HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Det har börjat smälla i högtalarna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/01/11 :  12:59:35  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Har fått ett mycket irriterande problem med min anläggning.
När jag byter ingång på försteget så smäller det till kraftigt i högtalarna och baskonerna hoppar till ordentligt. Sedan stänger steget av sig några sekunder. Det känns som om steget får en likspänning på ingången.

Finns det någon form av dc-filter jag kan bygga? Eller finns det något annat att göra åt detta? Jag vågar inte använda stereon som det är nu, och det är inte så roligt.

Brukar inte de flesta slutsteg ha ett dc-filter på ingången?
Jag har kopplingschema på steget om det är till någon hjälp.

Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få för jag kan inte lyssna på musik som det är nu.

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2009/01/11 :  14:17:06  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag tror inte det är nå fel på slutsteget, därimot så tror jag mer på att ingångsväljaren på försteget behöver ses över.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/01/11 :  16:32:31  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Jag har provat att koppla in ett annat slutsteg och då försvinner problemet.
Jag vet att det borde bero på försteget men då skulle ju inte problemet försvinna när jag byter steg.
Så därför skulle jag vilja bygga in ett dc-filter i slutsteget. Men jag vet inte hur man bygger ett sådant filter.

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/01/11 :  18:15:42  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Felet är i försteget, att det inte märks vid byte av slutsteg antyder att det nya slutsteget har en kondensator på ingången.
Det enda du behöver göra i dit vanliga slutsteg är att löda in en riktigt bra 1uF kondensator på ingångarna, dvs lossa kabeln från kontakten och löd konding mellan kabel och kontakt, har du kretskortsmonterade kontakter är det mer jobb. Det bästa är dock att åtgärda felet, dvs i försteget. Vad är det för apparater?
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/01/11 :  18:55:40  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Ok jag ska ta fram osciloskopet och se vad jag hittar. Tyvärr har jag inget schema på försteget.
Men jag kan lokalisera ingångsväljarkretsen och mäta utsignalen på den och se om den skickar ut dc när jag skiftar ingång.
Om jag förstår dig rätt så kan i värsta fall alltså sätta en 1uF konding på ingången till steget för att få bort detta oljud?
Vad skall det vara för konding?

Försteget är ett Yamaha dsp-e800 och slutsteget är ett Aragon 4004.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/01/11 :  20:20:13  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Välj en bra polypropylenkondensator, t.ex
SCR 1uF/250V, Elfa nr 65-470-04, kostar ett par tior och är fullt i klass med så kallade audiofilkomponenter.
Ingvar

Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/01/11 :  21:40:32  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Tack Ingvar! Nu har jag lite att gå på. Jag återkommer om hur det gick.

Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/01/12 :  21:02:44  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Så nu har jag kollat lite på försteget. Jag kan inte hitta något fel med ingångsväljaren. Däremot hittade jag något annat. Efter volymratten sitter det en op. Efter op sitter det en konding på 10uF i signalvägen. På op´ns sida ser signalen bra ut, men den sidan som går mot pre-out så får jag denna likspänning som orsakar smällarna i högtalarna. Om jag byglar kondingen(kortsluter) så blir dc-spänningen mycket mindre dvs smällen i högtalarna blir ganska liten, mer som en knäpp igentligen. men nu när jag har vågat att koppla in grejjerna igen så har jag även ett litet surr i högtalarna. Vart kommer det ifrån?

Det är ganska svårt att följa signalen när jag inte har något schema. Så all hlälp är välkommen
Någon som har någon idé?

Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2009/01/14 :  14:26:31  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Verkar baklänges. Du borde ha mer DC om något om du kortar AC kondingen.
Om inte efterföljande steg har någon form av biasering.
Sitter det en spänningsdelare efter kondingen eller liknande?
Mäter du DC på preout med effekt steget inkopplat eller urkopplat?
Vad är det för försteg?

Hjelm
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2009/01/14 :  15:22:12  Show Profile Send markusb a Private Message
Det enda jag kan komma på så där på rak arm är att kolla så du har något som drar utgångskondensatorn i försteget mot jord, dvs att det finns en resistans mellan pre-out och jord. Kan vara lödfel vid någon resistor, jumper osv.
Surret du skriver om får mig att tänka på någon form av jordfel, glapp osv.

