Author |
Topic |
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 16:04:08
|
Pabo: Den strömmatade ingången på ditt slutsteg, är det något liknande som Krell's CAST? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
kin
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 16:30:14
|
Nagref, det såg mycket bra ut. Jag är helt klart intresserad. Hur låter den? Så länge den låter lika/bättre som mitt behringer mixerbord vill jag absolut bygga en själv. Hur länge klarar den sig på ett batteri?
//kin |
Det ska vara FIRST [AND] LAST AND ALWAYS |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 17:20:46
|
Kin: Jag tycker naturligtvis att den låter förträffligt! Den klarar sig några timmar på de två niovoltsbatterierna. Jag har påbörjat en ombyggnad så att den ska kunna drivas av ett 24Vdc-nätaggregat. För plånbokens skull... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
kin
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 17:29:27
|
Jo, man vill knappast bränna batterier i den takten. Sedan verkar den sjukt dyr att bygga om man köper komponenterna från elfa.
//kin |
Det ska vara FIRST [AND] LAST AND ALWAYS |
Edited by - kin on 2003/01/05 17:31:54 |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 23:13:11
|
Nagref
Ursäkta att svaret dröjde. Jag vet faktiskt inte riktigt hur Krells CAST fungerar men slutresultatet torde vara detsamma. Jag har en ingångsimpedans på ca 1kohm i mitt slutsteg, av en anledning som vi kan ta en annan gång, och då är det extra lämpligt att driva med en ström eftersom man då minimerar kabelns inverkan på signalen. Dan Dágostino skriver att strömmatning gör kabeln osynlig men det är inte sant. När man driver en kabel med en ström så klarar man av att motverka påverkan från induktansen och resistansen i kabeln, men inte kapacitansen. Kapacitansen sitter ju som vi vet mellan ledare och ledare/skärm och den är alltså en strömdelare för försteget. Är denna strömdelare olinjär så blir strömmen in i slutsteget olinjär (Kirschoffs 1:a lag). Av denna anledning så borde man minimera kabelkapacitansen vid användande av strömmatning och jag antar att det är det Krell har gjort i sin egen CAST-kabel. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 23:14:44
|
Hur var det nu med hifibyggare i Skåne?
Det finns alltså några stycken. Det vore kul att skrapa ihop ett gäng galningar som hänger sig åt konsten att bygga hifi. Jag har mycket projekt på gång och vill gärna bolla idéer med någon. |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 00:27:33
|
Som sagt jag skulle gärna vilja...men jag kan inte ett skit....har dock jobbat ett tag med att löda kablage(inte hifi kablage).. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 13:33:57
|
Pabo: Om man nu vill minimera inverkan på kabeln (hur stor den nu kan bli i förhållande till övrig elektronik???)så är det väl rimligare att hålla sig med ut och inimpedanser som ligger i närheten av kabeln karakteristiska impedans, eller hur? Om du har en strömgenerator som matar en kabel och har en inimpedans på 1kohm så borde du även med relativt korta sträckor och de kabelkapacitanser som finns i normala signalkablar få en rätt hög påverkan av tonkurvan. Åtminstone om man jämför med ett normalt system med rimligt lågomhmig drivning (kanske ~100 ohm och en högohmig ingång, eller? |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 13:46:10
|
Pabo: Om det inte framgick så bor jag också i Skåne. Dock finns jag på den andra sidan där vi inte har Danmark som skymmer den fina utsikten!
