Author |
Topic |
rocksteady
Member
88 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 03:25:19
|
Hej alla. För att vara relativt ny i det här med hifi märker jag kanske något som är skåpmat för er, men det verkar som att många av de som är inne i hifi har glömt varför man försöker få bra ljud, nämligen musiken.
Rätta mig gärna om jag är fel ute, men är det så att hifi-människor får mer glädje av att prova komponenter och olika tweaks med kablar och akustikmattor och dylikt, än att sitta ner och lyssna på det som kommer ur högtalarna. Och inte lyssna efter fel som man kan rätta, utan på rytmer och melodier.
Hamnar musiken i skymundan av tekniken? När ni lyssnar på musik, hänförs ni helst av kvaliteten av själva ljudåtergivningen eller kvaliteten i musikstycket?
För mig kommer alltid musiken ligga närmast hjärtat, även om själva prylkärleken börja växa för mig.
/Albin |
Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet. |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 07:43:06
|
Musiken och prylarna, borde det väl vara? Alla är vi olika och vår hobby innehåller säkerligen avarter åt alla möjliga håll. För att ta några stereotypa(!) avarter så kan vi nämna Dem som har musiken närmast hjärtat, Den estetiska gruppen som har ett vardagsrum och en anläggning värdig vilken inredningstidning som helst, hard-core DIY-folket som bara bygger egna prylar, Vintage-gänget, Vinyl-fetischisterna osv, osv. Så sjäkvklart finns det dem som både som stark attraktion gentemot själva prylarna och dem som analyserar sitt altares ljudåtergivning minusiöst.
Jämförelse är inte annorlundare än de som köper en ny BMW och lägger 5 tusen mil om året på vägen i sin "ögonsten" mot de som köper en skrotfärdig Mustang -68, lägger all vaken tid på att restaurera den så man kan spegla sig i motordetaljer bara för att ha den stående i garaget som en trofé. Bägge har bilintresse men på lite olika sätt. Frågan blir ju som att säga vem av dem som är mest bilintresserad? |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 09:39:50
|
Utan musikintresse skulle det nog vara svårt att motivera de stora investeringar i HiFi som görs. Sen är örat väldigt känsligt och det upptäcker "fel" rätt lätt även om det kan ta tid att uppmärksamma dessa. Sen blir det lätt så att när man är hemma hos någon och lyssnar upptäcker man saker som kan leda till nya investeringar. För mig handlar det om att hitta tillräckligt bra grejer med tanke på min ekonomiska förmåga. Jag är inte den som uppgraderar hej vilt utan när jag kan njuta av musiken är jag nöjd tills vidare. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 09:41:45
|
Musiken är givetvis viktigast, och styr valet av prylarna. Absolut inte tvärtom. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 10:17:00
|
Bra musik som flödar med minimal förvrängning mot mig är absolut viktigast. Däremit måste jag tillstå att mina häftigaste musikupplevelser bara handlar om bra musik vilken då förmedlades av en risig bilstereo respektive gammal transistorradio.
Dålig musik blir inte bättre för att man spelar den på världens värstinganläggning. |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 10:50:04
|
Om man räknar de timmar jag lagt på musiklyssning jämfört med de timmar jag lagt på hifisurfning från de tio år jag varit hifiintresserad, så är nog det nog en tiondel av den sammanlagda tiden jag lyssnat till musik, och 9 tiondelar jag surfat hifi. Helt sjukt. Det kanske är för att jag aldrig fått till anläggningen som jag vill. Och för att apparater är så roligt. Och för att forum är beroendeframkallande. |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 10:58:07
|
Detta är ett kärt ämne som varit uppe mååååånga gånger tidigare. Icke desto mindre relevant och intressant. Jag minns att jag formulerade frågan för ett par år sen: Använder vi utrustningen för att lyssna på musik, eller använder vi musik för att lyssna på utrustningen? |
|
|
mrk
Member
313 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 11:03:34
|
quote: men det verkar som att många av de som är inne i hifi har glömt varför man försöker få bra ljud
Är det verkligen så
Det stämmer väldigt dåligt med den bild jag har av hifi-människor.
Vore därför kul att höra lite mer om vad som ligger till grund för ditt påstående! (i all välmening)
|
-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 11:05:59
|
Musiken bör alltid komma i första hand, det måste vara roligt att lyssna. Det gäller att balansera sin anläggning så att den klarar att spela den musik man gillar. Gillar man Metal, så är det inte säkert att det är den mest superupplösta anläggningen man ska eftersträva som bara exponerar alla fel som finns i inspelningen.
