HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Den förutfattade hifisanningen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2009/01/13 :  08:23:45  Show Profile Send Per a Private Message
Det finns massor av förutfattade meningar om hifi som inte har någon som helst grund överhuvudtaget men som har spridit och som många uppfattar som sanningar (eller ännu värre) fakta.

En av de vanligare exemplen på förutfattad mening är citatet nedan. (Hämtad ur annan, nyss läst, tråd på forumet.)

quote:
Dessa borde ju i teorin dra åt det ljusa hållet då de är silverpläterade...

Det som egentligen intresserar mig är inte huruvida citat ovan är sant eller falskt utan hur det kommer sig att den uppfattningen existerar.

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/01/13 :  09:04:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ovanstående exempel känns som om det kommer ifrån SSssssssilver

*edit*
Jag har aldrig upplevt silver som ljusare, vare sig pläterad eller massiv.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2009/01/13 09:38:51
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/01/13 :  09:13:15  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Det som egentligen intresserar mig är inte huruvida citat ovan är sant eller falskt utan hur det kommer sig att den uppfattningen existerar.

Kan ju bero på att personen upplevt just det han påstår, kan ju även vara så att han tagit intryck av vad andra tycker och upplever.

Men jag undrar samma sak som dig Per, när blir egentligen vad folk upplever "sanning"?

Just det här att en teori, som tex. att silverpläterad kabel skall ge en ljusare återgivning, var kommer den teorin i från?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2009/01/13 :  09:32:22  Show Profile Send Blue a Private Message
Min teori, till varför det ligger till såhär: Eftersom de ljudmässiga skillnaderna mellan olika hifiprodukter i allmänhet (och kablar i synnerhet) är så små, formligen skriker folk efter något som kan guida dem i vad man ska tycka och uppleva. Därför, om man någonstans hör någon säga något så kategoriskt och lättbegripligt som att "silverkablar ger ljusare ljud" så blir det en "sanning" som man glatt suger åt sig och sprider vidare - oavsett om man egentligen själv känner sig så säker på att det är så det förhåller sig eller ej.

Det är vad jag tror. : )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/01/13 :  09:50:42  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jag tror nog att en hel del sådana här, helt meningslösa och lösryckta, teorier och sanningar kommer från Hifi-pressen och således, helt grundlöst, förlänas en mycket hög status.
Det finns inga som helst kvalifikationskrav för att börja skriva i fackpress och exempelvis recensera produkter, annat än det rent journalistiska. Hur skulle föresten de kraven se ut? Absolut gehör? Kunna stämma en telecaster utan stämmaskin? KTH eller Musikhögskolan?
Nä, dessa skribenter är, precis som vi andra, helt vanliga "tyckare" som vid vissa tillfällen fått en obehagligt stor makt över en öppen och fri marknad. Detta gäller hela vägen från de, en gång i tiden, mycket prestigefulla Amerikanska magazinen till de mer allmäntekniska. Att sedan även kvällspressen ibland har en hemelektronikbilaga och kommer med "goda råd" gör ju inte saken bättre.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/01/13 :  10:45:43  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Jag är en av dom som har upplevt att en signalkabel i silver har låtit ljust, nämligen signalcable silver resolution. Den lät högupplöst och så men alldeles för ljus. Och då hade jag ändå en harmony design ear90 (balanserad) som i sig har ett lite mörkt ljud, sennheiser hd-650 och källan var nog min gamla stridsvagns-dac som inte heller låter ljust. Så jepp, jag skyr silver som pesten.

Jag kan tänka mig att testa kablar som består av silver och något annat, men bara silver tror jag inte på som överförare.

Angående just silver resolution så har jag läst om många som varit positiva till den, men jag litar mer på mina egna erfarenheter. I vissa fall kan nog de omtalade positiva recensionerna av den ha varit en initial förtjusning av de positiva egenskaperna av den kabeln men sen har man man blivit trött på den pga just det ljusa ljudet.

Det är mina 5öre, jag begär inte att någon ska hålla med mig, ville bara berätta om min inställning.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2009/01/13 :  10:46:13  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Min teori, till varför det ligger till såhär: Eftersom de ljudmässiga skillnaderna mellan olika hifiprodukter i allmänhet (och kablar i synnerhet) är så små, formligen skriker folk efter något som kan guida dem i vad man ska tycka och uppleva. Därför, om man någonstans hör någon säga något så kategoriskt och lättbegripligt som att "silverkablar ger ljusare ljud" så blir det en "sanning" som man glatt suger åt sig och sprider vidare - oavsett om man egentligen själv känner sig så säker på att det är så det förhåller sig eller ej.