Jag har kanske en och annan idé om hifi som ligger och lurar i bakhuvudet... |
|
|
Petter
Member
129 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 15:23:59
|
Jag bor också i Skåne, precis som Nagref så bor jag på "andra sidan"... För tillfället har jag inte råd med några dyra projekt och jag är inte jättekunnig men lär mig gärna mer... Just nu tänker jag knåpa ihop en s k gainklon mest för att se hur det blir... Men bygga hörlursförstärkare och slutsteg med trissor är sånt som jag gärna skulle göra under våren. Kanske kunde starta ett "subforum" Skåne... |
/Petter Lind
"Friskt lödat, hälften brunnet." |
Edited by - Petter on 2003/01/06 15:27:33 |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 16:42:15
|
ja aue osså skauning, hemmahörande i klippan. bollar gärna ideer, men jag är kemiingenjör och inte elektronikingenjör. kan läsa scheman men ryser lite vid tanken på att designa transistorkopplingar. Höll på mycket med elektronik när jag läste på LTH i elektrotekniska föreningen. (www.etf.tlth.lth)
jag undrar om det finns någon som byggt ProAc klonerna här i skåne ?Skulle vilja göra en provlyssning då jag funderar på ett eget projekt.
Mina nuvarande högtalare byggdes av min far ca 6 månader innan jag föddes :), nämligen i mars -73! Kolboxen var det föresten...slå det.. de låter faktiskt bättre än nästan alla minisystemhögtalare, fast det kan ju bero på psykoakustiska effekter :) (fick min farbrors oxå, daterade samtidigt då han flyttade ihop med sin sambo)
skall plita ihopa en stärkare också, funderar på testa gainclone eller P3A..har allt liggande utom transistorerna.
Föresten, någon som vet leverantörer av audiotransistorer för utgångsstegen? elfa har inte så mycket..
/rickard |
I m only in it for the DIY |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 16:50:02
|
Nagref
Du har rätt i att det är en intressant idé att impedansanpassa drivning, kabel och mottagare men det är ju tråkigt att sänka inimpedansen till 50 ohm. Det är dock helt möjligt då det gäller högtalarkablar om man använder sig av folieledare mage mot mage. Har man ca 50pF per meter så blir två meter 100 pF och det innebär en brytfrekvens på 1,6MHz. Det är ju i och för sig ganska lågt men borde vara tillräckligt ändå. Har man 20kHz i ingångsimpedans så lämpar sig inte strömdrivning utan då fungerar det bättre med spänningsdrivning, precis som du sade. Jag vill dock inte påverka ingångsimpedansen på mina nya effektförstärkare då jag har byggt dem på ett sätt som jag verkligen är nöjd med. |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 16:52:40
|
rikki
Vilka transistorer är det som du behöver?
De förstärkarna har jag aldrig hört talas om, vad är det för några? |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 16:53:48
|
Petter
Bra idé om ett eget forum för DIY i Skåne. Så länge kan vi ju bara köra trådar med Skåne i rubriken. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 17:46:54
|
Pabo: Man behöver inte impedansanpassa i båda ändarna alltid. Kör du med den goa kabeln rg-62 (bu och usch höres från vissa i menligheten.. med en karakteristisk impedans på 93 ohm så behöver du bara se till attsändaränden är anpassad för detta. Du kan lugnt köra med dina 1kohm som inimpedans till slutstegen. |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 18:44:07
|
Nagref Då borde det ju också gå bra med 10 eller 100K med. Stämmer det? |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 19:00:42
|
Rod Elliots P3A förstärkare finns på hans http://sound.westhost.com/index2.html => projects/amplifiers
Ursprungligen användes Toshibas 2sC3281 och 2Sa1302, men dessa tillverkas inte längre. Sanken gör ju ganska bra transistorer t e x. Fd motorola, numera ONSEMI gör ju också bra audioeffekttrissor, och man skall tydligen kunna beställa som samples, även om det inte verkar funka... Tydligen är det ganska vanligt att dessa piratkopieras! Tur att jag inte köpte ett gäng trissor när jag var på semester i thailand, då det verkar vara vanligt med sådana där. (de var billiga, ca 10 sek/st)
Angående trissorna så har jag inte specarna i huvudet , men de flesta trissor avsedda för utgångssteget är ju ganska likartade m a p hfe, man får bara hålla koll på SOA. Har du till salu kan jag kolla .
