Author |
Topic |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/01/18 : 14:02:28
|
Kom på att jag nog störde Yunicks fina byggtråd så jag flyttar ut de lite mer teoretiska funderingarna:
Har roat mig med att läsa igenom Yet another...-tråden. En enda deltagare verkar ha tänkt till och läst Ua/Ia-kurvor: Brian Beck!
Med hjälp av Ua/Ia-diagrammet har jag dubbelcheckat 3 fall med avkopplat katodmotstånd(oavkopplat kommer inte på fråga pga den resulterande högre utgångsimpedansen):
1 Brian Becks rekommendation 6,2k 30mA katodCCS B+320V 2 AnodCCS 30mA B+320V 3 8,2k 17mA 470ohm B+220V
De två sistnämnda och den sista i synnerhet ger klart sämre arbetspunkt relativt den första. Lutningen i arbetspunkten måste väljas med utgångspunkt från symmetrisk utstyrning. Det är igen hit att arbeta med för låg arbetspunkt.
Med komponentvärdena från den sistnämnda och B+ 380V hamnar man väldigt nära Brian Becks ursprungliga. Generellt kan sägas att både för låg ström och B+ ger teoretiskt sämre resultat med detta rör! Mao: Upp med matningsspänningen!
För er som vill leka lite rekommenderar jag min:
www.revintage.se/triodecalc.se
Användes tillsammans med Ua/Ia-diagram. Disten som presenteras är dock enbart 2H.
Återkommer med några belastningskurvor med 20k last.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
Jazzskägg
fd. Mattias A
424 Posts |
Posted - 2009/01/18 : 14:29:14
|
Hej
Har provat lite olika kopplingar i mitt 12B4-A steg ,har nu kopplat enligt dem värden som du simulerade fram och delat upp värdet på grindstopper 2x300 istället för 1x680 Tyvärr så orkar inte min trafo mer än 220v sitter 4,7k så ua är ca 90v hadde bara 65v innan.Har provspelat och skilnaden är redan till det positiva och steget är mindre störkänsligare å tystare så jag är väldigtnyfiken på att höja Ua till 400v så vad göra har dålig koll på hur en bra spänningsdubblare byggs,funderar också på någon slaggs fördröjning av Ua rörlikriktning är väl en lösning
mvh mattias |
d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj ------------------------Jazzskäggs byggtråd------ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/01/18 : 17:18:19
|
Väldigt enkelt:
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/01/18 : 17:54:40
|
Usch, spänningsdubblare!!!???
Änvänder jag till min 6AQ5-PP |
|
|
Jazzskägg
fd. Mattias A
424 Posts |
Posted - 2009/01/19 : 12:44:48
|
quote: så jag flyttar ut de lite mer teoretiska funderingarna:
Bra gjort
Varför Usch, spänningsdubblare!!!??? vad är det för nackdelar??????? lite ot med en bild men här exprimenterades dets med en 1u konding paralellt med katodavkopplingen på 470u satte på en kanal först och jämförde då ingen hörbar skilnad märktes tog dessa bort ,anv här parallelt 1u + 2,2u på utgången ,har också bytt potten 100k till 10k
|
d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj ------------------------Jazzskäggs byggtråd------ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/01/19 : 13:29:18
|
Ser att du har trådlindat anodmotstånd. Det lär behövas när du höjer B+! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/01/19 : 14:09:57
|
Till Jazzskägg: en del mår illa av spänningsdubblare, somliga ser det som ett sätt att komma runt ett problem (för låg transformatorspänning). Jag tillhör nog den andra kategorin.
För den som inte gillar trådlindat går det ju att stoppa in MOX-motstånd men då blir det till att parallellkoppla. ELFA har några bautamotstånd - Kool-Pak i tjockfilmsutförande. Himla dyra och jag vet inte om de har massa parasitelement. |
|
|
|
Topic |
|