Author |
Topic |
|
Lindgren
Donator: Bildserver
330 Posts |
Posted - 2009/02/10 : 14:08:43
|
Hallådär!
Jag har sett flera som byggt förförstärkare, där de använt pga2310/11, och ytterligare en opamp, ex opa2134. Då pga2310/11 redan har en op inbyggd, vad är då finessen med att ha en till utanför? |
DiY and OpenSource is my melody |
|
Zei
Member
826 Posts |
Posted - 2009/02/10 : 16:34:27
|
Som buffer kan jag tänka mig.
/JZ |
Signatur.. |
|
|
Lindgren
330 Posts |
Posted - 2009/02/10 : 16:48:14
|
Jag frågar, då jag jobbar på ett schema för en förförstärkare, men såvitt jag förstått det verkar buf634 bättre anpassad för detta ändamål? Visste inte att man kunde använda en vanlig op-amp som buffert? |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2009/02/10 : 18:37:21
|
BUF634 är egentligen en opamp med unity(1x) gain. Alla opampar är inte stabila för att köras med unity gain medn bl.a. op2134 är det. |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2009/02/10 : 18:42:02
|
Opampen används som buffer framför PGA:n. Om du läser igenom databladet ser du att PGA:n ska drivas av en källa med max 600 ohms utimpedans för att hålla distorsionen nere. Det går utmärkt att använda en vanlig op som buffer, en buffer är ju bara en förstärkare med förstärkning 1. Jag håller faktiskt på att bygga ett sexkanaligt försteg med pga2310. Jag kommer köra utan buffer, alla mina källor har tillräckligt låg utimpedans. Jag gjorde en jämförelse med och utan buffer (OPA2604) och det lät betydligt roligare utan. Än så länge är det mest en hög lösa komponenter och kretskort, men när jag har kommit lite längre lägger jag ut en tråd om det här.
Hur tänker du styra pga-chippet? Men nån pic eller atmel mikrokontroller? |
Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat, som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul. |
|
|
Lindgren
330 Posts |
Posted - 2009/02/10 : 20:28:32
|
quote: Jag håller faktiskt på att bygga ett sexkanaligt försteg med pga2310.
Åh! trevligt! Då kan jag ju avslöja att jag gör detsamma :-) Mina planer är sådanna att driva bakhögtalare+center+sub med pga2311, och frontarna med wm8816 + inställningsbart val av utgångs-op (!!) Jag styr alltså allt med en pic16f887+lcd därtill har jag laggt till möjligheten att välja utgångs-op för framhögtalarna, till 2 olika inbyggda modeller, varav den ena är en lätt moddad Hamp1 och den andra opa627 i klass-a, efterssom jag vill testa med fler op:s och slippa koppla ur min förförstärkare i framtiden planerar jag även att kunna koppla på en extern op-out på baksidan. Jag har under ett par års tid planerat ihop vilka kretsar som är intressanta för detta projekt, och jag är nu i fasen att bygga klart schemat och tillhörande pcb.
Det lät "roligare" sa du, förklara Hur har du planerat ditt bygge?? |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2009/02/11 : 10:41:43
|
Låter skoj! wm8816 har jag inte provat, har du jämfört den med PGA? När jag körde med OPA2604-buffern lät den lite grå och tråkig, inte farligt men ändå. Lite samma "grus"-karaktär som en billig transistorförstärkare. Utan buffern låter den betydligt mer levande. Det skulle dock vara trevligt att ha en buffer så att den inte blir känslig för källans utimpedans, men det går ju bra att lägga till i efterhand. Jag har funderat lite på nån form av Diamond-buffer (tex den som Sjöström säljer) men det får komma senare.
Så här är mitt planerat. Jag styr det hela med en Atmega88. På fronten ska det sitta en tvåradig LCD, en rotationsgivare och en IR-mottagare. Vrider man ratten ändras volym, trycker man in ratten och vrider byts ingång. Vill man justera volymen för varje kanal separat får man göra det med fjärren. Fjärren är en vanlig universalfjärr, och jag använder Sonys protokoll (busenkelt att avkoda). Den får fem stereo-ingångar och en sexkanalig. Mjukvaran är i stort sett klar, behöver bara finputsas lite. Det som är kvar är att bygga nätdel, ingångsväljarkort, löda ihop allting och montera grejorna i lådan. Hur långt har du kommit? |
Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat, som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul. |
|
|
Lindgren
330 Posts |
Posted - 2009/02/11 : 18:00:35
|
wm8816 är bla. utan inbyggd op-förstärkare, dock betydligt svårare att få tag på. Tanken var ju att jag först ville köra just med en separat op, av valfri modell, men nu har det gått så långt att jag även vill ha en op-aux på baksidan, då jag vill testa bla. rör-op också nån gång! Jag har valt att ha två 6-kanaliga ingångar, då jag planerar ett inköp av en tvix-mediaspelare, men ändå samtidigt ha min dvd inkopplad - i övrigt fem extra ingångar.
Kul att du också fallit för konceptet "trycka på volym-ratten.." jag har tänkt så att jag entrar en enklare meny när jag trycker där, med några få inställningsmöjligheter på ex balans och ingångsväljare. Jag fann endel skojj på http://www.audiodesignguide.com/Volume/index.html varifrån jag tänkt sno endel :-)
Efterssom båda mina front-op ska köras som klass-a så är det kanske ingen dum idee att köra dessa med buffer, eller såvitt jag läst mig till iaf..? Har du jämfört ljudupplevelsen mellan olika buffertar också??
