HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lådvolym för GamuT L3 klon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2009/02/14 :  19:52:54  Show Profile Send Pontan a Private Message
Hejsan,

funderingarna på ännu ett DIY bygge börjar växa sig starka. Kollat på Audiovectors S1-serie och gillar det krispiga ljudet. Men det är ju roligare att bygga själv... :-)

Jag funderar på att köra Hifikits Acoustic SP:

Specifikationer:
Princip: Basreflex
Volym: 27 liter
Bas/Mellanregister: 1 st Scan-Speak 18W4531G00
Diskant: 1 st Scan-Speak D3004/660000
Frekvensomfång: 30 - 35 000 Hz
Märkeffekt: 100 Watt
Känslighet: 90 dB
Impedans: 4 Ohm
Yttermått BxHxD: 270x440x340 mm

Men....

Jag vill inte ha en så stor stativare... Jag tror t.ex. Gamut L3 kör samma baselement men den har en klart mindre låda (intern volym runt 18 Liter).

Detta kanske är en korkad rookie-fråga som jag borde läsa mig till i förordet till "DIY speakers for dummies", men tänkte ändå kolla med HF vad som händer om man kör exakt samma uppsättning som Hifikits i en mindre låda? Hur kan man förvänta sig att ljudbilden ändras? Och vad kan man tänka sig att Gamut har hittat på för att optimera detta?

Anledningen att jag inte helt enkelt tittar på 15W varianten som skulle ge en klart mindre låda är dels att den bara har 87 dB känslighet, samt föstås att Hifikit inte har något sådant paket-erbjudande.

Ciao, nu ska jag på födelsedagskalas :-)

/Pontus Haglund

Edited by - Pontan on 2009/02/16 08:12:57

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2009/02/16 :  09:35:27  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Klart mindre låda? Går du från 18 till 27 L öker man bara häjd, bredd och djup med 15%! Det är inte många centimeter...

Visst går det att minska lådstorleken men då måste basreflex avstämmningen och kanske dämpningen ändras. Ändrar du layoten på fronten eller måtten på fronten så måste man ta hänsyn till det i delningfiltret. Någon cm hit eller dit spelar inte så stor roll men större förändringar.

Det är inte ovanligt konstruktörer beställer anpassade varianter av element som kanske ser ut som ett standardelement
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2009/02/16 :  18:31:53  Show Profile Send Pontan a Private Message
Det är nog sant, med en så pass high-end högtalare som L3:an så lär de väl specialbeställt från Scan Speak alternativt själva moddat elementet.

/Pontus Haglund
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000