Author |
Topic |
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 22:09:39
|
Först vill jag lugna er med en sak:
Jag snyltar för närvarande på ett nätverk i närheten. Om det spärras så kan jag bara surfa via jobbet, eftersom vi inte har internet hemma(!) Då blir det lite lugnare. Nu är det nyhetens behag, liksom.
Nåväl, berätta gärna om saker ni testat som INTE funkade. Det kunde vara kul att se om det finns några speciella prylar som många bedömer som mer eller mindre värdelösa.
Det kan ju vara sånt man lånat på prov, råkat köpa eller testat hos någon annan. Det kan även vara högtalare eller elektronik.
Själv tänker jag inte börja. Jag kan ju inte höra skillnad på en Krell och en banankontakt en gång :-)
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 22:31:11
|
Färgen på tyget på BAD-panelerna gjorde ingen större skillnad. Det lät faktiskt likadant med annat tyg... Fast kanske lite sämre... |
Waf, Waf!
|
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 22:33:31
|
Vad är en BAD-panel? Är den avsedd att vara en ljudförbättrare?
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 22:36:22
|
Intressant topic.
Har provat att byta några rör i cd'n, märkte ingen skillnad, satte dit en annan opamp, märkte skillnad.
Vänt strömsladdar, inte uppfattad skillnad, bytt sladdar, uppfattat skillnad.
SD-kuddar under högtalare, skillnad, spikes, skillnad.
Bytte rör i slutstegen, jätteskillnad. Ställde de på Solid Tec-rack, ingen skillnad, ser trevligare ut bara .
Byggde ny plint till vinylsvarven, jätteskillnad, andra fötter skillnad igen.
Provat diverse högtalarkablar, ingen märkbar skillnad.
Signalkablar, jag vet inte om det var någon skillnad.
Det här är endast subjektiva iaktagelser, men det är vad jag själv uppfattat, och det är väl det som jag får leva med. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 23:04:45
|
Runda klisterlappar svarta o vita som jag satte på rutorna och apparater. Funkade inte vad jag hörde. De skulle tydligen dämpa och ge bättre akustik. Men det var ett roligt experiment som spädde på mitt rykte som dåre hos de icke invigda. En rolig sak var att jag köpte dem av en som numera klassar ner allt som inte är mätbart/vetenskapligt bevisat som ormolja och bedrägeri.
|
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 23:06:31
|
Målat kanterna på CD-skivor enligt Herr Svalanders anvisningar för nästan hundra år sedan Först hörde jag skillnad, antagligen "förväntanseffekten", men senare vid jämförande test mellan målade och omålade skivor försvann helt plötsligt skillnaderna.
Säkert fler än jag som provat |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 00:08:21
|
Okay, nåt slax diffusor-grunka.
Pja, med olika färg på tyget så följer ju små olikheter i densitet på färgpigmentet. Det finns kanske någon som kan förnimma skillnader i akustiska egenskaper mellan olika färgpigment.
:-D
Strmbrg, |
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 09:30:48
|
Spikes - blev bara repor på parketten samt rumlig och ful bas. Grön tusch till CD-skivor - no comment. CD-skivor i frysen - suck! Indirekt: rörslutsteg med någon japansk riktningsberoende supersladd i signalvägarna - mycket pengar för något som inte gör någon nytta alls. Att jag gick på det .... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 09:36:42
|
Mitt klart sämsta köp var att jag bytte ut min gamla Luxman L81 mot en Cambridge A3i. A3i var testvinnare i Hifi @ Musik och mycket nyare så då måste den ju vara bättre. Trodde jag... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 10:08:42
|
quote: Okay, nåt slax diffusor-grunka.
Ja, nån slags... Den har dessutom absorptionegenskaper "nån stans" beroende på den perforerade ytan. Detta gör den till något av ett "wild card" i mina ögon (och öron). |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 10:13:27
|
Köpte en CD-spelare som visade sig trasig, var nästan omöjligt att upptäcka felet vid köp. Annars gillar jag den och har nu skickat på lagning, men det blir väl dyrt . Säljaren påstod sig inte känna till problemet, trist. |
Edited by - Snutten on 2009/01/05 10:15:31 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 10:14:23
|
Haahaaa du försitter inga chanser Pär!!!! Nyp till konkurrensen bara... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 12:20:15
|
quote: Mitt klart sämsta köp var att jag bytte ut min gamla Luxman L81 mot en Cambridge A3i. A3i var testvinnare i Hifi @ Musik och mycket nyare så då måste den ju vara bättre. Trodde jag...
En liknande upplevelse som inte hade med hifi att göra men den insikten gjorde att jag är mer kritisk idag till recensioner av olika slag.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 12:25:13
|
Köpte en signalkabel för 500 kr till att ha mellan CD-spelare och förstärkare för ca...10 år sedan. Det lät likadant eller sämre med "dyrkabeln" jämfört med "lakritssnörena" ..inte 100% säker vilket.. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2009/01/05 12:26:02 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 20:08:47
|
CarlssonH!
Fy fasicken. Jag kan inte än i dag förstå att hela hifi-världen gick på det!! Och visst var jag med på noterna. Men jag märkte också på mycket tidigt skede att det var värsta jäkla bull shit som finns.