Detta tror jag oftast kommer från folk som känner sig osäkra i sina bedömningar och som i stor utsträckning gör "sanningar" av folks subjektiva utlåtanden utan att ha utvärderat själv. Inget ovanligt men är tyvärr hämmande för den egna utvecklingen.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2009/01/13 :  11:22:44  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Finns ingen sanning egentligen när det gäller Hifi (Inte när det kommer till var individs öron o kriterier iaf). Att det skulle dra åt det ljusare hållet bara för att det skulle vara silver är för mig otänkbart. Jag har visserligen hört kablar med silver i som drar åt det ljusar hållet men jag har oxå hört kablar med silver som drar åt det mörkare hållet

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/13 :  11:23:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Som svar på din fråga, Per, skulle jag vilja säga att det är nog en rad myter, halvsanningar och (subjektiva) uppfattningar som upprepats så många gånger att de tillslut framstår som en sorts axiom.
Genom att lite svepande och svävande hänvisa till teori, tester och mätningar, vilka man inte redovisar ger man ju mer tyngd på dessa axiom. Det kan ju ibland vara så att en HiFi-journalists subjektiva "lyssningstester" får väldigt stor tyngd.

Det bästa sättet att hantera det här är ju att avkräva var och en som kommer med en utsaga lik den i första inlägget att ange de teorier, de tester eller de fakta som ligger till grund för utsagan.
Jag röt till i någon av Strmbrgs frågetrådar mot någon som skrev "som alla vet ....". Det går inte att uttrycka sig så. (går och går, det ställer stora krav på den som säger något dylikt att visa att alla delar en sådan åsikt).

Ed. Skrivfel.

Edited by - soundbrigade on 2009/01/13 14:59:49
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/01/13 :  11:32:57  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Alla kablar med silver som jag testat har dragit åt det ljusa hållet. Samt att flera HIFI-handlare jag diskuterat med har varit inne på samma linje. Tror t.o.m. att HIFI & Musik skrivit några rader i ämnet i höstas (när de valde kablar till "System 100.000").

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2009/01/13 :  11:36:56  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
Inte alla som upplever det så dock, subjektiv uppfattning - Precis som Soundbrigade skrev

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/01/13 :  11:55:34  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Just Audio Magic: Säg en kabel med silver (enbart?) i som dragit åt det mörka hållet så testar jag gärna den, om jag har möjlighet att få testa den.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2009/01/13 :  11:55:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
En bidragande orsak är nog att de med verklig kunskap antingen inte vill förklara (så att konkurrenter inte skall kopiera) eller är dåliga på att förklara så att vanliga personer kan förstå. De brukar vara väldigt nog med att vara exakta och då hamnar man snabbt i matematik/formler/mycket abstrakta resonemang som få förstår.

Vi får en situation där marknadsförare försöker få en ny konding till något fantastisk ny teknik så vi skall köpa mer eller att en kompis försöker förklara/motivera varför han köpte just den där prylen. Det blir ett moment 22 där hel- och halvsanningar blandas med rent strunt.

Det var orsaken till att Kokboken kom till - ett försök att översätta vissa tekniska saker till ett språk som fler kunde ta åt sig. Det blir inte lika exakt men höjer kunskapsnivån för fler.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2009/01/13 :  12:06:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Bula

Ang Silver Res, är det inte en hybrid mellan silver o koppar ?
Jag har kört med Van den huls kablar för o dom är silverpläterade.
Ingen klagade på ljudet då iaf fast matchning gör väl sitt.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/01/13 :  12:28:50  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Nu var det ju inte silvers eventuella egenskaper Per ville diskutera utan orsaken till teoriers och grundlösa sk faktas uppkomst.
Förutom press och "trendsättare" som utrycker sina åsikter som om vore dom fakta ligger det mycket i vad Micke Y säger om marknadsförare också, det kan väl ändå så smått ses som fakta att ur marknadsavdelningar kommer ofta samma sak som från baksidan på kor.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2009/01/13 12:29:40
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2009/01/13 :  12:31:00  Show Profile Send Per a Private Message
Hur en kabel låter tror jag nog snarare att det har att göra med kabelgeometri, dielektrikum och huru vida man använder en- eller flerkardeliga ledare.
Jag vet ju att silver har bättre ledningsförmåga än koppar. Skulle det då betyda att en silverkabel har bättre bandbredd än motsvarande konstruerad kopparkabel eftersom den låter ljusare? (Eller snarare att kopparkabeln låter mörkare är kanske mer korrekt uttryckt?)

Audiovector (och alla andra, inkl mig själv), du ska inte tro allt du läser, i allmänhet inte vad som står i tidningar och i synnerhet inte vad som sägs på forum som detta. Här uttalar sig alla i affekt som bekant.

Det vore kul med lite "Hifi-Myth busting".
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2009/01/13 :  12:58:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ingvar

Kom på det, sorry

Dessa myter tror jag har en viss sanning i sig som sedan blir vanliga begrepp som ofta används i olika sammanhang.

Rör är ju ett bra exempel då knepiga laster är inget dom flesta rörsteg gillar.
Och vips så blev rör något som spelar mjukt o luddigt.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2009/01/13 :  13:23:11  Show Profile Send shifts a Private Message
En annan sådan "myt" är den om att vinylen har ett varmt ljud. Den hör
jag titt som tätt även från folk som inte är det minsta intresserade av
ljudåtergivning och inte sällan inte ens äger en vinylspelare. Det är
något jag får höra nästan varje gång jag nämner att jag fortfarande
köper vinylskivor.

