HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hifibyggare i Skåne, se hit!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/03 :  18:48:18  Show Profile Send Pabo a Private Message
Finns det någon som tycker det är kul att bygga hifiprylar som vill ha någon att bolla idéer med?

Själv är jag professionell elektronikkonstruktör och driver en konsultfirma i Helsingborg. Vi är fokuserade på switchad kraftelektronik såsom switchad strömförsörjning och class-D förstärkare. På fritiden bygger jag allt möjligt och har gjort sedan tonåren (jag är född 74). Mitt pågående projekt är ett par stora äkta balanserade monoblock i klass-A med flytande jord och strömmatad insignal. Nästa projekt är High End högtalare baserade på Holländska Andromeda fast med aktiva basar samt en CD-spelare med uppsamplare till 24 bitar 192kHz.

Hör av er alla hifibyggare!

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/01/03 :  19:02:48  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Har du några bra diy idéer när det gäller bassteg? Nått klass-d steg som krämar ur sig all den kraft man kan tänkas behöva till ett par subbar..
Vad ska du använda till Andromeda tex?

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

kin
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/01/03 :  19:28:28  Show Profile Send kin a Private Message
Jag bor i Helsingborg och skulle gärna bygga en 600 ohms hörlursförstärkare någon gång. Dock så kan jag inget om något.

//kin

Det ska vara FIRST [AND] LAST AND ALWAYS
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/03 :  20:27:08  Show Profile Send Pabo a Private Message
Svar till Kraniet.

Till Andromedahögtalarna skall jag använda ett egenkonstruerat bryggkopplat klass-B slutsteg (dvs minimal tomgångsström utan cross over distorsion). Till det använder jag ett tredje ordningens delningsfilter (hög och lågpass). Vill du köpa kretskort av mig så kan jag fixa det ganska billigt. När det gäller class-D slutsteg så finns det några tillverkare av styrchip som är väldigt bra, det är dock väldigt svårt för privatpersoner att få tag i dessa av förklarliga skäl. Vi skall i dagarna påbörja ett projekt där vi skall designa en 500W class-D förstärkare åt en känd högtalartillverkare (no name, non to blame). Styrchipet vi skall använda kommer prestera denna effekt med under 0,1 procent i distorsion och ca 0,02% vi lägre effekter. När detta projekt har satt igång så kan jag erbjuda en lösning med kretskort och styrchip så länge ni inte använder dem för ekonomisk vinning.

Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2003/01/03 :  20:33:45  Show Profile Send dajz a Private Message
Kasta ett mail till mig när projektet är igång...
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/03 :  20:36:51  Show Profile Send Pabo a Private Message
Svar till Kin

Jag har faktiskt funderat lite på en hörlursförstärkare. Det som fattas mig är att man som du säkert vet uppfattar musiken som att den kommer inifrån huvudet. Ett enkelt sätt att kringgå detta är att man bygger en krets som adderar en del av respektive kanalinformation till den andra med en viss fördröjning. Detta skall då simulera ett rum och på så vis ge hjärnan intrycket att ljudet kommer framifrån. En sådan förstärkare skulle jag sedan komplettera med ett utgångssteg i single ended klass-A eftersom det ändå bara handlar om några watt.

Go to Top of Page

kin
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/01/03 :  21:02:12  Show Profile Send kin a Private Message
Jag har egentligen inte något emot att hörlurarna låter hörlurar. Inte att jag skulle ha något mot att det låter bättre men jag vet inte om jag har särskiljningsförmågan eller ekonomin för att börja mecka med avancerade saker som ska kompensera ljudet. Om du lyckas dra igång ett bygge av en sådan förstärkare skulle jag dock säkert vara intresserad av att bara bygga effektdelen. Jag har dock ingen aning om vad klass A komponenter kostar och hörlurarna jag skulle bygga förstärkaren till var ett par AKG K240M, så det motiverar inte riktigt att lägga flera tusen på en förstärkare.

//kin

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/01/03 :  21:20:18  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Pabo

Svar till Kin

Jag har faktiskt funderat lite på en hörlursförstärkare. Det som fattas mig är att man som du säkert vet uppfattar musiken som att den kommer inifrån huvudet. Ett enkelt sätt att kringgå detta är att man bygger en krets som adderar en del av respektive kanalinformation till den andra med en viss fördröjning. Detta skall då simulera ett rum och på så vis ge hjärnan intrycket att ljudet kommer framifrån. En sådan förstärkare skulle jag sedan komplettera med ett utgångssteg i single ended klass-A eftersom det ändå bara handlar om några watt.

