar rytmen, vinkeln och resultatet.

Ett brynstål är ett underhåll för kniven, inte underhållning för dina gäster. Men visst kan det vara kul att titta på.


" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.

Edited by - Musik Hemma on 2009/02/27 19:04:48
Go to Top of Page

Tomwe
Starting Member

27 Posts

Posted - 2009/02/27 :  19:00:59  Show Profile  Visit Tomwe's Homepage Send Tomwe a Private Message
På jobbet (arbetar som kock) är det global och victorinox, underhåller med stål- och porslinsbrynen. Hemma kör jag med en 20-kronors kniv från coop. Annat behövs knappast då jag aldrig använder den längre än 5 min i sträck och knappast under nån särskild tidspress :) Tjusningen med att äga en fin kniv, känslan av fint hantverk osv, förtas ganska snabbt då man får brottas med dom varje dag i 8 timmar. För mej är de lika charmiga/sexiga som ett par arbetsskor ungefär, men vikten av bra kvalitet i redkapen finns ju såklart kvar, precis som i arbetsskorna.

Is this Lobster dirty enough?

Edited by - Tomwe on 2009/02/27 19:04:30
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/02/27 :  19:29:24  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Tomwe.

Helt riktigt.

Jag kör själv med en del IKEA knivar hemma. Funkar alldeles ypperligt, så länge man ser efter dessa, liksom alla verktyg lite.

Sedan blev jag så imponerad, och för all del influerad, av min förre kollega med böjd brödkniv, så det blir mycket av den varianten i hemmet.
Vict. har en mycket bra variant med trähantag, finns även en kopia på Citygross som duger fint.

Jag tycker fortfarande att en välkonstruerad kniv är vacker. Jag tycker det eftersom jag beundrar arbetet bakom den, och att funktionen är så praktisk i sin enkelhet.

Sedan är den ett arbetsredskap, och inte ett sexobjekt, jag vill vara tydlig på den punkten, eftersom det uppstår en del funderingar runt detta.

Liksom en jägare beundrar ett välkonstruerat vapen, det är också ett redskap för honom/henne så beundrar jag de redskap som man använder i ett proffesionellt resturangkök.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.

Edited by - Musik Hemma on 2009/02/27 19:48:22
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/02/27 :  20:07:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Halva grejen är väl känslan att jobba med den och för mig har den extra tyngden gjort arbetet lättare att kontrollera. Man är säkrare i rörelserna.
Jag kostar på mig att inte bara se det som ett arbetsverktyg utan att det skall kännas lite bra medan man gör det. Men jag förstår att arbetar man som kock har man ett annat förhållande till knivar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/02/27 :  21:03:41  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Ja, som kock får man precis som Tomwe skriver ett annat synsätt, eller snarare, kan få det.

Jag tycker också att känslan i en kniv, i mitt arbetsredskap, är mycket viktig. Kanske mer så eftersom jag skall hålla i den och använda den mer intensivt än i hemmabruk.
Jag måste kunna lita på mitt redskap. Som alla hantverkare.

Om man sedan är hobbykock, det är alltså inte alls ett nedvärderande ord i mitt vokabulär, yrkesarbetande eller duktig matlagare i största allmänhet så tror jag att knivar får en viss laddning hur man än gör.

Å bara för att ytterligare lugna ner det hela, (jo det ÄR fegt, men va fan)så sitter jag inte och putsar mina knivar i ljuset av månsken.

Jag tror inte att min fru, och framförallt min son, hade uppskattat det. Och mina arbetskamrater hade garvat ihjäl sig om de trodde det.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2009/02/27 :  21:35:56  Show Profile Send Anjin a Private Message
För att prata brynen och svårighet att slipa så måste jag nämna mitt Spyderco Tri-Angle Sharpmaker. Det underlättar väldigt mycket för den olärde hobbykocken!

http://spyderco.com/catalog/details.php?product=77

Man kan slipa i antingen 30 eller 40 graders vinkel utan några större problem med, enligt mig, gott resultat. Dock lyckades jag klanta sönder ena mediumbrynet. Det gör inte jättemycket, men det tar längre tid varje gång det ska slipas.
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/02/27 :  22:03:22  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Anjin.

Tråkigt att höra. Har ingen som helst erfarenhet av denna produkt så jag kan nog inte komma på ett vettigt alternativ till hur du skall slipa alla svärden. Kom ihåg vad jag nämnde om vinklar dock.

Hav förtröstan, inom matlagning tar det bara några hundra gånger innnan man lär sig vilka fel man gjort.

Sedan tar det bara några hundra gånger innan man får det rätt.

Detsamma gäller brynandet av en kniv.


" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2009/02/27 :  22:40:44  Show Profile Send geldis a Private Message
Snygg tråd Mats som jag läser med glädje. Det blir ofta bra om man skippar bjäffset.
Själv har jag Satake och har haft dem i nära tio år (saknar den tjockblade fiskkniven). Det roliga är dock att Satake blev helt nergjorda i en Röd o Rön test för några år sedan. Handtagen i magnoliaträ tålde inte maskindisk!!!

Måste man maskindiska knivar skall man inte ha dessa knivar men vad är problemet?
20 sekunder under varmvattenstrålen och diskborste med lite diskmedel...

mvh

geldis
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/03/02 :  14:35:37  Show Profile Send mace a Private Message
Rekommendationer gällande bra knivsliperier emottages med

Det fanns en slipare här i Ängelholm som jag fick rekommenderad, men han visade sig vara en riktig knivmördare

Han har tagit ner skylten nu, tack och lov

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/03/02 :  14:39:53  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Det andra är att själva stålet mellan handtaget till infästningen mellan skaftet och bladet inte blir någonslags förlängd "klump", vilket gör det omöjligt att slipa, vässa, eller underhålla på ett bra sätt efter några års användning.


