HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur reagerar ni audiophiler på detta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/01/04 :  19:21:43  Show Profile Send matså a Private Message
Jag tänkte på historien om den rike ryssen som gick in i en fin och exklusive hifiaffär. Säljaren sa- jaha vad kan jag göra för dig? Ryssen svarade - jag vill ha ett hifisystem. -Jaha vad för musik lyssnar ni på, är det golv eller monitorhögtalare ni vill ha? - Det kvittar, bara det är det dyraste ni har.

Nu undrar jag blir inte ni audiophiler flyförbannade när ni läser sådant? Jag blev lite förbannad, inte för jag är audiophil men man har ju ändå valt det bästa för det jag har haft råd med (Sony s-325 dvd, Arcam 100 diva, Ego 515 osv). En sådan person som ryssen kan ju knappast vara seriös. Det jag är nyfiken på är er reaktion när ni läste historien. Jag tror det var på detta forumet jag läste det.

Må gott alla

Min fotosida på flickr

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/01/04 :  19:25:58  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by matså

Jag tänkte på historien om den rike ryssen som gick in i en fin och exklusive hifiaffär. Säljaren sa- jaha vad kan jag göra för dig? Ryssen svarade - jag vill ha ett hifisystem. -Jaha vad för musik lyssnar ni på, är det golv eller monitorhögtalare ni vill ha? - Det kvittar, bara det är det dyraste ni har.

Nu undrar jag blir inte ni audiophiler flyförbannade när ni läser sådant? Jag blev lite förbannad, inte för jag är audiophil men man har ju ändå valt det bästa för det jag har haft råd med (Sony s-325 dvd, Arcam 100 diva, Ego 515 osv). En sådan person som ryssen kan ju knappast vara seriös. Det jag är nyfiken på är er reaktion när ni läste historien. Jag tror det var på detta forumet jag läste det.

Må gott alla

Hej Matså!

Om jag hade varit ryssen så hade jag sagt ge mig det bästa du har!
Troligen så hade det också varit det dyraste i affären så vad består skillnaden i?
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/01/04 :  19:36:14  Show Profile Send matså a Private Message
Nja, det är ju inte säkert att det dyraste är det bästa. Det finns ju tex högtalare som kostar 1,8 miljoner men är ändå inte lika bra som 700 000 kr högtalare. OM det nu skulle vara så enkelt att det dyraste är bäst, vilket jag inte tror alltid. Då skulle det vara lönlöst att provlyssna(det hade bara varit för ej så rika i så fall) Det skulle vara som har du pengar så köp det dyraste för det är alltid bäst. Jag vet att det finns folk med bra med pengar som är seriösa audiophiler. Men då provar ändå ut sina saker. Tror inte att de säger - ge mig det dyraste du har. De kanske köper det dyraste, men de provar nog olika alternativ.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/04 :  19:42:56  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

Nja, det är ju inte säkert att det dyraste är det bästa. Det finns ju tex högtalare som kostar 1,8 miljoner men är ändå inte lika bra som 700 000 kr högtalare. OM det nu skulle vara så enkelt att det dyraste är bäst, vilket jag inte tror alltid. Då skulle det vara lönlöst att provlyssna(det hade bara varit för ej så rika i så fall) Det skulle vara som har du pengar så köp det dyraste för det är alltid bäst. Jag vet att det finns folk med bra med pengar som är seriösa audiophiler. Men då provar ändå ut sina saker. Tror inte att de säger - ge mig det dyraste du har. De kanske köper det dyraste, men de provar nog olika alternativ.

Har man obegränsat med pengar bryr man sig nog inte om det, det hade i alla fall inte jag gjort

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/01/04 :  19:49:54  Show Profile Send n00b a Private Message
fan jag känner igen det där ...

