HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Jag är förföljd - genom forumet!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/02/24 :  00:07:16  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Det hela är obehagligt. En gammal pojkvän som jag inte träffat sen 1981 har bestämt sig för att ta upp kontakten. Det började för två år sen när han ringde och ville träffas. Det ville inte jag så det blev mails fram och tillbaka. Jag bad honom till slut att sluta skicka fler mail. Jag var inte intresserad av någon kontakt, någon försoning eller förlåtelse.
Ett år senare får jag ett mail där han betecknar mig psykiskt störd och han ska nu för alltid försvinna ur mitt liv (det gjorde han 1981!)
Detta mail, och de förra var skickade från Volvos IT-avdelning så jag anmälde hans trakasserier till Volvos säkerhetsavdelning. Han hade då slutat där dagen efter mailet var skickat så de kunde inget göra men skulle spara min anmälan (med kopior på alla hans mail) ifall han söker jobb där igen. De rådde mig att gå till polisen, men jag ville ju inte hänga karln, bara slippa trakasserierna.
Idag, ytterligare nästan ett år senare, får jag ett brev där han skriver att han har kollat upp var jag bor, att huset ligger brevid volvos provkörningsrutt, och att han spelar golf på golfbanan bredvid. Han ber mig hålla utkik efter hans saab-cabbar när han är där och spelar. Och så skriver han detta:
"Jag är mycket intresserad av Bernts bas-ätare, tror jag behöver sådana till en av mina anläggningar. Skall bli kul att prata om det på mässan lite senare i år. Som du kanske minns, så bygger jag också egna grejer. Högtalarna jag hade förr var hemmabyggen.
Vidare är jag mycket sugen att lyssna på Dina nya BOMBer. (Att de gamla fungerade bra det vet jag nog!) Säkert ett vettigt sätt att bygga upp de på, och överkomligt i pris och tid.
Ni lever ett väldigt offentligt liv på forumen, det må jag säga."

Bernt har aldrig träffat människan och här låter det som de är bästisar! Och att kommentera fruns attribut gör honom inte mer populär.

Vad tycker ni att jag ska göra? Publicera hans namn och bild? Kontakta polis? Eller hans fru?

Waf, Waf!

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/02/24 :  00:28:26  Show Profile Send mace a Private Message
Nä! detvar det j**ligaste

Polis kan nog vara bra, så är det iallafall dokumenterat.

Usch och lycka till!!!!!!!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2009/02/24 :  00:39:40  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Jag hade kontakt med en tjej som agerade på ett likvärdigt sätt.

Gift? Om han är gift, då hade jag utan tvekan bjudit hans fru på en kopp kaffe. Finns inget bättre. Funkar inte det så är det polisanmälan.

Det bästa är att försöka behålla lugnet, även om det kan vara svårt. Det blir i regel bara värre om man börjar ställa till väsen, för det är ju instabila människor som håller på så. Prata lugnt och sakligt med hans fru.

Hoppas det löser sig!

Allt gott,
Håkan


Edited by - Håkan64 on 2009/02/24 00:41:26
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2009/02/24 :  01:29:13  Show Profile Send hal a Private Message
En polisanmälan är alltid viktigt. Det gör åtminstone att hans agerande hamnar på pränt och att man skapar en historik på killen.
Du har PM.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2009/02/24 :  05:54:44  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Kontakta polisen är mitt råd.
En arbets kompis blev förföljd av en svartsjuk man som hävdade att han knyckt flickvännen.
Det slutade med att han fick bilen uppbränd och när han skulle tända på huset så blev han påkommen och fängslad.


Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/02/24 :  06:26:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Usch.

Polisanmäl och snacka med frun om vad han håller på med!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/02/24 :  07:25:51  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Läser han om dig på forumet har han säkerligen läst även detta inlägg, mitt förslag är att ta kontakt med polisen och redogöra för vad som har hänt och nu händer.

Finns det uöver polisen några andra instanser men kan vända sig till måntro, stödföreningar till exempel, där kanske de kan svara på vad som vore ett bra tillvägagångssätt i detta fall, det kanske kan hjälpa er.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/02/24 :  07:41:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kontakta Polis men jag undrar om det kan räknas som trakasseri.
Hoppas det löser sig !!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/02/24 :  08:09:55  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Riktigt tråkigt att höra, det är trakasseri på hög nivå enligt mig.

