HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur reagerar ni audiophiler på detta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/05 :  00:53:01  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag håller med matså. Det har inte med den svenska avundsjukan att göra för min del. Jag kommer ihåg den ursprungliga historien som den berättades här på forumet tidigare och kunde inte uppfatta den som annat än ett absurt exempel. Ungefär som man ger ett barn en tusenlapp och skickar in i en godisaffär. Det är väl känt att en del rika människor använder sina pengar på egendomliga sätt. Är det så man bör bli om det ramlar ner en miljard över en?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/05 :  01:02:43  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

Jag håller med matså. Det har inte med den svenska avundsjukan att göra för min del. Jag kommer ihåg den ursprungliga historien som den berättades här på forumet tidigare och kunde inte uppfatta den som annat än ett absurt exempel. Ungefär som man ger ett barn en tusenlapp och skickar in i en godisaffär. Det är väl känt att en del rika människor använder sina pengar på egendomliga sätt. Är det så man bör bli om det ramlar ner en miljard över en?

Det är tyvärr inget man kan förutspå, de flesta som vinner mkt pengar blir faktiskt lite lustiga, har själv exempel på det i min omgivning, men varför bry sig ??? Om du inte är avundsjuk så varför bry sig, det är deras pengar !! eller ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/05 :  01:08:31  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har inte hört historien förut. Jag vill inte dra in den "svenska avundsjukan", ej heller den grekiska eller norska avundsjukan, helt enkelt för att jag tycker det är stolligt att prata om nationella "avundsjukor".

Men jag tycker inte det finns anledning att moralisera över den rike ryssen som ville ha det dyraste. Däremot kan man ifrågasätta hur seriöst hans intresse för hifi var.
För sambandet mellan dyrt och bra är om inte obefintligt så svagt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/05 :  01:17:42  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det är inte så att jag bryr mig väldigt mycket om ryssens beteende, men varför får man inte tycka att det är absurt? Om rika människor börjar bete sig konstigt är det snarare ett argument för att det inte är bra med för mycket rikedom.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/05 :  01:21:44  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

Det är inte så att jag bryr mig väldigt mycket om ryssens beteende, men varför får man inte tycka att det är absurt? Om rika människor börjar bete sig konstigt är det snarare ett argument för att det inte är bra med för mycket rikedom.

Nä så är det, förnuftet kommer i andra hand, men att tycka folk är knäppa för det känns fel, det är upp till var och en

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/01/05 :  01:24:29  Show Profile Send poman a Private Message
Jag är ingen kaxig rikemanstölp och jag menar inte att du är knäpp.
Vad jag menar är det ärligt tjänade pengar och den här personen
tycker han vill har det dyraste och han har råd till det, så vad.
För min egen del hade jag testat noga stereoanläggningar om det vore till mej själv, hoppas du är nöjd med det svaret.

//fd kaxig rikemanstölp

quote:
Originally posted by matså

Hm Poman, så du menar så fort man får jättemycket pengar så skall man bli helknäpp? Då faller allt att man testade tex olika högtalare för att få det bästa. Sen om det var det dyraste är en annan sak. Men som du resonerar (om jag uppfattat dig rätt) så låter du som en kaxig rikemanstölp(om du var så rik vill säga) som om det dyra jag köpte inte skulle vara bra, så kan jag alltid köpa nytt. Hm låter som "vad kostar stan mentaliten"

Jag hoppas att jag har fel. Jag trodde de flesta av er, skulle svara att ni tyckte ryssen inte var särskilt seriös. Men istället tyckte ni det var bra av ryssen att köpa det dyraste utan att kolla sakerna. I alla fall några er resonerar så. Sedan kör ni med svenska avundsjukan? Hallå, skärpning!! Men men det är väl jag som är knäpp.

