HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Datorelände....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/02/01 :  22:30:55  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ja vad 17 ska man annars skriva i rubriken....vet inte längre vad som är tokigt....men nåt s-t är det.

Ganska gammal dator Dell 4550 P4 2,4 Ghz, 1 GB, men om man kör XP, så skottar den på hyggligt. Jag kör XP Home SP3.

Det började med att Orginal-HDD'n gav ifrån sig att den opererade "Outside Specified Parameters" och att den skulle bytas...OK, det var ju snällt att varna innan krasch.

Hade ju en Maxtor 250 GB som fick bli ny bootdisk...och det lirade ju fint, ett tag. Tills den vägade boota...datat fanns kvar och trots CHKDSK och lite annat inkopiering av systemfiler så var uppstarten körd...fick uppmaning att kontakta min lokala datorsupport i slutet(Alltså ett automeddelande)

Jaja, lite mer disk skadar ju inte, så en 500GB WD Caviar inköptes, partitionerades i två. Och tjoflöjt nu blev det bättre sprutt.

Tills idag Dags igen! Vid boot och när den gått igenom HW-diagnostiken så får jag bara upp en blinkande cursor i vänsterkanten....den börjar inte ens läsa på disken.

Har kört drive-diag = Pass!
Har kört CHKDSK och den har reparerat några fel....
Har kört FIXBOOT och FIXMBR

men näe....

Jag vill ogärna sätta igång och installera XP igen + alla j-la program etc.....

Nån som har nån klokhet i detta ärende?.( "Köp Mac" är ej tillåtet)

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/02/02 :  07:39:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tyvärr kan jag itne se vad som hänt, dina åtgärder är ju helt ok, det borde funka tycker man.

quote:
Ganska gammal dator Dell 4550 P4 2,4 Ghz, 1 GB

och...

quote:
Jag vill ogärna sätta igång och installera XP igen + alla j-la program etc.....

kombinerat med...

quote:
("Köp Mac" är ej tillåtet)

så alltså... linux :) det är gratis, och med lite viritualisering kan du förmodligen köra dina windowsprogram också.

Ta hem en ubuntu liveCD i vilket fall som, genom denna kan du förhoppningsvis gå in och backa upp det du har sparat ner, så ärd et säkrat iallafall, därefter kan du fundera på vad som ska göras.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/02/02 :  10:50:54  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Bra idé om backup.....tack!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/02 :  13:42:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Får jag ta upp mitt pågående datorproblem??
Inga protester ... ba:

Skapligt ny maskin (AMD Sempron 3000).
För några dagar sedan började jag tappa diskarna (1 IDE-disk, 2 SATA (varav den alltid har varit skum/död), 2 externa (IDE)). Det började med sATA-diskarna, sedan tappade jag alla USB-enheter. Vid omstart fick jag tillbaka allt men efter 10-15 minuter kom rapporter att diskarna var borttappade, fast de syntes i utforskaren och första filträdsnivån men inga filer). Ibland frös allt och jag fick emellanåt sneda ränder på skärmen.

Jag gissar att problemet ligger i moderkortet och har några idéer om lösning:
Extern dockningsstation till mina sATA-diskar
Nytt moderkort

.....
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/02/02 :  13:50:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det tråkiga med XP är att alla prog som var installerade på andra diskar måste läggas in igen. En backup av Mina dokumentmappen borde räcka men jag vet inte säkert.
Just den mappen fylls med så mycket goja att hälften kunde ha räckt !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2009/02/02 :  14:23:54  Show Profile Send Lovan a Private Message
Magils: Det låter som du har problem med styrkortet(eller annan hårdvara) alternativt att windows blir avstängt medans den skriver till fat-tabellen. Tror inte det har med windows att göra.
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/02/02 :  15:06:20  Show Profile Send Mey a Private Message
Tycker också att det låter som problem med kontrollern som är inbyggd på moderkortet.
Jag skulle sätta dit ett separat kontrollerkort (kostar inte många kronor) för att utesluta det problemet.
Alla dessa problem kan inte bero på dåliga diskar, dom håller rätt så bra kvalitet nuförtiden enligt min erfarenhet.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/02/02 :  15:14:00  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Håller med, diskarna håller ganska bra kvalitet även om det såklart händer att de ger upp.
Jag har haft en disk som gett upp sedan -99 och då står min burk på rätt mycket...
Den disken gav upp ungefär efter 2-3 år och de andra två diskarna ur samma inköp (3*200 GB) snurrar på fortfarande efter 4,5 år. Disken kraschade dessutom inte helt utan började få problem att spinna upp, dvs det tog ett antal försök innan den kom igång. Självklart ackompanjerades det av ett ljud som gjorde en lite lätt nervös.

Med andra ord ska det nog till en förbannelse för att allt detta skulle vara hårddiskarnas fel.

