HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Högtalarbyggartävlingen: avgörandet närmar sig
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/01/24 :  22:39:19  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tävlingen pågår och trots ett ganska stort och brett initialt engagemang så har inte så många anmält sig och progressen är såvitt jag kan se, varierande. dvs. chansen finns för fler att göra ett avtryck i DIY-historien.

Notera följande...

Alla anmälningar skall vara gjorda på HiFiForum senast den 1 Februari 2009 klockan 12.00

Sedan har ni en månad på att bli färdiga "bidrag måste vara färdigredovisade samt klara för bedömning senast 28 Februari 2009."

edit: Gäller alltså inte längre, se längre ner.

Exakt hur det sistnämnda skall gå till, återkommer jag med både via PM och här i forumdelen.

mvh

Magnus

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2009/02/16 21:44:25

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/01/25 :  09:07:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmm, lite kort tid det här. Jag trodde det skulle bli bedömning och så på träffen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/01/25 :  11:44:05  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag hoppades på att det inte skulle vara någon ny information, det har stått i reglerna hela tiden. Men så bra att jag påminde då.

Datumen tillkom för att undvika en situation med så många bidrag att en fair bedömning på mässan skulle omintetgöras och ge utrymme för eventuella kvalificeringsrundor.
- När anmälningstiden har gått ut så får vi se hur vi gör, med färdigställande. Det gäller ju också att vara juste mot de som ej anmält ett bidrag pga den begränsade tiden.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/01/31 :  09:55:25  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Nu är det ca. 26 timmar kvar

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2009/02/01 :  11:39:14  Show Profile Send asto a Private Message
En fråga. Får man göra någonting med konstruktionen efter den 28:e februari fram till eventuellt mässan? måla, ändra filter, ändra avstämning osv?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/02/01 :  15:09:21  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Såsom reglerna är skrivna så kan ju ingen ljudpåverkande ändring göras efter slutdatum. Målning eller eller annat standardmässigt ytskikt torde således kunna göras.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/02/16 :  21:32:41  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Men regler är till för att ändras och för att ge kvarvarande deltagare möjlighet att även finjustera det där lilla sista så har vi bestämt att förlänga tiden.

Nytt slutdatum blir således kl. 23.59 lördagen 2 veckor innan DIY-träffen. Denna tidpunkt kommer preciceras när datumet är spikat. Efter detta får endast mindre kosmetiska detaljer ändras. iom. detta så tar vi bort det eventuella kvalet.

Se respektive tävlinssektion.

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/02/16 :  22:00:16  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Superbra....

Då känner jag mig lite lugnare

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2009/02/17 :  06:44:37  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
så har vi bestämt att förlänga tiden

Vilka är vi?
Jag vill försöka förmedla min syn på regeländringen utan att verka alltför bitter. Hade jag vetat det tidigare så hade jag kanske lagt upp saker lite annorlunda i bygget och i min familjesituation. Jag har t.ex i vissa stunder fått låna av min sambos dyrbara studietid för att kunna ha datorn till mätning. Jag har kämpat på så gott jag kunnat för att hinna fram i tid som först blev bestämt. Och alla andra har ju faktiskt haft precis samma tid på sig. Jag hade i vissa fall kanske sluppit tuffa förhandlingar hemma, vad det gäller att pyssla ihop familjeliv och hobby.

Känslan blir även lite som en löptävling som är bestämt att springas 10km, men en kilometer före mål kommer någon på att vi ska springa maraton. Då hade man kanske lagt upp taktiken annorlunda.

Jag var fullt medveten om att regeländringar skulle kunna ske, men jag trodde kanske inte de skulle vara av denna sorten och komma så sent.

Mvh Asto
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/02/17 :  12:22:31  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hej

Jag tycker uppriktigt sagt att det är tråkigt att du upplever detta som något negativt, och det beklagar jag verkligen.