Alternativet gainclone är en "kloning" på en kommersiell förstärkare , baserad på LM3875... skall tydligen låta mycket bra ,trots dess enkla koppling, även om ord som voodo, lurendrejeri, revolution har förekommit :)
har ingen länk men båda diskuteras flitigt på www.diyaudio.com, ett annat bra forum. (fast det man kanske inte får nämna här:)
/rickard |
I m only in it for the DIY |
Edited by - rikkitikkitavi on 2003/01/06 19:03:32 |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 20:04:36
|
Rikkit*****; de finns att köpa på RS-components. http://se.rs-c.dk/static/ Jag vet jag har köpt dem där! Suvvetrissor f ö! |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 20:10:43
|
Flint: Det stämmer! Så länge försteget klarar att driva det så borde det bli rätt! |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 23:19:20
|
Nagref Vad borde effekten bli med 500 ohm utg.imp från försteget? Jag menar tillsammans med RG62s imp. på 93ohm. Jag kör nämligen så. |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 20:52:13
|
Rikki
"Ursprungligen användes Toshibas 2sC3281 och 2Sa1302, men dessa tillverkas inte längre. Sanken gör ju ganska bra transistorer t e x."
Jag har 2SC3182, 2SA1265 ifrån Toshiba. De är mitt emellan i effektklass 10A/140V par. Bör nog paralellas åtminstone två. Är dock 100Wattare så två paralella bör räcka till en 2x100W förstärkare. Du kan få köpa dem för 25kr/st, de kostar nog ca 50kr/st i vanliga fall. |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 20:56:28
|
Nagref
Helt överens. Självklart så fixar jag till utgångsresistansen så att den är i paritet med kabelimpedansen. |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 21:33:38
|
Flint, eftersom du frågar mig så får du ett spekulativt teoretiskt svar men det vet du ju så då vet du ju att du ska ta det med en nypa praktiskt salt!
Med 500 ohm i utimpedans så är det svårt att få en perfekt impedansanpassning mot kabeln så i det fallet så får man se till andra aspekter och då är det nog att man får se kabeln som en samling av dess parametrar och då är det kapacitansen man får ta hänsyn till. Då har du definitivt valt rätt kabel då det är svårt att hitta något som har lägre kapacitans! Att impedansanpassningen inte blir perfekt tror jag spelar mindre roll om drivningen från försteget är linjär och är tillräckligt för att driva låga impedanser. Det tror jag (efter att ha lyssnat på dig ett tag - jo jag läser faktiskt vad andra skriver ) att ditt försteg klarar av! |
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 08:37:18
|
"Du har också fel när du säger att distorsionen som skapas då transistorerna slutar leda vid nollgenomgången heter övergångsdistorsion eftersom övergångsdistorsion är ett mycket vidare begrepp. Övergångsdistorsion inkluderar även den distorsion som skapas då man överlämnar signalen från den ena till den andra transistorn i ett push pull steg vilket skapar en tredjegradsfunktion och därmed udda övertoner utöver de jämna som skapas av varje transistor."
De saker som du beskriver som två olika är egentligen samma sak. Om signalen går från positiv- till negativ-spänning i ett PP-stegs så är det ju alltid vid nollgenomgången som den "undre transistorn" börjar leda.
Beträffande hur man klassificerar ett förstärkarsteg så har jag aldrig hört/läst något annat än att ett klass B steg är ett push-pull kopplat steg helt utan viloström. Klass AB däremot är ett klass B steg med en satt viloström för att minimera x-over distorsionen, men det spelar ju mindre roll hur man klassificerar så länge man förstår varandra :) Klass A drift är det väl iaf inget som kan feltolkas? ;) |
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 14:47:20
|
Wolfie Din versin är bra. Du och jag håller fast vid den oavsett vad dom färska proffsen säger. |
|
|
Topic |
|