Author |
Topic |
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/01/11 : 12:42:53
|
Det var intressant, Marens. Det förklarar varför jag hade mest problem med en specifik högtalare. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/01/11 : 14:23:05
|
quote: När jag använde en Behringer Ultracurve och lät den mäta upp rummet och justera tonkurvan så dämpade den alltid vid 3000Hz.
Jag gjorde en liten koll på hur det ser ut här hos mig med min driverack. Det visar sig att det är precis tvärt om, eq:t höjer nivån ett par tre decibel vid varje ters över 3KHz. När man mäter in lyssningen så sker ju det med rosa brus som då i slutänden ger förhoppningsvis en rak lyssningskurva. Sedan kan det ju vara så att t.ex vid vissa vocalinspelningar med vissa artister som har skarpa S-ljud. Ett exempel på en sådan artist är Diana Krall med sina starka s-ljud runt 6KHz. En inspelning med Jan Garbarek´s sopransax kan också upplevas som obehaglig. De här ljuden kan uppfattas som något obehagliga för vissa personer och dessutom olika mycket beroende på vilka högtalare man lyssnar på. |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2009/01/11 : 14:26:52
|
Använder ni room gain mode? Eftersom det är en medelmätning så blir låga frekvenser onödigt dämpade om ni inte gör det. En bas ton lever längre i rummet och får en tyngre vägning i mätningen så att säga och sänks för mycket, en diskantton dör fortare i rummet. Det gör att det blir en väldigt anemisk ljudbild om man inte kompenserar för det.
Så, på med room gain eller kompensera själva. Höj basen och sänk i disktanten. :) Det är min erfarenhet med en behringer ultra curve 2496 |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2009/01/11 : 17:19:40
|
Anledningen till att det blir tunnt i basen med rak kurva är att vi fortfarande hör/ser att vi är i ett rum men basbalansen stämmer inte. Vi förväntar oss kavitetseffekten av rummet vi sitter i i klangbalansen, iaf delvis.
Därför vill man inte kompensera bort den bashöjningen. Det blir som att man sitter i ett rum och lyssnar på musik men musikens klangbalans blir som att man skulle suttit och lyssnat uppe bland talltopparna.
Man ska även vara mycket restriktiv för att i signalen som går in till högtalarna kompensera något som rummet ställer till det mot högre frekvenser. Reflexer är ett big no-no att kompensera för. Man förstör direktljudet från högtalarna när man gör så. I basen är det en annan femma då mycket av ljudet hörselmässigt inte går att skilja mellan om det kommer från högtalare eller rum. Där kan man kompensera en del. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 08:04:27
|
gcs, du verkar riktigt vass på sånt här så jag vill ställa ett par frågor.
Jag är lite fundersam på skillanderna mellan verkligt rak återgivning och den kompenserade återgivningen som vi mäniskor uppfattar som rak.
Om vi idealiserar och tänker oss att vi har en spikrak högtalare*, och vi autoeq'ar upp denna i en stendöd akustisk miljö, den första gången med vitt brus och den andra gången med rosa brus.
Vilken av mätningarna ger då en Robinson & Dadson (alt. Fletcher & Munson) kompenserad återgivning som reslutat, och vad blir det för resultat av den andra mätningen med avseende på återgivningen.
Vidare om vi höjjer eller sänker signalstyrkan vid olika mätningar, skulle detta medföra olika resultat, vi förutsätter att högtalaren är teoretiskt perfekt och inte lider av kompression eller distortion inom sitt bruksområde.
I vilket av fallen (rosa eller vitt) kommer vi då att se skillnader och varför ?