Det finns också en fara med hifi-intresset. Det är att den tar överhanden över musikintresset. Det kan inträffa när man uppgraderat sin anläggning för dyra pengar. Då kan en oro över att man gjort ett felköp komma smygande. Man kan då lätt hamna i en situation där man bara sitter och analyserar ljudet hela tiden och letar efter fel. Man kan helt enkelt inte koppla av och bara lyssna på musiken. Istället hittar man fel som man irriterar sig på och lyssningsglädjen dödas. Så hamnar man i en ständig uppgraderingskarusell för att komma till rätta med det man inte är nöjd med. Den karusellen kan vara svår att ta sig ur eftersom problemen mer sitter i huvudet än i anläggningen och uppgraderingar hjälper inte och musik kan man inte lyssna på med någon större glädje. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 11:52:51
|
Ibland känns det skönt att komma hem till polarn å lyssna på risiga mp3or ur hans billiga 2.1 system. Då kan man inte fokusera på nåt annat än musiken. Hemma är man ju mer på sin vakt efter "missljud" och när man sen hittar det blir man ju så förbannat fixerad vid att lösa problemet. Men sen är det ju så, när det väl låter bra hemma så är ju upplevelsen nåt helt annat än hos polarn och man påminns om varför man håller på som man gör. |
"Just sit back and enjoy the magic of rock!" |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 12:08:13
|
Jag tycker jag har breddat mitt musikintresse tack vare Hifin. För att "förstå" eller känna in en hel del musik måste man ha en viss klass på sin utrustning tycker jag. Det är ju fantastiskt att ha tillgång till hela världens musik och höra det nästan som live!
Och lite prylkärlek kan man väl kosta på sig utan att skämmas. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
rocksteady
Member
88 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 12:47:28
|
@ rannagarden ja, visst är det så! på det här forumet tycker jag mig kunna urskilja vissa trender dock: jag har hittills inte kommit över någon superestet som offrat ljudkvaliteten för en snygg högtalare. heller ser jag inte så många vintage-trådar, utan mycket handlar om DIY och hi end, vilka båda är mycket trevligt att läsa om, eftersom jag inte är så insatt i någon av dem.
@ mrk Det är bara en känsla jag fått efter att plöjt genom forummeter av tekniktrådar. visst, musikdelen här på forumet lever ju, men det blir sån märkbar uppdelning av det musikaliska intresset och det tekniska.
quote: Dålig musik blir inte bättre för att man spelar den på världens värstinganläggning.
bra soundbrigade. det var lite det jag ville komma till. det kan säkert ha med att göra att jag själv inte har en värstinganläggning, utan måste komma överens med dess brister, som jag lyssnar mer på musiken än på anläggning. men jag kan lätt förstå att när ljudet är "nästan perfekt", att det där lilla felet märks så mycket mer.
quote: Det är ju fantastiskt att ha tillgång till hela världens musik och höra det nästan som live!
det kan jag förstå, och det kommer nog bli det jag eftersträvar i min hifi-jakt av prylar.
och slutligen vill jag bara säga att jag gillar det här forumet där man får inspiration och kunskap från olika håll, vare sig det är ett tips på en jazztrummis eller ett kopplingsschema till en atombomb , utan att möta på attityd eller besserwisserism. tack |
|
|
SCarlsson
Member
135 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 13:26:57
|
Bottnar inte detta i ett intresse av att verkligen få ut det mesta av sin lyssning? Visst kan jag ställa mig i den skara som bytt prylar för att hitta mer njutning av musiken men det är fortfarande musiken och inte prylarna som är Numero Uno... |
***Clearaudio PerformanceSE*Graham Slee*Hegel HD11*MF M6 500i*Focal Electra 1008BE*** |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 15:53:05
|
Hmm, det här är något jag brukar fundera på ibland.
Ofta så verkar det ju som att "pryltokarna" och "musiknördarna" är ganska ointresserade av varandras områden.
Själv så har jag nyligen upptäckt att det intresse för Hifi som jag trodde att jag haft var nonses. "Desto dyrare prylar desto bättre" trodde jag nog var det som gällde. Men det visade sig vara helt fel, i alla fall för mig och min musiksmak. Som Björn-Ola redan nämnt så fungerar ju viss sorts musik ganska illa på extremt högupplösta anläggningar. Jag har provat mina favoritskivor i diverse hifi-butiker, på grejor som prismässigt ligger både ett och två steg över min budget (och som låter ruskigt bra med butikens egna demoskivor) och upptäckt att: Tonal neutralitet och extremt analytisk ljudbild = inget sväng!
Eftersom jag sätter musikupplevelsen i första rummet så har jag därför helt gett upp suktandet efter tex. svindyra högtalare från Audivector, Thiel eller Focal och styrt in målet på Klipsch, JBL eller kanske något slags DIY-projekt - Dynamik är mitt nya ledord!