Däremot har jag märkt tydliga skillnader mellan både högtalarkablar och signalkablar. Just nu kör jag dessutom biwired. Och det gör inte ljudet alla fall sämre. Det är jag så illa tvungen, för jag har inga andra kablar! (De är alltså konstruerade för att användas antingen biampad eller biwired.) Gummitassarna under högtalare fungerar också, och är således inte ett dåligt köp.
Jag har vissa tveksamheter mot SACD. För om man verkligen ska ha någon nytta av dyrare spelare och dyrare skivor är att man kan spela på någorlunda hyfsade ljudnivåer. Kan man inte det, då är det bortkastade pengar enligt mig. För min del är det inte värt att uppgradera något som helst, som jag bor just nu. Enbart, om jag skulle bli en die hard hörlurfantast! Fast datorljud är något som jag i så fall kunde tänka att uppgradera. Bara nya iMacar kommer inom överskådlig framtid.
|
Edited by - pick-me-up on 2009/01/07 20:10:22 |
|
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 21:38:38
|
Sämsta köp alla kategorier för min del var ett "hörlurspaket" för dyra pengar. Det för att jag inte är ngn "hörlursmänniska". För min del fungerar det inte att lyssna på musik på det viset. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
RotelPower
Member
525 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 22:05:50
|
Sonab HD-201 Maken till mer instängt ljud får man leta efter.
Yamaha RX-V390 Förstärkaren som saknar bas. Måste vrida på baskontrollen till max för att det ska bli "flat".
Sony CDP-XE220 Riktig tråkig cd-spelare. Ångrar att jag gjorde mig av med min JVC som jag hade då.
Alla dom här felköpen berodde på att jag aldrig provlyssnade någon av dom i mina ungdomsdagar. Nu har man lärt sig lite bättre iaf på äldre dagar men ibland så chansar man ändå. Men nu förtiden så har det inte gått så fel, men det kanske bara är tur?
Vi kanske får lite respons här från ungdomar som har köpt massa hifigrejer från fynda.se? |
Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 22:06:15
|
Helt nyligen köpte jag en "noname"-mikrofon för att testa om den är lika bra som Panasonic WM61. Eller rättare sagt, den hade samma mått och såg idnetisk ut så det kanske helt enkelt är en 61'a till ett lågt pris!!!
Det var det inte.....
|
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 22:14:28
|
Bose Lifestyle nånting 5.1-system Jag trodde att... Men...
Nog om det!
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2009/01/07 22:21:30 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 22:21:59
|
Jag kan nämna ett tweak som en kompis gjorde för en sådär trettio år sedan. Det här är ett riktigt super-tweak!
Han ville ha ett par högtalare av bästa klass. Jag konstruerade och byggde två ljudledningslådor på runt 200liter/st. dom blev ca 1,2m höga och 30x40cm runt om eller något sådant. Jag lade ner eneorm mycket tid på att justera in dem så att det verkligen skulle bli bra grejer. Ledningen började långt nere gick uppåt vände uppe vid "taket" gick ner igen och sedan ut under elementet. Den smalande av i en perfekt linje fram till utloppet. Jag använde både fårull, gullfiber och skumplast som dämp. Elementen hängdes upp mjukt (jodå vi gjorde så då med).
Herrejösses vad nöjd jag blev!!! Ett av de bästa lådor jag byggt utan tvekan!!!
Jag hjälpte kompisen att baxa hem dem till honom. Han skulle koppla in dem själv och spela lite. Nästa kväll, en Lördag, skulle vi köra en helkväll med att lyssna och förhoppningsvis berömma min konstruktion. Ja, ja l i t e mallig får man väl vara ibland.
Kvällen kom och jag fyllde plastpåsen med guldklimparna och jo, det var bara vinyl på den tiden. Välkammad, med tindrande ögon stod jag där vid hans ytterdörr. Välkommen, sade han. Vi stegade in i rummet och.......
Jo, jag stod där och tittade lite fåningt, argt och ledsamt på en och samma gång.... Jag sade inget, han bara svarade på min oställda fråga:
- Äh, jag var tvungen, jag var det!
Idioten hade sågat av högtalalarna på mitten och gjort dem hälften så höga....
|
Edited by - linnar on 2009/01/07 22:26:28 |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 11:46:17
|
Ja Linnar,det är inte alltid lätt när man försöker att hjälpa folk som inte förstår.Det gör å andra sidan det att samma person får ingen hjälp nästa gång. Sedan när det gäller att måla cd så ansåg jag det vara ormolja från början, men hade en kompis som sa att han hörde skillnader men det var ju placebo. mvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2009/01/08 11:49:14 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 13:32:56
|
Ett "dåligt" köp jag jag också gräva fram. Ärvde ett par gamla kolboxar av en kompis och var ju tvungen att stoppa något i dem. Köpte milliga MGR-element från Ljudia och snodde ihop ett lagom delningsfilter. Resultatet blev väl som man kunde förvänta sig - hängmattornas hängmatta. Inget mellanregister alls. Å andra sidan handlade det ju mest om att göra något "kul" av lådorna och elementen kostar ju ingenting alls. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 15:07:13
|
Testa med att måla hårddisken! |