HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad har biograferna för utrustning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/01/12 :  13:46:25  Show Profile Send svanbo a Private Message
Detta är något jag velat veta länge. Här på forumet finns det garanterat folk som jobbat på någon bio. Vad använder de för grejer där egentligen, generellt?? Är det PA-steg? Vad brukar man ha för högtalare? Och hur funkar egentligen ljudet? Bilden kommer väl på en stor rulle, men hur kommer ljudet? Hur synkas bild med ljud?

Vore mycket intressant att få lite svar på detta som jag undrat länge

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/01/12 :  14:03:40  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ofta (nära nog uteslutande) är det installtionsvarianter av PA steg, en del tillverkare har en serie slutsteg enbart för biografinstallation.

Det samma gäller processorerna för högtalarna i sig själva, detta är vanligt vis ordinära processorsystem som är framtagna för högtalarerien i fråga alternativt bestyckade med specifika program för desamma.

Detta gäller även för högtalarna, i flera fall är det samma komponentflora som man finner i just PA system med avseende på element, lådorna ser dock väldigt anorlunda ut, även här så har många tillverkare flera serier med högtalare för biografinstallation, itne helt sällan bestående av hornladdade system i de övre registren.

När det kommer till avkodningen så det ofta dolby laboratories som gäller, dyra prylar, men ska det vara så ska det :) men där finns säkerligen många andra alternativ också.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/01/12 :  14:03:55  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Förr i världen (inte så där värst många år sedan) kom ljudet optiskt kodat parallellt med bilden. Nu gissar jag att det är digitalt på något vänster.

En liten wiki'ing avslöjade detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Movie_projector#Sound

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/01/12 :  16:22:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Slå ett öga här vetja --> http://www.jblpro.com/products/cinema/index.html

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2009/01/12 16:23:23
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/01/12 :  17:03:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Förr i världen satt det ett smalt optiskt spår på ena sidan av filmremsan mellan bilden och perforeringen. Vanligen så finns det ett optiskt stereospår vid sidan om bilden plus digitalt ljud på samma rulle. Jag vet i alla fall att Dolby som är störst inom branschen lägger sitt digitala ljud i mellanrummet av perforeringen. Sony har ju ett eget system som heter SDDS som ligger på båda yttersidorna av den perforerade filmen. När det gäller SDDS handlar det om ett åtta kanaligt snålkodatljud med samplingsfrekvensen 44,1KHz. Kodningen är precis samma som vi har på en vanlig MD-disc.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/01/12 :  17:30:03  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
På håll ser 35mm film ut såhär

Närmare, såhär

De två spåren till vänster är det optiska ljudet. Ofta
sänds fortfarande reklamen fortfarande med optiskt ljud. Vissa
entusiastbiografer använder också optiska ljudspåret, som finns på
alla filmer. Om du hör ett knäpp ungefär var 20 minut i filmen, vid
aktbyte, så är det tapeskarven som går förbi optiska ljudavläsaren
och orsakar en diskontinuitet som gör att det knäpper till. Det
hörs ofta mellan olika trailers i början av filmvisningen och är
som sagt, tapeskarvarna. Desa tapeskarvar hörs inte under filmens
gång (men under reklam och trailer...) om biografen har DTS etersom
då ligger ljudet på skiva. På senaste åren har fler och fler
biografer fått in reklamen på DTS också.

Edited by - PetterPersson on 2009/01/12 20:48:54
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/01/12 :  18:50:04  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
De två spåren till vänster är det optiska ljudet. Det används
fortfarande, men bara för att DTS-ljudet, som ligger på skiva, ska
veta var i filmen man är så att rätt ljud kommer i rätt tid.
Det optiska ljudet är väl det som är svart/vitt. De gröna banden vad är det? Var hittar man tidskoden för DTS ljudet?
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/01/12 :  19:08:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Det optiska ljudet är väl det som är svart/vitt.

De två lodräta sträcken som utvidgar och drar ihop sig är ljudet, lägger snart ut en bättre bild på ljudet.

quote:
De gröna banden vad är det?

Färgade kanter.

quote:
Var hittar man tidskoden för DTS ljudet?

DTS installerades ett halvår efter att jag slutat, så jag har bara
visat ett fåtal filmer med DTS. Vi lade i DTS:skivan i en vanlig CD-
spelare, som stått på bion i 15 år. Skivan som startade automatiskt
och gick in i någon apparat som kände av när den skulle byta till
DTS. Som maskinist behövde jag inte göra någonting, utan reklamen
och trailers kördes optiskt och sen när filmen startade gick
apparaturen per automatik över till DTS.

