Author |
Topic |
|
jaste
Member
106 Posts |
Posted - 2009/01/28 : 19:14:15
|
Tjena! För ett tag sedan köpte jag hastigt och lustigt två Seas L18 och två Vifa xt25sc30-4.
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=189&Itemid=186
http://www.tymphany.com/xt25tg30-04
Så pass hastigt och lustigt att jag inte hann se efter hur pass välmående dessa element är tillsammans. Innan jag går vidare bör jag kanske tillägga att jag är ytterst mycket nybörjare när det kommer till högtalarkonstruktion, att bygga inga problem men att dimensionera låda och filter kan jag icket! Efter att ha läst det mesta jag kommit över ute på nätet kom jag fram till följande:
1. Svårt att hitta någon info om just xt25sc30-4, alla använder xt25tg30-4, dock verkar det inte skilja sig så mycket om man tittar på hifikits data#8230; Kan jag anta att de beter sig hyffsat lika tror ni?
2. De flesta konstruktioner jag hittar som använder antingen L18 eller xt25tg30 skiljer sig en del idelningsfrekvens, antingen lite högt för L18 eller lågt för xt25tg30. Dock verkar brant aktivt kring 2000 Hz vara ett alternativ.
3. En waveguide kan hjälpa diskanten längre ner i registret och har provats med framgång på xt25tg30
Aktiv delning är inga problem, förstärkeriet finns. En waveguide kan man ju få tag på men vore ju jul att göra själv och jag har tillgång till en välutrustad verkstad så det borde inte bli något problem.
Min tanke är alltså att sno lådkonstruktionen från:
http://user.faktiskt.se/Martin/Aluminiumprofilen.doc
Bygga detta aktiva filter:
http://sound.westhost.com/project09.htm
använda en waveguide från
http://www.musikhemma.se/HGTALARELEMENTMONACOR.html
,eller bygga en själv.
Vad tror ni, kan det bara gå helt fel?
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2009/01/28 : 21:34:58
|
Du får jättegärna sno min lådkonstruktion. Det ser jag som enbart positivt.
Jag gjorde en kul simulering i pogrammet "basta" för ett tag sedan. Där kan man slå ihop effekterna av olika saker som baffeldiffraktion, rumsförstärkning, delningsfilter och elementparametrar/låda. Såhär blev det. Det är alltså en simulering där elementets enga krokigheter i frekvensresponsen inte är medtagna utan enbart det som beror av högtalarparametrar som talspoleinduktans mm.
En sak som jag absolut tycker du borde tänka på är baffelkompensation. Att responsen förstärks av baffeln över en viss frekvens. Den finns ju inte med i det aktiva filter du tänkt använda. Ett sätt att komma runt detta är tex att använda en vanlig spole i serie med högtalaren med något lämpligt värde tex 1.6mH eller något i den stilen. Sedan kan du prova i "basta" vad som händer om man lägger till ett aktivt filter till det tex, med reservation för att elementets egna vågigheter i frekvensgången inte finns där.
