Author |
Topic |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/02/08 : 13:37:45
|
Hejsan igen!
Det blir mycket frågor denna Söndag
Vi bor i ett mexi.hus á lá 1970. källare av betong medtvå sovrum mm.mm. Problemet är med det trådlösa nätet. Använder D-Link DI-524 och det orkar inte underjordså att säga.
Så jag undrar om någon här har erfarenhet av trådlösa nätverk genom eluttagen??
Ha det BÄST! /Magnus |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/02/08 : 14:07:30
|
.... .... fast då är det ju inte trådlöst .... JUH! ...
(Nej inte testat) |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/02/08 : 14:17:38
|
Så sant Såvida man inte använder D-Link i källaren, kopplad till det trådiga
M |
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2009/02/08 : 15:13:56
|
Undvik gärna vägguttagsnätverken, radioamatörerna kan lägga ner sin hobby när alla kör via vägguttaget, värsta störsändarna och otroligt att elsäkerhetsverket inte har förbjudit skiten.. |
Livet är för kort för mono |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/02/08 : 15:20:52
|
Jag tänkte att det kanske skulle störa vår älskade hobby
M
(jdrans tangntbrd) |
Mr 500! |
Edited by - mace on 2009/02/08 16:31:29 |
|
|
Jonne
Member
1102 Posts |
Posted - 2009/02/08 : 16:08:19
|
Går det inte med en förlängningskabel till antennen så den kommer närmare basenheten. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/02/08 : 16:38:34
|
Basenheten är placerad i markplan i husets vänstra ände. Signalstyrkan i källaren är medel, ibland svag, i vänstra rummet och som bäst svag men oftast näst intill obefintlig i sovrummet i högra delen.
Att kontakten bryts/förloras då och då vet jag inte om det beror på datorerna eller modemet eller båda två??
M |
Mr 500! |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2009/02/09 : 10:59:40
|
Mace: En bra sak att testa när det gäller trådlösa routrar med externa antenner, kan vara att rikta om antennerna. Säg att det t.ex. finns tre antenner på din router, rikta om den ena till att sticka ut vågrätt istället för lodrätt. Antennerna är "rundstrålande" d.v.s. INTE särskilt bra rakt upp om den står i lodrätt läge. Så bor man i ett hus med flera våningar fungerar en antenn "alltid" dåligt till de andra våningarna såvida inte man viker dem till vågrätt läge. Allt blir såklart likadant vid fast väggmontage. Fungerar det inte bättre med detta lilla test kan det vara läge att kolla upp en extern antenn med mer riktad verkan.
Lycka till!
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
my_name_is_nobody
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2009/02/09 : 11:15:31
|
Funkar skit bra med trådlöst nätverk via eluttag. varför måste radioamatörerna lägga ner för det? |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/02/09 : 11:59:20
|
Jag kan tro att datortjattret inte vet var min tomtgräns är utan springer "baklänges" ut till alla grannar
M |
Mr 500! |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/02/09 : 20:55:26
|
Jag håller med om att det är märkligt att sådant här tillåts när man är så noga med att apparater inte får skicka ut störningar på elnätet. Håller man på med hifi borde man undvika det här som pesten! |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2009/02/10 : 15:16:40
|
Jag funderade på det men läs lite recenssioner så avstår du. Du får usel överföringshastighet tyvärr. Dock, om det bara rör sig om att du ska nå internet och har en lina med 10 Mb/s så kan det vara ok. Men, ska du skyfla data på det nätverket, då är det bara skräp. En vanlig hd kan läsa ungefär 400Mb/s så din överföring begränsas något vansinnigt.
men, är det bara mot internet det kopplas så kanske det kan vara något. All mediedelning blir bara gojja. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
|
Topic |
|