- "Vi" är undertecknad och Pac (som jag diskuterade med).

Eftersom intresset inledningsvis tedde sig som väldigt stort så sattes en tidslinje, för att hinna med eventuella kvalificeringar.

Nu har det visat sig att det inte behövs, men att flertalet deltagare
vill kunna göra eventuella tweaks etc. Något som du själv ställde en fråga om, vilket jag tolkade på mitt sätt.

Och jag kan hålla med om att det är sent ute, men jag tycker inte att sträckan är förlängd, det är stopptiden som är förflyttad.

mvh

Magnus

Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2009/02/17 :  14:19:41  Show Profile Send asto a Private Message
Jag själv skulle gärna ägna dag och natt till denna fantastiska hobby, men det finns ju andra att ta hänsyn till. Då min sambo även har hobbys hon brinner för, så måste vi kunna planera. Jag kan t.ex inte i skrivande stund berätta för henne när DIY mässan äger rum så hon kan planera sitt.

Jag vet att jag frågade om tweaks tidigare. Det handlade i första hand om att hinna med slutfinishen för min egen del, även en försäkran om hur reglerna var satta. Jag tog då beslutet att inte börja slipa ytterligare på filtret. Nu kommer jag tyvärr inte hinna dra igång ett sådant arbete då datorn måste användas till studier

Jag får hoppas att AMLHS kan ge motståndarna en ordentlig match iallafall, om inga nya regler dyker upp

Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2009/02/20 :  02:38:42  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Magils
Men regler är till för att ändras och för att ge kvarvarande deltagare möjlighet att även finjustera det där lilla sista så har vi bestämt att förlänga tiden
Jasså är de till för sånt Men helt allvarligt, vad/vem är/var den egentliga anledningen till extratiden

Som parantes, tycker jag tävlingen är aningen luddigt och diffus, nästa år eller gång förutsätter jag tydlighet om ex jag själv för egen del alls ska eller kommer att deltaga.

Sista frågan inatt, vad kan komma att ändras och i vilken omfattning, iom friskrivningen i reglerna ang ändringar.
Precis vad som helst och när som helst

Edited by - Passerati on 2009/02/20 02:40:04
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/02/20 :  06:54:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Men helt allvarligt, vad/vem är/var den egentliga anledningen till extratiden
Om det blivit 50 byggen som skulle presenteras på DIY-träffen i Göteborg hade vi inte haft plats till något annat. Det kändes inte OK utan vi skapade plats för en kvalificeringsrunda. På det viset hade DIY-träffen blivit "finalen". Kvalificeringsrundan tar tid = Extra tiden behövdes där. Nu blev det en hanterbar mängd anmälningar och därmed kan tiden för kvalificeringsrundan användas bättre av de som bygger.

Vi hade valet att sätta ett tak på antalet anmälningar eller att göra på det här viset. Rätt eller fel så tykte vi att det var mycket bättre att skapa utrymme för en kvalificeringsrunda istället för att utesluta bidrag.

quote:
vad kan komma att ändras och i vilken omfattning, iom friskrivningen i reglerna ang ändringar.
Precis vad som helst och när som helst
Nej, nu skall du inte läsa in mer i Magils uttryck än vad som finns där. Det är ENBART intresset för deltagande vi varit osäkra på. Det var väldigt många som var med och diskuterade reglerna och propsade på en tävling än tävlingsbidrag. Vi har lärt för framtiden.

Angående reglerna och luddighet; Vi bad om feedback innan vi körde igång. Du och alla andra medlemar behövs i den feedbacken nästa gång så att vi slipper vara "luddiga och diffusa".

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/02/20 :  09:02:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
@Passerati och övriga....ang. inledningen om regler till för att ändras....

Det var himla klumpigt skrivet av mig och inte alls min egentliga mening, sorry för det.

Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/02/20 :  16:31:13  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Att asto reagerar är mycket lätt att förstå.

