Author |
Topic |
|
Djur
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 02:47:34
|
Hej alla på HifiForum!
Som närpå nyfödd yngling har jag inte tillräckligt med erfarenhet i bagaget för att med säkerhet köpa mig nöjd via annons utan möjlighet att lyssna.
Vad jag är intresserad av att köpa är Marantz 2245/2275. Ska tydligen vara en riktig guldklimp och kan köpas för några ynka hundringar i en affär med beg. "stereo". Köpte för två år sedan ett QUAD steg som var ca 25år gammalt. Säljaren påstod att det var 100watts steget och när jag upptäckte att det _bara_ var på 50watt så skickade jag tillbaks det i ren ilska. Nu idag inser jag att detta militärgröna fula steg är närmast ett klipp för 1500kr. Ingen som har ett sådant till salu? :) Kommer för övrigt att bygga ett par högtalare med följande element:
1x http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=203 1x http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=207 2x http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=223
Kan man få lite kommentarer från folk som hört förstärkaren, stegen och elementen? Hur pass HIFI är JBL? Tänker främst på deras 2206-basar.
Tack på förhand!
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 02:50:02
|
quote: Som närpå nyfödd yngling har jag inte tillräckligt med erfarenhet i bagaget för att med säkerhet köpa mig nöjd via annons utan möjlighet att lyssna
jag tror inte det finns någon i denna värld som klarar av det konststycket utan en rejäl tur och att försöka rekommenderas verkligen inte |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 09:50:44
|
Lyssna är ju guld, men ganska långt kan man komma förrän man provlyssnar med några tidningars bedömningar och listor. Jag kan själv rekommendera den tyska tidningen stereoplay och möjligtvis också audio som i varje nummer presenterar listor med utrustning i rangordning. Åtminstone har dessa listor stämt ganska bra med mina egna lyssningsintryck. Från listan kan man välja ut ett par grejer i rätt prisklass och sedan provlyssna. Tyvärr så reviderar man listorna så i de nyare numren av tidningarna har man bara utrymme för utrustning som har testats några år tillbaka.
Martin |
|
|
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 10:52:00
|
Det är nog ofta så när man ska köpa ny stereo att man tittar i hifitidningar om deras bedömningar av olika stereoprodukter. För att sen förhoppnings vis komma fram till en egen slutsats var som passar än.
quote: Originally posted by MartinN
Lyssna är ju guld, men ganska långt kan man komma förrän man provlyssnar med några tidningars bedömningar och listor. Jag kan själv rekommendera den tyska tidningen stereoplay och möjligtvis också audio som i varje nummer presenterar listor med utrustning i rangordning. Åtminstone har dessa listor stämt ganska bra med mina egna lyssningsintryck. Från listan kan man välja ut ett par grejer i rätt prisklass och sedan provlyssna. Tyvärr så reviderar man listorna så i de nyare numren av tidningarna har man bara utrymme för utrustning som har testats några år tillbaka.
Martin
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 11:11:46
|
Jag var med och sålde Marantz 2245/2275 på den tiden det begav sig. Dom lät inget vidare. Levde på sitt rykte. Jag tyckte att t.ex. HarmanKardon 630 eller 930 lät bättre.
|
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 12:18:50
|
quote: Originally posted by Djur
Hur pass HIFI är JBL? Tänker främst på deras 2206-basar.
Djur,
Hehe ... bra fråga JBL 2206H ÄR ett PA-element och är således konstruerad för detta. Det roliga med JBL är dock att dessa element faktiskt går utmärkt att avända till hifi oxå ... under förutsättning att de används på rätt sätt ... Generellt så har JBL's PA-basar väldigt låg harmonisk disktorsion och detta gör dem användbara även till hifi. Man ska dock vara lite försiktig med vilken typ av element som man använder till vad.
Ta 2206:an som exempel: Just denna bas kanske inte passar så värst bra till subbas-applikationer men passar istället utmärkt till de applikationer där man vill ha en utmärkt återgivning mellan 50Hz upp till 2kHz. Om du vill att denna bas ska återge frekvenser under 50Hz så kommer det prestera väldigt dåligt. Den är helt enkelt inte konstruerad för det och vill man kunna återge frekvenser under 50Hz med bibehållen känslighet så krävs det att man kompletterar med ett annat element som klarar att återge frekvenser under 50Hz. Detta gör givetvis 2206:an lite "svår" att använda i en hifi-högtalare eftersom man kanske inte gärna kompletterar en högtalarkonstruktion som redan använder en 12-tummare med ytterligare (stora) element för att åstadkomma en hyffsad djupbas (en seprat subwoofer skulle förstås vara ett alternativ ). Detta skulle förmodligen rendera en högtalare av enorma proportioner ... i.a.f när det gäller hifi-högtalare för hemmabruk
Mer info om 2206:an
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
Djur
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 18:41:31
|
Flint,
Först och främst så bygger hela Marantz rykte på 22-serien. Detta var den amerikansktillverkade och är inte som de senare japansktillverkade(t.ex. 44-serien) mindre bra. Var du med när det begav sig? Började säljas 71-72 tror jag, är du 50+? Tycker att det luktar en smula elitism från dig och ditt inlägg, utveckla gärna svar!
Neriks,
Tack för ditt svar! Enligt JBLs spec så lirar den från 43(eller var det 45)hz. Mitt tilltänkta bruk var inte sub utan snarare _vanlig_ bas :-). Har förmodligen inte tillräckligt med bruk för en sådan bas för att kunna förklara det hela för släkt och vänner men jag har hört så otroligt mycket bra om JBL så jag dreglar när jag drömmer mig iväg till den stenhårda basens förlovade land :-).
Som min far brukar säga; En baskagge ska kännas som en femtonkilos oxstek slängd i en betongvägg.
Vänliga Hälsningar
|
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 19:21:22
|
quote: Originally posted by Djur
Som min far brukar säga; En baskagge ska kännas som en femtonkilos oxstek slängd i en betongvägg.
Djur,
Din far verkar vara en mycket klok man ...
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 19:23:40
|
ja mycket klok, det kan vi som ex. trummande dårar säga dig! fransyska skulle låta helt fel, men oxstek är bättre!
|
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
|
|
|
Topic |
|