Har läst det någon annan stans =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/01/04 :  20:06:07  Show Profile Send matså a Private Message
[
quote:
Har man obegränsat med pengar bryr man sig nog inte om det, det hade i alla fall inte jag gjort

Kanske det, men jag skulle inte kalla den personen för någon audiophil precis. För mig är en riktig audiphil som är noga med placering, provar (lyssnar och har sig) innan man besstämmer vad man skall ha, och då är det inte säkert att det dyraste är det bästa. Själv ser jag en kille som har hk 670 som mer audiophil än ryssen. Ja till och med snubben som är nöjd med Prosonhögtalare (det finns ju de som är nöjda med sådana högtalare, och har provlyssnat) än ryssen. För de lever mer för saken.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/01/04 :  20:13:55  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Historien ger en litet fadd eftersmak. Tydligen var ryssen inte intresserad av musikåtergivning och brydde sig inte ens om att provlyssna. Det verkade enbart handla om att imponera och att skaffa sig status.
Sedan vet man att många nyrika ryssar blivit det genom att de haft möjlighet att ta över statlig egendom extremt förmånligt (korruption) eller genom maffiametoder. Det finns säkert också rika som så att säga har förtjänat det genom seriös företagsamhet, men jag tror inte att de beter sig så.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/04 :  20:19:35  Show Profile Send celef a Private Message
Ä vadå, om jag säger till min Mercahandlare: "Ge mig det dyraste ni har!" jag lovar att jag då kommer att åka både bekvämare, fortare å roligare än vad jag hade gjort om jag istället hade valt den billigaste bilen! Å inte är väl jag ett mindre bilfreak för att jag väljer det dyraste!?! Jag börjar mer å mer tycka att ljudintresserade är ett riktigt konstigt släkte, musik å LJUSintresserade är more human!

sound pollution
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/04 :  20:43:41  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

[
quote:

Kanske det, men jag skulle inte kalla den personen för någon audiophil precis. För mig är en riktig audiphil som är noga med placering, provar (lyssnar och har sig) innan man besstämmer vad man skall ha, och då är det inte säkert att det dyraste är det bästa. Själv ser jag en kille som har hk 670 som mer audiophil än ryssen. Ja till och med snubben som är nöjd med Prosonhögtalare (det finns ju de som är nöjda med sådana högtalare, och har provlyssnat) än ryssen. För de lever mer för saken.

Tycker det mest verkar som om du är lite avundsjuk, den berömda svenska avundsjukan !!
Man kan faktiskt vara audiophil fast man har mkt pengar.

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/01/04 :  21:22:15  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag anser att oavsätt hobby/intresse så handlar det väl om att köpa/investera i proportion till den egna totala ekonomin. En 200 000 kronors hifi anläggning är ouppnåligt för många människor som gärna hade haft en, medan "ryssen" hade nyst ur sig den summan från vänster framficka...Att sedan bara peka på prislistan istället för att lyssna (eller ens se grejerna) är ju (för oss) helt obegripligt.

MEN man kan givetvis jämföra med många välbeställda som går in och beställer sin nya mercedes för både 400/500/600/700 tusen utan att någonsin ha provkört den. Eller Segelbåtsentusiasten som handlar sin båt för flera miljoner utan att ha seglat den osv

Personligen hade jag nog gärna testat prylarna innnan även om man varit tillräckligt tät så banken inte hade behövt inteckna huset

Artphotography
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/01/04 :  21:29:22  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag tror att själva begreppet Audiofil medför att den dag man har köpt sin anläggning så börjar liksom själva hobbyn nämligen att passa ihop alla delar gradvis upgradera, tweka, byta, Flytta bygga om bygga nytt "You name it" och man blir aldrigt riktigt nöjd .

Man lär sig mer om olika fenomen som man kan läsa om här på forumet och få upslag på hur man kan komma vidare .

Men även att man lyssnar och tycker om musik för det är en stor del av själva hobbyn.

Jag tycker att som du har du har bskrivit storryn så missar ju man en del av det roliga.