De som av vilka skäl som helst inte hunnit klart, skall alltså inte enligt mig ha rätt att deltaga.
Så enkelt är det, eller åtminstone borde vara det.

Är det endast en deltagare som gjort som han/hon skall enligt reglerna, och det är den enda deltagaren, bör alltså bedömning ske för den deltagaren oavsett antal deltagande eller inte.

Alla har samma regler att rätta sig från start, och det är rätt.

Regelboken här brukar vara mycket rigid och inte alls flexibel, vilket också har påpekats av magils vid tillfälle.

Sedan ändras reglerna av pac och magils för att det skall bli någon form av tävling överhuvudtaget.

Regler är till för att ändras, (sen när ?) det kan man ju tycka men inte särskilt högt.

Med tanke på alla som tyckte och tänkte om alla dessa regler och så få deltagande bidrag, så måste det vara enklare att från början stipulera ett regelkoncept som alla får delta i eller avstå.

Till nästa tävling, om det nu skall vara någon alls, så kan man väl för enkelhetens skull skriva att det får kosta max 10 000.
Det skall vara dokumenterat och byggt av vederbörande, det skall vara klart på ett visst klockslag.
För att undvika alla egendomligheter angående reklam så deltar inga med koppling till branchen.
I övrigt kör på.

Nu känns det underligt av flera anledningar.

För övrigt så önskar jag av hela mig lycka till deltagarna.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/02/20 :  17:47:20  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
regler till för att ändras

Detta gäller i högsta grad även norska skidskyttar som får välja bansträckningen efter eget tycke...

Sorry för OT

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/02/20 :  18:26:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har hunnit få klart till 28 Feb efter att ha omprioriterat på liknande sätt som asto. Idag är det den 20e och det är några få mätningar med tillhörande filtermeck som fattas.

Men jag är inte ett dugg besviken över utökad tid, tvärtom! Nu får jag tid att finslipa konstruktionen också. Passar mig utmärkt i varje fall, nu slipper vi en dödperiod på en månad eller två där jag hade tvingats spara en filterlösning som kanske inte var fullt optimerad. Man vill ju alltid på och pilla lite mer.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/02/20 :  19:17:37  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Ja, det är självklart att de som inte fick ihop sina byggen i avstämd tid (enligt de reglerna som fanns?) tycker att det är bra.

Men det har liksom inte med saken att göra.
De som fick ihop sitt bygge enligt reglerna, vad skall de göra?
Tycka att det är bra att andra får andra spelregler, eller acceptera faktum?
Förmodligen det sista.

" 90 procent av min förmögenhet har jag spenderat på droger och prostituerade, resten har jag slösat bort".
Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/02/20 :  20:29:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Sedan ändras reglerna av pac och magils för att det skall bli någon form av tävling överhuvudtaget.
Nej, det är helt fel. Läs ovan så har du förklaringen till varför reglerna ändrades.

quote:
Det som man brukar göra med egenbyggda saker, fortsätta och finslipa. Det brukar, för det mesta, alltid finnas mer man vill göra med det man bygger själv.

Om någon av deltagarna fått problem med regeländringen så får vi hantera det.

Asto, vad kan vi göra för att hjälpa dig? Jag kan mäta, är det till hjälp?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/02/20 :  21:15:10  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Fint att du tycker att asto behöver hjälp, och erbjuder densamma, men det behöver han inte alls, jag tror att asto klarar sig alldeles utmärkt på egen hand.

Utan att på något sätt vilja lägga ord i astos mun, på något sätt, så känns det som att han har genomfört sitt bygge med de regler och bestämmelser som var fastlagt från start.

Nu kör vi enligt andra regler. Jaha?

Och jodå, jag har läst.

Än sen då? Reglerna har du ändrat, och då är det likförbannat en annan tävling.

Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/02/20 :  21:30:13  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hur många är det som inte får ihop sina byggen i tid?