Edited by - poman on 2003/01/05 01:28:26
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/05 :  01:32:26  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Mitt svar kan ha färgats av att få mycket rika ryssar har ärligt tjänade pengar. Det kan vara korruption när man delade ut statlig egendom, maffiapengar eller komma från lån och bistånd till återuppbyggnaden där mycket läckte ut och försnillades.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/05 :  01:42:25  Show Profile Send Flint a Private Message
Om jag hade mycket pengar skulle jag göra likadant.
Bara för att få se minen på personalen.
Sen skulle jag skänka prylarna till någon uteliggare
och hoppas att han skulle hitta något nätuttag.
Sen skulle jag nog göra som nu, dvs. fortsätta bygga för att det
är så kul, fast med lite dyrare motstånd.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/01/05 :  01:49:16  Show Profile Send poman a Private Message
Tjena Flint!

Varför inte, det skulle vara kul och se deras min i den affären.

[quote]Originally posted by Flint

Om jag hade mycket pengar skulle jag göra likadant.
Bara för att få se minen på personalen.
Sen skulle jag skänka prylarna till någon uteliggare
och hoppas att han skulle hitta något nätuttag.

Edited by - poman on 2003/01/05 01:53:22
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/05 :  01:53:02  Show Profile Send Flint a Private Message
Howdy Poman
Vist vore det festlig. Bara säga; Jag köper den här hyllan med grejer,
vad vill ni ha per kvadratmeter?
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/01/05 :  01:57:24  Show Profile Send poman a Private Message
Man får väl försöka vinna på travet eller bingolotto någon miljonvinst
så kunde man göra så.
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/01/05 :  03:47:03  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Annars var den där med att med kostymen på och havannan i mungipan kliva in i lämplig butik, aska på ett krellsteg, och tilltala expediten med: "Kör hem två sådana! Ring efter taxi till operakällarn, och raska på, pojkvasker..." ganska bra

Edited by - Tank on 2003/01/05 03:50:36
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/01/05 :  10:17:42  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Tja vad skall man säga Kan dra en paralell när jag stressad skall hitta en present till frun. Går in på nån finare butik med underkläder kanske Frågar efter en morgonrock. De börjar visa...hmm då brukar jag snabbt fråga vilken som är den dyraste de har för att snabbt skaffa mig en referens för vad varorna kostar och vad man får betala för. Jag är ändå seriös i min strävan att behaga min hustru
Ryssen kanske är seriös i sin musiklyssning med en noga utvald samling skivor som han vill njuta av på bästa sätt utan att bekymra sig om tekniken. Han vill hellre lyssna på olika tolkningar av Karajan än att sitta och prova ut 3 olika försteg med samma musik

...för att slippa en massa säljsnack så demonstrerar han att han har pengar och är redo att köpa här och nu och han vill veta vad det dyraste/bästa är som går att frambringa.
Han kanske vet ungefär vad han är ute efter dvs han är väldigt seriös och vill inte höra en massa dravel om en högtalare han gav bort i julklapp till sin son Han kanske behöver det just nu och vill inte vänta 4 veckor på några lådor från Japan eller USA. Det hade han lika gärna kunnat beställa hemma vid datorn på nätet

Som sagt historien kan tolkas på tusen olika sätt. Sen kan försäljare i exklusiva hifiaffärer bre på rätt bra i sina historier om den och den som klev in och skulle ha 7 Krell-monoblock till sin hemmabio i gillestugan... Kanske för att hålla nere DIN status som kund...att börja pruta är ingen idé förrän du beställer ditt tredje monoblock
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/01/05 :  10:39:46  Show Profile Send poman a Private Message
Hej Mikael2!

