Author |
Topic |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2009/01/24 : 13:33:15
|
Om inget är omöjligt för Gud, kan han då skapa en sten som är så tung att han inte orkar lyfta den?
Eller:
Om inget är omöjligt för Gud, kan han då bygga en högtalare som låter så illa att han inte förmår lyssna på den?
Nej! Det kan han inte!
Nånstans rågas måttet! Och det var just här.
Men, den illalåtande högtalaren måste ju ändå byggas, så att skapelsen blev all!
Uh? Men varför då?..
Jo! Alla andra högtalare måste ju nämligen få möjliget att framstå som bra! Ty, Gud hade insett vikten av att jämföra saker nämligen.
Han hade resonerat sej fram till att det skulle bli mycket enklare om fölk sluppe att bedöma saker isolerat. Jämförelser skulle bli grejen liksom, tänkte han.
Men, va-fan, han kunde som sagt inte åstadkomma vad som helst. Att göra en högtalare, så illaljudande att ingen stod ut med den... Där nånstans gick väl som sagt gränsen för vad en Gud grejade å sno ihop!
Mest av prestige-skäl, förvisso.
Gud beslöt därför att - för den viktiga uppgiften - skapa en professor.
När professorn hade härdat och var klar i lackboxen, gav Gud honom ett snitsigt namn. Man måste ju äfven bygga varumärken, tänkte han.
Amalgam Bose.
:D
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
TomasF
Medlem i AÖ
265 Posts |
Posted - 2009/01/24 : 14:07:09
|
Och som en måttstock för att se om det lyckats bestämde sig alltings ursprung (den ultimata DIY-aren?) att skapa en sig en avbild som tänker, tycker och känner som Gud men som inte är omnipotent för då faller ju liksom vitsen med en måttstock.
Till man och kvinna skapade han dem.
De fick röra sig överallt men fick av lätt insebara skäl inte äta av Kunskapens träd.
Vilket de ju gjorde.
Och eftersom de i allt är avbilder så försöker de nu förbättra, förnya, förstora alla de förskräckliga högtalare som iordningställts åt dem.
Och en dag låter faktiskt det mesta så bra att Gud börjar inse att ingen vill höra talas om hans ursprungliga konstruktion. Ingen alls.
Då utfärdas över hela jorden en skrivelse att själva Källan, själva Orginalet, ska behandlas så att den låter som Guds ursprungliga plans olyssningsbara ljud.
Människans verk ska ej längre kunna rädda mänskligheten, men Gud ska ej helt och hållet förgöra musiken.
Das Fraunhofer-Institut ska göra det hela möjligt, och Limiter ska åläggas själva Ögonblicket.
Så fick nu Robin sin Marion till sist. |
Edited by - TomasF on 2009/01/24 15:29:27 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/01/24 : 14:59:41
|
quote: svamp?
Låter rätt troligt |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2009/01/24 : 17:03:25
|
Var det då Han skapade BOSE? Lika dåligt ljud precis överallt!! ;-) |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/01/24 : 20:29:50
|
Rättvist och bra i så fall. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2009/01/24 : 23:55:57
|
Faller inte denna tråd in under paragraf 15 .
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2009/01/25 : 07:47:22
|
Detta måste vara den absolut knäppaste tråden jag någonsin sett. Amen. |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
Olofpräst
Member
60 Posts |
Posted - 2009/01/25 : 08:10:08
|
Olof Präst säger: "Hrmmm! Dags för konferens i heresi-kommissionen!"
Glad och god söndag önskar /olof |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/01/25 : 09:04:54
|
Ja du Olof nu får du allt ta o reda ut det här Du om någon borde ju ha koll Jag har det då inte |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/01/25 : 12:05:27
|
Det här var märkligt Strmbrg!
För inte så länge sedan hade du en tråd om alkohol, men den avslutade du frivilligt efter påpekande från andra medlemmar om att det stred mot reglerna. Då meddelade du också att du läst sagda regler, vilket du påstod att du inte gjort tidigare. Det måste betyda att du nu inte kan skylla på att du inte känner till reglerna den här gången, eller hur?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72403
quote: Skall erkänna att jag aldrig läst reglerna betr forumet.
Nu har jag skummat lite och ser att det inte skall skrivas om alkohol.
Ber om ursäkt och anhåller om att topicen tas bort.
/Strmbrg,
Som Bubbel redan påpekat faller denna tråd under §15. Det spelar inte någon om det är någon lustifik satir eller inte. Nu har det inte skett här men risken finns att det misstolkas och leder till något otrevligt, och det är just det vi vill undvika.
Jag ser fram emot att du framgent inte bara läser reglerna utan också tar till dig dem.
Edit: Du/Strmbrg valde att svara på detta i en ny tråd. Den tråden har flyttats undan. Det fungerar inte om alla skapar nya trådar vid en eventuell moderering, vi kan inte sitta och leta efter sådana trådar och svara i dem. Det blir ohållbart och tar energi från att göra någonting konstruktivt. Synpunkter tas däremot gärna emot via PM, och det framgår också av reglerna att det är så vi vill att eventuella synpunkter på modereringen skall hanteras. De flesta forum har precis samma system, men jag vet att det finns undantag. Vi är dock inte ett av dem. (Strmbrg har PM så att vi kan reda ut om något är oklart.) |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/01/25 : 12:14:04
|
TomasF: Jag föreslår att även du och läser reglerna ifall det är så att du inte gjort det. Att någon annan startar en tråd som inte följer reglerna betyder inte att det är fritt fram att fylla på med mer av samma typ av innehåll. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
|
Topic |
|