Jag kan nog hinna klart till det gamla datumet.
Förhoppningsvis så får jag ihop alla prylar jag behöver till delningsfilter mm nu i helgen.

Men med förlängd tid så kanske jag inte behöver stressa fram en lösning på filtret utan kan ta det lite lugnare.
Så för min del är det positivt.

Nu har visserligen inte jag någon familj som jag behöver ta hänsyn till på det sättet som asto har fått göra.
Så jag kan förstå att det känns lite tråkigt att behövt ta en o annan konflikt som man kunde ha undvikit.

Men vi kan väl se det positivt o nu kanske få till det ännu bättre, för det brukar alltid finnas saker som man vill fila lite extra på.
O det har vi nu fått tid till.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/02/20 :  23:10:08  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
Dravel.

Det finns ett slutdatum. Hur svårt är det egentligen?

Antingen fixar man det eller inte. Ursäkta språkbruket, men vad fan ÄR problemet med att fixa saker och ting i tid?

Liksom att komma i tid.
Ja, du har ett möte idag kl. 1300.
Jamen, det gör väl ändå inte så mycket om jag kommer dit, eller inte.
Säg att jag är sen, så förstår alla, säg att jag fixar det sen.
Eller nåt. Så kommer jag dit eller kanske inte.

Sebastian Horsley.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2009/02/20 :  23:29:10  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Pac
Om någon av deltagarna fått problem med regeländringen så får vi hantera det.
Snyggast vore ju att köra på den numera gamla deadlinen... ist för ändringen.

Jämförelse med ett F1 lopp ex
Ferrari går på en två stopps stragegi, täten är samlad och det skiljer bara tiondelar. Ferrari har bensin till loppets kvarvarande 8 varv och kan vara med och fajtas för vinst. Något team går in i depå och tankar trots att det är få varv kvar att köra och då meddelar plötsligt tävlingsledningen i loppets slutskede att man ändrar och ska köra 10 varv till.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/02/20 :  23:42:30  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Musik Hemma och Passerati, har ni något i mot att få lite extra tid att få era högtalare färdiga?

Alla får samma fördel.....

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/02/20 :  23:55:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Ja, det är självklart att de som inte fick ihop sina byggen i avstämd tid (enligt de reglerna som fanns?) tycker att det är bra.

Den gamla tiden har ju inte ens gått ut ännu!

quote:
Tycka att det är bra att andra får andra spelregler, eller acceptera faktum?

Tja, vad ska jag som också blev klar göra...
(Som jag skrev så har jag omprioriterat på ett sätt liknande asto.)
Det skulle aldrig falla mig in att bli grinig för att alla får mer tid. Jag tycker tvärtom att det är bra att alla får mer tid för då får vi höra fler och bättre högtalare på träffen.

Ärligt talat så bryr jag mig inte något särskilt om vilken placering jag får i tävlingen, men det var ett bra skäl att skynda på mitt bygge - som nu blev klart på rekordtid i och med gamla deadlinen. Hade det inte varit för tävlingen hade jag inte haft de nya högtalarna spelande i lyssningsrummet just nu.

Förresten tycker jag att de som kastat in handduken pga tidsbrist kan ta tag i sina byggen igen nu. Jag vill höra fler kul högtalare på träffen!

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2009/02/21 00:19:17
Go to Top of Page

Musik Hemma
Member

191 Posts

Posted - 2009/02/21 :  01:41:08  Show Profile Send Musik Hemma a Private Message
PG.
Antingen finns det regler att följa eller inte.
Att du/ni(mod/admin gör som ni vill, kan jag inte göra mycket åt.

Som jag har blurrat om i tidigare inlägg så är det frågan om reglernas trovärdighet, och dess tillämpande.

Att det finns de som tycker att lite längre tid för bygget är bra, tror jag säkert.

Vad har det med mig att göra?

Sebastian Horsley.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000