Det fins en bok som tuchar ämmnet som heter Zen och konsten att sköta en motorcyckel av Robert M Pirsig

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/01/04 :  21:31:15  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag tycker det är trevligt att det finns folk som vill hålla konsumtionen igång genom att göra av med sina pengar .
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/01/04 :  21:31:15  Show Profile Send matså a Private Message
Larsho, jag är inte ett enda dugg avundsjuk, varför kom du med sådan dum kommentar? Jag tycker bara det är kul att folk kan köpa det de vill ha. Däremot gillar jag inte om de köper saker enbart för att skryta. Är de seriösa och intresserade(vilket jag inte tycker ryssen var precis), så bryr jag mig inte om att de har pengar. Jag var mest nyfiken på er reaktion.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/01/04 :  21:37:31  Show Profile Send brumel a Private Message
En audiofil är väl en person som gillar rent ljud från elektrodynamisk utrustning i hemmet. Luspank eller stenrik spelar väl ingen roll.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/01/04 :  21:39:56  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
HPW: Jag är inget bokmal precis men har läst den boken och jag tror nog att det är den bästa bok jag läst. Rekomenderas!

Artphotography
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/01/04 :  21:40:36  Show Profile Send matså a Private Message
quote:
En audiofil är väl en person som gillar rent ljud från elektrodynamisk utrustning i hemmet. Luspank eller stenrik spelar väl ingen roll.

Bra svarat

Till Larsho: nej jag är faktiskt väldigt nöjd med mitt, om jag får vara det.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/04 :  21:51:26  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

Larsho, jag är inte ett enda dugg avundsjuk, varför kom du med sådan dum kommentar? Jag tycker bara det är kul att folk kan köpa det de vill ha. Däremot gillar jag inte om de köper saker enbart för att skryta. Är de seriösa och intresserade(vilket jag inte tycker ryssen var precis), så bryr jag mig inte om att de har pengar. Jag var mest nyfiken på er reaktion.

Jag kan inte se att han gjort ngt fel !! Hade gjort likadant om jag hade haft råd, han behöver väl inte vara mindre seriös bara för att han köper det dyraste, kan bara se att det bottnar i avundsjuka annars hade man inte ens ta upp detta fåniga påstående.

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/01/04 :  21:53:19  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Jag börjar mer å mer tycka att ljudintresserade är ett riktigt konstigt släkte"

Skriver under på detta.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/04 :  21:55:40  Show Profile Send Flint a Private Message
quote:

Jag tror inte ens att ljudet behöver vara rent.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/01/04 :  22:26:53  Show Profile Send poman a Private Message
Jag varför förstår inte varför ska vi bli arga för det är väl upp till den personen var han vill köpa, för min del bryr jag mej inte.
Har hon eller han pengar och vill skryta eller vill bara ha det bästa, så är det upp till den personen.
Är det den berömda svenska avundsjukan tro matså eller.

quote:

Må gott alla

Go to Top of Page

metamorphos
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/01/04 :  22:38:49  Show Profile Send metamorphos a Private Message
Tyckte jämförelsen med segelbåtar är bra, eftersom den ligger mig varmt om hjärtat. Många tycks tro att ju större (=dyrare) båt du äger, desto hängivnare och duktigare seglare är du. Nu är inte fallet så eftersom de mest egensinniga, duktigaste och driftigaste seglare oftast bygger sin egen båt som de sedan seglar jorden runt. Varför? Inte många fabrikstillverkade båtar håller måttet. I många fall inte ens de dyraste.

En riktig audiohil i mina ögon, med ovanstående argumentation som grund, är en kille som inte nöjer sig med det bästa på marknaden. Han måste helt enkelt bygga något själv. För han har en tro att allt går att förfina och göra bättre än de stora tillverkarna oavsett om de heter accuphase, wilson eller sonus faber. Sen om det alltid lyckas så bra vet man ju inte. Fel av mig. Titta bara vilka lyckade resultat som finns presenterade på DIY-sidorna.