Har du likspänning på utgångssidan även om du kopplar bort slutsteget?
I annat fall kan det vara så att något hänt i steget som gör att det ligger likspänning på sin ingång.
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/01/14 :  21:29:04  Show Profile Send Reparatören a Private Message
eller slår av och på det. Jag har kollat ingångsväljaren och där finns den inte utan den kommer efter op´n som går till preouten
och bara på utgående signal från tidigare nämnda kondensator. Kan det vara något med op´n? tänkte om det är typ någon återkopplingskomponent eller stabiliseringskonding eller något liknande som spökar? Men då borde ju felet vara även på den sidan av kondingen som är kopplad mot op´n
(nu tänker jag i skrivande form)

@Hjelm: Det är ett Yamaha dsp-e800

quote:
Det enda jag kan komma på så där på rak arm är att kolla så du har något som drar utgångskondensatorn i försteget mot jord, dvs att det finns en resistans mellan pre-out och jord

Tror du att det kan orsaka att det kommer en smäll i högtalarna när jag byter ingång på försteget? I så fall startar jag upp verkstan imorgon igen.
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2009/01/15 :  02:00:56  Show Profile Send markusb a Private Message
http://forums.klipsch.com/forums/p/77847/770695.aspx

En tråd jag hittade som beskriver samma fenomen du upplever. Ingen lösning dock.
Det påstås att steget är DC-kopplat, isf kan Ingvars lösning med en konding på ingången av steget lösa det.

Har felet uppkommit nu eller har det alltid funntis med den kombinationen av elektronik?

Det är alltid svårt att felsöka "på distans" men som du beskriver det att Yamahan mäter likspänning EFTER kondensatorn i signalvägen, som är till för att stoppa just likspänningen, så vill jag påstå att felet ligger i försteget.
Iaf när det mäter så utan slutsteg inkopplat.

Är kondingen kopplad direkt till pre-out eller finns det fler steg/komponenter i signalvägen innan??

Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/01/15 :  10:10:26  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Felet har uppkommit de senaste veckorna. Att det är försteget det beror på är jag säker på då jag ser dc-spänningen i oscilloskopet. Från kondingen så sitter det några komponenter till innan preout utgången.

Att Ingvars lösning kan lösa problemet med smällen tvivlar jag inte på. Men det lär väl inte lösa det surrande/tjutande ljudet i högtalarna.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/01/15 :  10:40:07  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Surret borde vara ett strömförsörjningsproblem. Är det symetrisk eller enkelmatning ?
Om det är symetrisk så kan den här sortens problem uppträda om det blir obalans, dvs att + eller #8211; sidan sjunker. Detta kan bero på defekt elektrolyt, dvs dålig glättning, då sjunker spänningen och rippel slipper igenom- ger brum eller surr samt dc offset ut ur förstärkaren.
Kan även vara defekt likriktardiod i matningen så att ac slinker igenom en av vägarna i en brygga, ger samma effekt fast kraftigare brum. Mät matningspänning på op-ampen först.
Förr i tiden var Svenska Yamaha alltid villiga att dela med sig av schema, ring och fråga.
Ingvar

Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2009/01/16 :  13:04:48  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Får jag gissa så kan det extra krafset efter kondingen vara mute transistorer. Om någon av dem är trasig kan sådana fenomen uppträda.
Brum tjut och DC. Men det är gissningar från min sida.

Tycker det är synd att tillverkarna inte vågar lägga ut schema på nätet.
De enda som hade servicemanualer ville ha betalt :-(

/Hjelm

Hjelm
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/01/16 :  15:49:54  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Tror ni att jag kan prova att ta signalen direkt efter kondingen på op´ns utgång? Jag menar altså att jag tar signalen efter kondingen och leder ner den till utgångskortet där rca honorna sitter. I vanliga fall så går signalen från op´n ner på huvudkortet till lite olika komponenter och sedan vidare med en signalkabel ner till utgångskortet. Då borde jag väl koppla förbi mute transistorerna. Tror ni denna koppling kan fungera?

