Author |
Topic |
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 13:46:25
|
Detta är något jag velat veta länge. Här på forumet finns det garanterat folk som jobbat på någon bio. Vad använder de för grejer där egentligen, generellt?? Är det PA-steg? Vad brukar man ha för högtalare? Och hur funkar egentligen ljudet? Bilden kommer väl på en stor rulle, men hur kommer ljudet? Hur synkas bild med ljud?
Vore mycket intressant att få lite svar på detta som jag undrat länge |
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 14:03:40
|
Ofta (nära nog uteslutande) är det installtionsvarianter av PA steg, en del tillverkare har en serie slutsteg enbart för biografinstallation.
Det samma gäller processorerna för högtalarna i sig själva, detta är vanligt vis ordinära processorsystem som är framtagna för högtalarerien i fråga alternativt bestyckade med specifika program för desamma.
Detta gäller även för högtalarna, i flera fall är det samma komponentflora som man finner i just PA system med avseende på element, lådorna ser dock väldigt anorlunda ut, även här så har många tillverkare flera serier med högtalare för biografinstallation, itne helt sällan bestående av hornladdade system i de övre registren.
När det kommer till avkodningen så det ofta dolby laboratories som gäller, dyra prylar, men ska det vara så ska det :) men där finns säkerligen många andra alternativ också. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Mickeman
Member
688 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 14:03:55
|
Förr i världen (inte så där värst många år sedan) kom ljudet optiskt kodat parallellt med bilden. Nu gissar jag att det är digitalt på något vänster.
En liten wiki'ing avslöjade detta: http://en.wikipedia.org/wiki/Movie_projector#Sound |
Think what's inside the box!
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 17:03:24
|
Förr i världen satt det ett smalt optiskt spår på ena sidan av filmremsan mellan bilden och perforeringen. Vanligen så finns det ett optiskt stereospår vid sidan om bilden plus digitalt ljud på samma rulle. Jag vet i alla fall att Dolby som är störst inom branschen lägger sitt digitala ljud i mellanrummet av perforeringen. Sony har ju ett eget system som heter SDDS som ligger på båda yttersidorna av den perforerade filmen. När det gäller SDDS handlar det om ett åtta kanaligt snålkodatljud med samplingsfrekvensen 44,1KHz. Kodningen är precis samma som vi har på en vanlig MD-disc. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 17:30:03
|
På håll ser 35mm film ut såhär
Närmare, såhär
De två spåren till vänster är det optiska ljudet. Ofta sänds fortfarande reklamen fortfarande med optiskt ljud. Vissa entusiastbiografer använder också optiska ljudspåret, som finns på alla filmer. Om du hör ett knäpp ungefär var 20 minut i filmen, vid aktbyte, så är det tapeskarven som går förbi optiska ljudavläsaren och orsakar en diskontinuitet som gör att det knäpper till. Det hörs ofta mellan olika trailers i början av filmvisningen och är som sagt, tapeskarvarna. Desa tapeskarvar hörs inte under filmens gång (men under reklam och trailer...) om biografen har DTS etersom då ligger ljudet på skiva. På senaste åren har fler och fler biografer fått in reklamen på DTS också. |
Edited by - PetterPersson on 2009/01/12 20:48:54 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 18:50:04
|
quote: De två spåren till vänster är det optiska ljudet. Det används fortfarande, men bara för att DTS-ljudet, som ligger på skiva, ska veta var i filmen man är så att rätt ljud kommer i rätt tid.
Det optiska ljudet är väl det som är svart/vitt. De gröna banden vad är det? Var hittar man tidskoden för DTS ljudet? |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 19:08:11
|
quote: Det optiska ljudet är väl det som är svart/vitt.
De två lodräta sträcken som utvidgar och drar ihop sig är ljudet, lägger snart ut en bättre bild på ljudet.
quote: De gröna banden vad är det?
Färgade kanter.
quote: Var hittar man tidskoden för DTS ljudet?
DTS installerades ett halvår efter att jag slutat, så jag har bara visat ett fåtal filmer med DTS. Vi lade i DTS:skivan i en vanlig CD- spelare, som stått på bion i 15 år. Skivan som startade automatiskt och gick in i någon apparat som kände av när den skulle byta till DTS. Som maskinist behövde jag inte göra någonting, utan reklamen och trailers kördes optiskt och sen när filmen startade gick apparaturen per automatik över till DTS.