Sedan brukar frekvensresponsen för en diskant som man sätter i en waveguide luta neråt mot högre frekvenser eftersom responsen on axis förstärks i diskantens lägre register. Lägger man på ett textbook aktivt filter på det så har man ju fortfarande kvar den lutande responsen. Det kan man tex avhjälpa med en seriekondensator till diskanten förutom det aktiva filtret. Samma sak där, effekterna av en sådan borde man kunna förutse i basta eller något annat program. Om du vill så kan jag titta lite på det och se vad jag kommer fram till, annars rekommenderar jag att leka och lära så mycket som möjligt själv. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2009/01/28 : 22:53:00
|
Hur påverkar en Wave guide off-axis responsen uppåt i frekvens.....jamenar att XT25 har ju ingen vidare spridning off-axis och uppåt......så vad blir det då man kokar ihop? |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 11:35:49
|
Det beror förstås på hur den ser ut men generellt så ger en waveguide ökad spridning mot högre frekvenswer och minskad spridning mot lägre, jämfört med utan alltså. |
|
|
PK
Member
64 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 12:36:58
|
Hej J. Jag antar att du har H1224 L18.Den har ju som alla metallelement en uppbytningsspets som måste tas bort detta gör man med en spole i serie med elementet för att utjämna baffelstödetsamt en fälla med en spoleoch konding parralellt med elementet från + till jord.Med detta element får du då en ca 24 dB branthet och rak frkvensgång till ca 2000 hz -6dB. Ska du ha en Waveguide så blir det lite mera komplicerat då den för att få rak frekvensgång räcker det med att ha en konding i serie med elementet ca 2.2-3,3uF nånstans däråt beroende på storleken av guiden men det stämmer rätt bra.tyvärr får du då ca 12 db fall som inte passar ihop mmed detta element.Kolla på Zaph audio och hans förklaring,så slipper jag förklara. Man kan ju dämpa diskanten ca 6 dB och lägga en konding paralellt med motståndet för att få diskanten rak och sedan sätta ett andra ordningens filter för att få ca 18-24 dB fall det borde gå jag kan mäta upp detta så återkommer jag för att se om det funkar jag har några guider liggande som jag kan mäta på.jag tar en mätlåda som är ca 22 cm före 45 graderingen.om du gör detta så finns det ju ingen anledning att ha ett aktivt filter du du troligen inte får något bättre resultat det är ju redan bra så att säga bygg hellre ett subfilter för att skona L18 under 80 hzden går ner dit om du pluggar porten och gör att assymetriskt 24/12 dB aktivt subfilter.eller med en god hemmebioreciever som har dessa flanker i sig.Det jag vill säga är att du kan inte få till det utan att bygga in baffelstödskompensation samt en elektronisk fälla för basen och kompensation för diskantfallet i waveguiden dessutom ska du ha olika brantheter i filtret högpass och lågpass,då du redan har detta i det passiva filtret så blir det ju kaka på kaka så att säga hoppas att du förstår min gallematias annars så får du återkomma. MVH PK Högtalarbyggare och hifiidiot sedan 30år tillbaka |
PK |
|
|
jaste
Member
106 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 15:21:57
|
Bugar och bockar för svaren. Tanken med waveguiden va att jag fått uppfattningen att den kanske kunde hjälpa diskanten att delas lite lägre, hälpa den neråt on-axis tror jag... Och det vore fint att bygga den själv, men om jag kan klara mig utan den kanske det bara är en massa extra meck... PK - Varför jag blivit sugen på aktivt är för att det just nu känns som en billigare lösning eftersom jag redan har stärkare och en del komponenter. Men har du ett passivt förslag som inte kostar skjortan så skulle ju det va att föredra så slipper man ha en massa skrot framme. |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2009/01/29 : 15:54:08
|
Fördelen med aktivt är att du kan antagligen göra det mesta som har pratats om här, med bara någon op, ett par kondingar och motstånd, dvs komponenter för ett par tior, givet att du redan fixat nätdel och låda och sånt. Dessutom blir det billigare att trimma in för du behöver inte köpa en massa dyra filterkomponenter, utan antagligen räcker det med att byta ut motstånd för att justera parametrar.
Det kluriga blir att få till alla filterfunktioner du behöver, läs igenom här så får du lite mer koll på vad man kan och inte kan göra med aktiva filter: http://www.linkwitzlab.com/filters.htm |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
jaste
Member
106 Posts |
Posted - 2009/02/17 : 00:01:52
|
Har inte haft så mycket tid som jag hoppats på detta bygge, tråkigt nog. Har dock surfat lite aktiva filter och hittat en del nyttigt. Blir dock mer och mer fundersam på om jag kanske tar mig vatten över huvet... Jag har ett par monacor dt-254 diskanter som jag funderar på att köra med istället, passivt då. Fast viforna vore roligare. Vad är det knepigaste med att ersätta en 8ohms diskant med en 4 ohms givet att de klarar samma delning? |
|
|
|
Topic |
|