Edited by - Reparatören on 2009/01/16 15:51:13
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2009/01/16 :  16:29:25  Show Profile Send markusb a Private Message
Risken med att koppla förbi mutingtrissorna är att vad som helst kan komma ur försteget när du byter ingång.
Trissorna mutar oftast av en anledning..

Jag skulle rekomendera dig att INTE koppla så om du inte har volymkontroll på steget så du gradvis kan öka volymen och höra om det kommer ut störningar osv vid byte av ingång.
Är det fullt flås från in-ut på steget så finns det en risk att du ex får en HF-störning ut med full effekt som steker diskanterna med en gång.

Mät vidare, något är troligtvis trasigt i försteget. Bättre att laga än att försöka koppla förbi ett fel, speciellt när det kan föra med sig ännu mer fel.

EDIT: Mutingtrissorna är extra viktiga när du slår av anläggningen. Utan dessa så vet man inte vad som kommer ut när OPns matning kollapsar.

Edited by - markusb on 2009/01/16 17:30:10
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/01/16 :  21:26:58  Show Profile Send Reparatören a Private Message
marcusb: Tack det är just sådant här jag vill veta. Om jag kopplar in ett annat 2-kanals försteg mellan försteget och slutsteget och kollar om det blir något holabalo innan jag kopplar försteget direkt till slutsteget, givetvis så har "mellan försteget" en volymratt som jag vrider ner ordentligt.
Om jag testar på det sättet, finns det någon risk att jag sabbar något? Högtalarna jag har kopplat i andra ändan är ett par Thiel cs3,6. Jag vill inte riktigt mörda dessa då de kostar en slant.
Go to Top of Page

markusb
Member

116 Posts

Posted - 2009/01/16 :  22:10:21  Show Profile Send markusb a Private Message
Gör du på det sättet så bör det inte vara någon risk att förstöra något.
Tänk på att när du kopplar så kommer det troligtvis inte bli några störningar vid byte av ingång, precis som när du testade annat steg, så luras inte att tro att felet är löst.

Mätte du OPns matning som Ingvar föreslog?
Mät ripplet med ditt skop på +-15V matningen oxå (OBS, gissar att det är 15V nu), bör vara ungefär lika på positiv/negativ sida. Tror inte felet ligger här, men kolla ändå.

Jag är ändå väldigt fundersam till varför du INTE har DC ut från OPn, men däremot på andra sidan kondingen...
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/01/19 :  10:36:18  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Nu har jag mätt lite till. Matningsspänningen är OK. Det skillde bara 0,02volt mellan + och - spänningarna.

Nu har jag bytt opampen och tagit signalen efter en 1µf polypropp. Det problemet jag fick då var att, när jag stänger av försteget så kondingarna laddas ur så smäller det till i högtalarna ganska högt och samma sak när jag startar försteget. Att det smäller vid avstängning har jag löst genom att signalen får gå igenom ett relä som stängs av i samma ögonblick som jag stänger av försteget. Då hinner inte kondingarna ladda ur. Dock så slår relät till i samma ögonblick jag startar det och hinner därför skicka smällen till steget. Nu skulle jag behöva bygga en 0,5-1 sekunders tillslagsfördröjning till relät. Det borde lösa mina problem.

Vet någon hur man bygger en enkel sådan?

Att tillägga så kan jag säga att det låter betydligt bättre med den lösningen som är nu. Helt klart en bättre ljudbild och lite bättre upplösning i det övre registret. Så nu måste jag bara ha fram denna reläfördröjning. För jag vill inte bygga tillbaka det som det var innan.

Edited by - Reparatören on 2009/01/19 10:40:56
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2009/01/19 :  19:49:06  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Så nu har jag löst det! Byggde en enkel tillslagsfördröjning med en konding och ett motstånd.
Allt är nu helt fungerande utan smällar i högtalarna. Som en bonus så blev ljudet mycket bättre också.

Jag tackar för all hjälp och vägledning.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000