Varför inte det kan vara så också som du skriver.

quote:
Originally posted by Mikael2
Ryssen kanske är seriös i sin musiklyssning med en noga utvald samling skivor som han vill njuta av på bästa sätt utan att bekymra sig om tekniken. Han vill hellre lyssna på olika tolkningar av Karajan än att sitta och prova ut 3 olika försteg med samma musik

...för att slippa en massa säljsnack så demonstrerar han att han har pengar och är redo att köpa här och nu och han vill veta vad det dyraste/bästa är som går att frambringa.
Han kanske vet ungefär vad han är ute efter dvs han är väldigt seriös och vill inte höra en massa dravel om en högtalare han gav bort i julklapp till sin son Han kanske behöver det just nu och vill inte vänta 4 veckor på några lådor från Japan eller USA. Det hade han lika gärna kunnat beställa hemma vid datorn på nätet

Som sagt historien kan tolkas på tusen olika sätt. Sen kan försäljare i exklusiva hifiaffärer bre på rätt bra i sina historier om den och den som klev in och skulle ha 7 Krell-monoblock till sin hemmabio i gillestugan... Kanske för att hålla nere DIN status som kund...att börja pruta är ingen idé förrän du beställer ditt tredje monoblock

Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/01/05 :  11:54:53  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
På tal om ryska hifiköpare;

En bekant hifihandlare här i Helsingfors berättade om en kille från St.Petersburg som ville köpa (och köpte) sammanlagt 300m (!!!!) högtalarkabel av silver för att dra biwire (dvs. 2x150m) till hela sitt husomfattande ljudåtergivningssystem........

Kabeln kostade väl då ca. 90€ metern......

Vad skall man sen tro......[=)]

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/05 :  11:57:50  Show Profile Send Flint a Private Message
RKL
quote:
Vad skall man sen tro......[=)]

Man ska nog tro att det ibland lönar sig att vara Ryss.
Eller hifihandlare i Helsingfors.
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/01/05 :  14:27:57  Show Profile Send JMlab a Private Message
Historien om ryssen har jag hört tidigare.
Jag tycker han gör en litet märklig prioritering om han nu verkligen var en sann adiofil.Jag menar att det är väl upp till var
och en hur mycket pengar man kan eller vill lägga på sitt system.
Men det är klart att är det viktiga att "show offa" så skall man göra som ryssen,men för min del lägger jag hellre mycket omsorg
och ev.mycket pengar men i den ordningen.
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/01/05 :  20:38:52  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by matså

Sedan så verkar det på vissa av er, att ju mer pengar man har desto lyckligare blir man. INget kan vara så fel, om man tror på det. Tror man på de så får man nog tänka efter. I fallet ryssen, så missar han(ok hans förlust) han glädjen att lyssna på det och det och finna sin perfekta anläggning.

Hej Matså!

Har några funderingar först varför var det viktigt att kunden var ryss? Själv är jag nästan ryss (Ukrainsk FD Sovjetmedborgare)

