HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag klarar inte 2-4khz på hög volym...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2009/01/07 :  18:32:56  Show Profile Send Laggie a Private Message
Efter ett antal år med bilstereo och hifi i massa olika stilar så har jag alltid kommit till samma problem.
Har provat hela aktiva system, PA, linn, antec, thule, primare mm mm.
Sitter idag på ett par Dynaudion A72 som spelar från datorn, då kan jag mixtra som jag vill.

Jag pallar inte ett område runt 3khz på hög volym, det ger mig attans ont i öronen.
Så lösningen blir alltid till slut en EQ för att sänka detta område.
Så då på låg volym blir ljudet lite instängt men på hög volym så blir det bra.

Är det bara jag som inte pallar detta område på hög volym, det är väll där människans röst ligger och där vi Ska vara känsligast som jag förstår.

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/01/07 :  18:37:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Hörselgången har sin resonans, likt en kvartsvågspipa, vid 3 kHz. Så det är inte så konstigt
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2009/01/07 :  18:47:05  Show Profile Send marens a Private Message
Förutom det så har de flesta normalbyggda högtalare olyckligtvis en energitopp just där. Där diskanten tar över (som ofta har mycket bredare spridning än mellanregistret i samma område). Sedan finns det högtalare som är lite dämpade i det området men det låter ändå jobbigt och fel. Det blir 2 fel på varandra. Dels ett lite luddigt instängt/färgat direktljud och ett skärande övre mellanregister/nedre diskant.
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2009/01/07 :  19:56:56  Show Profile Send Laggie a Private Message
Normalbyggda högtalare.... Vad är onormalbyggda högtalare då?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/01/07 :  20:12:07  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag låter ett konelement ta område 120-5kHz, det tycker jag ger mindre jobbigt ljud, mäter jag på det så ser det ok ut, dvs ingen påtaglig dipp, men likväl blir ljudet behagligare på något vis, röster låter kalas.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2009/01/07 :  20:17:53  Show Profile Send marens a Private Message
Normalbyggda högtalare är väl ungefär som högtalar är mest. 5-8" konelement för mellanregister och 1" domediskant på plan frontplatta.
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/01/07 :  20:17:55  Show Profile Send Porta a Private Message
Lustigt det där, ibland märker jag en liknande effekt. Speciellt på en del 80-talsinspelningar som kan låta lite hårda och kantiga.
Mitt försteg (Lyngdorf DPA-1) har ett antal "voicingkurvor" som man kan aktivera. Därav två benämda Music 1 och Music 2,
Music 1 sänker med ca 2 dB vid ungefär 3 kHz medan Music 2 sänker med ca 3 dB. För det mesta kör jag neutralt men ibland är det inte så dumt med de där justeringarna.

Förresten, är det inte det där som kallas BBC-dippen, ett par dB sänkning i mellanregistret för att få ett behagligare ljud, eller är jag fel på det.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php

Edited by - Porta on 2009/01/07 20:21:26
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/01/07 :  21:39:47  Show Profile Send huzze a Private Message
Intressant läsning!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2009/01/07 :  22:23:06  Show Profile Send ohmega a Private Message
Laggie: Har du lyssnat på HFLS-1 :orna?

De låter snällt, tycker jag.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2009/01/07 :  22:40:11  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
quote:
Lustigt det där, ibland märker jag en liknande effekt. Speciellt på en del 80-talsinspelningar som kan låta lite hårda och kantiga.

Var inte detta ett problem som hade att göra med vilka burkar som användes i en del studios?

Läste någonstans om bl.a Yamaha NS-10, den "världsberömda" studiomonitorn som hade en allt annat än rak frekvensgång.

Skivor som mixades i studios som använde denna högtalare hade tydligen ett ganskja säreget ljud.

Kan tyvärr inte hitta webbsidan som skrev om detta...

I övrigt kan jag nog hålla med om att dessa frekvenser kan bli jobbiga vid hög volym.

