HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HFLS-1 – Tankar och funderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr.J
Starting Member

11 Posts

Posted - 2009/01/22 :  21:11:22  Show Profile Send Mr.J a Private Message
Har ett par HFLS-1:or som jag byggde slutet 2007. Dessa drivs av en Thor 1:a och cd spelaren Advance acoustic MCD 203II. Ljudet är väl rätt ok, dock så finns det en hel del mer att önska. Tycker att ljudet släpper lite dåligt ifrån högtalarna, det känns lite som de beslöjade med en filt som håller tillbaka ljudet. Har sen aldrig riktigt fått till sterobilden som jag vill ha det, har provat att flytta runt högtalarna en hel del men fortfarande får jag lite #8221;gluggar#8221; i ljudbilden där det aldrig placeras några instrument. Dessa #8221;gluggar#8221; ligger strax höger om vänster högtalare och strax till vänster om höger högtalare, alltså lite in mot mitten ifrån högtalarna sett. Antingen ligger instrumenten i vänster/höger högtalare eller i området i mitten av ljudbilden.

Hur har ni uppfattat era HFLS-1:or, tycker ni att ljudet släpper bra och att sterobilden är bra ut med hela bredden?

Har haft lite funderingar angående mängden dämpull i högtalarna, jag har väl relativt mycket dämpull i mina högtalare. Kan man få ljudet att släppa bättre genom att ha mindre dämpull i högtalarna? Vad kan man säga generellt som händer i högtalarna om man har mycket eller lite ull i högtalarna? Har själv inte provat att plocka ut dämpull ur högtalarna för att jämföra, då jag har fäst mina element med träskruv direkt i mdf:en , och skruva in och ur mdf brukar ju inte vara så bra.

Av ren nyfikenhet, hur många har kvar sina HFLS-1:or och fortfarande lyssnar på dem? Har ni ändrat eran uppfattning genom åren?

Mycket frågor blev det visst

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2009/01/22 :  21:28:52  Show Profile Send MaS a Private Message
MMMM

Du menar mao att dom låter som ett par skitnödiga Dynaudio. :)

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2009/01/23 :  07:31:04  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag har inte särskilt mycket dämpull i mina, på gränsen till lite faktiskt. Allting är ju relativt, men uppfattar inte att släppet är dåligt. Placering i ljudbild är i mina öron en viktig egenskap och där tycker jag att det låter utmärkt.

En kompis från forumet hälsade på för ett tag sedan (han har också nyss byggt ett par HFLS-1) för att lyssna på mina och blev förvånad över hur bra placeringar i ljudbilden var. I hans lyssningrum var det inte i närheten av samma. Vi kom fram till att placering och lyssningsposition var nyckeln (som så ofta).
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/01/23 :  08:49:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag har aldrig fått ha kvar några HFLS1'or jag byggt. Kompisarna har formligen ryckt dem ur händerna på mig. Jag lyckades ha kvar ett par i över ett år som fick hänga med hem till rätt många men det du talar om har jag aldrig upplevt. Just ljudsläppet har jag alltid upplevt som en av HFLS1's absolut bästa egenskaper.

Det finns två saker jag kan komma på så här lite snabbt som påverkar högtalaren magiskt mycket;
- Har du kollat att du fått fasen rätt på samtliga element?
- Är baksidan på baffeln där basen sitter fräst enligt ritningarna?

Det vore intressant att veta hur du ställer upp dem.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2009/01/23 :  08:52:55  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kan bara hålla med i vad Pac skriver - just släpp är en av paradgrenarna för HFLS-1!

Kanske en bild eller två från lyssningsrummet kan hjälpa till?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mr.J
Starting Member

11 Posts

Posted - 2009/01/23 :  09:27:10  Show Profile Send Mr.J a Private Message
Tack för för svaren!

Jag kan inte svära på att jag har fått till fasen rätt till elementen, men jag vet att jag var riktigt noga med det när jag skruvade ihop talarna. Är lite rädd för att skruva isär högtalarna igen p.g.a. att jag har fäst elementen direkt med träskruv i mdf:en... finns det något bra sätt att kolla om man har fasat rätt utan att behöva plocka ur elementen?

Baksidan på baffeln är rätt fräst, sattes upp i CNC maskin och frästes.
Det som skiljer lite på mina HFLS-1:or är att jag har en 45 graders fasning runt om frontbaffeln, istället för radien. Kan de ha någon inverkan?

Skall försöka få upp någon bild senare i eftermiddag/kväll när jag kommer hem. Behöver man något extra lösenord för att lägga upp bilder på bildserven?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/01/23 :  10:06:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Bildservern fungerar inte och har inte gjort det på länge: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68958
Nu är den dessutom i sämre form än någonsin, dvs obefintlig.

