HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 När lönar det sig med diesel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/02/09 :  20:48:51  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hur mycket måste man köra per år för att det lönar sig med en dieseldriven bil i stället för en bensinare?

Min kvalificerad gissning är cirka 4000 mil. Men det är kanske inte så enkelt att räkna fram.
Beror på så många variablar. Fast jag vet att många här är otroligt bildade människor!

Eller beror valet av dieselbil på något annat än ekonomi? Vad jag förstår, så har det nästan blivit mode att köra diesel. Men vad är vitsen för dem som inte kör så mycket?

Varför straffar man dem som kör dieselbilar i Norden över huvud taget? Det är ta mig sjutton skottpengar på dem som kör diesel! Helt vansinnigt, om ni frågar mig.

Edited by - pick-me-up on 2009/02/09 20:52:06

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/02/09 :  20:54:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Varför straffar man dem som kör dieselbilar i Norden över huvud taget?

I Danmark kostar diesel mindre än bensin, annars har jag inget att säga i ämnet

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/02/09 :  21:01:51  Show Profile Send huzze a Private Message
Aldrig?
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2009/02/09 :  21:03:19  Show Profile Send mrk a Private Message
Googla lite, vet att bla kvällstidningarna har gjort en del jämförelser. Tror 4000 mil är lite pessimistiskt, gissar att ett snitt skulle ligga på drygt hälften

Brytpunkten hamnar lite olika beroende på faktorer såsom merpriset för dieselbilen, CO-utsläpp, bränslepris, servicekostnad osv..

Sen kanske man ska spekulera kring andrahandsvärdet som är baserat på just nu gällande lagstiftning. Synen på dieselbilar har av tradition varit av tämligen skiftande karaktär..

Själv kör jag bensin..


-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/02/09 :  21:04:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Tydligen har vi i norden nån kunskap som övriga Europa inte har,,,
För där är det mycket vanligare med dieslar.

Ta dieselpriset X körstärcka X åtgång + straffskatt
och gör samma sak mer en bensinare så får du skillnaden.
Dock kanske man behöver kolla skillnaden i försäkringspremie.
Många dieslar är med turbo i dag (TDI osv), de räknas som turbobilar av försäkringsbolagen och får därmed en hög premie...

Jo,, Jag åker diesel,,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2009/02/09 :  21:06:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Dieselbilar drar ungefär hälften av bensinarna = stor insats för miljön. Jag har en Mazda 6 och den är grymt skön att köra och har bättre omkörningsdrag än de bensinare jag kört (förutom Alfan jag hade).

För mazdan blir diesel billigare vid 2000-2500 mil

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2009/02/09 :  21:25:03  Show Profile Send Jamo a Private Message
Jag har kört dieselbil i 9 år och 35000 mil. Märkligt nog har differensen mellan bränslekostnaden för bensin och diesel varit så gott som konstant 4 kr/mil under alla dessa år. Dieseln drar ganska exakt 2/3 av vad motsvarande bensinare drar. Inköpspris, andrahandsvärde och försäkring är tämligen likvärdiga, så skillnaden är straffskatten, där min numera gamla diesel har 4000 kr högre skatt än bensinaren. Det betyder att brytpunkten faktiskt ligger vid ca 1000 mil/år.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2009/02/09 :  21:32:54  Show Profile Send Passerati a Private Message
Räknat på det där själv och man kan ju få lite spridning, beroende på om de är en Lupo 3L eller en v6 tdi utan partikelfilter.
quote:
Jamo
...Det betyder att brytpunkten faktiskt ligger vid ca 1000 mil/år
Tror själv diesel "is the shit" och kommer själv arbeta mig dit så länge ingen kommer med alltför övertygande (och sanna) argument!

Över huvudtaget tror jag man ska använda bränslen som innehåller högre mängd energi och som i en konstruktion drar mindre, dvs inte etanol...
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/02/09 :  21:36:07  Show Profile Send Roq a Private Message
...och jag hade också hört en brytpunkt på runt 3-4000:-
funderade ett tag på att byta till Subaru diesel och enligt Subarus beräkningar så går brytpunkten vid runt 500 mil (!). Lite förvånande.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/02/09 :  22:10:16  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är väldigt många variabler som avgör så att göra ett generellt uttalande är tämligen meningslöst.
Vägskatt, nypris/inköpspris, dieselpris, försäkring, (förmodat) andrahandsvärde, servicekostnader osv. Vad kontentan av detta blir varierar mycket vilt mellan olika modeller.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2009/02/09 :  22:32:34  Show Profile Send JonasY a Private Message
Som ztenlund säger, det beror helt på andrahandsvärdet och hur priset på diesel/bensin förhåller sig, samt hur snålt man kör. Givet att bensin kostar samma som diesel, och att dieseln drar 0.6 och bensinaren 0.8 (personligen tror jag skillnaden är större), extraskatt med en tusenlapp per år. Räknar med att en diesel kostar 20 000 mer men att man får igen hälften vid försäljning:
10 * x * 0.6 + 1 000 + 9 000/3 = 10 * x * 0.8
=> 4 000 = 2x
=> x = 2000
Men säg att marknaden plötsligt värderar dieselbilen såpass att man får igen merkostnaden (men får ju också betänka att ett steg upp till diesel också betyder ett steg upp i motorstyrka):
10 * x * 0.6 + 1 000 = 10 * x * 0.8
=> 1 000 = 2x
=> x = 500
Eller om dieselpriset skenar till 12 kr:
12 * x * 0.6 + 1 000 + 3000 = 10 * x * 0.8
=> 4 000 = .8x
=> x = 5000...
Det behövs inte ändras så mycket på varje parameter för att skillnaden skall slå stort. Hade jag köpt bil idag hade jag utan tvekan köpt en diesel. Man kan ju också tänka så här, bensinpriset kommer med all sannolikhet att stiga, dvs, bränslesnåla bilar kommer värderas högre av marknaden.

DN räknade på en V70 2.0D vs en V70 2.0 Flexifuel (beräkningen finns på nätet om ni googlar) och kom fram till att dieseln blev billigare trots 10 000 rabatt på etanolen (borttaget nu dock) och betydligt dyrare inköpspris på dieseln. Dessutom är ju 2.0D en trevlig motor till skillnad från 2.0F som är en total katastrof i V70 ... och man slipper att ha som morgonrutin att tanka bilen.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2009/02/09 22:44:19
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/02/10 :  18:45:59  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Tusen tack för alla trevliga, sakliga och kunniga svar.
Och ni som undrar, så är svaret nej! Jag ska inte skaffa en bil. I så fall måste jag vinna pengar *ler* Eller hitta en rik tjej ...

Fast å andra sidan. Tydligen kan man hitta oerhört billiga bilar just i dag! En kompis köpte en fin Saab 9000 -94 för endast 10K!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000