Något som irriterar mig är när handtagets "höjd" inte räcker till. Fingrar tar i skärbrädan innan knivbladet bottnar.

Tjocka fingrar...kanske det


M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Drengur
Starting Member

19 Posts

Posted - 2009/03/02 :  14:49:10  Show Profile Send Drengur a Private Message
Har en Güde E765/21, en Global G-1, en Global G-23 och en stooor kinesisk.

Tycker det är lika viktigt att ha bra knivar i köket som att ha bra förstärkare i vardagsrummet.

Driver portus.is
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/03/02 :  15:58:55  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
quote:
Något som irriterar mig är när handtagets "höjd" inte räcker till. Fingrar tar i skärbrädan innan knivbladet bottnar.


Här är också en mycket viktig detalj som mace tar upp.

Alla proffessionella knivar av "kockmodell" har, eller skall ha, tillräcklig höjd.

Det är antingen felkonstruerat eller cyniskt om de inte har det.

Sedan är det ju så att vissa knivar har särskilda uppgifter, dvs. de är riktade mot ett specifikt ändamål.
Ex. styckning, tranchering, tournering, skalning etc, vilket per definition inte medgör en "höjd" för knogarna. Det kan tom. vara så att det inte alls är eftersträvansvärt.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.

Edited by - Musik Hemma on 2009/03/02 16:05:26
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/03/03 :  16:13:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Idag hämtade jag mina gamla knivar från slipning och jag är mer än nöjd. 125:- kostade kalaset vilket jag tycker är en struntsumma för all glädje man får av att använda vassa knivar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2009/03/04 :  09:00:52  Show Profile Send patst577 a Private Message
Någon som vet ett bra ställe att lämna in knivar i Linköping?

/Patrik
Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2009/03/04 :  09:30:18  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message
Har man många knivar att slipa är en sådan här en god investering:
http://www.tormek.com/sv/
Jag är toppennöjd med min, den slipar dessutom saxar, yxor mm mm

Mats
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/03/04 :  10:19:47  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag har inga dyra knivar, nån japanska variant med träskaft och ett gäng Global look a like - vad jag däremot använder sedan nått år är OBH Nordicas keramiska knivslip, detta måsta vara tidernas bästa investering om man som jag har svårt att få till bryningen - jag har div andra brynen men jag har aldrig fått lika bra resultat som med OBH Nordica maskinen...

Nu har jag alltid supervassa knivar hemma och det underlättar verkligen...
Den ser alltså ut så här:

Länk!

Era tankar kring detta?

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2009/03/04 10:21:58
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/03/04 :  12:26:02  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Det här med manuella slipmaskiner är ok tycker jag. Har för mig att Fiskars hade en variant som jag tyckte fungerade riktigt bra.

Elektriska dito är ytterst tveksamma.
Risken med dessa är att man förstör eller kanske förändrar eggen pga. för hög temeratur. Det blir helt enkelt för varmt när man slipar med en sån maskin, och man riskerar då att påverka härdningen i eggen.

Jag skulle inte använda en sådan till mina "dyrknivar" och framför allt aldrig på de rikigt tunga japanerna.
Det blir som att tvätta sin nya dyra bil med svinto.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/03/04 :  12:56:58  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Jag har fått en del förfrågningar på vilka knivar man egentligen behöver. Svaret är väl som så, att det beror lite på vad man håller på med. Kollegorna inom branchen sköter det där helt individuellt. En del har många, andra har få, och en speciell kollega har bara en (1)kniv.

En styckares knivar ser något annorlunda ut än en kocks, medans hemmakocken har andra behov.

Vad man kan säga om knivar i hemmamiljö är först och främst att kvalitét alltid lönar sig.
Ok, en dyrkniv är ju som sagt dyr, men om man hittar en som känns bekväm i handen och har bra balans, inte är alltför tung så är den förmodligen värt sitt pris, helt enkelt för att om du sköter den rätt, och det är inte svårt, så kommer den att hålla åtminstone din livstid.

Nå, hemma skall man ha en bra och rejäl kockkniv.
Man skall ha en vettig skalkniv. Vidare skall man ha en mindre kniv till "lite av varjejobb". Gärna en rak och inte allför bredbladig.
En brödkniv, böjd och gärna med lite längd, är alltid en god idé.
En rak dito är, enligt mitt förmenande, mer eller mindre värdelös.

Med detta sortiment finns de mycket få saker man inte klarar i ett hemmakök.
Nedan en del bildexempel på ovanstående, utan påstående om att just dessa är idealiska för alla.



Bilder från AB Clas Alenius.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2009/03/04 :  13:16:49  Show Profile Send drkim a Private Message
quote:
Elektriska dito är ytterst tveksamma.
Risken med dessa är att man förstör eller kanske förändrar eggen pga. för hög temeratur. Det blir helt enkelt för varmt när man slipar med en sån maskin, och man riskerar då att påverka härdningen i eggen.

Jag har aldrig märkt någon form av försämring av slitstyrkan eller att knivarna skulle fått förändrade egenskaper i övrigt - de är bara otroligt vassa, men visst man ska nog inte köra för länge på samma ställe så klart - en jämn rörelse fram och tillbaka och kniven är vassare än ny...

Skulle till och med vilja gå så långt, att det förmodligen är större risk för en amatör att förstöra sin kniv men ett vanligt bryne än med OBH maskinen - det handlar ju till stor del om rätt teknik och det är nog svårt att misslyckas med maskinen...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/03/04 :  13:36:46  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Varför skall en brödkniv vara böjd?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000