Annars är det vanligt med ett metallmärke på filmen. Vi satte 4 st per film 1) Släcka lyse i salongen 2) Starta andra maskinen 3) Tända lyset i salongen 4) Stänga luckan för ljuset på maskin 2. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 19:18:32
|
Här (eller ca 30 rutor tidigare pga ljudavläsarens placering...) låter det mer än det tidigare exemplet. |
Edited by - PetterPersson on 2009/01/12 20:48:14 |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 19:40:12
|
"De två spåren till vänster är det optiska ljudet. Det används fortfarande, men bara för att DTS-ljudet, som ligger på skiva, ska veta var i filmen man är så att rätt ljud kommer i rätt tid."
De två spåren är Dolby stereo som är tvåkanals ljud helt enkelt. Syncningen till DTS ligger precis till höger om de analoga spåren.
*edit* Är där den lila remsan är. Syns i första bilden. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
Edited by - Joda on 2009/01/12 19:43:24 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 20:47:50
|
Aha, det förklarar saken Jag ändrar inlägget för att undvika missförstånd. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 21:03:02
|
Lite historia. På 70-talet såg jag ett system för flerkanaligt ljud för biografer. Det systemet var sju kanligt och bestod av sju små tunna ljudspår i regnbågens alla färger. Det verkade lovande man jag tror att det var något stort företag som köpte patenten och lade ner hela projektet. Jag har i mina gömmor fortfarande en sådan liten filmremsa kvar där man kan se de olika ljudspåren. Jag har också några 70mm filmremsor sparade från 50, 60-talet med sex kanaligt magnetiskt ljud. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 21:15:26
|
Röda Kvarn i Ängelholm har info på sin hemsida
http://www.rodakvarn.se/
Klicka på TEKNIK längst ned till höger, tre val kommer upp. LJUDFORMAT - quote: I den här avdelningen hittar man information om de vanligaste ljudformaten på bio. Vill du läsa allt rekommenderas du att börja överst och arbeta dig ner i menyn. Här finns också internets enda sida som förklarar de olika THX trailers och Dolby trailers
BILDFORMAT - quote: Här kan man läsa om filmformatet 35 mm och vilka olika bildformat som används. En artikel ur tidningen "HemmaBio" finns också i menyn.
TEKNIK - quote: I den här avdelningen kan man läsa lite om den viktigaste utrustningen och inventarierna som gör just vår biograf.
Välj någon utav modellerna i menyn till vänster.
Enjoy! Som de säger på utrikiska
M
|
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 23:24:39
|
Underbart!! Jag visste väl att hififorum skulle sitta på kunskap om detta
Utan att ha läst länkarna så kvarstår några frågor att besvara;
Det låter alltså som att DTS -ljudspåret levereras på en vanlig cd-skiva (räcker knappast med EN skiva va??) och tidssynkas med filmen mha ett spår på sidan av bildrutorna. Vad har man för maskin för att avkoda ljudet? Vilket format har ljudet? 7.1, 9.1, 9.2, X.X?? I vissa biografer sitter det en helvetes massa högtalare längs sidorna, är det en för varje kanal eller spelar flera högtalare samma ljud?
|
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 23:39:14
|
Den där röda kvarn länken var inte alls dum, där stod massa matnyttigt! Jag kan nu besvara några av mina egna frågor:
- Verkar som att det är 5.1 som körs, dock med en annan komprimeringsalgoritm än den som används på dvd/BD -skivor, samt att subwooferspåret ligger kodat på surroundkanalerna! (eftersom surroundljudet bara är 80-20 0000 Hz) Så det är lagrat som 5.0 på CD-ROM skivor. - Ljudet avkodas i en processor som DTS gör själva! http://www.rodakvarn.se/teknik/utrustning/dts_6d.html som har två inbyggda CD-ROM läsare. Sen skickar de ljudet (på röda kvarn) till en 5.1 ingång på någon slags processor från Dolby: http://www.rodakvarn.se/teknik/utrustning/dolby_cp650.html
Som sagt, röda kvarn länken var helt underbar, tack för det!! |
|
|
Anton
Klubbmästare eoJeud
1219 Posts |
Posted - 2009/01/13 : 18:39:28
|
Det finns ju även DD-EX, DTS-ES formaten med en tredje bakkanal. Sedan har ju SDDS möjlighet till 5 frontkanaler också. Konceptet med många bakhögtalare är något som med fördel även kan appliceras på hembion (om man nu har möjlighet). |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/01/14 : 08:33:05
|
Jag hoppas att ljud och bild kommer på en hårddisk eller streamas, inom kort. 24/96 alla kanaler, så många kanaler man vill. Hoppas oxå att vi slipper optisk film till förmån för digital-projjar. Det går ju knappt att köpa en analog kamera idag, så varför hänger biograf-industrin kvar i gamla format? Det måste ju bli både billigare och bättre på de flesta sätt, att gå över till hel-digitala lösningar?! Hälften eller mer av en vanlig film idag skapas ju med och i datorer. Pixar och Dreamworks har ju ingen fotografisk film alls i sin filmproduktion. Det måste ju vara en merkostnad att behöva föra över allt till rullar bara för att distribuera ut dem till biograferna?! |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/01/14 : 09:12:24
|
quote: Det går ju knappt att köpa en analog kamera idag, så varför hänger biograf-industrin kvar i gamla format?
