Author |
Topic |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 17:51:41
|
Ber om överseende med att detta finns invävt i en annat inlägg också.
Vad är vitsen med att skruvansluta en dyr WBT-kontakt på högtalarkabeln? Även om kontakten är extremt välgjord - vilket jag inte betvivlar - så blir det ju en extra övergång jämfört med att skruva kabeln direkt i terminalen!
Det kan vara en fördel om man ofta behöver koppla ur högtalarna, men finns det någon annan vits med det?
Okay, om man löder ihop kabeln med WBT:n. Men så är de väl inte konstruerade?
Oxidationsproblemet mellan kabel och kontakt kvarstår väl också, eftersom genomföringen inte är lufttät.
Det vore intressant att veta om någon har provat men INTE hört någon förbättring.
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 18:20:34
|
.......... nu slår vi snart ihjäl dig..... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 18:30:05
|
quote: Vad är vitsen med att skruvansluta en dyr WBT-kontakt på högtalarkabeln? Även om kontakten är extremt välgjord - vilket jag inte betvivlar - så blir det ju en extra övergång jämfört med att skruva kabeln direkt i terminalen!
Vitsen med det är säkerhet och användarvänlighet. (Lösa trådkardeler som skapar kortslutning osv) Dessutom ger gaffeln större kontaktyta. Menar du WBTs banankontakter så har de en chuck som dras åt och sitter då hårt och säkert. quote: Okay, om man löder ihop kabeln med WBT:n. Men så är de väl inte konstruerade?
Nej. quote: Oxidationsproblemet mellan kabel och kontakt kvarstår väl också, eftersom genomföringen inte är lufttät.
Nja. I vårt fall är kabeln crimpad i en hylsa, därefter dras skruven hårt in i hylsan. Själva övergången i kontakten är lufttät på samma sätt som i andra elektriska montage. Du skulle få mycket mer oxidationsproblem med en bar kabel. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 18:30:13
|
Bra fråga, jag har också undrat. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 18:35:58
|
quote: .......... nu slår vi snart ihjäl dig.....
Bra! Det vore nästan skönt! Jag börjar själv tycka att jag blir lite väl jobbig.
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 19:00:10
|
quote: Bra! Det vore nästan skönt! Jag börjar själv tycka att jag blir lite väl jobbig.
Tycker oxa att det var en bra fraga, har undrat over detta ocksa.
Peter |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 19:23:24
|
Crimpade (märklig svengelska) kontakter är lufttäta, så lufttäta att man kan betrakta dem som svetsar precis som virning. En virad anslutning betraktas som en svets som bara blir bättre med åren medan an lödning successivt försämras. |
|
|
Strmbrg
1580 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 19:44:24
|
Men sen sitter ju ofta anslutningen till högtalar-elementet med en liten standard-kabelsko. Det är kabelskor eller små lödningar till och från delningsfiltret dessutom ju. Och på insidan av förstärkaren är en tunn kabel lödd eller kanske klämd på plats mot högtalarutgången på ett betydligt enklare sätt.
Det betyder ju absolut inte att en bättre högtalar-kabel-kontakt är meningslös!
Men innan man köper den, kunde man ju förslagsvis se över alla de övergångar som finns dolda inne i högtalare och apparater. Kanske löda eller åtminstone se över kontakt-trycket och lyssna om det gav något.
/Strmbrg, |
|
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 19:52:46
|
Temperaturinducerad vaccumforpacknings teknik? Njae, lattare att saga crimpad
Peter |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 20:40:08
|
quote: Men innan man köper den, kunde man ju förslagsvis se över alla de övergångar som finns dolda inne i högtalare och apparater. Kanske löda eller åtminstone se över kontakt-trycket och lyssna om det gav något.
Det är en god idé, jag har själv gjort några såna tweaks, tex att skippa interna kontakter i signalvägen till fördel för direktlödning, varje kontakt är ju en upphovskälla till distorsion och vissa mer än andra. Jag minns en gång då jag och en kille som jobbade på Hifi-klubben öppnade en Classé cap 101 samt en Marantz Pm17 mkII, Classén hade kabelskor på många ställen( bla högtalarutgångarna) medan Marantzen var lödd i mycket större utsträckning. Minns att jag tyckte det var sniket på en så pass dyr förstärkare. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 20:59:06
|
Min kompis/kollega från RIFAs konstruktionsavdelning berättade just idag att man på hans nya arbetsplats försökt elda upp en kabel. Man hade skarvat en kabel till ett kraftaggregat men skarvninghade utförts så dåligt att övergångsresistansen var betydande. Kontakten hade smält och kabeln var så het att den inte gick att röra vid - DET kan man kalla inbränd kabel. Poängen med historien är att en förbindelse aldrig blir bättre än den svagaste punkten. Kan nog tänka mig att en bra förbindelse består av en sladd crimpad i en gaffel som bultas fast i en bra högtalarkontakt. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/01/04 : 23:47:34
|
quote: Temperaturinducerad vaccumforpacknings teknik? Njae, lattare att saga crimpad
Vart vill du komma???
Att pressa kontakter med en crimptång har knappast med vacuumförpackning att göra. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 12:57:33
|
quote: Vart vill du komma???
Ut ur skamvran!
Total las/tanke vurpa, far skylla pa for lang vistelse i utlandet. Av nagon outgrundlig anledning tankte jag pa krympslang, vilket fungerar bra for mig atminstone...
Kryper in i skamvran igen...
Peter |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 13:05:12
|
Aha. Ja, krympslang är ju också väldigt användbart. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 15:58:55
|
Krimpförband är i regel bättre än lödning. De har både längre livslängd samt rägre resistans. Sedan kan man ju krimpa OCH löda men då skall man krimpa först och sedan lägga på lödtenn.
Håller med om att varje övergång är en övergång för mycket. /esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 16:11:12
|
quote: Sedan kan man ju krimpa OCH löda men då skall man krimpa först och sedan lägga på lödtenn.
Då blir det en lödning plötsligt, vilket är ett sämre sorts förband. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
|
Topic |
|