Tror det bara är en sådan sanning som kommit till då den upprepats
tillräckligt många gånger (ja, men så är det ju, vinyl ger ett varmt
ljud).

Silver = ljust, koppar = varmt. Jag tror det endast har med utseende
att göra och förväntningarna det för med sig. Tycker ofta att just
recensenter ger återgivningen en karaktär som jag direkt kan finna en
parallell till i hur apparaten/prylen/högtalaren är formgiven.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2009/01/13 :  14:02:33  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Det är sant. HIFI:ns värld rymmer många myter, och det finns gott om folk som har bestämda åsikter om allt möjligt. T.ex. "Märke X är bättre än märke Y", och "du får vad du betalar för".

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2009/01/13 :  14:32:55  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message
ja, innan de ens lyssnat på märke X eller Y

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2009/01/13 :  14:49:34  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Man kan föra en argumentation utan att skämmas där man kan påvisa brister i en apparat bara att studera konstruktionen som sådan, förutsatt att man accepterar att en teknisk lösning har direkt koppling med apparatens prestanda. Hur man sen tycker den låter är ju en personlig känsla, populärt kallat subjektiv åsikt.

Ergo: man kan mycket väl med rätt anse en apparat vara dynga utan att ha lyssnat på den. Erfarenheten säger mig att problemet snarare ligger i att man inte kan hålla isär tyckande från tekniska argument.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/13 :  15:05:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Bra V8!!! Det finns (elektriska) komponenter som man vet mäter fruktansvärt dåligt, som ger stora mängder av värsta sortens distortion men som ändå är fruktansvärt hypade för att det "låter bäst". Skulle någon ens vilja äga en förstärkare som ger 3% IM?

Jag tcyker vidare att det där med "tester" är ett knepigt exempel. En del i diskussionen ovan säger sig ha testat olika varianter och säger sig märkt skillnader; men hur gick testerna till? Genomförde man blindtester där alla parametrar hölls strikt under kontroll eller tog man en heldag på sig att själv byta sladdar kors och tvärs?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/01/13 :  15:58:30  Show Profile Send CC a Private Message
Håller inte med er. Visst blir jag påverkad utav tekniska spec. Men de säger absolut inget om hur det låter... Om jag subjektivt gillar något så gör jag det oavsett den tekniska aspekten. Jämför med musik. Lars (trummisen) i Metallica är inte direkt känd för att vara världens bästa trummis, men det gör inte att jag tycker mindre om deras musik! Det är helheten som gör resultatet... Innebär inte heller att alla gillar Metallica...

Och myter? För mig är det ingen myt att vinyl låter mer analogt än motsvarande cd-utgåvor. Och med analogt menar jag mjukare, trevligare, musikaliskt osv. Subjektiva och flummiga uttryck. Men va då? Trots att cd-mediet rent tekniskt ser bättre ut på pappret så...

Och att silverpläterad kabel ofta låter sämre än ren koppar alt rent silver är inte heller det en myt för mig. Så har jag upplevt kablar som jag själv mekat samman med likadana kontakter, skärm osv... Detta gör det inte till någon sanning för undantag finns det gott om. Men ändå så...

Nästan alla mina "tester" är utförda med en blandning av "blint", långtid, A-B. Trots det är det rent subjektivt då jag inte har några mätinstrument förutom mina och omgivningens öron..

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2009/01/13 :  16:33:23  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
För mig är det ingen myt att vinyl låter mer analogt än motsvarande cd-utgåvor. Och med analogt menar jag mjukare, trevligare, musikaliskt osv. Subjektiva och flummiga uttryck. Men va då? Trots att cd-mediet rent tekniskt ser bättre ut på pappret så...

Beror på att mastring/mixning är bättre gjord på vinylutgåvan. Hade mastringen/mixningen varit identisk hade du troligen knappt hört skillnad. Den skillnad du då hade hört hade berott på att din vinylspelare och cd-spelare har olika ljudkaraktärer.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2009/01/13 :  17:37:22  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
CC:
Det är precis det jag skrev. Om man ser det från ett annat perspektiv så är det så att tekniska brister KAN ge upphov till en försämrad upplevelse, och en försämrad upplevelse KAN bero på tekniska parametrar (men kan lika mkt bero på ens preferens). Men för att rakt igenom konstatera en försämrad upplevelse så måste man också (precis som med tekniken) kunna ha jämförbara mätetal och siffror på upplevelsen som sådan. Med lite fundering så inser man ju att det faller på sin egen orimlighet; var och en har ju sina preferenser. Hur kan vi beskriva våra preferenser på annat sätt än på blomspråk och halvdan poesi? En konstruktionsanalys kan bara i bästa fall tala om för oss hur det låter, aldrig hur bra det låter. Med lite vetskap hur en människa generellt och jämförbart uppfattar saker så tror jag att man kommer ännu längre.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2009/01/13 :  18:55:15  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Som alla vet låter det oprecist och gungigt om en högtalare som står på mjuka SD-fötter, medan samma högtalare på vassa spikes låter hårt och exakt!!!

.....det inser ju vem som helst...!

............................eller hur....?

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000