Problemet är den höga initiala kostnaden. Många mindre biografer har inte de maiginalerna helt enkelt. Det är den förklaring jag fått av min chef, som äger en av sveriges största kedjor bortsett SF. Sen är det mesta fördelar... |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/01/14 : 10:14:55
|
quote: Hälften eller mer av en vanlig film idag skapas ju med och i datorer. Pixar och Dreamworks har ju ingen fotografisk film alls i sin filmproduktion. Det måste ju vara en merkostnad att behöva föra över allt till rullar bara för att distribuera ut dem till biograferna?!
Förvisso är det så att mycket film skapas med hjälp av en dator. Men man får inte glömma bort all filmer som är gjorda innan det fanns datorer, filmer som är 30, 40år och äldre ändå. Det är lika dumt som att kasta bort alla mastrar efter att man digitaliserat. Dessutom vem vill betala för digitaliseringen av en film som kanske inte är så het längre eller om den änns har varit det. Film är också kultur som ska bevaras i all evighet amen. |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2009/01/14 : 11:57:12
|
quote: Hälften eller mer av en vanlig film idag skapas ju med och i datorer. Pixar och Dreamworks har ju ingen fotografisk film alls i sin filmproduktion. Det måste ju vara en merkostnad att behöva föra över allt till rullar bara för att distribuera ut dem till biograferna?!
Knappast, vad får dig att tro det? Visst Kung Fu Panda kanske och lite andra animerade filmer, men resten spelas förstås in på hederlig kemisk film, som fortfarande är överlägsen den digtala dito. I många fall blir det faktiskt billigare att spela in på riktig 35 mm än tex med RED, eftersom det senare kräver extremt mycket mer av ljussättning på plats, än vad vanlig film gör, för att det ska se bra ut.
Icke-animerade filmer som med fördel kan spelas in på tex RED/digitalt har in princip bara interiörer samt är effektbaserade. Filmer som sagan om ringen tex, är förstås inte inspelade digitalt, trots att det är digitaleffektbaserade filmer, eftrsom det skulle se risigt ut. Det kanlätt lite "rederiet-känsla" över det hela. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/01/14 : 12:28:45
|
Det har gjorts en del långfilm med Sony HD-video som tydligen har blivit godkänt av filmfotografer. Jag skulle tro att man i framtiden kommer att få se film på biografer via något slags HD-interneet. En central någonstans i Sverige kommer att sköta om alla bigraferna i hela landet. Detta är en vision! |
|
|
Anton
Klubbmästare eoJeud
1219 Posts |
Posted - 2009/01/14 : 18:35:32
|
OT: Filmen Collateral är väl inspelad digitalt, och den ser i mina ögon rätt illa ut. Svårt att förklara, men det känns helt fel när man ser den. Så än så länge den gamla hederliga analoga filmen att föredra. |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2009/01/15 : 10:15:43
|
quote: OT: Filmen Collateral är väl inspelad digitalt, och den ser i mina ögon rätt illa ut. Svårt att förklara, men det känns helt fel när man ser den. Så än så länge den gamla hederliga analoga filmen att föredra.
Jag tror den är inspelad på film, men dock på 16 mm, iaf vissa scener. Dom kanske ville ha en mer dokumentär look? Det kan vara så att det längre skärpedjup som 16 mm ger, är anledningen till att det ser "video" ut.
Hoppasan, blev ännu mer OT. |
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2009/01/15 : 10:31:15
|
Vill minnas att filmstaden i Umeå körde med lab-gruppen slutsteg i en av sina salonger ialla fall. |
Exit Planet Dust |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/01/15 : 10:52:51
|
hur för dom över animerad film till rulle ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2009/01/15 : 11:38:40
|
quote: hur för dom över animerad film till rulle ?
Den printas ut. |
|
|
Topic |
|