Author |
Topic |
|
jaste
Member
106 Posts |
Posted - 2009/01/28 : 19:14:15
|
Tjena! För ett tag sedan köpte jag hastigt och lustigt två Seas L18 och två Vifa xt25sc30-4.
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=189&Itemid=186
http://www.tymphany.com/xt25tg30-04
Så pass hastigt och lustigt att jag inte hann se efter hur pass välmående dessa element är tillsammans. Innan jag går vidare bör jag kanske tillägga att jag är ytterst mycket nybörjare när det kommer till högtalarkonstruktion, att bygga inga problem men att dimensionera låda och filter kan jag icket! Efter att ha läst det mesta jag kommit över ute på nätet kom jag fram till följande:
1. Svårt att hitta någon info om just xt25sc30-4, alla använder xt25tg30-4, dock verkar det inte skilja sig så mycket om man tittar på hifikits data#8230; Kan jag anta att de beter sig hyffsat lika tror ni?
2. De flesta konstruktioner jag hittar som använder antingen L18 eller xt25tg30 skiljer sig en del idelningsfrekvens, antingen lite högt för L18 eller lågt för xt25tg30. Dock verkar brant aktivt kring 2000 Hz vara ett alternativ.
3. En waveguide kan hjälpa diskanten längre ner i registret och har provats med framgång på xt25tg30
Aktiv delning är inga problem, förstärkeriet finns. En waveguide kan man ju få tag på men vore ju jul att göra själv och jag har tillgång till en välutrustad verkstad så det borde inte bli något problem.
Min tanke är alltså att sno lådkonstruktionen från:
http://user.faktiskt.se/Martin/Aluminiumprofilen.doc
Bygga detta aktiva filter:
http://sound.westhost.com/project09.htm
använda en waveguide från
http://www.musikhemma.se/HGTALARELEMENTMONACOR.html
,eller bygga en själv.
Vad tror ni, kan det bara gå helt fel?
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2009/01/28 : 21:34:58
|
Du får jättegärna sno min lådkonstruktion. Det ser jag som enbart positivt.