Author |
Topic |
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2009/01/18 : 08:34:19
|
Det gemensamma för oss här på forumet är väl intresset för Hifi, dvs. välljud i musikanläggningar av olika slag. Därför är det inte så konstigt att musiken kommer i andra hand här. Det betyder ju inte att du eller jag inte har ett musikintresse som är stort eller större än hifi-intresset. Men min poäng är att hifiintresset stimulerar musikintresset. För min egen del har jag tack vare hifin upptäckt kvaliteer i musik som jag aldrig skulle lyssnat på annars. En del sorts musik når helt enkelt inte fram när man bara lyssnar på Mp3 eller i bilen eller på köksradion. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2009/01/18 : 10:54:21
|
Kan man inte nöja sig med att säga att hifi är ett speciellt sorts musikintresse? precis som det finns "skivsamlare", "musiker" etc (grupper vilka vi själva såklart kan ingå i parallellt). Helt klart har intresset för bra återgivning lett till att man vidgat de musikaliska preferenserna samtidigt som man kanske undviker vissa skivor som inte bjuder på så mycket välljudsupplevelser när man trycker på play, så det är lite på gott och ont. Jag kan dock se en tendens att vi som gillar hifi ändå har vissa artister som vi samlas kring (trots att vi på det stora hela har så väldigt olika musiksmak). |
"Just sit back and enjoy the magic of rock!" |
|
|
DMGbg
Member
301 Posts |
Posted - 2009/01/18 : 19:43:19
|
Håller med i det eref skriver. Intresset för hifi stimulerar musikintresset. Genom att lyssna på ljudet har jag också lärt mig att uppskatta ett bredare urval av musik. Efter varje uppgradering jag gjort har jag fått ny känsla för många av mina befintliga/äldre skivor. De har växt i och med att jag hör mer och mer av dem och i min värld börjar jag närma sig det ljudet som artisten ville skapa vid inspelningen och då är det extra kul att inse att "f-n det här är ju riktigt bra". Faran kommer när man lyssnar mer på ljudet än på musiken. Jag skiljer på "finlyssning" och vanlig lyssning. Både ger mig stort nöje just tack vare musiken. |
Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem. |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2009/01/19 : 19:13:25
|
Jag gör så att jag kopierar valda delar ur tråden här och formar den efter mitt eget tycke, så den får i gengäld berätta hur jag upplever den här saken. ---------------------------------------------------------------------- Musiken är alltid viktigast, även om kärleken till prylar också finns där.
För mig handlar det också om att hitta hyfsad bra grejer med tanke på min ekonomi. Uppgraderar inte ofta utan är nöjd när jag kan njuta av musiken.
När man köper nya grejer vill man oftast höra hur det låter med de allra bästa inspelningarna man har i sin ägo. Jag kunde växla och byta tiotals gånger under en och samma kväll förut. Nu låter jag cd:n stå kvar tills den är slut. Man blir väl gammal, antar jag, eller så mognar man också.
En annan sak som jag har lärt är att det är mycket roligare att upptäcka nya saker och ny musik än att bara lyssna i gamla spår. Förut kunde jag inte ens ha musik på medan jag gjorde något annat med datorn. Nu stör det inte mig nämnvärt. Och nya snitsiga uppfinningar som iTunes och Spotify etc, gör att man kan bredda sin musiksmak. Redan under relativt kort tid har jag upptäckt väldigt många nya grupper och artister som jag inte hade kännedom om förut. Då var man alltid tvungen att nästan handla i blindo för att skaffa ny musik. Nu kan jag lyssna dessa i lugn och ro för att bestämma mig vad ska jag köpa i fast format = cd/SACD/vinyl.
Det som är konstigt är att, fast jag är 56 år, känner mig inte som en fossil ändå. Tvärtom. Jag gillar att umgås med yngre killar också, bara de är intresserade av samma saker som jag. Men det hindrar mig inte att umgås med äldre grabbar heller! Det finns egentligen inte så stora skillnader. Old boys har otroligt mycket bus i sig, tro mig. Och vilka historier de kan berätta!
Jag har haft fördomar mot alla möjliga olika tekniker, men börjat inse att det är fel! Det finns något gott i de alla. Och i ett system som passar perfekt ihop kan det finnas oerhört potential oavsett teknik och pris.
Jag tycker bara synd om dem som har så oerhörd bra hörsel att de kan nästan inte alls njuta av musik! De som hör en tiondels decibels skillnad etc. För oavsett hur mycket dem försöker, så går det inte finna en inspelning eller utrustning som ger dem tillfredsställelse! |
Edited by - pick-me-up on 2009/01/19 19:14:29 |
|
|
Topic |
|