Så i mitt fall - Musiken främst, prylarna väljs efter musiksmak, rum och budget. Jag köper hellre tio-tjugo nya skivor än nya högtalarkablar |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 16:52:51
|
quote: Använder vi utrustningen för att lyssna på musik, eller använder vi musik för att lyssna på utrustningen?
Bra fråga. Jag tror det andra alternativet är väldigt vanligt och dessutom är den musik som används ofta Stockfisch och annan "audiofilmusik". Som insnöad Hifi nörd är det väldigt lätt att haka upp sig på hur det låter istället för att lyssna på musiken, precis som Björn-Ola nämner. Jag har kompisar som har enorma skivsamlingar och ett brinnande musikintresse men anläggningarna kostar ofta mindre än mina nätkablar.....lite felaktig är man nog trots allt |
|
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 17:29:38
|
Man kanske kan säga att ett hifiintresse automatiskt och ofrånkomligt innebär ett intresse för både musik och prylar. Eller ska vi fortsätta diskutera hönan eller ägget bara för att det är så kul :-) ? Jag tycker för övrigt att det är roligare att köpa stereoprylar (med allt vad det innebär) än att köpa skivor, fast det roligaste är såklart att lyssna :/ |
"Just sit back and enjoy the magic of rock!" |
|
|
tkr
Member
551 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 17:39:28
|
Vel, Det er vel ingen som har fått sin hifi- interesse vekket ved bare å sitte og se på et anlegg? Uten musikkinteresse ville vel de aller fleste av oss ikke ha begynt på noen oppgradering av anlegget i det hele tatt? I min erfaring er de fleste hifinerdene også opptatt av musikk, og jeg har ennå ikke opplevd å komme hjem til en hifinerd som ikke også har en stooor musikksamling. Utrustningsidioten med anlegg til 500 kkr og 3 cder har jeg fremdeles til gode å treffe. Jeg tror han er en myte. mvh |
Musica, dona vobis pacem |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 17:43:09
|
De flesta som säger musiken, verkar dock inte tycka att det är något att diskutera om. Få inlägg görs i musikdelen. När vi körde Veckans skiva så var det Få som läste de recensikonerna och ännu mindre som kommenterade.
Klart är iaf att det verkar vara roligare att diskutera Teknik, än musik.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 17:44:28
|
Är för mig två olika intressen som går i varandra. Tillsammans med hifi kompisar blir det mycket teknik o apparatsnack, har också kompisar som skiter i hifi och bara är inriktade på musik. Det viktigaste med altihopa är att umgås och ha en gemenskap runt det hela. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 18:05:47
|
quote: Utrustningsidioten med anlegg til 500 kkr og 3 cder har jeg fremdeles til gode å treffe. Jeg tror han er en myte.
Var inte så säker på det. En kille som hade de stora Beveridgeelektrostaterna i slutet av 70/början av 80-talet hade kanske inte 3 skivor men något ditåt....och killen var inte jag |
|
|
rocksteady
Member
88 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 18:07:06
|
jag tror att en del i saken om att musiken inte diskuterats så mycket om, är att musik är så svårt ATT diskutera. det finns fler inriktningar i själva musiken med större skillnader än det finns mellan teknik som krävs för att återskapa ljudet. det kan kanske vara anledningen varför skivrecensionerna gick dåligt. jag lyssnar på väldigt mycket olika musikstilar, men har svårt för hårdrocken och stor del av den clubmusik som finns. därför har jag inget intresse av att läsa recensioner om sagda musikstilar, inte för att jag säger att det gjorts här, men det illustrerar problemet lite.
visst är det så att alla som har en musikanläggning spelar musik på den, men min mening med denna tråd var att uppmana till att njuta av musiken och inte bara ljudet, om ni förstår |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 18:46:02
|
Musik som berör, ger mig gåshud. Prylar som spelar upp musiken enligt mitt ljudideal, ger mig gåshud.
Så det ena utesluter inte det andra, hmm? jo förböveln! Fanns inte musiken så behövdes ju inte prylarna! Fanns inte prylarna, så skulle musiken lyssnas på ändå, live, och då skulle vi umgås/träffas ute på lokal istället, vilket iofs skulle vara trevligt/trevligare.
Så svaret på din fråga är musiken enligt min uppfattning.
|
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 21:25:03
|
Det är riktigt at det är svårt att diskutera musik. Trots att vi har musiken som gemensam nämnare här på forumet så har vi väldigt lite gemensamt när det gäller musik. Musiksmaken är så divergerad.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 23:18:26
|
Tycker att musikdelen är den som ger mig mest här på forumt. Det har resulterat i en del skivköp genom åren. |
Min anläggningstråd |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2009/01/17 : 23:49:14
|
Instämmer med Björn-Ola i hans inlägg. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Topic |
|