Hela projektet bygger på många aspekter, då jag för det första vill få bort mitt gamla rotel-försteg, men jag vill även dyka djupare i programmeringen av micro-processorer! Dessutom har jag ännu aldrig haft ett surroundsystem - har alltid kört 2-ch, men nu fixar jag mig behov av flera slutsteg (och högtalare)! Som synes i min avatar, så har jag byggt ett - men nu behövs flera Och det vore ju tråkigt om något skulle stå på hyllan.. Sedan slutstegsprojektet blev avklarat har jag saknat ett långtidsprojekt, så nu har jag äntligen kommit igång med ett igen!
Jag jobbar ännu med scheman/pcb och design utav hela lådan men fick idag en hel låda med godsaker från Elfa, så nu ska här experimenteras! :-) |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2009/02/11 : 19:12:20
|
Jag har också varit inne på att gå in i en meny när man trycker på knappen, men jg tror att det räcker att kunna göra det via fjärren. Blir det irriterande är det ju lätt gjort att ändra det senare. Mitt gamla hembyggda rör-försteg (som inte alls är ett rör-försteg eftersom det fortfarande inte är färdigt, bara en passiv relä-volymkontroll..) använder också trycka-in-ratten-funktionen. Jag såg den på en förstärkare på nån mässa för många år sedan, och tänkte direkt att en sån måste jag bygga!
Att wm8816 är svår att få tag på har jag fattat. Var hittar man den egentligen?
Jag har inte kommit så långt att jag har jämfört olika buffrar, men det ligger på att-göra-listan. Det blir i så fall på ett separat kretskort mellan ingångsväljaren och pga-kortet.
Att programmera mikrokontrollers är verkligen vansinnigt roligt! Jag har fastnat för Atmel, men jag antar att det inte är någon jätteskillnad mot pic.
Jag har heller aldrig haft surround innan, och det har inte behövts heller. Men jag skaffade ju en projektor för ett tag sen... |
|
|
Lindgren
330 Posts |
Posted - 2009/02/12 : 02:43:17
|
quote: Mitt gamla hembyggda rör-försteg..
Inte så gammalt tydligen, om det inte är färdigbyggt?
Mina planer var förståss att köpa chipet från wolfsonmicro.com, men jag såg just något jag förbisett tidigare "Discontinued" med stora bokstäver var ju destu mindre bra.. Jag mailade dem nu för att se om de har något chip kvar, eller ett alternativ... nicht got...
Det här med buffrar har jag aldrig haft en tanke på tidigare, du råkar inte ha testat op-kretsar med klass-a drift också?? Skulle vara gött med erfarenhet om de, men jag antar att man lär så länge man lever...
Har just nu byggt upp en pga2311 med tillhörande detaljer och en pic på ett experimentkort här som jag snart kan testa med min snart färdigbyggda dualmono-riaa med rör, men nu är det dax att sova tyverr, känner jag! |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2009/02/12 : 10:16:59
|
Det gamla försteget har stått i halvfärdigt skick nu i tre eller fyra år. Jag tappade lixom intresset när det var så pass färdigt att det gick att använda. Det visade sig att jag hade förstärkning tillräckligt i slutsteget, så det fungerade utmärkt att köra bara med en passiv volymkontroll. Lådan är färdig med display och hela köret, så det ser ganska prydligt ut. Egentligen så är det väl inte gammalt eftersom det inte är färdigt, men det börjar kännas som att det aldrig kommer att bli färdigare än vad det är nu...
quote: du råkar inte ha testat op-kretsar med klass-a drift också??
Nix, men det ligger också på att-göra-listan. Börjar bli ganska mycket på den listan...
Discontinued är inte bra alls! Det borde inte vara omöjligt att få tag i två ändå, men det blir ju klart tuffare.
Ser fram emot att läsa om hur ditt experimentkort fungerar! |
|
|
Lindgren
330 Posts |
Posted - 2009/02/12 : 10:46:27
|
Goda nyheter!
Jag fick svar från wolfson idag, de meddelade förvisso att deras krets varit ur produktion sedan oktober 2007 (!!) Men att nån tredjeparts finlänsk firma hade en "pin-kompatibel" krets.. Aningen skeptiskt kollade jag upp den och konstaterade att de data jag kunnat jämföra med stämde direkt med wm8816! Denna kretsen heter MAS6116 och finns att köpa ex här: http://www.profusionplc.com/products/MAS6116AA.html
|
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2009/02/13 : 15:24:51
|
Trevligt pris på MAS6116! Nästan så att jag är sugen på att köpa och prova
Har du hunnit prova din PGA2311:a? |
|
|
Lindgren
330 Posts |
Posted - 2009/02/14 : 15:51:41
|
Har inte hunnit göra mycket mer sedan sist tyverr, har haft fullt upp med skolan, och nu befinner jag mig några mil hemifrån dessutom.. Ska se till att få händerna på grejjerna på söndag kväll, eller måndag förhoppningsvis igen :-)
Så när kommer bildrtåden om ditt bygge? |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2009/02/16 : 11:03:12
|
quote: Så när kommer bildrtåden om ditt bygge?
I helgen blev det ingenting gjort, så jag har fortfarande bara en hög tomma kretskort och komponenter i påsar. Inte mycket att göra bildtråd om. Men jag kanske hinner fräsa frontpanelen i veckan och då kan det ju vara värt att lägga ut en bild eller två. |
|
|
|
Topic |
|
|
|