Annars är det vanligt med ett metallmärke på filmen. Vi satte 4 st
per film
1) Släcka lyse i salongen
2) Starta andra maskinen
3) Tända lyset i salongen
4) Stänga luckan för ljuset på maskin 2.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/01/12 :  19:18:32  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message

Här (eller ca 30 rutor tidigare pga ljudavläsarens placering...)
låter det mer än det tidigare exemplet.

Edited by - PetterPersson on 2009/01/12 20:48:14
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2009/01/12 :  19:40:12  Show Profile Send Joda a Private Message
"De två spåren till vänster är det optiska ljudet. Det används
fortfarande, men bara för att DTS-ljudet, som ligger på skiva, ska
veta var i filmen man är så att rätt ljud kommer i rätt tid."

De två spåren är Dolby stereo som är tvåkanals ljud helt enkelt.
Syncningen till DTS ligger precis till höger om de analoga spåren.

*edit* Är där den lila remsan är.
Syns i första bilden.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2009/01/12 19:43:24
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/01/12 :  20:47:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Aha, det förklarar saken Jag ändrar inlägget för att undvika missförstånd.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/01/12 :  21:03:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Lite historia. På 70-talet såg jag ett system för flerkanaligt ljud för biografer. Det systemet var sju kanligt och bestod av sju små tunna ljudspår i regnbågens alla färger. Det verkade lovande man jag tror att det var något stort företag som köpte patenten och lade ner hela projektet. Jag har i mina gömmor fortfarande en sådan liten filmremsa kvar där man kan se de olika ljudspåren. Jag har också några 70mm filmremsor sparade från 50, 60-talet med sex kanaligt magnetiskt ljud.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2009/01/12 :  21:15:26  Show Profile Send mace a Private Message
Röda Kvarn i Ängelholm har info på sin hemsida

http://www.rodakvarn.se/

Klicka på TEKNIK längst ned till höger, tre val kommer upp.
LJUDFORMAT -
quote:
I den här avdelningen hittar man information om de vanligaste ljudformaten på bio. Vill du läsa allt rekommenderas du att börja överst och arbeta dig ner i menyn. Här finns också internets enda sida som förklarar de olika THX trailers och Dolby trailers

BILDFORMAT -
quote:
Här kan man läsa om filmformatet 35 mm och vilka olika bildformat som används. En artikel ur tidningen "HemmaBio" finns också i menyn.

TEKNIK -
quote:
I den här avdelningen kan man läsa lite om den viktigaste utrustningen och inventarierna som gör just vår biograf.

Välj någon utav modellerna i menyn till vänster.

Enjoy! Som de säger på utrikiska

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/01/12 :  23:24:39  Show Profile Send svanbo a Private Message
Underbart!! Jag visste väl att hififorum skulle sitta på kunskap om detta

Utan att ha läst länkarna så kvarstår några frågor att besvara;

Det låter alltså som att DTS -ljudspåret levereras på en vanlig cd-skiva (räcker knappast med EN skiva va??) och tidssynkas med filmen mha ett spår på sidan av bildrutorna. Vad har man för maskin för att avkoda ljudet? Vilket format har ljudet? 7.1, 9.1, 9.2, X.X?? I vissa biografer sitter det en helvetes massa högtalare längs sidorna, är det en för varje kanal eller spelar flera högtalare samma ljud?
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2009/01/12 :  23:39:14  Show Profile Send svanbo a Private Message
Den där röda kvarn länken var inte alls dum, där stod massa matnyttigt! Jag kan nu besvara några av mina egna frågor:

- Verkar som att det är 5.1 som körs, dock med en annan komprimeringsalgoritm än den som används på dvd/BD -skivor, samt att subwooferspåret ligger kodat på surroundkanalerna! (eftersom surroundljudet bara är 80-20 0000 Hz) Så det är lagrat som 5.0 på CD-ROM skivor.
- Ljudet avkodas i en processor som DTS gör själva! http://www.rodakvarn.se/teknik/utrustning/dts_6d.html som har två inbyggda CD-ROM läsare. Sen skickar de ljudet (på röda kvarn) till en 5.1 ingång på någon slags processor från Dolby: http://www.rodakvarn.se/teknik/utrustning/dolby_cp650.html