*/ rak som i hifitidningars uppmätningar. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/01/14 : 11:44:12
|
När man mäter in ett par högtalare ska man alltid ha rosabrus som innehåller alla tersfrekvenser som är nödvändiga. Vittbrus brukar man använda när man gör en elektrisk mätning tillskillnad mot en akustisk som är mest intressant för oss. Vitt brus ökar effektnivån från 0-20KHz medans rosa brus har konstant effektnivå. Jag har också snackat med en gammalkompis som just arbetar med biografinstallationer. Han säger att man normalt mäter in lyssningskurvan vid 85dBC och sänker man lyssningsnivån alt. höjer då kommer lyssningkurvan att ändras olika för olika högtalarmärken och modeller. Det enda märket som inte detta sker med är JBL´s proffsserie, alltså dom som görs för biografer och ljudstudios. Detta enligt min kamrat. Det är kanske därför som JBL är så stora i biografinstallationer. Det här gör också mig glad eftersom jag själv sitter med JBL. Jag hoppas att du Martinsson och ni andra fått svar på frågorna. |
Edited by - gcs on 2009/01/14 11:45:26 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/01/14 : 12:32:14
|
Det beror på andra fenomen som att biografägaren inte vill kosta på sig minst en årlig akustisk och elektrisk kontroll. Det är av kostnadskäl som SF sagt upp avtalet med THX. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2009/01/14 : 15:45:26
|
Tackar gcs, det klarnade lite :)
så för att prova detta kunde man alltså :
(RTA, EQ och ljudtrycksmätare används)
1. Man mäter in en högtalare med rosa brus, och kompenserar så att återgivningen blir rak.
2. Man skapar därefter (eq'ar) en återgivning som så nära som möjligt överensstämmer med Robinson & Dadson graferna vid ett specifikt ljudtryck (anges i graferna).
3. man har nu en återgivning som överensstämmer med den mäsnkliga hörselns känslighet för olika frekvenser.
Eller funkar detta bara om materialet man lyssnar på inte i sin tur har "kompenserats" på samma sätt, annars (och som det vanligtvis är) så dubbelkompenserar man kanske ?
Knasigt det här, ber om ursäkt allihop, jag tänker med tangentbordet just nu :) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/01/14 : 18:24:28
|
quote: 3. man har nu en återgivning som överensstämmer med den mäsnkliga hörselns känslighet för olika frekvenser.
Eller funkar detta bara om materialet man lyssnar på inte i sin tur har "kompenserats" på samma sätt, annars (och som det vanligtvis är) så dubbelkompenserar man kanske ?
Idag får man nog räkna med att lyssningen var hyfsat korrekt när man gjorde mixningen. Däremot så tvivlar jag på att lyssningen alltid var helt korrekt vid äldre inspelningar. Det som talar för det är att man kan få göra ganska stor förändringar med ett flerbands parametriskt filter, om man vill att det ska låta riktigt bra. Det här kan vara typiskt när man renoverar äldre inspelningar från 60-talet och tidigare. Man får som erfaren tekniker lita på sina öron men också för säkerhets skull slå en dubbel koll på en RTA eller FFT. På Klark Teknik RTA:an kan man vid sidan av diplayen se vilken ljudnivå(85dBC) man har vid inmätningen. Annars kan man ju köpa en ljudnivåmätare från Kjell.com. Dom visar faktiskt hyfsat rätt. |
Edited by - gcs on 2009/01/14 18:30:08 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2009/01/14 : 19:28:37
|
quote: 3. man har nu en återgivning som överensstämmer med den mäsnkliga hörselns känslighet för olika frekvenser.
Eller funkar detta bara om materialet man lyssnar på inte i sin tur har "kompenserats" på samma sätt, annars (och som det vanligtvis är) så dubbelkompenserar man kanske ?
Jag tror att det handlar om en tankevurpa här? Skäms inte, många har tänkt samma sak.
Spelar du in något ljud med små rundtagande mikar med rak frekvensgång och spelar upp det i en anläggning så är justeringarna som behövs för att det ska låta likadant som i verkligheten ytterst små.
Faktum är att fletcher-munson-kurvorna är ju det öronen har hela tiden oavsett om de lyssnar på högtalare eller verkligheten.
Om man vill kompensera för olika nivåer så är det ju skillnaden mellan fletcher-munsonkurvorna som är intressanta och de är ju väldigt små förutom i basen och översta diskanten. SÄG EFTER MIG: LOUDNESSKNAPP. Som förvisso nästan är omöjlig att veta hur man ska använda på rätt sätt varför den istället uteslutande missbrukas av unga basnarkomaner. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/01/14 : 19:38:32
|
Jag hade en sådan här en gång i tiden.
http://www.classicaudio.com/value/yam/CA810.html
Ratten med nummer 5 är en variabel loudness som man ställde i maxläget vid den volyminställning man valde för rak frekvensgång, sedan reglerade man volymen med den variabla loudnessen istället. Den fungerade faktiskt rätt bra och upplevelsen var att det spelade ungefär likadant tonalt när man sänkte volymen. |
|
|
Topic |
|