EDIT: hade klistrat in något helt annat i citatet

A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2009/01/08 12:19:01
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/01/08 :  08:14:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Har du samma problem vid hörlurslyssning?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/01/08 :  08:25:06  Show Profile Send CC a Private Message
"Är det bara jag som inte pallar detta område på hög volym"

- Du är inte ensam. Är själv känslig för det området. Mer än många andra i min omgivning, verkar det som... Även om mina högtalare gör ett bra jobb i det området så är de inte överdrivet förlåtande mot alla sorters inspelningar, och tar det emot någonstans så är det just i det området...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2009/01/08 :  22:16:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Om man tittar på Feletcher-Munson kurvan så visar den att vår hörsel är som mest känslig just mellan 3-5KHz så därför ser det inte alls så konstigt att du reagerar som du gör. Men frågan är om du reagerar så på all musik. Tittar man på inspelad musiken med hjälp av en RTA eller ännu bättre en FFT kan man se att just det frekvensområdet väldigt sällan är speciellt överdrivet starkare. Ibland så kan man faktiskt uppleva problem att det låter vasst, men då beror det oftast på att det nästan inte finns någon bas. Om man har aktivt delade högtalare och stänger av bas slutsteget. Då kommer man att få uppleva ljudet som väldigt skärande och obehagligt. Det måste alltså finnas en bas som uppväger det övriga för att det ska låta harmoniskt.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2009/01/09 :  07:29:20  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Här är kurvorna som gcs hänvisar till, jag håller även med om det gcs säger beträffande hur intensivt detta register på inspelningar (vissa tunna 60-tals rock inspelningar undantagna).

Equal loudness contours or Fletcher-Munson curves:

Jag låter hällre ett konelement ta området upp till 4-5kHz än en driver på horn, jag personligen tycker detta ger ett behagligare ljud, även om det inte visar på någon dipp vid RTA, varför jag upplever det så kan jag däremot inte tillfredställande vetenskapligt förklara.

vidare finns även en rafinerad, eller vidarutvecklad variant av ovanstående grafer som upprätades efter experimenterande av Robinson and Dadson 1959:

Curves of equal loudness determined experimentally by Robinson & Dadson in 1956, following the original work of Fletcher & Munson(1933) :

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2009/01/09 07:37:14
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/01/09 :  08:55:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Intressant det här !
Själv har jag ett känsligt område runt 300-600 hz men jag har aldrig upplevt det Laggie nämner.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/01/09 :  11:00:05  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Kuriosa att notera är att barnskrik infinner sig som mest energirikt i just detta område, 3-5 kHz. Vår skapares sjuka humor eller evolutionsteori låter jag vara osagt .

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/01/09 :  11:21:51  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Barnen som skrek i det frekvensområdet hördes väl bäst och därför överlevde de och inte de andra....
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2009/01/09 :  11:59:32  Show Profile Send Wiker a Private Message
troligtvis =)

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2009/01/09 :  12:45:28  Show Profile Send CC a Private Message
Hm? Jag har ärv min dåliga hörsel utav mina barn...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2009/01/09 12:45:59
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2009/01/10 :  13:56:40  Show Profile Send Laggie a Private Message
Trevlig diskussion och kul att veta att jag inte är helt konstigt skapad:-)

Hörlurar: Jag kan säga att mina Sennheiser HD280 PRO är väldigt bra i det hänseendet, de ger mig en behagligare upplevelse utan EQ än någon högtalare jag provat. Dock så är de inte perfekta heller utan vid hög musik så måste jag dämpa lite runt 3khz, men att lyssna på hög volym i hörlurar har jag aldrig gillat. Av någon anledning så känns det som att mina öron tar mycket lättare stryk, jag vet även att många forskare har varnat för hörselskador pga hörlurar.

Jag har inte lyssnat på HFLS-1:orna.

Generellt så kan jag säga att alla dåliga inspelningar eller med vilken sämre stereo som helst så är det framförallt runt 3khz det utmärker sig. Jag får ont i öronen direkt, sänker jag detta område på dåligt inspelad musik så går det att lyssna utan smärta.

Skrikig pop-rock är oftast den största boven musikmässigt för mig, ännu hellre om den är lite smutsig/stökig i stilen.

Jag har också märkt att vid en minskad bas och bibehållen volym så blir musiken givetvis ljusare men startar även göra ont, så kanske skulle jag skaffa ett par mer baspotenta högtalare eller en sub för att kanske balansera ut bättre.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2009/01/10 :  14:03:51  Show Profile Send Anton a Private Message
Det kan inte vara en begynnande hörselskada som resulterar i överkänslighet i ett visst frekvensområde?
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2009/01/10 :  15:27:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Anledningen att jag frågade om hörlurar är att vid hörlurslyssning så kan inte rumsresonanser spöka.
När jag använde en Behringer Ultracurve och lät den mäta upp rummet och justera tonkurvan så dämpade den alltid vid 3000Hz.