Det är ju ingen fjortis direkt.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2009/02/24 :  08:25:23  Show Profile Send Patrik a Private Message
Kanske är ett bra första steg att helt enkelt ringa polisen och berätta som det är och fråga dem vad de tycker?

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2009/02/24 :  08:41:07  Show Profile Send ninja a Private Message
Kontakta Polis!


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2009/02/24 :  08:45:33  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Det var tråkigt att läsa. Ta kontakt med polisen. Hoppas ni får frid.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/02/24 :  08:51:04  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Usch det där låter inget kul.

Polis är nog en bra början.
Hoppas att det löser sig.



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2009/02/24 :  09:30:02  Show Profile Send U1 a Private Message
Polis, inget snack!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2009/02/24 :  09:59:56  Show Profile Send Fuling a Private Message
Misstänker att det kommer att rubriceras som ofredande.
Viktigt att polisanmäla, enligt min (ringa) erfarenhet kan det vara så att han måste samla på sig några anmälningar innan det händer något.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/02/24 :  10:26:11  Show Profile Send tian a Private Message
Klart att du ska kontakta polisen i fall om det blir värre i framtiden så har du en anmälan mot honom som gör att polisen är mera förberedd.

Min syster råkade ut för en gammal pojkvän hon med, så tack vare att hon anmälde honom så har han besöksförbud/kontaktförbud emot henne.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/24 :  10:28:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kan du ha lite koll om han är här inne på forumet?! Och ta hjälp av admin och moderatorer att i så fall hålla honom borta.
Minns en trist historia från ett annat forum där en medlem började trakasseras av en släktings pojkvän på forumet. Efter insatser från forumadministrationen löste sig det hela.

I övrigt, var korrekt och markera ordentligt. Polis skriver några; då har de i alla fall registrerat att du är förföljd. Jag tror aldrig att en sådan här sak "går över av sig själv" eller att du kan prata honom till rätta. Vill du inte ha slemproppen i ditt liv, ska han inte finnas där heller. Om han försöker igen, dokumentera och lämna till polisen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/02/24 :  10:42:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tyckte vi fick ett mycket positivt och seriöst bemötande från Volvos säkerhetsavdelning, jag blev faktiskt lite förvånad över hur allvarligt de såg på det hela. De kunde dock inte vidta några disciplinåtgärder därför att killen lämnat Volvo vid det laget. Tydligen hade han spenderat sina sista (Kan man förmoda...) timmar på Volvo med att skriva trakasserimail till min fru.

Även Volvos säkerhetsavdelning rådde oss att polisanmäla. All dokumentation finns sparad hos Volvo också, de verkade tycka det är väsentligt att spara sådant.

Ni har säkert rätt om polisanmälan. Jag tror att det är viktigt att inte hålla något hemligt om detta. Den här situationen skall vara fullständigt känd så att polisen har alla data de behöver. Han kanske håller på och trakasserar fler stackars kvinnor, vem vet?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/02/24 10:44:36
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/02/24 :  10:59:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det gör han alldeles säkert för det jag har sett av sådana här personer så är det bara objektet som skiftar men beteendet är konstant. Det kan säkert vara både vänner, arbetsgivare eller fd partners men alla har avvisat honom i något sammanhang och det kan han inte acceptera. Han saknar förmåga att förstå Er och vad hans agerande resulterar i.

Min erfarenhet säger att det här är ingen vanlig person där vanlig logik funkar utan måste vara extremt tydlig med vad man tycker och vilka konsekvenser det får om han inte ändrar sig.
Jag tror det är sannolikt att han hämtar energi från konflikter som den här så att hålla den till ett absolut minimum är nog viktigt.

Tala om att ni sparar alla mail och spelar in alla telefonsamtal och lämnar de till polisen löpande.
Tala om att ni inte accepterar någon form av kontakt och avsluta mailet/samtalet omedelbart efter.
Tala om att ni polisanmält hans agerande.

Det gäller att döda Er roll i den drömvärld han befinner sig i och att få honom att förstå att det finns lättare byten.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/02/24 :  11:47:00  Show Profile Send tian a Private Message
quote:
Det gäller att döda Er roll i den drömvärld han befinner sig i och att få honom att förstå att det finns lättare byten.


Det där låter som att du vill att hon ska skicka "problemet" vidare till någon annan oskyldig stackare, det känns fel.

Klart att hon ska se till att han slutar nu och med detsamma.