Detta filter, sk Crossfeed är mer skräp än till nytta. Jag tycker det låter betydligt bättre utan filter, men det är ju jag det...
Ang effekten, det räcker oftast med någon tiondels watt. Har du en färdig krets på din tänkta förstärkare? Jag har själv ett stort intresse att hålla på och bygga hörlursförstärkare.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/03 :  21:34:56  Show Profile Send celef a Private Message
Fel tråd kanske, men finns det inga rörpulare som kan sälja färdigbyggda lurstärkare å andra roliga grejjer, eller blir alldeles för dyrt kanske??

sound pollution
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/03 :  23:36:23  Show Profile Send Pabo a Private Message
Svar till Chrille och kin!

Cross feed kostar i princip ingenting och själva förstärkardelen kostar väldigt lite då det handlar om relativt små transistorer och små eller inga kylflänsar. Strömförsörjningen blir ju inte heller dyr vid denna blygsamma effekt.

Kör man hörlursförstärkaren i klass-A så blir förlusterna några watt, det var så jag menade. Kretsen jag har tänkt mig är en koppling med ett differentialsteg baserat på JFET:ar, ett spänningsförstärkande steg med lokal motkoppling som skapar en open loop förstärkning på ca 40dB vid en bandbredd på 20kHz. När man sedan applicerar global motkoppling så blir resultatet en förstärkare med samma motkopplingsfaktor vid alla hörbara frekvenser med ett fallande övertonsspektrum som resultat. Själva utgångssteget gör jag som ett single ended MOSFET steg med strömgenerator som sourcemotstånd. Ett single ended steg har ingen övergångsolinjäritet utan skapar nästan uteslutande andra ordningens distorsion.

Go to Top of Page

kin
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/01/04 :  00:00:22  Show Profile Send kin a Private Message
Okej. Jag kan inte så mycket så jag verkligen hänger med i teorin. Jag lägger till med det klasiska osäkra leendet och tummen upp och hoppas att någon ingen märker att jag inte förstod.

Jag är mer på den nivån där man dogmatiskt försöker följa en bild som man inte förstår medan man under tiden hoppas på det bästa.

//kin

Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/01/04 :  11:50:14  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
"Till Andromedahögtalarna skall jag använda ett egenkonstruerat bryggkopplat klass-B slutsteg (dvs minimal tomgångsström utan cross over distorsion)."

Ingen övergångsdistorsion (x-over-distorsion) hos klass B steg? Hur går detta till om jag får fråga?

Då ett klass B steg (som ju är push-pull kopplade) inte är "biased" (alltså ingen tomgångström alls) inte leder överhuvudtaget vid 0 V på basen hos transistorerna, så kommer det att krävas ca 0.5-0.7 V (Si) innan de leder. Detta kommer att leda till att utgångssignalen, tänk dig en sinussignal, kommer att bli avklippt runt 0-genomgången. Vilket heter övergångsdistorision. Du lär gå på en klass AB koppling som har en tillräckligt hög tomgångström för att undvika detta, oavsett transistortyp.

/en annan elektroingenjör

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/04 :  12:52:00  Show Profile Send Pabo a Private Message
Svar till Wolfie

Definitionen på det som du kallar klass-AB varierar. Enligt mig och många andra analogkonstruktörer är en klass-AB förstärkare en förstärkare som vid normal lyssning går i klass-A för att vid högre nivåer gå över till klass-B. Om du går in på Douglas Selfs hemsida så kan du läsa mer om definitioner på förstärkare. Klass-B är alltså en förstärkare där man justerat tomgångsströmmen för att eliminera cross over distorsion men inte mer. Klass-A har egentligen ingenting med tomgångsström att göra utan definitionen på klass-A är att en halvledare förmedlar hela musiksignalen vilket ju blir fallet när man skruvar upp tomgångsströmmen så att båda transistorerna i ett push pull steg leder hela tiden. Det är alltså en vanlig missuppfattning att klass-B förstärkare har cross over distorsion men vill du kalla klass-B förstärkare för klass-AB så är det OK för mig, jag vet i alla fall vad du menar i detta läget. Du har också fel när du säger att distorsionen som skapas då transistorerna slutar leda vid nollgenomgången heter övergångsdistorsion eftersom övergångsdistorsion är ett mycket vidare begrepp. Övergångsdistorsion inkluderar även den distorsion som skapas då man överlämnar signalen från den ena till den andra transistorn i ett push pull steg vilket skapar en tredjegradsfunktion och därmed udda övertoner utöver de jämna som skapas av varje transistor.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/04 :  14:15:34  Show Profile Send Flint a Private Message
Pabo
I min klassvärld betyder B att den ena trissan eller röret helt har strypts innan den andra börjar öppna och det innebär garanterat övergångs dist.
Klass A betyder som har sagts tidigare och vid AB låter man den ena öppna lite innan den andra har strypts.
Ingen mening att fastna i det utan istället diskutera din teori om den beskrivna förstärkaren. Jag håller med fullt ut. Bandbredden i openloop bör täcka tonområdet och gärna bra mycket mer. Ingångssignalens bandbredd bör inte vara större än openloppbandbredden. Har vi samma uppfattning?
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/04 :  18:29:11  Show Profile Send Pabo a Private Message
Vill bara säga att jag alltid har haft samma klassuppfattning som du tills jag läste Douglas Selfs definitioner i boken Practical Design of Power Amplifiers for Audio.