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2009/01/10 :  15:39:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag ägde ett par Snell E3 högtalare en gång i tiden som gav mig just detta problem. Det varierade också lite beroende på hur jag placerade dem. Det måste ha rört sig om något resonansfenomen. Det kan ju även varit högtalarlådan som kom i resonans.
Jag har inte upplevt dessa problem med de fögtalare jag haft senare, men de har haft mycket stabila lådor.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2009/01/10 :  17:32:20  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Anledningen att jag frågade om hörlurar är att vid hörlurslyssning så kan inte rumsresonanser spöka.
När jag använde en Behringer Ultracurve och lät den mäta upp rummet och justera tonkurvan så dämpade den alltid vid 3000Hz.

Inte rumsresonanser, de finns vid låga frekvenser. Däremot energiresponsen från högtalarna som jag var inne på i mitt tidigare inlägg. Den kan ju göra att en sådan där rumsmackapär får för sig att vrida ner nivån (sedan om det är rätt tänkt med en sådan burk är ett annat ämne).

Jag har haft detta problem att högtalare låtit jobbiga och skråliga så att öronen krusar sig (särskillt kvinnliga ljusa röster och elgitarrer mm). Trott att det var mina öron, musiken som var så, försökt kompensera med mer bas och allt möjligt.

Sedan jag börjat bygga egna högtalare och ta med i beräkningen spridningen på högtalarna att man inte får ett spridningshopp mellan mellanregister och diskant har problemet varit som bortblåst. Nu låter det fullständigt naturligt och avslappnat med rak frekvensgång rakt framåt eftersom när man inte har toppar i frekvenskurvorna någonstans 2-5kHz som går i alla andra riktningar som gör att energin i rummet blir överdriven vid de frekvenserna. Även om man håller på och dämpar rummet och har sig så behöver det inte bli bättre eftersom alla reflexer som finns kvar ändå har denna skruvade klangbalans. Sedan sitter man sällan i praktiken heller med högtalarna pekandes rakt mot sig.

Såhär kan spridningen hos högtalare se ut rätt så ofta:

Edited by - marens on 2009/01/10 17:59:39
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2009/01/10 :  18:24:23  Show Profile Send Quadophile a Private Message
Anton:
quote:
Det kan inte vara en begynnande hörselskada som resulterar i överkänslighet i ett visst frekvensområde?

Det där är intressant. Vill inte lägga lök på någon lax, men jag har upptäckt att sen jag började höra sämre i diskanten (hör inte syrsor sen några år) så har jag blivit känsligare för dålig diskant. Man skulle kunna tro att det är tvärtom, att det inte spelar så stor roll längre, men numera har jag mycket svårare att förlika mig med dåliga digitalinspelningar med diskanthårdhet. Analoga är lite bättre, med sin mer harmoniska distorsion, men den stör den också. Vet inte exakt vilket frekvensområde det handlar om, men det är nog det som ligger strax under min hörselgräns.

Akustisk musik live är däremot aldrig några problem.

Vet inte vad man ska dra för slutsatser av detta.

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2009/01/11 :  12:29:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag gissar att det är en skada, jag har något liknande och kan identifera ett specifikt tilfälle, U2s klubb i Dublin. Irländarna är korta, jag är lång, lågt i tak så högtalarna som var upphängda i taket spelade rätt i öronen på mig. Det pep i öronen i över en vecka efteråt. Sen dess är jag klart mer känslig i det området du beskriver.

Det är det området, i frekvens alltså, som skadas först eftersom känligheten är störst där.

Det som är intressant är att det finns två parametrar vid en frekvens.
Det finns en hörbarhetsgräns, den kan vi skada, det är permanent. Det gör att vi hör illa.
Det finns en smärtgräns, den kan skadas den med, MEN den kan tränas.

Det fanns en artikel i HighFidelity om en dansk pojke som led av det här. Hans smärtgräns låg under hans hörbarhetsgräns och han kunde inte ha ett normalt liv. Men med hjälp av musik spelat av högtalare högt utan att det gör ont samt lite speciella "out of phase" sounds som fanns med som ett ljudspår på skivan till tidningen lyckades de få killens smärtgräns att bli någorlunda normal och han kunde gå i skolan.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000