HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Well Tempered skivspelare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/01/02 :  17:04:13  Show Profile Send n/a a Private Message
Är det bra skivspelare? Någon här som har lyssnat till en?

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/01/02 :  17:41:19  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Japp. Den är bra och rätt cool med liksom "vinyl-look" men den brukar kosta en del även som begagnad.

Jag skulle inte ge mer än ca 5000Kr utan hellre titta på nytt för dom pengarna. Begagnade Linn LP12 är inte dumma om man köper dom hos en Linnhandlare för då hjälper han/hon dig att justera in den rätt.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/01/02 :  18:21:13  Show Profile Send Bland a Private Message
quote:
Originally posted by chrille

Är det bra skivspelare? Någon här som har lyssnat till en?

En mycket bra spelare. De hade problem med kavlitén i början av deras tillverkning. Deras oljebaljor gick sönder osv. När transparent tog över produktionen så har kavlitén blivit bra mycket bättre om inte toppklass. Om du köper beg. så undvik spelare som är tillverkade under 80-talet och de första åren på 90-talet (typ92). Transparent har också förbättrat ref.armen mycket (Pryor, Rockport, gjorde om armen till en kolfiberarm). Den är idag, sägs det, mycket bra och annorlunda. Vilket kan vara kul. Jag tror alla deras spelare är bra även de mindre modellerna. Jag ha inte sett dessa spelare i sverige på länge. Finns det någon generalagent?

Edited by - Bland on 2003/01/02 18:29:18
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/01/02 :  23:51:19  Show Profile Send n/a a Private Message
Det står en på RC-ljud och bild i Umeå.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/02 :  23:57:23  Show Profile Send brumel a Private Message
Som sällan hörs. Den borde dock låta stabilt med tanke på alla "plattor" av akrylplast eller åtminstone ser den ut att vara gjord av ett liknande material.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/01/03 :  13:23:05  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag tror det var Glotta i Stockholm som var agent i Sverige för denna spelare.Det finns tydligen fler olika varianter av denna spelare som reference mm.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/01/03 :  14:03:04  Show Profile Send Hepcat a Private Message
quote:
Jag skulle inte ge mer än ca 5000Kr utan hellre titta på nytt för dom pengarna. Begagnade Linn LP12 är inte dumma om man köper dom hos en Linnhandlare för då hjälper han/hon dig att justera in den rätt.

Det är ju inga problem om man köper den privat heller bara att gå till en linnhandlare så sätter de upp den åt dig för en inte allt för hög kostnad sedan kan du ju gå till deras skivspelar kliniker när de har dem och få spelaren uppsatt och kontrollerad/justerad.

MVH mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/01/03 :  21:32:47  Show Profile Send n/a a Private Message
Hittade en begagnad Well Tempered Recordplayer för 5000:-. Verkar vara den minsta i serien. Vet inte om jag ska slå till eller ej

Edited by - n/a on 2003/01/03 21:33:27
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2003/01/03 :  22:02:21  Show Profile Send lars a Private Message
Well Tempered Recordplayer är den minsta i serien.

Well Tempered Classic är har jag för mig den som kom först men hette då bara Well Tempered.

Sen kom även två varianter någonting på Referens varav en tillverkas fortfarande av Transparent.

Den senare Ref modellen fick väl inte så jättebra betyg i Stereophile.
Jag har dock hört den live med en ClearAudio Accurate som lät mycket bra.

En del har problem med trådarna som armen hänger i. Behöver justeras ofta. Å andra sidan borde det vara enkelt att fixa själv.

Reidar som tillverkar Respons-högtalarna säljer Well Temper.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/01/03 :  22:32:36  Show Profile Send Bland a Private Message
Med tanke på att en ny kostar ca 1500$, så verka 5000 tusen vara bra. Det verkar vara en relativt ny tillverkad spelare, 95 och framåt?? En bra spelare. Ett STORT MEN; Well tempered är inte en enkel spelare att sätta upp. Kan du sätta upp den eller får du hjälp? Glöm inte instruktionsböckerna. Om jag minns rätt så kan man alltid uppgradera alla spelare. Titta på deras hemsida. Där finns mycket info.

www.welltemperedlab.com
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/03 :  23:16:57  Show Profile Send brumel a Private Message
Rättelse: Plattan är gjord av akryl men inte basen. Det är av mdf eller ett stenliknande material. Den som står här i Umeå är en Record Player.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/01/05 :  19:50:06  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
5000:- är ett bra pris om den är i bra skick. Dock bör, vilket tidigare nämnts, du vara bra på att sätta upp spelare.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000