I vilket fall så kan man väl säga att jag inte stödjer teorier om interna bottningar i förstärkarstegen och att man av den anledningen skulle ha en open loop bandbredd på över 20kHz. Den enda anledningen jag använder mig av är just den att man får samma motkopplingsfaktor vid alla frekvenser vilket ger ett fallande övertonsspektrum, dvs. den andra är högre än den tredje är högre än den fjärde osv.

Anledningen till att jag inte stödjer teorier om interna bottningar är den att det enda man gör när man ökar open loop bandbredden (OLB) är att sänka råförstärkningen vid lägre frekvenser så att den är konstant upp till 20kHz. Av den anledningen kan man enkelt påvisa att höga frekvenser inte skapar mer problem i en förstärkare med stor OLB än en med liten OLB.

Ett single ended steg på utgången är något som jag älskar att använda och vore det inte för det höga elpriset så skulle jag gärna bygga ett slutsteg med samma teknik. Det är dock viktigt att man lastar det med en strömgenerator, dels för att minimera förlusterna och dels för att minimera distorsionen. Ett single ended steg ger samma karaktäristik som själva halvledarelementet dvs använder man en MOSFET eller bipolär transistor som halvledare så får man ut ett fallande övertonsspektrum (båda har en exponentiell överföringskurva). Använder man en triod så får man endast jämna övertoner (kvadratisk överföringsfunktion). Så fort man kopplar ihop en N och en P halvledare i en brygga eller push pull koppling så reduceras distorsionen på det viset att de udda övertonerna minskar i nivå. Kvar blir alltså nästan enbart de udda och elakt låtande övertonerna. Jag föredrar att behålla de jämna övertonerna då de har en förmåga att maskera de udda. Därmed inte sagt att jag gillar hög distorsion.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/01/04 :  18:42:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Pabo
quote:
I vilket fall så kan man väl säga att jag inte stödjer teorier om interna bottningar i förstärkarstegen och att man av den anledningen skulle ha en open loop bandbredd på över 20kHz.

Håller med om openloopförst. inte är för hög men med en dyngkonstruktion på 80dB råförstärkning och 50dB motkoppling så får du nog acceptera att det kan bli problem. Den konstruktionsiden var för några år sedan ínte så ovanlig eller vad säger du som professionell konstruktör. Ursäkta min amatörmässiga fråga.

Dessutom vill jag påpeka att jag inte framförde någon anledning till min fråga om opneloopbandbredd. Den la du dit själv. Du tydde det till att det var för att undika diskantbottning.
Jag skrev heller inte att killen med värmen i elementet skulle mäta resistansen. Jag skrev att han skulle mäta impedansen. Jag vill uppmana dig till att bättre läsa innantill och att dessutom inte dra förhastade slutsatser. OK

Edited by - Flint on 2003/01/04 21:12:13
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/04 :  18:58:41  Show Profile Send Pabo a Private Message
Ja det låter ju ganska problematiskt. I mitt resonemang förutsätter jag att man har god fasmarginal (>70°) vid 20kHz vilket man absolut inte kan ha med 80dB råförstärkning och open loop bandbredd 20kHz. Låt oss dock säga att motkopplingsfaktorn kan vara runt 30dB (vid closed loop förstärkning 25dB vilket ger 55dB råförstärkning vid 20kHz) vid 20kHz och att man jämför en förstärkare med OLB 2Hz med en som har 20kHz OLB. Den enda skillnaden är då att man låter förstärkningen öka neråt i frekvens då ju ändå fasmarginalen ökar i den med 2Hz OLB. Resultatet blir att man har 95dB råförstärkning vid 2Hz (förutsatt att kopplingen kan förstärka så mycket) och därmed en motkopplingsfaktor på 70dB. Detta ger en enormt låg distorsion som kommer döljas i bruset ända upp till 10kHz men som sagt jag tycker inte om övertonsspektrummet som bildas.