Du får använda något annat utrymme, typ Imageshack eller Photobucket.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

masund
Member

92 Posts

Posted - 2009/01/23 :  10:50:19  Show Profile Send masund a Private Message
Hej.
Har själv upplevelsen att HFLS-1 inte passar till Bladelius elektronik.
Jag har Thor 1 och testat och vi har provat med Advance Acoustic MAP-405.
Med AA MAP-405 så blev ljudet helt annat och mycket bättre tillsammans med HFLS-1.
Kör QLN Signature HD III på min Bladelius elektronik och men dessa QLN passar inte till AA Map-405.

Edited by - masund on 2009/01/23 13:35:11
Go to Top of Page

Mr.J
Starting Member

11 Posts

Posted - 2009/01/23 :  15:47:55  Show Profile Send Mr.J a Private Message
Här kommer lite bilder på uppställningen.

Bild tagen ifrån lyssningsposition

Från lyssningsposition mot vänster

Från lyssningsposition mot höger

Helhetsbild

Från förstärkaren sett, med våran lilla HIFI-Hund

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/01/23 :  16:03:22  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Väldigt stiligt må jag säga

Några förslag:

* Se till att den vinkel som bildas mellan lyssningsposition och
(båda) högtalare är 46°, 23° tänkt rakt fram från lyssningspos och
till ena hgt.

* Flytta ut hgt. ca en meter från väggen. (Basförlust du inte vill
leva med? flytta isåfall tillbaka)

* Absorbenterna ser ut att sitta väl nära väggen. Det skapar ojämn
dämpning. Flytta ut dem så att yttre delen hamnar minst 15 ut från väggen

* Vinkla in hgt. så att du ser yttersidan på lådorna.

Edited by - PetterPersson on 2009/01/23 16:04:38
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2009/01/23 :  17:19:59  Show Profile Send hal a Private Message
Ja, enligt bilderna bör dina hfsl-1:or vinklas in mera om du skall få en vettig ljudbild.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Mr.J
Starting Member

11 Posts

Posted - 2009/01/23 :  18:18:27  Show Profile Send Mr.J a Private Message
Tackar för all respons!

PetterPersson:
Högtalarna är placerad i ungefär 46 graders vinkel, dock är ju inte högtalarna så mycket invinklade emot mig för tillfället. Har provat mer invinkling för länge sedan och då tyckte jag inte det gjorde någon större skillnad. Skall nu självklart prova det igen.

Absorbenterna är 50mm tjocka och är monterade för tillfället dikt an mot vägg. Jag har gjor så för att mer bara dämpa diskant och mellanregister, för att framhäva basen lite mer. Kanske helt tokigt tänkt? Tycker nu nämligen att jag har fått en trevligare diskant, tyckte den kunde vara lite vass innan. Har även monterat upp dessa absorbenter för att få ner efterklangen lite, då jag innan hade det väldigt kalt på väggarna. Sedan tycker jag även absorbenterna ser snyggare ut då det är monterade dikt an mot vägg men jag föstår att de då inte dämpar lika jämt i alla frekvenser.

Jag nämde tidigare i tråden att jag har ganska mycket dämpull i högtalarna, kan detta ha något med släppet att göra? Vad händer generellt i en högtalare då den har lite respektive mycket ull i lådan?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/01/23 :  20:03:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Hur stor är fasen du har gjort på kanten? Håller du samma mått som orginalritningen förutom att skurit rakt istället för rundningen?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mr.J
Starting Member

11 Posts

Posted - 2009/01/23 :  23:13:51  Show Profile Send Mr.J a Private Message

Pac:
Fasen är en 10x45 fas runt om frontbaffeln, på original HFLS-1 ritningen så säger den att det skall vara 9,5mm radie. I övrigt skall alla andra mått stämma enligt ritning.
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2009/01/24 :  09:49:39  Show Profile Send MaS a Private Message
Kommer snart hem till dig Mr.J.

Med ett par skitnödiga högtalare med mindre dämpull i samt. Bpa slusteg, Diy försteg.

Skall bli intressant.

Dels kommer likadan högtalare jämföras, skillnaden är mängden dämpull.

Cd spelare kommer jämföras.

Thoren Vs hemmabyggt slusteg baserat på lm3886.

Mitt förhands tips är väl att vi ej kommer höra stor skillnad på högtalarna. Samt att Thor spöar skiten ur mitt hemmabygge.

Mvh MAS

Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2009/01/24 :  11:33:16  Show Profile Send MaS a Private Message
In med Bärkorna i kylen.

Är på väg.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000