Sedan så har jag en kamrat med det snygga namnet Kent, för många år sedan så fick han för sig att han skulle lära sig att spela piano.
För att göra detta så behövde han ju köpa ett eller hur! Han och jag gick då till den exlusivaste butiken i Stockholm för att köpa ett sådant, vi var klädda i T-shirts och jeans. Först gick vi fram till ett Yamaha piano för 150000kr där Kent nu började att spela Gubben Noa med ett finger! Raskt kom det en arg försäljare fram och sade att skulle vi leka så fick vi gå till någon annan affär, denna affär sålde bara fina dvs(dyra) saker. Säljaren rekommenderade nu oss att gå till Stor och Liten för att handla där i stället. Kent bad då att få tala med chefen för affären, säljaren gick då bort och började prata med en äldre välklädd man, efter en stund kom båda fram till oss och den äldre mannen frågade vad vi ville. Kent sade då att han ville testa det dyraste pianot som de hade för att han funderade på att börja ta pianolektioner snart. Den äldre mannen skickade då ut oss båda med hot om att kalla på polis. Som tur var så fanns det då en nästan likadan exlusive affär mitt emot så vi gick in till den istället. Kent upprepade där att han ville pröva det dyraste pianot som de hade där, och att han funderade på att ta pianolektioner. Säljaren visade fram honom till en Steinway flygel och sade att Kent skulle pröva denna, när Kent spelat Gubben Noa ett tiotal gånger med sitt högra pekfinger så kom försäljaren fram och frågade om vi ville att han spelade lite på flygeln, givetvis tackade vi ja till detta då Kent endast kunde spela GN. Samtidigt kom den andra säljaren i butiken fram med ett par koppar kaffe till oss. Efter att fått lyssna på en bra pianist i minst en halvtimme så frågar den förste säljaren om Kent tyckte att det lät bra? Kent sade precis som jag att det lät allderles underbart. Kent bestämde sig nu för att köpa två sådana flyglar ett till sig själv och ett till sin stora syster totalt kostade flyglarna drygt 400000kr, detta var mycket pengar i slutet av 80-talet. Säljaren tackade för köpet samt bjöd min vän på 50 gratislektioner hos en berömd pianist.
Sens moral Kent var ingen pianist men han blev detta till sist!
Ryssen kanske inte var en audiofil från början,men han blev det nog till sist ändå
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/01/05 :  21:27:50  Show Profile Send nin a Private Message
KLOCKREN Kenth!!!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/05 :  21:34:49  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by nin

KLOCKREN Kenth!!!

Mitt i nyllet !!!!!

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/05 :  21:38:39  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Tolkningen kan kanske bli litet olika beroende på om man har den ursprungliga historien om Hifi-affären i Marbella i bakhuvudet eller ej. Där stod uttryckligen att han inte bryr sig om hur det låter.

Ja, i vissa fall är det helt sinnesjukt. Mauritzio berättade skrattandes att en Ryss hade kommit in i affären för några veckor sedan och frågat efter en prislista. Han fick det och satte en bock i kanten på alla delar som kostade mest. Mauritzio ville gärna dema och förklara för och nackdelar (!) med olika komponenter osv osv. Ryssen var fullständigt nonchalant åt detta och sa bara iskallt att "det har absolut ingen betydelse hur det låter - bara det är dyrast."
Han har inte levererat ännu, hans saker är på G, men han har betalat ALLT i förskott.....(vet inte hur mycket det var...)

Citat från:
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=5593
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/01/05 :  22:53:34  Show Profile Send matså a Private Message
Som sagt Majjen det hade kvittat om mannen hade varit grek, svensk eller något annat. Tyckte bara han var lite (lite konstig). Tack för den underbara historien.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

dec_alpha
Member

173 Posts

Posted - 2003/01/06 :  00:01:14  Show Profile Send dec_alpha a Private Message
Majjen03 Härlig historia, hoppas att jag kan göra något liknande nån gång :)

Robert Hjertkvist
Go to Top of Page

Robin84
Member

89 Posts

Posted - 2003/01/07 :  16:54:32  Show Profile Send Robin84 a Private Message
Visst är det inget fel på att göra så, speciellt om man, som han säkerligen hade, har stor erfarenhet av försäljare och deras "bebbel". Men Jag skulle ändå för egen del förespråka att försöka få en upplevelse under tiden man gör själva köpet. En så förmögen och spendervillig kund skulle säkert få följa med på en uppvisning från något märke och vara med och titta på hur det går till när sakerna görs, samt självklart även provlyssna.

Men som sagt, om ryssen inte hade något tekniskt intresse alls och bara var ute efter en bra musikförmedlare gjorde han den enda han kunde göra.

Dock (och detta har inget att göra med någon avundsjuka) är jag tveksam till om man någonsin borde lägga så mycke pengar på något som kan kosta så mycke mindre och ändå vara nästan lika bra (detta gäller inte de som har det som livs-hobby). Man kan lägga en tredjedel av pengarna som blir öven på välgörenhet en tredjedel på miljön och den sista tredjedeln på att resa runt och få fantastiska musikupplevelser.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000