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/05 :  13:53:23  Show Profile Send marbrink a Private Message
Bor åsså i HBG och skulle också vilja bygga lurförstärkare....
http://headwize2.powerpill.org/ har ju en del man skulle vilja bygga...jag själv föredrar hörlurslyssnande...
"Pabo:
"Svar till Kin

Jag har faktiskt funderat lite på en hörlursförstärkare. Det som fattas mig är att man som du säkert vet uppfattar musiken som att den kommer inifrån huvudet. Ett enkelt sätt att kringgå detta är att man bygger en krets som adderar en del av respektive kanalinformation till den andra med en viss fördröjning. Detta skall då simulera ett rum och på så vis ge hjärnan intrycket att ljudet kommer framifrån. En sådan förstärkare skulle jag sedan komplettera med ett utgångssteg i single ended klass-A eftersom det ändå bara handlar om några watt."

Bättre att köpa några rejält öppna lurar som Sony MDR-F1, stax lurar eller några andra gamla elektrostater...och bygga en förstärkare speciellt för dom...de här lurarna låter mer som högtalare en lurar tror jag....Har lite svårt att tro på att bygga en lurförstärkare som ska få lurarna att låta som högtalare..bättre att satsa på lurar som låter mer som högtalare...
Go to Top of Page

kin
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/01/05 :  14:56:11  Show Profile Send kin a Private Message
Det är roligt att intresset finns här iallefall. Skulle vi inte kunna försöka samla folket nu och starta ett gemensamt projekt där vi kan köpa komponenter och dito tillsammans för att hålla priset nere?

//kin

Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/05 :  14:57:11  Show Profile Send Pabo a Private Message
Den bakomliggande teorin bygger på att hörlurar inte kan ge hjärnan uppfattningen att ljudet kommer framifrån då ljudet som når varje öra endast når det örat och inte det andra. Själv tänker jag mig att micken vid inspelning borde blanda ljudet ifrån båda kanalerna men det kanske har att göra med att mickarna är riktade, vet ej riktigt. Vid högtalarlyssning når ju den andra kanalens ljud örat med en fördröjning och vår hjärna som är såpass komplicerad har ju lärt sig att använda sig av sådan information för att förnimma riktning tex :-) Ett roligt exempel på resonemanget är Roger Waters skiva, Amused to death, där de använder sig av en teknik som kallas QSound som går ut på just detta. Det är helt otroligt att man kan uppfatta en person som sitter snett bakom en och pratar fast man bara har två högtalare. QSound går alltså ut på att man blandar och fasvrider ljuden mellan kanalerna.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/01/05 :  15:07:11  Show Profile Send celef a Private Message
Prova:

http://www.precide.ch/eng/eergo/ergo.htm

sound pollution
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/01/05 :  15:10:40  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Den bakomliggande teorin bygger på att hörlurar inte kan ge hjärnan uppfattningen att ljudet kommer framifrån då ljudet som når varje öra endast når det örat och inte det andra. Själv tänker jag mig att micken vid inspelning borde blanda ljudet ifrån båda kanalerna men det kanske har att göra med att mickarna är riktade, vet ej riktigt. Vid högtalarlyssning når ju den andra kanalens ljud örat med en fördröjning och vår hjärna som är såpass komplicerad har ju lärt sig att använda sig av sådan information för att förnimma riktning tex :-) Ett roligt exempel på resonemanget är Roger Waters skiva, Amused to death, där de använder sig av en teknik som kallas QSound som går ut på just detta. Det är helt otroligt att man kan uppfatta en person som sitter snett bakom en och pratar fast man bara har två högtalare. QSound går alltså ut på att man blandar och fasvrider ljuden mellan kanalerna.

Säkert värt ett försök! Men själv gillar jag hörlursljudet...kan dock bli väldigt intressant!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/05 :  15:12:52  Show Profile Send Nagref a Private Message
kin:
http://hem.passagen.se/mclaren/earamp.html
Gjord för att arbeta tillsammans med bl a AKG 240M. Har crossfeed. Inte klass-a-utgångssteg men ändå. Ligger och lurar i Åhus...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/05 :  15:15:52  Show Profile Send Nagref a Private Message
Rejält öppna lurar lurar inte hjärnan att till att uppfatta ljudet som att det kommer framifrån istället för inne i huvudet. IACC (Inter Aural CrossCorrelation) kommer att vara våldigt låg i förhållanden till förhållanden som vi har när vi lyssnar på högtalare.

Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/01/05 :  15:17:52  Show Profile Send Pabo a Private Message
Tack för tipset Nagref!

Schemat ser intressant ut, speciellt att han använder sig av en inverterande OPAMP vid volymjustering.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/01/05 :  15:21:36  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tja Pabo!

Jo den inverterande kopplingen vid volymen beror på att jag har valt en linjär pot (som oftast har mindre skillnader mellan kanalerna än en logaritmisk) och i den kopplingen så blir volymregleringen logaritmisk i det övre området.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000