Edited by - tian on 2009/02/24 11:47:26
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2009/02/24 :  12:25:24  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Du känner ju honom Marina. Har han anlag för att "segla iväg"?
har du kännedom om andra underligheter under den ganska långa tid som gått sedan ni var ihop?

Nu kanske han har en tid av extrem osäkerhet (blivit av med jobbet, finanskris, huset, bilen, lånen...) det är mycket som kan få en människa helt ur balans och gå över i en känsla av orättvis behandling, maktlöshet, ångest. Det är ju så många rättshaverister föds.

Jag menar självklart inte att ursäkta hans beteende, bara att du förmodligen sitter på en del svar om du tänker efter och dessa kunskaper kan vara nyttiga.

Karlen har ett namn, en adress, tydligen SAAB-cabbar och är inne på Hififorum och bygger egen hifi. Hur svårt kan det vara att göra en sån här pajsare lite småkänd

Gör en polisanmälan, lägg en kopia i brev och mejl till killen och avsluta hela saken.

a) Är han frisk kan ha bli förbannad att du anmäler såna "skitgrejer" men kommer säkert inte gå vidare.
b) Är han sjuk eller dum i huvudet på fel sätt kommer han igen och då är det väldigt bra att ha gjort den där första anmälan. I fall b) kan det också innebära en risk att ev tystnad tas för invit och eskalera det hela.

Sätt ned foten alltså. Man skall inte behöva känna sig utsatt bara för att man är synlig på ett forum, där är hans bild av världen felaktig och din/er normal.

Lycka till och ring om du behöver hjälp på något sätt.

mvh

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/02/24 :  12:26:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Polisanmäl direkt om man väntar blir det inte bättre.

En kvinnlig bekant hade problem med en man som hade kollat in henne i flera år och sänt brev med de mest konstiga innehåll. Problemet är att förövaren inte förstår vad de gör ibland ser de sig som offer.

Hehe jag kom just på att jag har haft problem med en fd flickväns svartsjuka pojkvän jag fattade inte först hur han hade fått tag i mitt telnr men jag tog tjuren vid hornen letade reda på honom bjöd på en fika så vi kunde snacka ut om problemet.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/02/24 :  14:04:08  Show Profile Send CC a Private Message
Fyra steg Marina.

1. Varning! Informera honom att du kommer göra en polisanmälan om han inte slutar kontakta dig (eller Bernt för den delen).

2. Hjälper inte det, verkställ din varning! Gör en polisanmälan!

3. Hjälper inte det, varna honom att du kommer lämna ut honom på nätet!

4. Hjälper inte det heller... Verkställ din varning! Häng ut skitstöveln på nätet!

Lycka till och hoppas han kommer till sina sinnes fulla bruk och inser att han beter sig som en idiot!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2009/02/24 :  17:50:07  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Marina Jansson
Vad tycker ni att jag ska göra? Publicera hans namn och bild? Kontakta polis? Eller hans fru?
Polisanmälan tror jag inte ett skvatt på, men var lite försiktig om du försöker j####s tillbaka bara, genom ex att lägga upp hans namn+bild.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/02/24 :  17:53:53  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Hej Marina!

Jag instämmer i kören och säger som alla andra, gör en polisanmälan(jätteviktigt).

Och som Bubbel skriver:
quote:
Problemet är att förövaren inte förstår vad de gör ibland ser de sig som offer.


Tyvärr är det nog så att han inte fattar att det hela är väldigt obehagligt för dig, Bernt och Puck, för egentligen är han en hyvens kille och delar dessutom ditt och Bernts intresse för välljud.

Att ni sedan har ett förflutet ihop gör ju att han som är så trevlig känner att han är Du och Bror med Bernt utan att han ens träffat Bernt.

Sedan kan han nog känna sig kränkt av all avoghet från din (er, hela familjens) sida för han är ju trots allt en hyvens kille och säkerligen väldigt socialt utåtriktad.

Nej, allvarligt talat, om han var helt normal skulle han tagit det första "nej" du gav honom och hållit sig väldigt långt borta från er redan nu.

Än en gång, polisanmäl så det finns dokumenterat och hoppas på ett besöksförbud för det handlar ju i första hand om hur DU och DIN familj reagerar på det som NI uppfattar som trakasseri, inte om HANS känsliga ego.

Stå på dig/er.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2009/02/24 :  18:36:37  Show Profile Send jari a Private Message
Polisanmälan.Jag hoppas det löser sig snabbt,för det måste ta väldigt mkt kraft.
Lycka till.
Mvh Jari

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000