Som sagt, röda kvarn länken var helt underbar, tack för det!!
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2009/01/13 :  18:39:28  Show Profile Send Anton a Private Message
Det finns ju även DD-EX, DTS-ES formaten med en tredje bakkanal. Sedan har ju SDDS möjlighet till 5 frontkanaler också.
Konceptet med många bakhögtalare är något som med fördel även kan appliceras på hembion (om man nu har möjlighet).
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2009/01/14 :  08:33:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag hoppas att ljud och bild kommer på en hårddisk eller streamas, inom kort. 24/96 alla kanaler, så många kanaler man vill. Hoppas oxå att vi slipper optisk film till förmån för digital-projjar.
Det går ju knappt att köpa en analog kamera idag, så varför hänger biograf-industrin kvar i gamla format? Det måste ju bli både billigare och bättre på de flesta sätt, att gå över till hel-digitala lösningar?!
Hälften eller mer av en vanlig film idag skapas ju med och i datorer. Pixar och Dreamworks har ju ingen fotografisk film alls i sin filmproduktion. Det måste ju vara en merkostnad att behöva föra över allt till rullar bara för att distribuera ut dem till biograferna?!
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2009/01/14 :  09:12:24  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
quote:
Det går ju knappt att köpa en analog kamera idag, så varför hänger biograf-industrin kvar i gamla format?

Problemet är den höga initiala kostnaden. Många mindre biografer har inte de maiginalerna helt enkelt. Det är den förklaring jag fått av min chef, som äger en av sveriges största kedjor bortsett SF. Sen är det mesta fördelar...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/01/14 :  10:14:55  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Hälften eller mer av en vanlig film idag skapas ju med och i datorer. Pixar och Dreamworks har ju ingen fotografisk film alls i sin filmproduktion. Det måste ju vara en merkostnad att behöva föra över allt till rullar bara för att distribuera ut dem till biograferna?!
Förvisso är det så att mycket film skapas med hjälp av en dator. Men man får inte glömma bort all filmer som är gjorda innan det fanns datorer, filmer som är 30, 40år och äldre ändå. Det är lika dumt som att kasta bort alla mastrar efter att man digitaliserat. Dessutom vem vill betala för digitaliseringen av en film som kanske inte är så het längre eller om den änns har varit det. Film är också kultur som ska bevaras i all evighet amen.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2009/01/14 :  11:57:12  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Knappast, vad får dig att tro det? Visst Kung Fu Panda kanske och lite andra animerade filmer, men resten spelas förstås in på hederlig kemisk film, som fortfarande är överlägsen den digtala dito. I många fall blir det faktiskt billigare att spela in på riktig 35 mm än tex med RED, eftersom det senare kräver extremt mycket mer av ljussättning på plats, än vad vanlig film gör, för att det ska se bra ut.

Icke-animerade filmer som med fördel kan spelas in på tex RED/digitalt har in princip bara interiörer samt är effektbaserade. Filmer som sagan om ringen tex, är förstås inte inspelade digitalt, trots att det är digitaleffektbaserade filmer, eftrsom det skulle se risigt ut. Det kanlätt lite "rederiet-känsla" över det hela.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/01/14 :  12:28:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Det har gjorts en del långfilm med Sony HD-video som tydligen har blivit godkänt av filmfotografer. Jag skulle tro att man i framtiden kommer att få se film på biografer via något slags HD-interneet. En central någonstans i Sverige kommer att sköta om alla bigraferna i hela landet. Detta är en vision!
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2009/01/14 :  18:35:32  Show Profile Send Anton a Private Message
OT: Filmen Collateral är väl inspelad digitalt, och den ser i mina ögon rätt illa ut. Svårt att förklara, men det känns helt fel när man ser den.
Så än så länge den gamla hederliga analoga filmen att föredra.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2009/01/15 :  10:15:43  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
OT: Filmen Collateral är väl inspelad digitalt, och den ser i mina ögon rätt illa ut. Svårt att förklara, men det känns helt fel när man ser den.
Så än så länge den gamla hederliga analoga filmen att föredra.
Jag tror den är inspelad på film, men dock på 16 mm, iaf vissa scener. Dom kanske ville ha en mer dokumentär look? Det kan vara så att det längre skärpedjup som 16 mm ger, är anledningen till att det ser "video" ut.

Hoppasan, blev ännu mer OT.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2009/01/15 :  10:31:15  Show Profile Send n0p a Private Message
Vill minnas att filmstaden i Umeå körde med lab-gruppen slutsteg i en av sina salonger ialla fall.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/01/15 :  10:52:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
hur för dom över animerad film till rulle ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2009/01/15 :  11:38:40  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
hur för dom över animerad film till rulle ?
Den printas ut.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.32 sekunder. Snitz Forums 2000