Jag tror att den som byggt sin högtalare själv och fått ett bra resultat kommer att vara mer tillfredsställd med sin anläggning än vad ovan nämnda ryss någonsin kommer att bli.

Med detta ville jag slå ett slag för alla som kämpar med lödpennor och sticksågar.

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/04 :  22:40:07  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by poman

Jag varför förstår inte varför ska vi bli arga för det är väl upp till den personen var han vill köpa, för min del bryr jag mej inte.
Har hon eller han pengar och vill skryta eller vill bara ha det bästa, så är det upp till den personen.

Precis min åsikt !!!! varför ens bry sig, han gör ju ändå som
han vill och jag hade gjort likadant kan jag lova Varför skämmas för att man har pengar, men allt skall vara så lagom i detta landet

quote:

Må gott alla

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/01/04 :  22:55:33  Show Profile Send poman a Private Message
Helt min åsikt också Larsho!

[quote]Originally posted by Larsho

[quote]Originally posted by poman

Precis min åsikt !!!! varför ens bry sig, han gör ju ändå som
han vill och jag hade gjort likadant kan jag lova Varför skämmas för att man har pengar, men allt skall vara så lagom i detta landet

Edited by - poman on 2003/01/04 22:57:01
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/01/05 :  00:29:49  Show Profile Send matså a Private Message
Hm Poman, så du menar så fort man får jättemycket pengar så skall man bli helknäpp? Då faller allt att man testade tex olika högtalare för att få det bästa. Sen om det var det dyraste är en annan sak. Men som du resonerar (om jag uppfattat dig rätt) så låter du som en kaxig rikemanstölp(om du var så rik vill säga) som om det dyra jag köpte inte skulle vara bra, så kan jag alltid köpa nytt. Hm låter som "vad kostar stan mentaliten"

Jag hoppas att jag har fel. Jag trodde de flesta av er, skulle svara att ni tyckte ryssen inte var särskilt seriös. Men istället tyckte ni det var bra av ryssen att köpa det dyraste utan att kolla sakerna. I alla fall några er resonerar så. Sedan kör ni med svenska avundsjukan? Hallå, skärpning!! Men men det är väl jag som är knäpp.

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2003/01/05 00:30:53
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/01/05 :  00:37:03  Show Profile Send matså a Private Message
Sedan så verkar det på vissa av er, att ju mer pengar man har desto lyckligare blir man. INget kan vara så fel, om man tror på det. Tror man på de så får man nog tänka efter. I fallet ryssen, så missar han(ok hans förlust) han glädjen att lyssna på det och det och finna sin perfekta anläggning.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/01/05 :  00:37:59  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

Hm Poman, så du menar så fort man får jättemycket pengar så skall man bli helknäpp? Då faller allt att man testade tex olika högtalare för att få det bästa. Sen om det var det dyraste är en annan sak. Men som du resonerar (om jag uppfattat dig rätt) så låter du som en kaxig rikemanstölp(om du var så rik vill säga) som om det dyra jag köpte inte skulle vara bra, så kan jag alltid köpa nytt. Hm låter som "vad kostar stan mentaliten"

Jag hoppas att jag har fel. Jag trodde de flesta av er, skulle svara att ni tyckte ryssen inte var särskilt seriös. Men istället tyckte ni det var bra av ryssen att köpa det dyraste utan att kolla sakerna. I alla fall några er resonerar så. Sedan kör ni med svenska avundsjukan? Hallå, skärpning!! Men men det är väl jag som är knäpp.

Om jag skulle massor av pengar skulle jag nog bli lite knäpp och förmodligen handla det som i vissa fall är dyrast, men det är väl upp till var och en, det som jag inte förstår är varför folk klankar ner på dem som vill göra så eller varför man ens bryr sig, låt dem handla det dyraste och det viktiga är väl att de är nöjda ???

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000