Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 22:59:04
|
Wolfie och Flint!
Återigen, om vi definierar klass-B som en icke förspänd förstärkare, en klass-AB som en som är precis förspänd och klass-A som en där ingen transistor slutar leda under signaltiden, vad är då en förstärkare där man kör en mittemellanhög tomgångsström där man lämnar 10W i klass-A och 100W i klass B? Går då förresten förstärkaren över i en mode där den har övergångsdistorsion???
Jag säger, och Douglas Self säger, att en förstärkare utan förspänning är en kass förstärkare. En förstärkare med "precis" förspänning är en klass-B förstärkare, en förstärkare där man lämnar över signalen från klass-A till klass-B är en klass-AB och en där man hela tiden kör signalen i en transistor (eller i två) är en klass-A förstärkare.
När det gäller övergångsdistorsion.
De är inte samma sak. Om man inte förspänner transistorerna i ett push pull steg, i över huvud taget, så får man ca 1V kring nollan där ingen av transistorerna leder vilken gör att man får en period där man har en högohmig utgång med switch on och off distorsion, värre kan det inte bli. När jag pratar om övergångsdistorsion i vanlig bemärkelse så pratar jag om den funktion som skapas när man parar ihop en N och en P kanals transistor i ett push pull steg. Använder man sig av bipolära transistorer så kommer den exponentiella överföringsfunktionen medföra att man hittar ett "perfekt" ställe på förspänningen som innebär att övergångsdistorsionen minimeras. Denna spänning är 22mV mellan utgång och respektive emitter. Alla förspänningar däremellan kommer skapa en olinjäritet som är mer eller mindre tydlig. Använder man sig av MOSFET:ar så kan man i princip aldrig hitta ett minimum mer än om man kör i klass-A. Deras överföringsfunktion medger inte det (därmed inte påstått att ni gillar MOSFET:ar, jag skrev bara lite extra). Prova gärna själva! Det behövs bara en spänningskälla och två multimetrar.
Flint! Jag har än så länge inte varit otrevlig emot dig. Hoppas att jag inte behöver det heller.
/ Pabo |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|