(Det ska erkännas att jag inte haft någon IBM Deathstar av den värsta sorten... Vad hette den? Undra om det inte var 75GXP?)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2009/02/02 :  19:51:35  Show Profile Send Mey a Private Message
IBM#180;s Deathstar 60GXP samt 120GXP har skapat myyycket jobb åt mig ute hos mina kunder...
Har som tur är aldrig haft någon sådan själv
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2009/02/02 :  21:11:28  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
Jag skulle förståss gissat på att de e disken, och inte kontrollern.. WD Caviar på 7200rpm och en dålig placering kan utsätta den ordentligt för värme, som även kan ha fått den gamla disken att ge sig. Ja jobbar på ett företag som lagar datorer, och känner främst igen det där problemet från när disken e paj.. Testa med att koppla loss disken, för att se om datorn går vidare. Kan du komma åt biosen med disken inkopplad så brukar det finnas inbyggd hårddisk-test där, alternativt kontrollerar du om du kan boota på en CD och kör en diagnos-skiva på disken (ultimate boot-cd, eller vad man kan ha tillgängligt)

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2009/02/02 :  21:26:05  Show Profile Send ztenlund a Private Message
För företag som lagar datorer är det enklast att bara byta hårddisk och låta bli att läsa problembeskrivningen på internetforum...

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2009/02/02 :  21:30:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Magils: Har du prövat att köra en reparationsinstallation?

Det lär ju inte lösa det grundläggande problemet men allt kan ju prövas för att se om det blir någon sprutt i burken.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/02/02 :  21:32:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag kan rekommendera Image for windows och dubbla diskar/uppstartspartitioner. Man kör backup på hela installationen.
Kraschar den ena startar man från den andra och kör restore på den som kraschat.

Du är igång igen 10 minuter efter kraschen om det inte är maskinfel.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2009/02/02 21:34:08
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/02/02 :  21:34:56  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Kor Linux just nu...kopierar data...dvs. disken verkar lira finfint forutom bootningen...har som det star i forsta posten kort diverse diag och chkdsk.

Ny I/O controller for PCI och IDE/ATA verkar ju ga pa en femhundring....hmmmm...nytt motherboard kanske?

Go to Top of Page

Lindgren

330 Posts

Posted - 2009/02/03 :  00:55:18  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
quote:
För företag som lagar datorer är det enklast att bara byta hårddisk och låta bli att läsa problembeskrivningen på internetforum...

Eehh, va? läste du inlägget eller såg du bara "företag"..?
Det är uppenbart att du inte vet hur det går till, ztenlund.

Magils: Kör du linux så är det ju smidigt att köra en test med ex,
fsck /dev/sda1
Jag skulle vänta med att byta moderkort eller kontroller tills man vet mer om problemet.. Jag har själv en laptop här med ny disk och problemet att mbr är skadat på en windows-partition.
För att se om det är mbr (master boot record) på disken som e kass, kan du testa att installera grub på disken ex:
grub-install /dev/sda1
Somliga diskar har jag själv märkt att mbr verkat "seg", och för att försäkra mig om att det skrivs till mbr, har jag då kört *pil-upp-enter -metoden* på ovanstående kommando några gånger :-)

EDIT: ska du köra grub-install lär det krävas att du har en linux-partition, vilket du kan fixa med ex. cfdisk /dev/sda Detta förståss efter att du kopierat nödvändig data ;-)

Edited by - Lindgren on 2009/02/03 00:58:56
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2009/02/03 :  08:30:54  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
soundbrigade: skulle även kunna vara att nätdelen är överbelastad.
Programmet Speedfan kan kolla både spänningar, temperaturer och hårddiskaenas SMART information.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/02/03 :  08:39:33  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
om MBR är kört kan linux då fortfarande mounta disken (få upp den och använda den) ?

Jag har själv sparkat ut Windows hemma, tröttnade på all systemhygien som krävdes för att hålla grejjorna vid liv, men det behöver ju inte vara fallet i detta fall.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Lindgren

330 Posts

Posted - 2009/02/03 :  08:52:40  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message
quote:
om MBR är kört kan linux då fortfarande mounta disken (få upp den och använda den) ?

Ja, men det borde inte vara något problem från windows heller. MBR används bara när disken ska boota upp sitt Os.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/02/03 :  08:54:29  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Körde en "backup" via xubuntu 7.10..som automountade (fint ord) alla diskar....sedan nyinst av XP...går ganska fort när man har fått upp vanan.

Nu lirar allt igen, så får vi se hur länge....man har alla fall lagt sig till med en god backupvana på kuppen alla fall...

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/06 :  17:45:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har hittat felet (tror jag i min dumburk): En plastpigg som används för att spänna fast fläkten hade tydligen rasslat bort från CPU-sockeln, vilket resulterade i dålig kylning.
Nu väntar jag på nytt M/B, CPU och minne ....
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2009/02/07 :  10:48:40  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Misstaget man lätt gör är att man lastar in för många hårddiskar i datorlådan, dom går för varmt helt enkelt, detta kombinerat med en underdimensionerad nätdel som svajar i spänningen när det skrivs data till disken och kanske ett halvkorrupt internminne som "tappar" bitar och kanske, som nån skrev, en disccontroller på moderkortet som har hyss för sig = bäddat för katastrof

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/02/07 :  19:48:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
JAG har för många diskar. Borde köpa en extern 1GB och nyttja en av mina sATA-diskar som systemdisk....
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/02/10 :  17:02:28  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, slå av writeback cachen kanske? Det sölar ner disken lite, men du tappar inte data medans du stänger av och cachen inte är skriven. Kan det vara något sådant?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/02/10 :  17:31:13  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Kan ju vara värt att testa...gör man det i Windows eller Firmware? (Bios)

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000