HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad har biograferna för utrustning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/01/15 :  11:50:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message

Se där !
Hur är det med livslängden ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2009/01/15 :  12:07:47  Show Profile Send ljud a Private Message
Vet inte faktiskt.
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2009/01/15 :  13:36:55  Show Profile Send mikaels a Private Message
Collateral är mest filmad på video, men inte helt, enligt IMDB
quote:
In an interview in American Cinematographer, Michael Mann said that as far as he was aware, this was one of the first movies to attempt to make a "look" out of digital video rather than trying to make DV look like film. This approach meant the movie could be shot in the low-light scenes of urban desolation Mann wanted - because Digital reacts much better to low light than film. The approximately 20% of the picture that was shot on film was mostly, according to Mann, the portion set in the "Fever" nightclub - because this is the scene with the brightest lighting states, a condition in which DV does not perform as well.

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/01/15 :  13:43:33  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jag tycker personligen att Collateral såg riktigt bra ut, vad jag minns i alla fall!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2009/01/15 :  13:46:20  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hela "The Curious Case of Benjamin Button" ska tydligen vara filmad digitalt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2009/01/15 14:54:48
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2009/01/15 :  14:08:01  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Collateral är mest filmad på video, men inte helt, enligt IMDB
quote:
In an interview in American Cinematographer, Michael Mann said that as far as he was aware, this was one of the first movies to attempt to make a "look" out of digital video rather than trying to make DV look like film. This approach meant the movie could be shot in the low-light scenes of urban desolation Mann wanted - because Digital reacts much better to low light than film. The approximately 20% of the picture that was shot on film was mostly, according to Mann, the portion set in the "Fever" nightclub - because this is the scene with the brightest lighting states, a condition in which DV does not perform as well.

Hoppsan, där ser man! Jag hade aldrig gissat att den var skjuten på video i huvudtaget, Tycker också den så bra ut.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/01/16 :  13:39:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Varför är en analog kamera bättre än en digital?
När det gäller stillbildskameror så spöar ju en Nikon D-3 med sin fullformatsensor alla analoga filmer som finns på marknaden idag. Möjligtvis med undantag för Technidol-framkallad Technical Pan film, och några obskyra duplikatfilmer. De har ju en extremt låg känslighet istället. Typ 0,5 - 12 iso. ?!
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/01/16 :  15:08:08  Show Profile Send Joda a Private Message
"hur för dom över animerad film till rulle ?"

De "printas" ut med an laserscanner som ritar upp bilden med hög upplösning.

"Varför är en analog kamera bättre än en digital?
När det gäller stillbildskameror så spöar ju en Nikon D-3 med sin fullformatsensor alla analoga filmer som finns på marknaden idag. Möjligtvis med undantag för Technidol-framkallad Technical Pan film, och några obskyra duplikatfilmer. De har ju en extremt låg känslighet istället. Typ 0,5 - 12 iso. ?!"

Upplösning. En filmkamera har betydligt högre upplösning än digitala kameror i dag. I alla fall när det gäller rörlig film.
Systemkameror närmar sej i dag när det gäller upplösning men är inte där än. Vad jag kan se i alla fall.

Och sen är det dynamiskt omfång. En digital sensor är inte i närheten av att klara lika många f-stop som en filmkamera. De bästa digitala i dag klarar ungefär 7 f-stop vilker är en kontrast på 1:128 medan film klarar betydligt mer.
Och eftersom man ALDRIG ljussätter en film på plats utan alltid sätter rätt exponering i redigeringen så behöver man så stort omfång som möjligt. Man brukar alltså alltid spela in filmen för ljus och sen mörka ner den.

Vad jag kommer ihåg direkt ifrån huvudet nu. Hade nämligen föreläsning med Roland Sterner.

Digitalt har dock många fördelar. Smidighet och snabbhet. Och sen är som billiga också.

När det gäller ljud får vi inte glömma Altec Lansing.
http://www.lansingheritage.org/
Deras VOTT var revolutionerande och oslagbar när den kom.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/01/16 :  17:01:37  Show Profile Send mace a Private Message
SavingPrivate Ryan spelades väl till och med in med riktigt gamla über kameror,för att få den rätta känslan

Har för mig att jag såg något på tv om att Spielberg köpte upp de få kvarvarande kamerorna i världen!?!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000